Websites COMPRIS en STIS aanzet tot meedenken
Blauwdrukken voor toekomst
met River Information Services
Het toekomst-toverwoord voor de binnenvaart online is
‘River Information Services’. Het Web keek rond bij het
nieuwe Europese project COMPRIS en de Nederlandse tak
STIS, die overigens de boom zelf lijkt als oorsprong
voor nieuwe ontwikkelingen. Over welke ontwikkelingen
gaat het dan? Rijkswaterstaat trekt er flink aan met
toepassingen in de sfeer van verkeersmanagement, maar
voor vervoerders en verladers begint het
vervoersmanagement eveneens op gang te komen.
Belangrijk zijn de voorkeuren van varende ondernemers.
Wie nog niet stemde, moet dus echt de ICT-peiling van
de campagne VaartOnline invullen. Dat kan nog net, en
nu ook online.
De Europese Commissie heeft groen licht gegeven voor
COMPRIS (Consortium Operational Management Platform
River Information Services), een onderzoeks- en
demonstratieproject, opgezet in het 5e Kaderprogramma
van de Europese Commissie. De officiële start
('kick-off') is 20 september in Wenen.
COMPRIS is het vervolg op het succesvolle project
INDRIS. Het is de opstap naar de implementatie van
River Information Services (RIS) in Europa. RIS
ondersteunt niet alleen verkeersmanagement op de
Europese binnenwateren, RIS verbetert ook de
uitwisseling van de transport- en logistieke data voor
het vervoersmanagement. Door verbetering van de
uitwisseling van logistieke en transportinformatie
verstevigt RIS de concurrentiepositie van de
binnenvaart.
De Europese ministers van Transport hebben in september
2001 tijdens de 'Pan-Europese Conferentie over Vervoer
via Binnenwateren' de intentie uitgesproken dat RIS
binnen vijf jaar operationeel moet zijn. In het
COMPRIS-project werken 44 partners uit de publieke en
private sector samen. Zij zijn afkomstig uit elf
verschillende landen.
Publieke informatiebron
De website www.euro-compris.org is de publieke
informatiebron over COMPRIS. Met ingangen voor
gebruikers van naar keus een vaste of een mobiele
verbinding. De site is Engelstalig, maar de introductie
is er ook in het Nederlands, Duits en Frans. Daarin
wordt het gebruik van informatie- en
communicatietechnologie (ICT) in de binnenvaart
duidelijk als ‘een nieuwe troef in de
concurrentiestrijd met transport over land’ neergezet.
Het concept van River Information Services (RIS)
ontwikkelt zich sinds 1998. Bij RIS gaat het om
geharmoniseerde informatiediensten ter ondersteuning
van verkeers- en vervoersmanagement in de binnenvaart.
Ook biedt RIS een koppeling tussen binnenvaart en
andere transportmodaliteiten. Voor de
informatie-uitwisseling tussen publieke en private
partijen op het gebied van transport over de
binnenwateren zijn duidelijke standaarden nodig.
Het hoofddoel van COMPRIS is het bestaande RIS-concept
te verbeteren en implementatie van RIS haalbaar te
maken in de verschillende Europese landen. Daarvoor
wordt COMPRIS gekoppeld aan bestaande en toekomstige
initiatieven in de verschillende Europese landen. Het
landenrij - België, Bulgarije, Duitsland, Frankrijk,
Hongarije, Nederland, Oekraïne, Oostenrijk, Roemenië,
Slowakije, Zweden - geeft aan dat RIS gebruikt gaat
worden in de stroomgebieden van zowel Rijn al Donau,
maar ook in vaargebieden die daar los van staan
(Zweden). Na afronding van COMPRIS over vijf jaar, moet
het voor de marktpartijen mogelijk zijn om sterk
verbeterde informatiediensten over de binnenwateren aan
te bieden, die gestoeld zijn op de geteste concepten en
de ingevoerde standaarden.
Coördinatie bij AVV
De COMPRIS-site geeft een helder inzicht in
doelstellingen, projectstructuur, -organisatie en
planning. De Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van
Rijkswaterstaat in Rotterdam heeft de coördinatie. Paul
Padding heeft de coördinatie, het projectmanagement is
in handen van Cas Willems. Er is een internationale
stuurgroep, een projectbureau in Rotterdam en een reeks
werkgroepen. De 44 projectpartners staan met naam en
toenaam (dus ook links naar hun sites) op de
COMPRIS-site genoemd.
Voor de uitkomsten is het uiteraard nog te vroeg, maar
die kunnen we te zijner tijd allemaal op de site
tegemoet zien. Bij de start is er al wel een waslijst
aan referentie-documenten, die een beeld geven van wat
er al in gang is gezet. Bijvoorbeeld de
voorloper-projecten INDRIS en RINAC, de Inland
ECDIS-standaard (voor digitale vaarkaarten), de
RIS-richtlijnen en overheidsdocumenten (Witboek van de
Europese Unie en de ‘Verklaring van Rotterdam’). Links
die we nog misten, staan allemaal in de rubriek
‘Links’. Daarmee ziet de COMPRIS-site eruit als een
zeer compleet en toegankelijk basisplatform voor
toekomstige ontwikkelingen.
STIS verlevendigd
STIS, wat staat voor Scheepvaart Transport Informatie
Services, is feitelijk de Nederlandse tak van COMRIS en
te vinden op www.stis.nl. De site heeft een
vergelijkbare structuur: zakelijk en doelmatig. Maar
uiteraard geheel Nederlandstalig, en verlevendigd met
details uit de grote VaartOnline-poster. Alle rapporten
in het kader van STIS zijn via de site opvraagbaar.
Inhoudelijk lijken er weinig verschillen met de doelen
die met COMPRIS worden nagestreefd, zij het bij STIS
veel meer op Nederlandse schaal. Dat tekent
bijvoorbeeld de lijst van partners, die bestaat uit
overheden, binnenvaartorganisaties en -onderneemrs,
havenautoriteiten, en toezichthouders als KLPD en
Koninklijke Marechaussee.
STIS richt zich op een
langere termijn, met het jaar 2020 als voorlopig
eindpunt. Maar dan zitten we al in de beheerfase die in
2005 begint, het jaar waarin COMPRIS wordt afgerond.
Voor de korte termijn staan er in het kader van
VaartOnline een aantal workshop op het STIS-programma
over ‘Handhaving en calamiteitenbestrijding’ (29
augustus), ‘Alle informatie over mijn route’ (26
september) en ‘Professioneel transportmanagement’ (27
september). Voor de workshops kan een uitnodiging
worden gevraagd via e-mailadres:
stis@avv.rws.minvenw.nl.
De enige melding tot nu toe in de rubriek ‘Nieuws’ gaat
over de start van de campagne VaartOnline, een
initiatief van het Bureau Telematica Binnenvaart en de
Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Doorklikken naar
www.vaartonline.nl ligt voor de hand. Er is een korte
uitleg van de campagne (nog maar een kwart van alle
binnenvaarders gebruikt de PC voor echte online
toepassingen, maar dat gaat veranderen!) en een link
naar digitaal promotiemateriaal.
Verder kunnen
binnenvaarders via de online ICT-peiling van Bureau
Telematica aangeven waar hun directe behoeften liggen.
Het waarom is duidelijk: ‘Via de ICT-peiling komen die
behoeften boven water en kan de binnenvaartsector een
duidelijk wensenlijstje presenteren aan ontwikkelaars
en leveranciers. Als veel schepen meedoen, ontstaat een
grotere, aantrekkelijke markt en krijgen
binnenvaartondernemers eerder wat ze echt nodig hebben.
Want ICT is nodig om de concurrentiestrijd op het water
aan te kunnen, nu en straks!’
Webaanloop naar Haven & Transportdagen
Nijmegen
Op het web zijn de Nijmeegse Haven & Transportdagen
(‘Er is meer tussen wal en waal’) al begonnen. Op 14 en
15 september gaan ze live in de Waalhaven. Het
evenement is nieuw, en bedoeld om ‘de mensen te
informeren over de (regionale) bedrijvigheid met binnenvaart als belangrijkste schakel’.
Niet de lokale middenstand, maar watergebonden bedrijven en organisaties organiseren de dagen. Dat klinkt serieus, maar op de site is al te merken dat het ‘feestelijke open huis’ gepaard gaat met veel spetterende actie en volop amusement en entertainment voor het hele gezin...
De rubriek ‘Nieuws’, een mix van persberichten en Gelderlander-nieuws, brengt sitebezoekers alvast in de stemming. Het ‘Programma’ is nog niet beschikbaar; wel een heldere plattegrond van de Waalhaven-omgeving. De ‘Prijsvraag’ staat ook al op de site, maar laat zich pas oplossen tijdens de Haven & Transportdagen. De goedgevulde sponsorlijst doet, zonder links, nog wat kaal aan. Op www.havenentransportdagen.nl wordt verder ‘Een impressie’ aangekondigd. De aanloop lijkt veelbelovend.