Editie 3.19 van 10.9.2002
© 2001-2002 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Bouwfraude en ophoogzand

Schamel schepenaanbod online

STIS, COMRIS en de River Information Services

Overslagcentra op het web zijn wegwijzers naar de binnenvaart

Van VOC en CBRB naar
homepages van rederijen

Online ‘buurten’ bij de natte overheid:
DGG Binnenvaart en IVW Scheepvaart

KOFS.nl: site voor examentijd

PortofRotterdam.com draagt bij aan promotie van binnenvaart

De Amerikaanse 'River Industry'

LOVK-site haalt varende ouders en kleuters de groep binnen

Rijnvaartreglementen pluk je bij CCR van de website

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

Online-alternatieven voor de ‘sluisdeurkrant’

Gefilterde stremmingsberichten
voor plekken waar je zelf komt

‘Tot nu toe kregen de schippers gegevens over geplande stremmingen via scheepvaartberichten in krant en vakblad en via de radiokanalen. Maar de beroepsvaart liet zich nogal eens door stremmingen verrassen.’ Welke ‘beroeps’ voelt zich door deze ANP-tekst aangesproken, en kàn een schipper het zich permitteren door stremmingen verrast te worden? Het is wel de reden waarom de dienstkring Schelde-Rijn van Rijkswaterstaat bij wijze van proef borden aan de binnenkant van sluisdeuren plaatst om stremmingen ruim tevoren aan te kondigen. Het lijkt een stap terug in de tijd. Het Web ging na of er geen beter alternatief online te vinden is, met de stremming van sluis Driel (twee weken vanaf 16 september) als zoekvoorbeeld..

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 10 september 2002)

    Zoek je op ‘sluis Driel’ bij Google.com, staat (of stond) een bericht over de stremming meteen bovenaan. Logisch, volgens de kenners, want met de zoekmachine Google kom je overal. Misschien een te gemakkelijk voorbeeld...
    Volgens een tussenstand in de lopende VAART!Peiling scoort ‘per e-mail (BOS)’ net iets hoger dan andere bronnen van stremminginformatie. Wie werkt met BICS van Rijkswaterstaat, krijgt BOS er gratis bij. Even uitleggen: het Binnenvaart Informatie en Communicatie Systeem (BICS) is natuurlijk bekend (elektronisch melden bij IVS90, het informatie- en volgsysteem dat scheepsgegevens laat meereizen naar de volgende sluis of verkeerspost). BOS staat voor ‘Berichten Ontvangst Service’ oftewel scheepvaartberichten en waterstanden via BICS.

    Naast de (internationale) berichten aan de scheepvaart heeft de BICS-gebruiker de keuze uit waterstanden van enkele Europese stroomgebieden. Voor Nederlandse schepen is deze dienst overal (ook in het buitenland) gratis . Men maakt via een 800-nummer contact met de BICS-server, waar de berichten zijn opgeslagen. De BOS is mogelijk geworden door samenwerking van twee diensten van Rijkswaterstaat. Het Infocentrum Binnenwateren van het RIZA verzamelt en verspreidt de berichten, de Directie Zeeland stelt - als eigenaar van het BICS - het communicatienetwerk ter beschikking

    Deze keuze aan te ontvangen berichten is nu nog beperkt, maar in de toekomst zal de Berichten Ontvangst Service steeds meer maatwerk gaan leveren. Maatwerk is nodig, want elke dag alle scheepvaartberichten van alle vaarwegen in je mailbox geeft een hoop overbodig dataverkeer. Je bevaart in de praktijk maar een paar vaarwegen. Maar aangezien je vaak niet vooraf weet waar de volgende reis je brengt, is het wel nuttig over al die informatie te kunnen beschikken.

    Op Teletekst
    Jan de Leeuw van Weenen, in het Berichtencentrum voor de Binnenvaart (RIZA, Lelystad) betrokken bij de scheepvaartberichtgeving, reageerde in het VAART!Forum op het nieuws van de Zeeuwse ‘sluisdeurkrant’: ‘Misschien een toegevoegde waarde, deze sluisdeurkrant, maar zoals velen ook wel weten worden de scheepvaartberichten ook up to date bijgehouden op Teletekst.’ De NOS-Teletekstpagina’s zijn behalve op tv ook op het web prima te ‘ontvangen’. Kies voor de (snellere) tekstversie, en meteen voor alle pagina’s achter nummer 721 - Nederlandse binnenvaart. Je leest precies dezelfde informatie als op tv, maar in de browser snel te doorzoek (ctrl-F) of te printen (ctrl-P). De stremming van sluis Driel staat tijdens onze zoektocht op pagina 5 (van de 17).

    Ook nog maar pas, legt De Leeuw van Weenen uit, want door ruimtegebrek worden de berichten hier 14 dagen tevoren geplaatst. ‘Anders moeten er 40 i.p.v. nu 20 pagina's gerouleerd worden, wat niet gebruiksvriendelijk is.’ Vergoelijkend voegt hij er in het VAART!Forum aan toe: ‘Als je in verband met een verspreid vaargebied in de vier weken voor de stremming niet de sluisdeurkrant passeert weet je ook nog niets.’

    Binnen een paar uur
    Zodra een bericht aan het Berichtencentrum bekend wordt gemaakt, wordt dit via e-mail, op internet en ook via de BOS-service van BICS verspreid. Aan de keuze van e-mail zijn telefoonkosten verbonden. Internet werkt ook via telefoontikken. Via BOS hoeft men alleen over een pc met telefoonaansluiting te beschikken en is het ophalen gratis. De dienst is betrekkelijk snel, volgens De Leeuw van Weenen: ‘Via deze drie kanalen heeft u dan de berichten een paar uur nadat ze aan ons bekend zijn gemaakt. Ook de waterstanden komen via deze drie kanalen.’

    Van de scheepvaartberichten wordt in principe op werkdagen twee maal per dag een bundeling verzonden, tussen 11:30 en 12:00 uur en vóór 16:30 uur. Acute stremmingen worden tussendoor direct behandeld (7 dagen p/w en 24 uur p/d). Het Berichtencentrum is afhankelijk van bekendmakingen door de beheerder. ‘Als wij geen bericht krijgen, van een stremming bijvoorbeeld, kunnen wij het ook niet publiceren’, zegt De Leeuw van Weenen. ‘Wij kunnen niet 24 uur per dag alle sluizen in Europa rondbellen of er iets aan de hand is.’ Hijzelf of zijn collega’s zijn aanwezig op het Infocentrum van maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 16:30 uur, op zaterdag van 07:00 tot ca. 09:30 uur, op zon- en feestdagen van 07:30 tot ca. 09:30 uur Buiten deze tijden staat de telefoon doorgeschakeld voor dringende meldingen/vragen. Het infocentrum is te bereiken onder: e-mail Infocentrum@RIZA.RWS.minvenw.nl tel. 0320 - 29 88 88 fax. 0320 - 29 85 80

    Het Berichtencentrum heeft een eigen website onder de Waterland-paraplu, op www.waterland.net/bericht. Je kunt er zoeken op ‘nieuwe berichten aan de scheepvaart’ (Nederland per provincie en grote wateren, en andere landen), ‘berichten per gebied’, ‘urgente berichten’ (toch nog een hele waslijst) en in het archief. Er loopt elders op het web een test van RIZA en automatiseerder CMG met een ‘Geografisch overzicht’. Daarvoor moet je een speciale applicatie starten, die op een kaart van Nederland met aan te klikken stippen (groen of rood, afhankelijk van urgentie), binnen een datumselectie en na het drukken op de knop ‘Voer uit’ de stremmingen zou moeten weergeven... Dachten we... O, en niet vergeten de knop ‘i’ (van informatie) aan te klikken, anders blijft de kaart alsmaar vergroten. Als je weet waar Driel ligt en hoe deze applicatie werkt, kom je dus vanzelf op die stremming.

    Iidesk waterway news
    Kan het simpeler? Ir Chefren Hagens, van het Delfts internetbedrijf ii.nl en betrokken meelezer en -schrijver in het VAART!Forum, liet zich de BOS-berichten toesturen. Uit die dagelijkse informatie van Rijkswaterstaat en aan de hand van schipperswensen ontstond ‘iidesk waterway news’ op www.iidesk.com/water, een proefopstelling die volgens Hagens bedoeld is ‘om te zien wat je binnen een absoluut GSM-vriendelijke site kan doen’. Genoeg dus. De tabelpagina onderscheidt het nummer, titel of vaarweg, begin- en einddatum van de stremming, bron en inhoud van scheepvaartberichten. Elke kolom is in volgorde te zetten. Tik ‘Driel’ in één van de zoekvelden, en je hebt de stremming voor je, met alle berichten die verder nog van belang zijn.

    ‘Het staat gewoon allemaal on-line, niet meer en niet minder’, legt Hagens uit. ’Waar we naar toe willen is dat alle informatie voor iedereen toegankelijk is, maar dat je als betalende gebruiker voorkeuzes kan instellen zodat alles voor jou als klant actief en overzichtelijk bij elkaar wordt gezocht door de dienst. Dus je ziet alleen nieuws over plekken waar je zelf komt, je krijgt bijvoorbeeld belangrijke nieuwtjes per e-mail toegezonden. We pakken het rustig aan, iedereen kan alles voorlopig gratis proberen.

Aanvulling
De firma Tresco heeft in samenwerking met het BICS/BOS team (Jos van Spunder) een functionaliteit ingebouwd in PC Navigis (het ECDIS programma) waardoor bijv. stremmingen in PC Navigis in de kaart zichtbaar worden. Verder 'leest' PC Navigo, de reisplanner van de firma Noordersoft nu ook stremmingen en verwerkt die in de reisplanning (reistijd, alternatieve route, etc.)



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index