Editie 3.11 van 21.5.2002
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

De Amerikaanse 'River Industry'

LOVK-site haalt varende ouders en kleuters de groep binnen

Rijnvaartreglementen pluk je bij CCR van de website

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

‘Inland waterway shipping offers the lowest land-based cost per ton/kilometer’

PortofRotterdam.com draagt bij
aan promotie van binnenvaart

Ze zijn niet meteen herkenbaar als ‘subportal’, je moet er even naar zoeken op de mega-havensite PortofRotterdam.com - maar de rubrieken ‘Inland Shipping’ en ‘Wegwijzer voor de Binnenvaart’ verdienen beslist de aandacht. Tegelijk een mooie erkenning op de openingspagina van de site: ‘Rotterdams' uitstekende achterlandverbindingen over water hebben de haven groot gemaakt. Een moderne vloot van duizenden binnenschepen kan uw goederen vervoeren tot diep in Europa. Inland Shipping geeft u alle informatie over de transportmogelijkheden per binnenvaartschip.’ Dat de ‘Port of Rotterdam’ het nu zelf vertelt, zorgt voor extra attentiewaarde.

Port of Rotterdam Inland Shipping

In de Betuwelijn-propaganda werd het ooit als argument genoemd. Dat je grote verladers in Japan en Korea moeilijk kon uitleggen hoe hun lading per schip tot diep in het Europese achterland kon doordringen, en dat daar dus een goede spoorverbinding voor nodig was. Was het onderschatting of deugde de uitstraling van de binnenvaart niet? Met de siterubriek ‘Inland shipping’ lijkt Rotterdam de schaamte voorgoed voorbij. De internationale verlader krijgt nu in het Engels een ‘uniek’ stelsel van ‘inland waterway connections’ voorgeschoteld. Op een kaart van Europa zijn een paar kliks genoeg om te zien hoe bereikbaar het achterland van Rotterdam over water is, en hoe snel.

Port of Rotterdam inland waterway connections

Lowest cost
En dan de ‘modern fleet’! Containerschepen nemen nu al in één keer 500 TEU mee en ze worden nog groter. ‘These economies of scale pay off. Inland waterway shipping offers the lowest land-based cost per ton/kilometer.’
Voor bulklading, chemicaliën en droge lading hetzelfde verhaal. Daar kun je als verlader dus niet omheen! De links achter ‘For every type of cargo’ laten het nog even afweten, een schoonheidsfoutje. Buitenom is verdere informatie over ‘(Liquid) bulk and chemicals’ en ‘Containers’ wèl te vinden, en verder is er gedacht aan een directe koppeling met de site van Bureau Voorlichting Binnenvaart. Daar komt ook de gedetailleerde informatie over containerterminals met ‘Timetables’ vandaan.
Zo vervult ‘Inland shipping’ bij PortofRotterdam.com een nuttige functie als voorportaal voor de BVB-site. Een pagina ‘Links’ helpt de internationale verlader bij zijn verdere oriëntatie op de binnenvaart.

Wegwijzer
Voor de binnenvaarders zelf biedt PortofRotterdam.com nu de ‘Wegwijzer voor de binnenvaart’, een praktisch overzicht van de faciliteiten, adressen en diensten voor de binnenvaart in de haven van Rotterdam. Nu nog alleen in het Nederlands, maar binnen afzienbare tijd wellicht ook in het Duits. De websurfer kan bij het binnengaan van de ‘Wegwijzer’ kiezen voor ‘GSM-verbinding’ of ‘Vaste verbinding’. Omdat we alles willen zien, kiezen we voor de tweede optie.
Op de openingspagina kun je doorklikken naar ‘Bruggen & Sluizen’ (bedieningstijden per brug), ‘Ligplaatsen’ (kaartjes met ligplaatsen inclusief beschikbare stroomvoorzieningen en autosteigers), ‘Havengelden’ (tarieven 2002), ‘Milieu & Veiligheid’ (afval, gevaarlijke stoffen, incidenten), ‘Reparaties’ (al dan niet met toestemming van de havenmeester), ‘Drinkwater & Bunkerstations’ (locaties en contactgegevens), ‘Soc. Voorzieningen’ (internaten, kleuterscholen, welzijn, bibliotheek, kerkdiensten en medische diensten), ‘Adressen’ (havenbedrijf, binnenvaartorganisaties en diensten) en ‘Links’. Of - onder het kopje ‘Binnenvaart Actueel’ - klik je door naar ‘Onderhoud & Stremmingen’, ‘Hydrometeo’ of ‘Scheepsnieuws’.

Scheepsnieuws’ geeft een vrij willekeurige keus aan korte nieuwsfeiten van de afgelopen maand, de meeste gelinkt naar een nieuwsbron. ‘Onderhoud & Stremmingen’ is een Rotterdamse selectie uit de Berichten aan de Scheepvaart. Bekende informatie in een ander jasje. ‘Hydrometeo’ is een overzicht van waterstand-, stroom-, golfhoogte- en windmetingen die het Gemeentelijke Havenbedrijf samen met Rijkswaterstaat verricht in het Rotterdams havengebied. Systemen zorgen ervoor dat de meetwaarden periodiek ingewonnen worden en beschikbaar komen via de database Amethyst. De metingen kunnen in grafische vorm worden geraadpleegd.

Overigens is Hydrometeo één van de weinige site-onderdelen waar systemen op de achtergrond zorgen voor steeds actuele informatie. Daarbuiten is de informatie nogal vlak. De knop ‘Ligplaatsen’ bijvoorbeeld vertelt over de vrije ligplaatsen, laat staan dat je er één kunt reserveren. Evenmin kun je als havengebruiker bij ‘Havengelden’ elektronisch betalen of je nog openstaande rekening inzien. Uiteraard zullen dergelijke toepassingen pas echt nut hebben wanneer de binnenvaart massaal online is.

Havenraad
Hoe informeren andere havens hun klanten via het web? Een klik naar de site van de Nationale Havenraad - www.havenraad.nl - verschaft wellicht enig inzicht. Onder het kopje ‘Havenontwikkelingen’ is het belangrijkste nieuws over ‘Informatie- en communicatietechnologie’ het volgende:
"Groningen Seaports en Zeeland Seaports hebben besloten op het gebied van de elektronische informatievoorziening de krachten te bundelen. Hiertoe is onder leiding van de NHR een plan van aanpak opgesteld, terwijl bij Connekt een aanvraag voor co-financiering is ingediend. De eerste fase behelst Elektronisch Dossier Overheid (EDO) en Government Office. Er zijn plannen tot samenwerking met andere Nederlandse regionale zeehavens. Met Moerdijk zijn al contacten."
En verder: "De samenwerkende partners in het Virtuele Haven-project van PCR-RIL, de Erasmus Universiteit, het Telematica Instituut, ABN AMRO, CMG en ECT, hebben in juni 2001 de bedrijven Cistron Telecom, SkyberNet en Libertel-Vodafone bereid gevonden de proeftuin te leveren waarmee havengerelateerde bedrijven en overheden straks kunnen experimenteren met het relatief goedkoop, supersnel en beveiligd afwikkelen van hun transacties. De eerste resultaten met de nieuwe infrastructuur komen eind dit jaar beschikbaar voor de consortiumleden en de branche-organisaties."

Mooie woorden, grote gedachten, maar vooralsnog blijkt ook uit een snelle ronde langs sites van andere havens dat PortofRotterdam.com de eerste is die de binnenvaart als vervoerstak in beeld brengt èn binnenvaarders wegwijs maakt in de haven.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index