Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar
type browser.
© 2000-2001
|
Verwachte aankomst- en afhandeltijden
ETA-geheimen achter bargeplanning.nlIn het vervoer is de verwachte aankomsttijd - ETA, Expected Time of Arrival - een kernbegrip. Daar worden hele ketens van processen mee aangestuurd. Je kunt een lading pas verder behandelen als het schip voor de kant ligt. Zo simpel is dat. De verlader of ontvanger wil precies weten waar hij aan toe is, aan de andere kant ligt ook de schipper niet graag langer dan nodig is te wachten op laden of lossen. Het Web ging op zoek naar sites waar voor de binnenvaart wordt gewerkt aan 'Just in time', het op elkaar afstemmen van aankomst- en afhandeltijden via de digitale snelweg.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 24 april 2001) Eind 1999 was de maat vol. De binnenvaartcontainerrederijen (barge-operators), verenigd in het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB), hadden genoeg van de onvoorspelbare wachttijden bij de ECT-terminals in Rotterdam. Omgekeerd kreeg de planning bij ECT niet goed vat op de groeiende aan- en afvoer van containers per binnenschip. In een conventant tussen CBRB en ECT werden afspraken over het tijdig melden gemaakt. Het vooruitzicht van weer een nieuwe stroom faxformulieren rond voormelding en planning leek niet aanlokkelijk. Dus toen iemand het woord 'webapplicatie' liet vallen, was de keus snel gemaakt. Als iedereen, barge- en terminal-operators, gebruik maakt van hetzelfde Internet-systeem kan er weinig meer fout gaan, was de gedachte. Maar wel allemaal eigen baas blijven. Zakelijke belangen en de vrees voor het onbekende beperken de mogelijkheden binnen het systeem. Er wordt niet méér in elkaars systemen gekoekeloerd dan strikt nodig is.
Password toegang
B-W@VE Heijkoop zegt al blij te zijn dat alle bij het CBRB aangesloten operators op één (kleine) operator na van bargeplanning.nl gebruik maken. 'Je ziet nu dat iedereen het prettig vindt om op deze manier te werken. Je hangt minder vaak aan de telefoon, faxen hoeft niet meer en via de site hou je als operator overzicht op de meldstatus van je schepen. Dat de meldingen op één uniforme manier binnenkomen is ook voor de terminal-operators van ECT alleen maar prettig. Bargeplanning.nl voorziet nu al in een behoefte', weet Heijkoop. Het systeem is sinds half januari volledig operationeel. 'Aardig is dat we van andere containerterminals nu ook belangstelling krijgen. En hetzelfde geldt voor barge-operators die geen lid zijn van het CBRB.' Voorlopig is het systeem alleen beschikbaar voor de beide convenant-partijen. Maar Heijkoop sluit niet uit dat bargeplanning.nl in de toekomst ook door anderen kan worden gebruikt. 'ECT en CBRB hebben de ontwikkeling van de webapplicatie betaald, maar systeemtechnisch zitten operators elkaar niet in de weg.' Hoe werkt bargeplanning.nl? Een barge-operator logt in en krijgt vervolgens een overzicht van de gebruikersgegevens op het welkomstscherm. Vier 'tab-views' geven aan welke schepen voorlopig zijn aangemeld, ingepland, afgehandeld of overgebracht naar het archief. Twee dagen voor de handeling brengt de barge-operator een voorlopige aanmelding in. De terminal-operator kan deze meldingen wel raadplegen, maar nog geen planningsgegevens inbrengen. Eén dag voor de handeling worden de voorlopige aanmeldingen definitief gemaakt. De terminal kan dan een planning inbrengen. Zodra de fase van 'afhandeling' is aangebroken, kunnen zowel de barge-operator als de terminal-operator een deel van de werkelijke gegevens inbrengen: het aantal te laden en te lossen containers, met het aantal lege en 'off-standard' containers, en eventuele bijzonderheden. Na afhandeling verschuift de aanmelding naar 'archief'; de aanmelding is daar alleen nog maar te bekijken, niet meer te wijzigen.
Nog geen aansluiting op BICS Hoewel het voor de binnenvaart ontwikkelde communicatiesysteem BICS natuurlijk ook al containerlijsten kan verwerken en de gegevens integreert in de stuwagesoftware aan boord. Koppeling van BICS aan het Rijkswaterstaat-programma BAS (Berekening en Analyse van de Seinvoering) maakt het zelfs mogelijk met één druk op de knop vast te stellen of de aangeboden gevaarlijke lading over water mag worden vervoerd en welke seinvoering daarbij hoort. Op een andere Rotterdamse planningsite - www.emo.nl - laat overslagterminal EMO (onder EMOpl@n) iedereen zien welk zeeschepen (losboten of laadboten) er voor welke agent wanneer en door welke ploeg (spil 1, 2 of 3) worden afgehandeld, evenals de planning van binnenschepen (lichterlijst afslag en lichterlijst doorvoer). Daarbij worden geen exacte tijden genoemd, maar wie een beetje met de werkwijze van EMO bekend is, kan met de informatie van de site een redelijke inschatting maken. Projectmanager Dick Heijkoop vermoedt dat een dergelijk overzicht ook wel op bargeplanning.nl zichtbaar gemaakt kan worden, overigens zonder dat schippers daar direct wijzigingen in kunnen aanbrengen. Maar dat kan bij EMO ook niet.
Webcam Hanno |
of bel 06-53 596 496
|