Editie 2.21 van 9.10.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2001
VAART! Info

Achmea: zonder commerciële franje

Lijnen komen samen op
info-site sociale zekerheid

Als het om sociale zekerheid voor de scheepvaart gaat, komen heel veel lijntjes samen bij Achmea, ‘dienstverlener in financiële diensten, zekerheid en zorg’. De verzekeraar heeft er een ‘info-site’ voor gemaakt, informatie zonder commerciële franje. Zee- en binnenvaarders vinden op de site veel inhoudelijke en actuele informatie over pensioenregelingen, scholing, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en ziektekostenverzekering.

De afdeling Scheepvaart van PVF Achmea voert het secretariaat voor diverse organisaties, waaronder het Bedrijfspensioenfonds voor de Koopvaardij, het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Zeescheepvaart, het Algemeen Ziekenfonds voor Zeelieden, de Vereniging Zee-Risico 1967, de Onderlinge Waarborgmaatschappij Zee-Risico 1996, het Bedrijfspensioenfonds voor de Zeevisserij en Zeemanswelzijn Nederland.

Per doelgroep
De site biedt de informatie aan per doelgroep: koopvaardij, binnenvaart en zeevisserij. Achter de knop ‘Orsima’ kunnen werknemers terecht die werkzaam zijn (geweest) in de sector voor Onderhoud en Reiniging in Scheepvaart, Industrie en Milieu en Aanverwante activiteiten. Verder is er informatie over scholing, een verzameling adressen van organisaties en diensten betrokken bij sociale zekerheid, en een rubriek ‘Veelgestelde vragen’. De ‘sitemap’ telt bij elkaar 100 pagina’s. Er is een zoekfunctie die de informatie op trefwoord presenteert, begrippen als ‘franchise’ en ‘pensioengevend loon’ worden helder uit de doeken gedaan in de rubriek ‘Jargon’. Natuurlijk kan er gereageerd worden, en handig is de mogelijkheid om allerlei documenten van de site te downloaden.

Voor de Rijn- en binnenvaart is er een populaire tekstuitgave van de pensioenregeling, een tekst over pensioenfonds en WAO-uitkering, en een circulaire VUT Binnenvaart 2000. Achter de rubrieksknop ‘Binnenvaart’ kom je als werknemer (èn werkgever) alles te weten over de pensioenregeling en de mogelijkheden om vervroegd uit te treden in de binnenvaart; wat het betekent voor je werk, inkomen en pensioen als je arbeidsongeschikt of werkloos raakt; de regelingen omtrent scholing; premiegegevens voor het premiejaar 2001; plus de mededeling dat de jaaropgaven van de deelnemers aan het pensioenfonds dit jaar rechtstreeks worden verzonden aan de deelnemers in plaats van aan de werkgevers.

Nu voor later
De site informeert over zaken waar je nu al rekening mee moet houden voor later. Bijvoorbeeld de vraag of je mag werken tijdens de VUT: ‘Als u naast uw VUT-uitkering gaat werken, dan heeft dit gevolgen voor uw uitkering. Wie is uitgetreden en tegen beloning arbeid verricht, dient dat eerst aan de Stichting op te geven. Dat geldt niet alleen voor arbeid in loondienst, maar ook voor werken als zelfstandige. Gaat het om inkomsten die u reeds had voor de ingangsdatum van uw VUT-uitkering, dan komen ze niet in mindering op de uitkering. U dient dan wel bij het indienen van het aanvraagformulier te melden dat u tegen betaling werkzaamheden verricht.’

Mis ook de knop ‘Scholing’ niet, waar de Stichting CAO Binnenscheepvaart scholing en onderwijs voor werknemers en werkgevers binnen de sector bevordert. Overigens komt deze stichting in de site-tekst nogal dreigend over met de melding dat het niet naleven van de CAO kan leiden tot boetes en betaling van schadevergoeding. Werkgevers in de binnenscheepvaart zijn voor de Stichting CAO Binnenscheepvaart een bijdrage verschuldigd, gebaseerd op de premieloonsom Werkloosheidswet. Hiervan mag een gedeelte worden ingehouden op het salaris van de varende werknemer(s). De hoogte van de bijdrage wordt door cao-partijen overeengekomen.

De site is een goede combinatie van informatie, functionaliteit en vormgeving. De informatie wordt voortdurend bijgewerkt, zoals bijvoorbeeld blijkt onder ‘Molestrisico’ bij het ‘Overzicht war risk-gebieden per 26 september 2001, 24.00 GMT’, gebieden waarvoor de Vereniging Zee-Risico 1967 een herverzekering heeft gesloten. Sociale zekerheid heeft dan ineens alles te maken met de actuele wereldsituatie.



Eigen site Vereniging De Binnenvaart

Anderhalf jaar is de Vereniging De Binnenvaart al present op het Web, nu - ‘Op volle kracht met meer dan 2500 leden aan boord’ - met een eigen site. In vier talen is er te lezen wat de vereniging doet: "Het stimuleren van de interesse in de nationale en internationale binnenvaart op niet-politieke, -commerciële of -ideologische grondslag."

Dat de verenigingsformule aanspreekt blijkt wel uit de snelle ledengroei in het ruim tienjarig bestaan. Nieuwe leden kunnen zich online aanmelden. Achter een aantal knoppen gaan de vele activiteiten schuil, ondermeer de maandelijkse publicatie van het eigen tijdschrift en de productie van video’s, die onder liefhebbers van de binnenvaart gretig aftrek vindt.

De verenigingspagina’s vonden tot voorkort onderdak bij VAART!, maar hebben onder de enthousiaste leiding van webmaster/bestuurslid Wim Nuy nu als zelfstandige site een geheel eigen uitstraling gekregen.



Galerie ‘Schepen op het IJ, Amsterdam’

Jan van Brussel van de Amsterdamse havendienst had in z’n pc nog een mapje foto’s van binnenschepen. Hij gebruikte ze regelmatig om collega’s van de wal de veelzijdigheid van de binnenvaart te laten zien.

Ardito
Containers
Adel Votis
Droge lading
Franz Haniel 10
Duwvaart
Barones
Tankvaart

Van Brussel, afkomstig uit de tankvaart bij Van Ommeren, wilde er meer mee doen en bood ze aan voor publicatie op de VAART! website. Daar staan ze nu in de VAART!Galerie voor iedereen te kijk: containerschepen, duwvaart, droge lading, passagiersvaart, sleepvaart en tankvaart - al bijna 70 foto’s bij elkaar. En wat Van Brussel betreft blijft het daar niet bij. Op het IJ varen alle dagen weer andere schepen, en als het zo uitkomt is de digitale camera altijd bij de hand.

Het bijzondere aan de foto’s van Van Brussel is dat ze allemaal gemaakt zijn vanaf dezelfde lokatie: tiende etage, verkeerscentrale Havendienst Amsterdam. Elke foto, elk schip - niet eens spannend of spectaculair - heeft een eigen verhaal. Vooral varenden kunnen er zich van alles bij voorstellen, blijkt inmiddels uit de reacties.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

VAART!Mobiel


index