Achmea: zonder commerciële franje
Lijnen komen samen op
info-site sociale zekerheid
Als het om sociale zekerheid voor de scheepvaart gaat,
komen heel veel lijntjes samen bij Achmea,
‘dienstverlener in financiële diensten, zekerheid en
zorg’. De verzekeraar heeft er een ‘info-site’ voor
gemaakt, informatie zonder commerciële franje. Zee- en
binnenvaarders vinden op de site veel inhoudelijke en
actuele informatie over pensioenregelingen, scholing,
arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en
ziektekostenverzekering.
De afdeling Scheepvaart van PVF Achmea voert het
secretariaat voor diverse organisaties, waaronder het
Bedrijfspensioenfonds voor de Koopvaardij, het
Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Zeescheepvaart, het
Algemeen Ziekenfonds voor Zeelieden, de Vereniging
Zee-Risico 1967, de Onderlinge Waarborgmaatschappij
Zee-Risico 1996, het Bedrijfspensioenfonds voor de
Zeevisserij en Zeemanswelzijn Nederland.
Per doelgroep
De site biedt de informatie aan per doelgroep:
koopvaardij, binnenvaart en zeevisserij. Achter de knop
‘Orsima’ kunnen werknemers terecht die werkzaam zijn
(geweest) in de sector voor Onderhoud en Reiniging in
Scheepvaart, Industrie en Milieu en Aanverwante
activiteiten. Verder is er informatie over scholing,
een verzameling adressen van organisaties en diensten
betrokken bij sociale zekerheid, en een rubriek
‘Veelgestelde vragen’. De ‘sitemap’ telt bij elkaar 100
pagina’s. Er is een zoekfunctie die de informatie op
trefwoord presenteert, begrippen als ‘franchise’ en
‘pensioengevend loon’ worden helder uit de doeken
gedaan in de rubriek ‘Jargon’. Natuurlijk kan er
gereageerd worden, en handig is de mogelijkheid om
allerlei documenten van de site te downloaden.
Voor de Rijn- en binnenvaart is er een populaire
tekstuitgave van de pensioenregeling, een tekst over
pensioenfonds en WAO-uitkering, en een circulaire VUT
Binnenvaart 2000. Achter de rubrieksknop ‘Binnenvaart’
kom je als werknemer (èn werkgever) alles te weten over
de pensioenregeling en de mogelijkheden om vervroegd
uit te treden in de binnenvaart; wat het betekent voor
je werk, inkomen en pensioen als je arbeidsongeschikt
of werkloos raakt; de regelingen omtrent scholing;
premiegegevens voor het premiejaar 2001; plus de
mededeling dat de jaaropgaven van de deelnemers aan het
pensioenfonds dit jaar rechtstreeks worden verzonden
aan de deelnemers in plaats van aan de werkgevers.
Nu voor later
De site informeert over zaken waar je nu al rekening
mee moet houden voor later. Bijvoorbeeld de vraag of je
mag werken tijdens de VUT: ‘Als u naast uw
VUT-uitkering gaat werken, dan heeft dit gevolgen voor
uw uitkering. Wie is uitgetreden en tegen beloning
arbeid verricht, dient dat eerst aan de Stichting op te
geven. Dat geldt niet alleen voor arbeid in loondienst,
maar ook voor werken als zelfstandige. Gaat het om
inkomsten die u reeds had voor de ingangsdatum van uw
VUT-uitkering, dan komen ze niet in mindering op de
uitkering. U dient dan wel bij het indienen van het
aanvraagformulier te melden dat u tegen betaling
werkzaamheden verricht.’
Mis ook de knop ‘Scholing’ niet, waar de Stichting CAO
Binnenscheepvaart scholing en onderwijs voor werknemers
en werkgevers binnen de sector bevordert. Overigens
komt deze stichting in de site-tekst nogal dreigend
over met de melding dat het niet naleven van de CAO kan
leiden tot boetes en betaling van schadevergoeding.
Werkgevers in de binnenscheepvaart zijn voor de
Stichting CAO Binnenscheepvaart een bijdrage
verschuldigd, gebaseerd op de premieloonsom
Werkloosheidswet. Hiervan mag een gedeelte worden
ingehouden op het salaris van de varende werknemer(s).
De hoogte van de bijdrage wordt door cao-partijen
overeengekomen.
De site is een goede combinatie van informatie,
functionaliteit en vormgeving. De informatie wordt
voortdurend bijgewerkt, zoals bijvoorbeeld blijkt onder
‘Molestrisico’ bij het ‘Overzicht war risk-gebieden per
26 september 2001, 24.00 GMT’, gebieden waarvoor de
Vereniging Zee-Risico 1967 een herverzekering heeft
gesloten. Sociale zekerheid heeft dan ineens alles te
maken met de actuele wereldsituatie.
Eigen site Vereniging De Binnenvaart
Anderhalf jaar is de Vereniging De Binnenvaart al
present op het Web, nu - ‘Op volle kracht met meer dan
2500 leden aan boord’ - met een eigen site. In vier
talen is er te lezen wat de vereniging doet: "Het
stimuleren van de interesse in de nationale en
internationale binnenvaart op niet-politieke,
-commerciële of -ideologische grondslag."
Dat de verenigingsformule aanspreekt blijkt wel uit de
snelle ledengroei in het ruim tienjarig bestaan. Nieuwe
leden kunnen zich online aanmelden. Achter een aantal
knoppen gaan de vele activiteiten schuil, ondermeer de
maandelijkse publicatie van het eigen tijdschrift en de
productie van video’s, die onder liefhebbers van de
binnenvaart gretig aftrek vindt.
De verenigingspagina’s vonden tot voorkort onderdak bij
VAART!, maar hebben onder de enthousiaste leiding van
webmaster/bestuurslid Wim Nuy nu als zelfstandige site
een geheel eigen uitstraling gekregen.
Galerie ‘Schepen op het IJ, Amsterdam’
Jan van Brussel van de Amsterdamse havendienst had in
z’n pc nog een mapje foto’s van binnenschepen. Hij
gebruikte ze regelmatig om collega’s van de wal de
veelzijdigheid van de binnenvaart te laten zien.
Van Brussel, afkomstig uit de tankvaart bij Van
Ommeren, wilde er meer mee doen en bood ze aan voor
publicatie op de VAART! website. Daar staan ze nu in de
VAART!Galerie voor iedereen te kijk: containerschepen,
duwvaart, droge lading, passagiersvaart, sleepvaart en
tankvaart - al bijna 70 foto’s bij elkaar. En wat Van
Brussel betreft blijft het daar niet bij. Op het IJ
varen alle dagen weer andere schepen, en als het zo
uitkomt is de digitale camera altijd bij de hand.
Het bijzondere aan de foto’s van Van Brussel is dat ze
allemaal gemaakt zijn vanaf dezelfde lokatie: tiende
etage, verkeerscentrale Havendienst Amsterdam. Elke
foto, elk schip - niet eens spannend of spectaculair -
heeft een eigen verhaal. Vooral varenden kunnen er zich
van alles bij voorstellen, blijkt inmiddels uit de
reacties.