Editie 4.22 van 7.10.2003
© 2001-2003 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige 10 afleveringen
van Het Web:

Havenforum geeft stem en gezicht aan havenwerkers

Actiebloemen
bloeien op 't web

‘DuisPortal’ activeert bedrijven

Hoe ‘schön und blau’ is de Donau op het web?

Wat doet Pegel Kaub overmorgen?

Betaald de ijsbergen van Alaska bekijken

Recreatief met veren

Franse batellerie

Sites van het Vasteland

Chats & Forums voor de 'fun'


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2000-2003
VAART! Info

Platform Agrologistiek haalt binnenvaart binnen

Agrostromen over water

Van de 314 miljoen ton binnenlandse en internationale lading, die in 2002 per binnenschip door Nederland voer, was volgens het CBS 12,5% ‘agrarisch’: 9,9 miljoen ton landbouwproducten, 20,3 miljoen ton voedingsproducten en veevoeders, en 7,9 miljoen ton meststoffen. Enorme hoeveelheden dus. Hoe kon het Platform Agrologistiek dan zolang zónder de binnenvaart? CBRB-directeur Ton Roos trad pas zeer onlangs toe als vertegenwoordiger van de binnenvaart. Het Web ging surfend op zoek naar agrostromen over water, omdat een platform zich terdege moet documenteren.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 21 oktober 2003)

    Op www.agrologistiek.nl, de website van het Platform Agrologistiek, kom je (nog) geen binnenvaarders tegen. De platform-leden zijn van ministeries, het productschap tuinbouw, agrarische branche-organisaties, tuinbouwveilingen, de Rabobank, TLN en KNV (wegvervoer), Nederland Distributieland, verladersorganisatie EVO, de provincie Zuid-Holland, Innovatienetwerk Groene Ruimte en Agrocluster, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel èn het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam.

    Al die partijen in de agroketen werken daar, op initiatief van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voeding, aan nieuwe projecten en mogelijkheden ter verbetering van de logistiek in de agrosector. Van alle Nederlandse agroproducten (vlees, groente, zuivel, bloemen...) gaat 97% over de weg. Eén op de drie vrachtwagens op de Nederlandse wegen vervoert ze. De agrosector krijgt dan ook steeds meer te maken met knelpunten in de logistiek.

    Binnenvaart innovatief
    Hoewel de binnenvaart al sinds jaar en dag veel agrarische producten vervoert - vooral granen, veevoedergrondstoffen en suikerbieten in bulk, maar ook melk en meel in speciale tankschepen - heeft vervoer over water tot op heden nog niet of nauwelijks een rol gespeeld bij het zoeken naar oplossingen. ‘Omdat de binnenvaart steeds duidelijker toont over een sterk innovatief vermogen te beschikken en nieuwe markten opent, lijkt voor wat dat betreft het tij te keren’, voorspelt het CBRB in een persbericht. Met de toetreding tot het Platform Agrologistiek streeft het CBRB op termijn naar nieuwe agrostromen via de waterwegen.

    Distrivaart, het vervoer van ‘fast moving consumergoods’ in speciale palletschepen, werd begin 2002 al genoemd als voorbeeld in de beleidsnota ‘Visie Agrologistiek - Clusteren, Verbinden, Regisseren’. Met de nota, die in pdf-formaat van de platform-site is te downloaden, gaf de Tweede Kamer opdracht voor het opzetten van proefprojecten. Negen van die projecten gingen inmiddels van start en staan met een korte toelichting op de site.
    Het is overigens nog steeds mogelijk (binnenvaart)projecten aan te melden bij het Platform Agrologistiek. Alle proefproejcten draaien om ‘clusteren, verbinden en regisseren’, de sleutelbegrippen uit de Visie-nota en inmiddels ook de slogan van het platform. De gedachte is dat bundeling van goederenstromen leidt tot minder schadelijke uitstoot van CO2 en vermindering van de congestie op de wegen.

    De website van het Platform Agrologistiek is sober vormgegeven, maar heeft technisch alles in huis voor het stimuleren en ondersteunen van projecten. Het ontbreekt echter nog aan een goede invulling. Zo lokt het ‘Kennisportal’, verscholen achter een toegang met wachtwoord, maar volgens secretaris Jochem Pleijsier is het nog niet gevuld en ook bedoeld als een afgesloten site voor projecleiders en platformleden. Daar valt voor buitenstaanders dus weinig te halen. Misschien op de gelinkte sites van alle betrokken organisaties...

    Peterson
    Bij agrologistiek in de binnenvaart is het Peterson die ook op het web de boel aardig voor elkaar heeft. De site www.peterson.nl is Engelstalig, maar dat kan ook moeilijk anders voor een wereldspeler. Uit de vele werkterreinen kiezen we ‘Agricultural’ en zien daar hoe het bedrijf zich onder de naam ‘Peterson Agricare & Logistics’ presenteert als specialist in de handelsketen van agrarische ‘commodities’.
    Met een klik op ‘Arrivals’ is meteen duidelijk wat je je daarbij moet voorstellen: meer dan vijftig met naam en agent genoemde schepen worden de komende weken verwacht in de havens van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Gent.

    De actueel bijgewerkte lijst vertelt of ze geladen zijn met sojabonen, rijst, maisglutenvoermeel, palmpitschilfers en -pellets, citruspulp- of tapiocapellets. Per zeeboot is de herkomst en verwachte aankomsttijd (ETA) weergegeven. Klik je door naar ‘discharge program’ dan word je ook begin- en eindtijd van het lossen met de loslocatie gewaar. Dat is slim gebruik maken van het internet, want iedereen in het logistieke traject kan zo volgen hoever het staat met ‘zijn’ boot.

    Wanneer de agrologistiek doorzet blijft het niet bij bulkvervoer van agrarische producten en veevoedergrondstoffen over water, en zien we wellicht ook schepen met appelen, vlees, bloemen en verse groente, al dan niet gepalletiseerd of in koel- en vriescontainers terugkomen op het water.



Achtergrondinfo bij de
actie ‘Red het internaat’

De internaten en leefgroephuizen voor zo’n 1250 schipperskinderen moeten van VWS-minister Hoogervorst vanaf 2004 10% van hun subsidie inleveren. Dat komt té hard aan en er is alle reden om het niet te laten gebeuren, vinden ouders en instellingen. Ter ondersteuning van de actie ‘Red het internaat’ opende VAART! een webpagina met achtergrondinformatie, belangrijke documenten, dagelijks nieuws en een voorbewerkt formulier om aan de leden van de Vaste Kamercommissie van VWS het persoonlijk ongenoegen kenbaar te maken.

    Iedereen dacht dat na het rapport van de Commissie De Jong en de afspraken die in 2000 gemaakt werden de kust redelijk veilig was, maar het kabinet Balkenende lijkt in zijn bezuinigingsdrift niets te ontzien. Voor de emoties en de radeloosheid als gevolg daarvan, biedt de besloten mailinglijst vaart-familie een uitlaatklep aan ouders, internaatsmedewerkers en andere betrokkenen. In die virtuele omgeving wordt ook gebroed op ludieke acties en iedereen kan er snel worden bijgepraat over de jongste ontwikkelingen. Van de LOVT-vergadering in Nijmegen werd 10 oktober vrijwel rechtstreeks verslag gedaan.

    Kijk op: www.vaart.nl



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index