‘Inland waterway shipping offers the lowest land-based cost per ton/kilometer’
PortofRotterdam.com draagt bij
aan promotie van binnenvaart
Ze zijn niet meteen herkenbaar als ‘subportal’, je moet
er even naar zoeken op de mega-havensite
PortofRotterdam.com - maar de rubrieken ‘Inland
Shipping’ en ‘Wegwijzer voor de Binnenvaart’ verdienen
beslist de aandacht. Tegelijk een mooie erkenning op de
openingspagina van de site: ‘Rotterdams' uitstekende
achterlandverbindingen over water hebben de haven groot
gemaakt. Een moderne vloot van duizenden binnenschepen
kan uw goederen vervoeren tot diep in Europa. Inland
Shipping geeft u alle informatie over de
transportmogelijkheden per binnenvaartschip.’ Dat de
‘Port of Rotterdam’ het nu zelf vertelt, zorgt voor
extra attentiewaarde.
In de Betuwelijn-propaganda werd het ooit als argument
genoemd. Dat je grote verladers in Japan en Korea
moeilijk kon uitleggen hoe hun lading per schip tot
diep in het Europese achterland kon doordringen, en dat
daar dus een goede spoorverbinding voor nodig was. Was
het onderschatting of deugde de uitstraling van de
binnenvaart niet? Met de siterubriek ‘Inland shipping’
lijkt Rotterdam de schaamte voorgoed voorbij. De
internationale verlader krijgt nu in het Engels een
‘uniek’ stelsel van ‘inland waterway connections’
voorgeschoteld. Op een kaart van Europa zijn een paar
kliks genoeg om te zien hoe bereikbaar het achterland
van Rotterdam over water is, en hoe snel.
Lowest cost
En dan de ‘modern fleet’! Containerschepen nemen nu al
in één keer 500 TEU mee en ze worden nog groter. ‘These
economies of scale pay off. Inland waterway shipping
offers the lowest land-based cost per
ton/kilometer.’
Voor bulklading, chemicaliën en droge lading hetzelfde
verhaal. Daar kun je als verlader dus niet omheen! De
links achter ‘For every type of cargo’ laten het nog
even afweten, een schoonheidsfoutje. Buitenom is
verdere informatie over ‘(Liquid) bulk and chemicals’
en ‘Containers’ wèl te vinden, en verder is er gedacht
aan een directe koppeling met de site van Bureau
Voorlichting Binnenvaart. Daar komt ook de
gedetailleerde informatie over containerterminals met
‘Timetables’ vandaan.
Zo vervult ‘Inland shipping’ bij
PortofRotterdam.com een nuttige functie als voorportaal
voor de BVB-site. Een pagina ‘Links’ helpt de
internationale verlader bij zijn verdere oriëntatie op
de binnenvaart.
Wegwijzer
Voor de binnenvaarders zelf biedt PortofRotterdam.com
nu de ‘Wegwijzer voor de binnenvaart’, een praktisch
overzicht van de faciliteiten, adressen en diensten
voor de binnenvaart in de haven van Rotterdam. Nu nog
alleen in het Nederlands, maar binnen afzienbare tijd
wellicht ook in het Duits. De websurfer kan bij het
binnengaan van de ‘Wegwijzer’ kiezen voor
‘GSM-verbinding’ of ‘Vaste verbinding’. Omdat we alles
willen zien, kiezen we voor de tweede optie.
Op de
openingspagina kun je doorklikken naar ‘Bruggen &
Sluizen’ (bedieningstijden per brug), ‘Ligplaatsen’
(kaartjes met ligplaatsen inclusief beschikbare
stroomvoorzieningen en autosteigers), ‘Havengelden’
(tarieven 2002), ‘Milieu & Veiligheid’ (afval,
gevaarlijke stoffen, incidenten), ‘Reparaties’ (al dan
niet met toestemming van de havenmeester), ‘Drinkwater
& Bunkerstations’ (locaties en contactgegevens), ‘Soc.
Voorzieningen’ (internaten, kleuterscholen, welzijn,
bibliotheek, kerkdiensten en medische diensten),
‘Adressen’ (havenbedrijf, binnenvaartorganisaties en
diensten) en ‘Links’. Of - onder het kopje ‘Binnenvaart
Actueel’ - klik je door naar ‘Onderhoud & Stremmingen’,
‘Hydrometeo’ of ‘Scheepsnieuws’.
‘Scheepsnieuws’ geeft een vrij willekeurige keus aan
korte nieuwsfeiten van de afgelopen maand, de meeste
gelinkt naar een nieuwsbron. ‘Onderhoud & Stremmingen’
is een Rotterdamse selectie uit de Berichten aan de
Scheepvaart. Bekende informatie in een ander jasje.
‘Hydrometeo’ is een overzicht van waterstand-, stroom-,
golfhoogte- en windmetingen die het Gemeentelijke
Havenbedrijf samen met Rijkswaterstaat verricht in het
Rotterdams havengebied. Systemen zorgen ervoor dat de
meetwaarden periodiek ingewonnen worden en beschikbaar
komen via de database Amethyst. De metingen kunnen in
grafische vorm worden geraadpleegd.
Overigens is Hydrometeo één van de weinige
site-onderdelen waar systemen op de achtergrond zorgen
voor steeds actuele informatie. Daarbuiten is de
informatie nogal vlak. De knop ‘Ligplaatsen’
bijvoorbeeld vertelt over de vrije ligplaatsen, laat
staan dat je er één kunt reserveren. Evenmin kun je als
havengebruiker bij ‘Havengelden’ elektronisch betalen
of je nog openstaande rekening inzien. Uiteraard zullen
dergelijke toepassingen pas echt nut hebben wanneer de
binnenvaart massaal online is.
Havenraad
Hoe informeren andere havens hun klanten via het web?
Een klik naar de site van de Nationale Havenraad -
www.havenraad.nl - verschaft wellicht enig inzicht.
Onder het kopje ‘Havenontwikkelingen’ is het
belangrijkste nieuws over ‘Informatie- en
communicatietechnologie’ het volgende:
"Groningen Seaports en Zeeland Seaports hebben besloten
op het gebied van de elektronische
informatievoorziening de krachten te bundelen. Hiertoe
is onder leiding van de NHR een plan van aanpak
opgesteld, terwijl bij Connekt een aanvraag voor
co-financiering is ingediend. De eerste fase behelst
Elektronisch Dossier Overheid (EDO) en Government
Office. Er zijn plannen tot samenwerking met andere
Nederlandse regionale zeehavens. Met Moerdijk zijn al
contacten."
En verder: "De samenwerkende partners in het Virtuele
Haven-project van PCR-RIL, de Erasmus Universiteit, het
Telematica Instituut, ABN AMRO, CMG en ECT, hebben in
juni 2001 de bedrijven Cistron Telecom, SkyberNet en
Libertel-Vodafone bereid gevonden de proeftuin te
leveren waarmee havengerelateerde bedrijven en
overheden straks kunnen experimenteren met het relatief
goedkoop, supersnel en beveiligd afwikkelen van hun
transacties. De eerste resultaten met de nieuwe
infrastructuur komen eind dit jaar beschikbaar voor de
consortiumleden en de branche-organisaties."
Mooie woorden, grote gedachten, maar vooralsnog blijkt
ook uit een snelle ronde langs sites van andere havens
dat PortofRotterdam.com de eerste is die de binnenvaart
als vervoerstak in beeld brengt èn binnenvaarders
wegwijs maakt in de haven.