Door Dirk van der Meulen
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 10 september 2002)
Zoek je op ‘sluis Driel’ bij Google.com, staat (of stond) een
bericht over de stremming meteen bovenaan. Logisch,
volgens de kenners, want met de zoekmachine Google kom
je overal. Misschien een te gemakkelijk voorbeeld...
Volgens een tussenstand in de lopende VAART!Peiling
scoort ‘per e-mail (BOS)’ net iets hoger dan andere
bronnen van stremminginformatie. Wie werkt met BICS van
Rijkswaterstaat, krijgt BOS er gratis bij. Even
uitleggen: het Binnenvaart Informatie en Communicatie
Systeem (BICS) is natuurlijk bekend (elektronisch
melden bij IVS90, het informatie- en volgsysteem dat
scheepsgegevens laat meereizen naar de volgende sluis
of verkeerspost). BOS staat voor ‘Berichten Ontvangst
Service’ oftewel scheepvaartberichten en waterstanden
via BICS.
Naast de (internationale) berichten aan de scheepvaart
heeft de BICS-gebruiker de keuze uit waterstanden van
enkele Europese stroomgebieden. Voor Nederlandse
schepen is deze dienst overal (ook in het buitenland)
gratis . Men maakt via een 800-nummer contact met de
BICS-server, waar de berichten zijn opgeslagen. De BOS
is mogelijk geworden door samenwerking van twee
diensten van Rijkswaterstaat. Het Infocentrum
Binnenwateren van het RIZA verzamelt en verspreidt de
berichten, de Directie Zeeland stelt - als eigenaar van
het BICS - het communicatienetwerk ter beschikking
Deze keuze aan te ontvangen berichten is nu nog
beperkt, maar in de toekomst zal de Berichten Ontvangst
Service steeds meer maatwerk gaan leveren. Maatwerk is
nodig, want elke dag alle scheepvaartberichten van alle
vaarwegen in je mailbox geeft een hoop overbodig
dataverkeer. Je bevaart in de praktijk maar een paar
vaarwegen. Maar aangezien je vaak niet vooraf weet waar
de volgende reis je brengt, is het wel nuttig over al
die informatie te kunnen beschikken.
Op Teletekst
Jan de Leeuw van Weenen, in het Berichtencentrum voor
de Binnenvaart (RIZA, Lelystad) betrokken bij de
scheepvaartberichtgeving, reageerde in het VAART!Forum
op het nieuws van de Zeeuwse ‘sluisdeurkrant’:
‘Misschien een toegevoegde waarde, deze sluisdeurkrant,
maar zoals velen ook wel weten worden de
scheepvaartberichten ook up to date bijgehouden op
Teletekst.’ De NOS-Teletekstpagina’s zijn behalve op tv
ook op het web prima te ‘ontvangen’. Kies voor de
(snellere) tekstversie, en meteen voor alle pagina’s
achter nummer 721 - Nederlandse binnenvaart. Je leest
precies dezelfde informatie als op tv, maar in de
browser snel te doorzoek (ctrl-F) of te printen
(ctrl-P). De stremming van sluis Driel staat tijdens
onze zoektocht op pagina 5 (van de 17).
Ook nog maar pas, legt De Leeuw van Weenen uit, want
door ruimtegebrek worden de berichten hier 14 dagen
tevoren geplaatst. ‘Anders moeten er 40 i.p.v. nu 20
pagina's gerouleerd worden, wat niet
gebruiksvriendelijk is.’ Vergoelijkend voegt hij er in
het VAART!Forum aan toe: ‘Als je in verband met een
verspreid vaargebied in de vier weken voor de stremming
niet de sluisdeurkrant passeert weet je ook nog niets.’
Binnen een paar uur
Zodra een bericht aan het Berichtencentrum bekend wordt
gemaakt, wordt dit via e-mail, op internet en ook via
de BOS-service van BICS verspreid. Aan de keuze van
e-mail zijn telefoonkosten verbonden. Internet werkt
ook via telefoontikken. Via BOS hoeft men alleen over
een pc met telefoonaansluiting te beschikken en is het
ophalen gratis. De dienst is betrekkelijk snel, volgens
De Leeuw van Weenen: ‘Via deze drie kanalen heeft u dan
de berichten een paar uur nadat ze aan ons bekend zijn
gemaakt. Ook de waterstanden komen via deze drie
kanalen.’
Van de scheepvaartberichten wordt in principe op
werkdagen twee maal per dag een bundeling verzonden,
tussen 11:30 en 12:00 uur en vóór 16:30 uur. Acute
stremmingen worden tussendoor direct behandeld (7 dagen
p/w en 24 uur p/d). Het Berichtencentrum is afhankelijk
van bekendmakingen door de beheerder. ‘Als wij geen
bericht krijgen, van een stremming bijvoorbeeld, kunnen
wij het ook niet publiceren’, zegt De Leeuw van Weenen.
‘Wij kunnen niet 24 uur per dag alle sluizen in Europa
rondbellen of er iets aan de hand is.’ Hijzelf of zijn
collega’s zijn aanwezig op het Infocentrum van maandag
t/m vrijdag van 07:00 tot 16:30 uur, op zaterdag van
07:00 tot ca. 09:30 uur, op zon- en feestdagen van
07:30 tot ca. 09:30 uur Buiten deze tijden staat de
telefoon doorgeschakeld voor dringende
meldingen/vragen. Het infocentrum is te bereiken onder:
e-mail Infocentrum@RIZA.RWS.minvenw.nl tel. 0320 - 29
88 88 fax. 0320 - 29 85 80
Het Berichtencentrum heeft een eigen website onder de
Waterland-paraplu, op www.waterland.net/bericht. Je
kunt er zoeken op ‘nieuwe berichten aan de scheepvaart’
(Nederland per provincie en grote wateren, en andere
landen), ‘berichten per gebied’, ‘urgente berichten’
(toch nog een hele waslijst) en in het archief. Er
loopt elders op het web een test van RIZA en
automatiseerder CMG met een ‘Geografisch overzicht’.
Daarvoor moet je een speciale applicatie starten, die
op een kaart van Nederland met aan te klikken stippen
(groen of rood, afhankelijk van urgentie), binnen een
datumselectie en na het drukken op de knop ‘Voer uit’
de stremmingen zou moeten weergeven... Dachten we... O,
en niet vergeten de knop ‘i’ (van informatie) aan te
klikken, anders blijft de kaart alsmaar vergroten. Als
je weet waar Driel ligt en hoe deze applicatie werkt,
kom je dus vanzelf op die stremming.
Iidesk waterway news
Kan het simpeler? Ir Chefren Hagens, van het Delfts
internetbedrijf ii.nl en betrokken meelezer en
-schrijver in het VAART!Forum, liet zich de
BOS-berichten toesturen. Uit die dagelijkse informatie
van Rijkswaterstaat en aan de hand van schipperswensen
ontstond ‘iidesk waterway news’ op
www.iidesk.com/water, een proefopstelling die volgens
Hagens bedoeld is ‘om te zien wat je binnen een
absoluut GSM-vriendelijke site kan doen’. Genoeg dus.
De tabelpagina onderscheidt het nummer, titel of
vaarweg, begin- en einddatum van de stremming, bron en
inhoud van scheepvaartberichten. Elke kolom is in
volgorde te zetten. Tik ‘Driel’ in één van de
zoekvelden, en je hebt de stremming voor je, met alle
berichten die verder nog van belang zijn.
‘Het staat gewoon allemaal on-line, niet meer en niet
minder’, legt Hagens uit. ’Waar we naar toe willen is
dat alle informatie voor iedereen toegankelijk is, maar
dat je als betalende gebruiker voorkeuzes kan instellen
zodat alles voor jou als klant actief en overzichtelijk
bij elkaar wordt gezocht door de dienst. Dus je ziet
alleen nieuws over plekken waar je zelf komt, je krijgt
bijvoorbeeld belangrijke nieuwtjes per e-mail
toegezonden. We pakken het rustig aan, iedereen kan
alles voorlopig gratis proberen.