Editie 3.17 van 13.8.2002
© 2001-2002 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

STIS, COMRIS en de River Information Services

Overslagcentra op het web zijn wegwijzers naar de binnenvaart

Van VOC en CBRB naar
homepages van rederijen

Online ‘buurten’ bij de natte overheid:
DGG Binnenvaart en IVW Scheepvaart

KOFS.nl: site voor examentijd

PortofRotterdam.com draagt bij aan promotie van binnenvaart

De Amerikaanse 'River Industry'

LOVK-site haalt varende ouders en kleuters de groep binnen

Rijnvaartreglementen pluk je bij CCR van de website

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvičre legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

Weinig sites vertellen meer dan advertenties

Schamel schepenaanbod online

Schepenhandel op het web leek altijd zo logisch, met een geslaagde transactie als hoogste doel van e-commerce. Je zou een schip van eigenaar kunnen laten wisselen, zoals dat gaat met huizen of ander onroerend goed. In de praktijk draagt het web dan vooral bij tot een vergelijkend overzicht van vraag en aanbod, markttransparantie. SK-Octopus.com was al heel vroeg met een schependatabank online. Dat de site nu al wekenlang in de steigers staat, doet vermoeden dat de handel wel even zonder kan. Wat doen scheepsmakelaars met internet? Het Web analyseert de schepenhandel online.

Een mooie aanleiding is de vernieuwde site www.nbms.nl, van de Nederlandse Bond van Makelaars in Schepen. Viertalige welkomst-pagina over de NBMS als vereniging van beëdigde en/of gecertificeerde makelaars in schepen. De vereniging kent drie disciplines: zeeschepen, waaronder visserijschepen en baggerschepen; Rijn- en binnenvaartschepen; pleziervaartuigen. De site geeft een bijna lyrische introductie over het makelaarsvak (‘makelen omvat meer dan koop en verkoop’, ‘taxeren is een vak apart’) en de hoge eisen die in NBMS-verband worden gesteld aan vakmanschap en betrouwbaarheid, inclusief zelfregulatie en het hanteren van een Codex voor beroepsethiek.

En verder: ‘Omdat de NBMS makelaars dagelijks midden in de markt staan, weten zij de actuele marktwaarde van de schepen goed in te schatten wat voor marktpartijen van groot belang is, want niemand is gebaat bij overgefinancierde schepen of te laag gewaardeerde schepen.’ Een schipper kan zijn schip dus ook laten taxeren om te zien hoeveel het als pensioenvoorziening nog waard is.

Helft met eigen site
In de lange ledenlijst staan de makelaars per discipline alfabetisch, met naam, adres, telefoon, fax, eventueel e-mail en website klaar om te klikken. De NBMS gaat niet over hun aanbod; er is geen centrale databank van aangeboden schepen, zoals bijvoorbeeld de huizenmakelaars die wel hebben. Je kunt uit de lange lijst desgewenst ook alleen de makelaars voor Rijn- en binnenvaart (‘barge’) in beeld brengen. Van de acht in deze discipline heeft de helft een eigen website.

Als eerste klikken we door naar www.debotshipbrokers.nl van W.L.A. de Bot Shipbrokers. Actuele site, een dag eerder voor het laatst bijgewerkt. Links een menu met alle aangeboden scheepstypen, bijvoorbeeld ‘motorvrachtschepen’. In het frame een overzicht met scheepsnamen en tonnages. Een druk knipperende bol, groen of rood, geeft aan of een schip nog in de aanbieding is of al verkocht. Verder klikkend op één van de 43 scheepsnamen met een groene bol kom je bij een pagina met vraagprijs, detailgegevens en foto’s (woning, ruim en totaalbeeld) van het schip. In het menu ook gevraagde/gezochte schepen, NBMS-voorwaarden, locatie, routebeschrijving etc. De site ziet er vol, druk, maar compleet uit.

Fikkers, met een ruim aanbod van zeilende bedrijfsvaartuigen, heeft het op www.fikkers.nl anders aangepakt. De rubricering is beperkt tot drie soorten schepen. Klik je naar ‘schepen, sleepboten, etc.’ komt de eerste van vier overzichtspagina’s te voorschijn met per schip een kleine foto met daarnaast naam en type. De achterliggende pagina geeft alle bijzonderheden en vraagprijs van het schip, met keus uit meerdere foto’s en een nog uitgebreidere beschrijving. Redelijk overzichtelijk en snel binnenlopende pagina’s.

Scheepsmakelaar.com
Scheepsmakelaardij Roelofs in Tolkamer heeft beslag weten te leggen op het webadres www.scheepsmakelaar.com. Er is een uitgebreide introductie, en omdat Roelofs vooral in motorvrachtschepen doet, is in het menu gekozen voor een indeling in tonnages. Klik bijvoorbeeld op ‘1300/1900 ton’ en in het frame verschijnt een tabelpagina met voor elk van de 50 aangeboden schepen gegevens als afmetingen, bouwjaar en motor; geen scheepsnamen, geen foto’s, geen vraagprijzen. Een beetje kaal, maar wel duidelijk.

Vierde in het rijtje NBMS-binnenvaartmakelaars-met-site is Mercurius Scheepvaart Group, met accent op nieuwbouw. De makelaar bemiddelt ook in aan- en verkoop van schepen, maar afgezien van wat algemene informatie is daar op de site weinig van terug te vinden. Wel is er een indrukwekkende referentielijst van nieuwbouw-projecten. Het makelen is maar een deel van de groepsactiviteit. De site wordt gedeeld met Adbemar, het administratiekantoor en uitzendbureau dat ondermeer actief is voor de vloot van schepen aangesloten bij de Mercurius Scheepvaart Group. Ook de vlootlijst met informatie van deze schepen is op de site te vinden.

De NBMS-site biedt meer dan een ledenlijst. Zo is er ook ruimte voor de algemene voorwaarden, de gedragsregels voor de beëdigde en/of gecertificeerde jacht- en scheepsmakelaar, het klachtenreglement, uitleg over de verdwenen beëdiging en de nieuwe certificering, čn het antwoord op de vraag: hoe word ik scheepsmakelaar?

Karig gedocumenteerd
Ook buiten de NBMS wordt bemiddeld en gehandeld in Rijn- en binnenvaartschepen. Huizinga & Snijder toont op www.huizinga-snijder.nl onder ‘Te koop aangeboden’ een lange lijst beschikbare schepen, oplopend in tonnage. Zo’n vijftig, meest motorvrachtschepen. Onder ‘Te koop gevraagd’ wordt dringend gezocht naar duwbakken. Een karige gedocumenteerde uitstalling, met voor een paar schepen nog wat meer informatie. Dat geldt ook voor het ‘Nieuwbouwprogramma’, met alleen maar afmetingen.

Joh. Stavast geeft op www.johstavast.nl een algemene omschrijving van het verkoop- en nieuwbouwaanbod, en licht er enkele schepen uit. Een soortgelijk aanbod met gegevens van een zevental ‘vrijblijvend te koop’ staande schepen is bij Handelsonderneming Ruijtenberg te zien op www.ruijtenberg-scheepvaart.nl.

Wie een gebruikt schip zoekt - goed doorgerepareerd en vanwege de relatief lage aanschafprijs veelal beter te exploiteren dan een nieuwbouwschip - kan op enkele sites goed terecht. Voor de meeste aanbieders lijkt de website bijzaak, een advertentie die het niet haalt bij het aanbod in een willekeurig vakblad.



Cornelisse Trading zet voorraad onderdelen in wereldwijd netwerk

Onderdelen van scheepsmotoren zijn vaak nodig op plekken waar ze juist niet zijn. Om die reden heeft W.K.M. Cornelisse Trading B.V. de eigen onderdelenvoorraad met een ‘Inventory-link’ via het web ingebracht in het wereldwijd ILS-netwerk (Inventory Locator Services). ‘Men kan nu on-line zien wat wij zoal op voorraad hebben aan onderdelen en motoren’, legt directeur Willem Cornelisse uit.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index