Editie 4.19 van 26.8.2003
© 2001-2003 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige 10 afleveringen
van Het Web:

Wat doet Pegel Kaub overmorgen?

Betaald de ijsbergen van Alaska bekijken

Recreatief met veren

Franse batellerie

Sites van het Vasteland

Chats & Forums voor de 'fun'

Webnavigeren van post naar post

Bunkeren als bijproduct

Maritieme evenementen webben hun schaduw vooruit

Online verladerstests brengen wegkilometers naar het water


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2000-2003
VAART! Info

Webreis begint bij Via Donau

Hoe ‘schön und blau’ is de Donau op het web?

Het lage water heeft de Donau stevig in z’n greep. Maar verder dan Passau reikt de beschikbare waterstandsinformatie niet. Voor schippers die Donauvaarder worden, biedt het web een aantal goede aanknopingspunten. Een webreis over de Donau begint bij Via Donau op www.via-donau.org, de site van de Oostenrijkse ‘Entwicklungsgesellschaft mbH für Telematik und Donauschifffahrt’. Het Web besurft de Donau.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 26 augustus 2003)

    Met telematica streeft Oostenrijk naar innovatieve transportconcepten, vandaar dat de nationale overheid daar met Via Donau fors op inzet. Het project is mede gefinancierd uit Europese fondsen voor ‘Advanced Logistic Solutions for Danube Waterway’ (ALSO Danube). Via Donau is met de andere nationale bureaus voor binnenvaartvoorlichting aangesloten bij INE (Inland Navigation Europe).

    De Via Donau website is het online visitekaartje van een veel groter geheel voor transportadvisering, ladingwerving en scheepvaartbegeleiding op de Donau. Klik onder ‘über uns’ naar ‘team’ en maak kennis met de 15 tot 20 projectleiders en hun ongeveer 40 medewerkers (veelal studenten op stage), die de Donau als vaarweg aan het bedrijfsleven verkopen als hèt alternatief voor de verkeersproblemen in de Donau-corridor.

    Donau-nieuws
    In het nieuws op de openingspagina lezen we over de in mei uitgebrachte Pianc-resolutie, waarin deze internationale binnenvaartorganisatie overheden oproept het vervoer over water te bevorderen. Uiteraard heeft dat ook betrekking op de Donau. Zoals ook het verschijnen van de gids ‘Manual on Danube Ports’ met bijzonderheden over 78 havens van Kelheim tot de Zwarte Zee (voor € 49,50 te bestellen via de site).
    Eerder bracht Via Donau al het ‘Handbuch der Donauschifffahrt’ uit (inmiddels uitverkocht; nieuwe druk verschijnt voorjaar 2004).
    Ander nieuws gaat over de CCR-richtlijn voor River Information Services (RIS), 20% meer vervoer over de Oostenrijkse Donau in het eerste kwartaal 2003, en de Donau-verbetering op de TEN-prioriteitenlijst van de commissie-Van Miert. In het nieuwsarchief zijn nog veel meer berichten te vinden, tot mei 2002.

    Noodlijdend forum
    Via Donau heeft een eigen webforum, maar dat lijdt onder de kwaal waar meer discussieplatforms op het web onder lijden: gebrek aan betrokkenheid van de doelgroep, en dus geen boeiende discussies.
    Webredacteur Richard Vogel probeerde in mei 2000 een discussie aan te zwengelen over het (toen) lagere vervoersaanbod op de Oostenrijkse Donau, maar dat kreeg geen vervolg. Enkele scheepsleveranciers lieten nadien hun visitekaartje achter, maar verder roept het forum weinig inspiratie op. Ook voor de adressengids ‘Gelbe Seiten’ geldt dat bij gebrek aan geregelde bezoekers de inhoud is verouderd en niet wordt bijgewerkt. Zo komt onder ‘media’ bijvoorbeeld wel het ter ziele gegane blad Wasserspiegel voor, maar niet de Binnenvaartkrant.

    Onder ‘Veranstaltungen’ is een uitgebreid overzicht van beurzen en evenementen te vinden, journalisten kunnen terecht bij ‘Presse-info’, en iedereen kan zich via de site abonneren op een elektronische Via Donau nieuwsbrief. Er is statistische informatie (‘Daten & Fakten’) en een overzicht van uitgevoerde projecten. Van de Donau zelf geeft de site een uitvoerige geschiedschrijving, haveninformatie, een interessante collectie foto’s en gegevens van Donau-schepen op nationaliteit gerangschikt, en te downloaden overzichtskaarten van vaarwegen.
    Via de knop ‘Services’ komt informatie te voorschijn over Oostenrijkse en Europese subsidieregelingen, logistieke vakopleidingen, de netwerkorganisatie Logistik Pool Austria, adressen van scheepvaartondernemingen, scheepvaartrecht, Donau-kaarten volgens Inland-ECDIS, en scheepvaartberichten. De actuele waterstandsinformatie, via de hydrografische diensten van Oberösterreich en Niederösterreich, geeft alleen meetpunten langs het Oostenrijkse deel van de Donau.

    Waterstanden
    Doorgewinterde Donauvaarders hebben ongetwijfeld hun eigen informatiebronnen, maar op het web ontbreekt het nog steeds aan een overzicht van waterstanden over het hele traject van Rotterdam tot aan de Zwarte Zee. De reguliere berichtgeving van het Infocentrum Binnenwateren en Elwis.de gaat niet verder dan Passau. Maar hoe diep mag je steken in de buurt van Boedapest?
    Een online speurtocht naar de waterstanden op het Hongaarse deel van de Donau brengt ons op www.kff.hu, waar de informatie behalve in het Hongaars deels ook in het Duits en Engels te raadplegen is. Helaas geen actuele waterstanden, maar wel scheepvaartberichten voor het Hongaarse deel van de Donau.
    Om het hele Donau-traject qua scheepvaartberichten en waterstanden compleet te krijgen surfen we de komende tijd verder. De resultaten zullen te zien zijn op haven.pagina.nl, waar uiteraard ook tips van zelfsurfende Donauvaarders welkom zijn.

      Aanvulling
      Donau-kenner, schrijver en kaartenmaker, Pierre Verberght wijst al vóór het in druk verschijnen van deze rubriek op het bestaan van webpagina’s met waterstanden voor het Hongaarse en het Tsjechische deel van de Donau.

    Toeristisch
    Een klein uitstapje nog naar de toeristische kant van de ‘schöne, blaue Donau’. De website ‘Die Donau ~ Faszination eines Flusses’ is per definitie lyrisch over de rivier: ‘Sie ist die Königin unter Europas Flüssen, reich an Geschichte und legendenumwoben’.
    De site is opgezet door de ‘Internationale Touristische Werbegemeinschaft Die Donau’, een marketingorganisatie voor het toeristische aanbod op en langs de rivier. De site heeft een leuke ‘virtuele tour’, waarbij je klikkend langs toeristische hoogtepunten vaart met plaatjes en links voor meer informatie. Er is een pagina met ‘weetjes’ over de rivier zelf (lengte 2835 km, waarvan 2414,72 km bevaarbaar vanaf Kelheim) en bij het onderdeel ‘Schiffahrt’ ligt het accent uiteraard op de passagiers- en recreatievaart, met een lange lijst van reisaanbieders.



Vlootschouw in KSCC Internetcafé

Ruud de Jong van de Binnenvaartkrant heeft de laatste maanden veel energie gestoken in de nieuwe webrubriek ‘Vlootschouw’. Hij is vrijdag 5 september te gast in het KSCC Internetcafé voor varenden, vanaf 18.00 uur in het schipperscentrum in de Nijmeegse Waalhaven. De toegang is gratis.

    De Jong licht het ontstaan toe van deze grootste verzameling (meer dan 300!) nieuwbouwschepen op het web, en het nut dat de site kan hebben voor de binnenvaart.

    Bij de start van het nieuwe seizoen met internetcafé’s op elke eerste vrijdagavond van de maand, is er op 5 september ook aandacht voor ‘virussen, filters en veiligheid’. Bezoekers kunnen er veel tips verwachten in het praktisch en veilig omgaan met e-mail en surfen op het web.

    Het KSCC Internetcafé is een initiatief van het KSCC Schipperscentrum, in samenwerking met Bureau Telematica Binnenvaart en VAART!Info.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index