INDRIS kijkt ook naar logistieke belangen van de binnenvaart
In heel Europa rivierinformatie
volgens dezelfde standaard
INDRIS klinkt als het elektronisch konijn uit de hoge hoed, de droom van
iedere schipper čn vaarwegbeheerder: schepen uitrusten met transponders,
en ze digitaal volgen en informeren. De presentatie van de
‘Rhine-Scheldt Demonstrator’, een hele mei-week lang in Dordrecht voor
ruim 200 specialisten, was een hoogtepunt. ‘Celebration time’, zoals
Paul Padding, het nieuwe hoofd van de scheepvaartdienst bij
Rijkswaterstaat/AVV, het noemde tegenover Belgen, Fransen, Duitsers,
Nederlanders, Zwitsers, Oostenrijkers, Tsjechen en Roemenen.
In de wandelgangen aan boord van het mps Orca klinkt enig cynisme,
ondanks het aanstekend enthousiasme in de presentaties van
waterstaatsmensen. Prachtig allemaal die apparatuur en de vele
mogelijkheden, maar vermoedelijk ook flink geprijsd. Een bondsman neemt
zich voor er bij het vervolg dichter bovenop te zitten voor de belangen
van zijn varende leden. Onbevestigde geluiden gaan er vanuit dat de
overheid fors zal bijdragen, omdat een goed elektronisch overzicht ook
en vooral het belang is van de vaarwegbeheerder.
INDRIS staat voor Inland Navigation Demonstrator for River Information
Services. Europabreed wordt er al drie jaar aan gewerkt, door een breed
partnership van vaarwegbeheerders, leveranciers van nautische apparatuur
en computersystemen, en toekomstige gebruikers. De verschillende
onderdelen van de Rivier Informatie Dienst (op z’n Engels afgekort als
RIS) werden in Dordrecht getoond, zelfs ‘live’ met transponder-schepen
op de radar/vaarkaart, over grote afstand zichtbaar en voorzien van
labels met alle bijzonderheden. Zo’n schermbeeld van de verkeerspost
moet ooit ook aan boord zichtbaar worden. Die werkelijkheid lijkt nog
hooguit vijf tot tien jaar verwijderd. En voor een deel is die er al in
de vorm van BICS (inmiddels 1000 gebruikers!), IVS90 en VOIR
(verkeersinformatie op vaarwegen).
Management-ondersteuning
De Rivier Informatie Dienst (RIS) is ter ondersteuning van verkeers- en
transportmanagement bij overheid en bedrijfsleven. RIS beoogt bijdragen
te geven op verschillende onderdelen van het vervoersproces, alsmede op
een zo goed mogelijk gebruik van de waterwegen in Europa. Het RIS bevat
diensten die de informatie, voor zover aanwezig en van belang, ontsluit
zonder tijdverlies. Een RIS is een netwerk dat de bronnen van overheids-
en bedrijfsinformatie met elkaar verbindt, zowel voor degenen die de
informatie inbrengen als voor degenen die de informatie nodig hebben. De
dienst verzamelt, bewerkt, evalueert en verspreidt verkeers-,
transport- en vaarweginformatie.
Als bronnen maakt de dienst gebruik van alle beschikbare gegevens over
de verkeerssituatie, inclusief de identiteit van schepen, hun posities,
reisplannen, de voortgang van schepen op het vaartraject., gegevens over
de lading, havens en terminals; en verder gegevens over de vaarweg,
meteo, waterdiepten en stroomsnelheden, alsmede de operationele status
van de navigatie-hulpmiddelen langs de vaarweg.
Om al die gegevens via de Rivier Informatie Dienst voor iedereen
bruikbaar te maken zijn standaards ontwikkeld voor datacommunicatie en
data-uitwisseling. De RIS-informatie kan van belang zijn voor de
verkeersafwikkeling, de veiligheid van de vaart, reisplanning, terminal
management, sluisplanning, en ook het bestrijden van ongevallen op het
water. Vanuit de standaards kan worden geďnvesteerd in gelijksoortige
systemen, zodat niet ieder land apart het wiel hoeft uit te vinden. Met
nadruk werd in Dordrecht ook gewezen op de toegevoegde waarde die een
RIS-dienst kan hebben voor de binnenvaartlogistiek. Daar kregen de
ontwikkelaars logischerwijs ook de nodige vragen over, waarbij dan ook
belangrijke aspecten als privacy-gevoeligheid van informatie bij
herhaling werden genoemd.
Wal- en boordfuncties
Binnen het RIS zijn een aantal belangrijke functies te onderscheiden:
Tacties verkeersbeeld aan de wal (TTI). Het tactisch verkeersbeeld maakt
gebruik van Ship Identification Units (SID). Dat zijn intelligente
transponders die op ieder bewegend object kunnen worden aangebracht.
Deze SID zendt de positie en identiteit uit naar andere transponders,
allemaal elementen in het verkeersbeeld. Het verkeersbeeld wordt
ondersteund door een elektronische kaart (ECDIS), en gevoed met de
informatie en soms de beslissingen die een verkeersdienstambtenaar
verschaft of neemt uit het oogpunt van de veiligheid en doorstroming van
het scheepsverkeer. Het tactisch verkeersbeeld kan ook worden gebruikt
op plaatsen waar de gevolgen van ongevallen worden bestreden.
Tactisch verkeersbeeld aan boord. Aan boord bevat het tactisch
verkeersbeeld de positie- en baangegevens (zoals door een radar bepaald)
van alle schepen in de naaste omgeving. Deze gegevens worden gebruikt in
combinatie met een elektronische kaart. De transponderinformatie kan
worden gebruikt om details van de afgebeelde schepen op te vragen. Zo
draagt het tactisch verkeersbeeld bij aan de navigatiebeslissingen die
een schipper aan boord moet nemen.
Strategische informatie aan de wal. De informatie van het RIS draagt aan
de wal bij aan een goede planning van de hulpmiddelen die nodig zijn
voor een efficiënt gebruik van het schip. Deze informatie kan
verschillende vormen aannemen. Voor de surveillance van de
verkeersstromen maakt de vaarwegbeheerder vaak gebruik van een
strategisch verkeersbeeld.
Strategische informatie aan boord. Aan boord draagt de informatie van
het RIS bij aan de planning en de beslissingen die een schipper neemt
voor een veilige en vlotte uitvoering van zijn opdracht.
RIS Reisplan. Het plan van de voorgenomen reis van een schip dat,
bijvoorbeeld door elektronische aanmelding via BICS, aan het RIS wordt
bekend gemaakt. Zo’n plan bestaat op zijn minst uit een bestemming en
een ETA (verwachte tijd van aankomst) op de bestemming, maar vaak ook de
ETA’s bij sluizen en bruggen.
Het INDRIS-project is uitgevoerd binnen het 4e Europese Kaderprogramma
voor onderzoek van vervoer over water. Het krijgt een vervolg in het 5e
Kaderprogramma met COMPRIS, dat de ideeën moet vertalen in concrete
toepassingen. Of alles wat tot nu toe is bedacht en uitgewerkt in
INDRIS-verband ook echt werkt, wordt donderdag 25 mei uitgetest in een
gesimuleerde scheepsramp bij Millingen.
Aanvulling 25-3-2003: Het Indris-project is inmiddels
opgevolgd door COMPRIS, te vinden op www.euro-
compris.org