Weinig sites vertellen meer dan advertenties
Schamel schepenaanbod online
Schepenhandel op het web leek altijd zo logisch, met
een geslaagde transactie als hoogste doel van
e-commerce. Je zou een schip van eigenaar kunnen laten
wisselen, zoals dat gaat met huizen of ander onroerend
goed. In de praktijk draagt het web dan vooral bij tot
een vergelijkend overzicht van vraag en aanbod,
markttransparantie. SK-Octopus.com was al heel vroeg
met een schependatabank online. Dat de site nu al
wekenlang in de steigers staat, doet vermoeden dat de
handel wel even zonder kan. Wat doen scheepsmakelaars
met internet? Het Web analyseert de schepenhandel
online.
Een mooie aanleiding is de vernieuwde site www.nbms.nl,
van de Nederlandse Bond van Makelaars in Schepen.
Viertalige welkomst-pagina over de NBMS als vereniging
van beëdigde en/of gecertificeerde makelaars in
schepen. De vereniging kent drie disciplines:
zeeschepen, waaronder visserijschepen en baggerschepen;
Rijn- en binnenvaartschepen; pleziervaartuigen. De site
geeft een bijna lyrische introductie over het
makelaarsvak (‘makelen omvat meer dan koop en verkoop’,
‘taxeren is een vak apart’) en de hoge eisen die in
NBMS-verband worden gesteld aan vakmanschap en
betrouwbaarheid, inclusief zelfregulatie en het
hanteren van een Codex voor beroepsethiek.
En verder: ‘Omdat de NBMS makelaars dagelijks midden in
de markt staan, weten zij de actuele marktwaarde van de
schepen goed in te schatten wat voor marktpartijen van
groot belang is, want niemand is gebaat bij
overgefinancierde schepen of te laag gewaardeerde
schepen.’ Een schipper kan zijn schip dus ook laten
taxeren om te zien hoeveel het als pensioenvoorziening
nog waard is.
Helft met eigen site
In de lange ledenlijst staan de makelaars per
discipline alfabetisch, met naam, adres, telefoon, fax,
eventueel e-mail en website klaar om te klikken. De
NBMS gaat niet over hun aanbod; er is geen centrale
databank van aangeboden schepen, zoals bijvoorbeeld de
huizenmakelaars die wel hebben. Je kunt uit de lange
lijst desgewenst ook alleen de makelaars voor Rijn- en
binnenvaart (‘barge’) in beeld brengen. Van de acht in
deze discipline heeft de helft een eigen website.
Als eerste klikken we door naar www.debotshipbrokers.nl
van W.L.A. de Bot Shipbrokers. Actuele site, een dag
eerder voor het laatst bijgewerkt. Links een menu met
alle aangeboden scheepstypen, bijvoorbeeld
‘motorvrachtschepen’. In het frame een overzicht met
scheepsnamen en tonnages. Een druk knipperende bol,
groen of rood, geeft aan of een schip nog in de
aanbieding is of al verkocht. Verder klikkend op één
van de 43 scheepsnamen met een groene bol kom je bij
een pagina met vraagprijs, detailgegevens en foto’s
(woning, ruim en totaalbeeld) van het schip. In het
menu ook gevraagde/gezochte schepen, NBMS-voorwaarden,
locatie, routebeschrijving etc. De site ziet er vol,
druk, maar compleet uit.
Fikkers, met een ruim aanbod van zeilende
bedrijfsvaartuigen, heeft het op www.fikkers.nl anders
aangepakt. De rubricering is beperkt tot drie soorten
schepen. Klik je naar ‘schepen, sleepboten, etc.’ komt
de eerste van vier overzichtspagina’s te voorschijn met
per schip een kleine foto met daarnaast naam en type.
De achterliggende pagina geeft alle bijzonderheden en
vraagprijs van het schip, met keus uit meerdere foto’s
en een nog uitgebreidere beschrijving. Redelijk
overzichtelijk en snel binnenlopende pagina’s.
Scheepsmakelaar.com
Scheepsmakelaardij Roelofs in Tolkamer heeft beslag
weten te leggen op het webadres
www.scheepsmakelaar.com. Er is een uitgebreide
introductie, en omdat Roelofs vooral in
motorvrachtschepen doet, is in het menu gekozen voor
een indeling in tonnages. Klik bijvoorbeeld op
‘1300/1900 ton’ en in het frame verschijnt een
tabelpagina met voor elk van de 50 aangeboden schepen
gegevens als afmetingen, bouwjaar en motor; geen
scheepsnamen, geen foto’s, geen vraagprijzen. Een
beetje kaal, maar wel duidelijk.
Vierde in het rijtje NBMS-binnenvaartmakelaars-met-site
is Mercurius Scheepvaart Group, met accent op
nieuwbouw. De makelaar bemiddelt ook in aan- en verkoop
van schepen, maar afgezien van wat algemene informatie
is daar op de site weinig van terug te vinden. Wel is
er een indrukwekkende referentielijst van
nieuwbouw-projecten. Het makelen is maar een deel van
de groepsactiviteit. De site wordt gedeeld met Adbemar,
het administratiekantoor en uitzendbureau dat ondermeer
actief is voor de vloot van schepen aangesloten bij de
Mercurius Scheepvaart Group. Ook de vlootlijst met
informatie van deze schepen is op de site te vinden.
De NBMS-site biedt meer dan een ledenlijst. Zo is er
ook ruimte voor de algemene voorwaarden, de
gedragsregels voor de beëdigde en/of gecertificeerde
jacht- en scheepsmakelaar, het klachtenreglement,
uitleg over de verdwenen beëdiging en de nieuwe
certificering, čn het antwoord op de vraag: hoe word ik
scheepsmakelaar?
Karig gedocumenteerd
Ook buiten de NBMS wordt bemiddeld en gehandeld in
Rijn- en binnenvaartschepen. Huizinga & Snijder toont
op www.huizinga-snijder.nl onder ‘Te koop aangeboden’
een lange lijst beschikbare schepen, oplopend in
tonnage. Zo’n vijftig, meest motorvrachtschepen. Onder
‘Te koop gevraagd’ wordt dringend gezocht naar
duwbakken. Een karige gedocumenteerde uitstalling, met
voor een paar schepen nog wat meer informatie. Dat
geldt ook voor het ‘Nieuwbouwprogramma’, met alleen
maar afmetingen.
Joh. Stavast geeft op www.johstavast.nl een algemene
omschrijving van het verkoop- en nieuwbouwaanbod, en
licht er enkele schepen uit. Een soortgelijk aanbod met
gegevens van een zevental ‘vrijblijvend te koop’
staande schepen is bij Handelsonderneming Ruijtenberg
te zien op www.ruijtenberg-scheepvaart.nl.
Wie een gebruikt schip zoekt - goed doorgerepareerd en
vanwege de relatief lage aanschafprijs veelal beter te
exploiteren dan een nieuwbouwschip - kan op enkele
sites goed terecht. Voor de meeste aanbieders lijkt de
website bijzaak, een advertentie die het niet haalt bij
het aanbod in een willekeurig vakblad.
Cornelisse Trading zet voorraad onderdelen in
wereldwijd netwerk
Onderdelen van scheepsmotoren zijn vaak nodig op
plekken waar ze juist niet zijn. Om die reden heeft
W.K.M. Cornelisse Trading B.V. de eigen
onderdelenvoorraad met een ‘Inventory-link’ via het web
ingebracht in het wereldwijd ILS-netwerk (Inventory
Locator Services). ‘Men kan nu on-line zien wat wij
zoal op voorraad hebben aan onderdelen en motoren’,
legt directeur Willem Cornelisse uit.
Het bedrijf levert veel aan andere handelaren
wereldwijd en aan reparatiebedrijven, ook steeds meer
in kust- en binnenvaart. Alle klanten hebben e-mail en
een internet-aansluiting, volgens de directeur.
Repareren doet Cornelisse Trading niet zelf. Een update
van de voorraadregistratie gaat eens per week naar ILS
op www.ilsmart.com. Betalende gebruikers van het
systeem kijken rechtstreeks in de voorraad van
Cornelisse Trading. Ze zien dan overigens hetzelfde als
de bezoekers van www.wkmcornelisse.com
Het bedrijf is al enkele jaren lid van ILS. Dat systeem
is ooit opgezet voor de luchtvaartindustrie en later is
de scheepvaart erbij getrokken. Cornelisse: ‘Dagelijks
kunnen wij op een bulletin board wanted or for sale
advertenties plaatsen. Ik heb ook toegang tot American
Army procurement gegevens zoals alle inkoopgegevens van
het Amerikaanse leger sinds de Tweede Wereldoorlog, en
zelfs de inkoopprijzen en Nato-stocknummers.’
Zoveel openheid kan ook nadelig zijn, legt hij uit. ‘De
markt is erg transparant aan het worden. Voor ons is
dat commercieel niet altijd gunstig. Daarom geven wij
ook geen online prijzen.’ Cornelisse wil overigens in
de toekomst wel prijzen op het systeem zetten, maar dan
uitsluitend voor geregistreerde klanten met
toegangscodes en verschillende ‘user discounts’. Ook
het online verkopen via internet zit in de planning.