Editie 3.16 van 30.7.2002
© 2001-2002 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Overslagcentra op het web zijn wegwijzers naar de binnenvaart

Van VOC en CBRB naar
homepages van rederijen

Online ‘buurten’ bij de natte overheid:
DGG Binnenvaart en IVW Scheepvaart

KOFS.nl: site voor examentijd

PortofRotterdam.com draagt bij aan promotie van binnenvaart

De Amerikaanse 'River Industry'

LOVK-site haalt varende ouders en kleuters de groep binnen

Rijnvaartreglementen pluk je bij CCR van de website

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

Websites COMPRIS en STIS aanzet tot meedenken

Blauwdrukken voor toekomst
met River Information Services

Het toekomst-toverwoord voor de binnenvaart online is ‘River Information Services’. Het Web keek rond bij het nieuwe Europese project COMPRIS en de Nederlandse tak STIS, die overigens de boom zelf lijkt als oorsprong voor nieuwe ontwikkelingen. Over welke ontwikkelingen gaat het dan? Rijkswaterstaat trekt er flink aan met toepassingen in de sfeer van verkeersmanagement, maar voor vervoerders en verladers begint het vervoersmanagement eveneens op gang te komen. Belangrijk zijn de voorkeuren van varende ondernemers. Wie nog niet stemde, moet dus echt de ICT-peiling van de campagne VaartOnline invullen. Dat kan nog net, en nu ook online.

Compris De Europese Commissie heeft groen licht gegeven voor COMPRIS (Consortium Operational Management Platform River Information Services), een onderzoeks- en demonstratieproject, opgezet in het 5e Kaderprogramma van de Europese Commissie. De officiële start ('kick-off') is 20 september in Wenen.

COMPRIS is het vervolg op het succesvolle project INDRIS. Het is de opstap naar de implementatie van River Information Services (RIS) in Europa. RIS ondersteunt niet alleen verkeersmanagement op de Europese binnenwateren, RIS verbetert ook de uitwisseling van de transport- en logistieke data voor het vervoersmanagement. Door verbetering van de uitwisseling van logistieke en transportinformatie verstevigt RIS de concurrentiepositie van de binnenvaart.

De Europese ministers van Transport hebben in september 2001 tijdens de 'Pan-Europese Conferentie over Vervoer via Binnenwateren' de intentie uitgesproken dat RIS binnen vijf jaar operationeel moet zijn. In het COMPRIS-project werken 44 partners uit de publieke en private sector samen. Zij zijn afkomstig uit elf verschillende landen.

Publieke informatiebron
De website www.euro-compris.org is de publieke informatiebron over COMPRIS. Met ingangen voor gebruikers van naar keus een vaste of een mobiele verbinding. De site is Engelstalig, maar de introductie is er ook in het Nederlands, Duits en Frans. Daarin wordt het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in de binnenvaart duidelijk als ‘een nieuwe troef in de concurrentiestrijd met transport over land’ neergezet.

Het concept van River Information Services (RIS) ontwikkelt zich sinds 1998. Bij RIS gaat het om geharmoniseerde informatiediensten ter ondersteuning van verkeers- en vervoersmanagement in de binnenvaart. Ook biedt RIS een koppeling tussen binnenvaart en andere transportmodaliteiten. Voor de informatie-uitwisseling tussen publieke en private partijen op het gebied van transport over de binnenwateren zijn duidelijke standaarden nodig.

Het hoofddoel van COMPRIS is het bestaande RIS-concept te verbeteren en implementatie van RIS haalbaar te maken in de verschillende Europese landen. Daarvoor wordt COMPRIS gekoppeld aan bestaande en toekomstige initiatieven in de verschillende Europese landen. Het landenrij - België, Bulgarije, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Nederland, Oekraïne, Oostenrijk, Roemenië, Slowakije, Zweden - geeft aan dat RIS gebruikt gaat worden in de stroomgebieden van zowel Rijn al Donau, maar ook in vaargebieden die daar los van staan (Zweden). Na afronding van COMPRIS over vijf jaar, moet het voor de marktpartijen mogelijk zijn om sterk verbeterde informatiediensten over de binnenwateren aan te bieden, die gestoeld zijn op de geteste concepten en de ingevoerde standaarden.

Coördinatie bij AVV
De COMPRIS-site geeft een helder inzicht in doelstellingen, projectstructuur, -organisatie en planning. De Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat in Rotterdam heeft de coördinatie. Paul Padding heeft de coördinatie, het projectmanagement is in handen van Cas Willems. Er is een internationale stuurgroep, een projectbureau in Rotterdam en een reeks werkgroepen. De 44 projectpartners staan met naam en toenaam (dus ook links naar hun sites) op de COMPRIS-site genoemd.

Voor de uitkomsten is het uiteraard nog te vroeg, maar die kunnen we te zijner tijd allemaal op de site tegemoet zien. Bij de start is er al wel een waslijst aan referentie-documenten, die een beeld geven van wat er al in gang is gezet. Bijvoorbeeld de voorloper-projecten INDRIS en RINAC, de Inland ECDIS-standaard (voor digitale vaarkaarten), de RIS-richtlijnen en overheidsdocumenten (Witboek van de Europese Unie en de ‘Verklaring van Rotterdam’). Links die we nog misten, staan allemaal in de rubriek ‘Links’. Daarmee ziet de COMPRIS-site eruit als een zeer compleet en toegankelijk basisplatform voor toekomstige ontwikkelingen.

STIS verlevendigd
STIS, wat staat voor Scheepvaart Transport Informatie Services, is feitelijk de Nederlandse tak van COMRIS en te vinden op www.stis.nl. De site heeft een vergelijkbare structuur: zakelijk en doelmatig. Maar uiteraard geheel Nederlandstalig, en verlevendigd met details uit de grote VaartOnline-poster. Alle rapporten in het kader van STIS zijn via de site opvraagbaar. Inhoudelijk lijken er weinig verschillen met de doelen die met COMPRIS worden nagestreefd, zij het bij STIS veel meer op Nederlandse schaal. Dat tekent bijvoorbeeld de lijst van partners, die bestaat uit overheden, binnenvaartorganisaties en -onderneemrs, havenautoriteiten, en toezichthouders als KLPD en Koninklijke Marechaussee.
STIS richt zich op een langere termijn, met het jaar 2020 als voorlopig eindpunt. Maar dan zitten we al in de beheerfase die in 2005 begint, het jaar waarin COMPRIS wordt afgerond. Voor de korte termijn staan er in het kader van VaartOnline een aantal workshop op het STIS-programma over ‘Handhaving en calamiteitenbestrijding’ (29 augustus), ‘Alle informatie over mijn route’ (26 september) en ‘Professioneel transportmanagement’ (27 september). Voor de workshops kan een uitnodiging worden gevraagd via e-mailadres: stis@avv.rws.minvenw.nl.

De enige melding tot nu toe in de rubriek ‘Nieuws’ gaat over de start van de campagne VaartOnline, een initiatief van het Bureau Telematica Binnenvaart en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Doorklikken naar www.vaartonline.nl ligt voor de hand. Er is een korte uitleg van de campagne (nog maar een kwart van alle binnenvaarders gebruikt de PC voor echte online toepassingen, maar dat gaat veranderen!) en een link naar digitaal promotiemateriaal.
Verder kunnen binnenvaarders via de online ICT-peiling van Bureau Telematica aangeven waar hun directe behoeften liggen. Het waarom is duidelijk: ‘Via de ICT-peiling komen die behoeften boven water en kan de binnenvaartsector een duidelijk wensenlijstje presenteren aan ontwikkelaars en leveranciers. Als veel schepen meedoen, ontstaat een grotere, aantrekkelijke markt en krijgen binnenvaartondernemers eerder wat ze echt nodig hebben. Want ICT is nodig om de concurrentiestrijd op het water aan te kunnen, nu en straks!’



Webaanloop naar Haven & Transportdagen Nijmegen

Op het web zijn de Nijmeegse Haven & Transportdagen (‘Er is meer tussen wal en waal’) al begonnen. Op 14 en 15 september gaan ze live in de Waalhaven. Het evenement is nieuw, en bedoeld om ‘de mensen te informeren over de (regionale) bedrijvigheid met binnenvaart als belangrijkste schakel’.

    Niet de lokale middenstand, maar watergebonden bedrijven en organisaties organiseren de dagen. Dat klinkt serieus, maar op de site is al te merken dat het ‘feestelijke open huis’ gepaard gaat met veel spetterende actie en volop amusement en entertainment voor het hele gezin...

    De rubriek ‘Nieuws’, een mix van persberichten en Gelderlander-nieuws, brengt sitebezoekers alvast in de stemming. Het ‘Programma’ is nog niet beschikbaar; wel een heldere plattegrond van de Waalhaven-omgeving. De ‘Prijsvraag’ staat ook al op de site, maar laat zich pas oplossen tijdens de Haven & Transportdagen. De goedgevulde sponsorlijst doet, zonder links, nog wat kaal aan. Op www.havenentransportdagen.nl wordt verder ‘Een impressie’ aangekondigd. De aanloop lijkt veelbelovend.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index