Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
© 2000-2002
|
In deze aflevering van Het Web ook: Censis en Donaubruggen Bedieningstijden ViN op het web exact en actueelVóór een schipper aan een reis naar een onbekende bestemming ergens in Nederland begon, was de (blauwe) Wegwijzer voor de Binnenscheepvaart ooit een goede (papieren) gids. Het was een product uit de databank Vaarwegkenmerken in Nederland (ViN). De productiekosten voor een dergelijke losbladige uitgave zijn hoog, en Rijkswaterstaat zocht dan ook z’n toevlucht in elektronische varianten. ViN op CD-rom was ook een dure, maar de webapplicatie Bedieningstijden ViN is voor iedereen gratis te raadplegen op internet. Het web zocht met bestemming Assen de bedieningstijden van het Noord-Willemskanaal. Verder surften we naar de internatenorganisatie Censis en de projectsite voor het opruimen van gebombardeerde Donaubruggen.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 26 februari 2002) Leo Schuitemaker is bij de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat in Rotterdam verantwoordelijk voor het bijhouden van de ViN-databank. Een hele klus, want de gegevens van vaarwegen veranderen dagelijks en omdat het gaat om overheidsinformatie moet diezelfde overheid wel in redelijke mate garant kunnen staan voor de betrouwbaarheid. ‘Het is vrij complex, vooral vanwege de talrijke recreatievaarwegen en de vele vaarwegbeheerders waar je mee te maken hebt’, licht Schuitemaker desgevraagd zijn werkzaamheden toe. Hij pluist er voortdurend de berichten aan de scheepvaart en provinciale bladen op na. Denk ook aan de vele spoorbruggen, waarvan iedere afzonderlijke opening in de databank staat vermeld. De ViN-database biedt een landelijke dekking en wordt dagelijks bijgewerkt.
Breder gebruikerspubliek Het zoeken in Bedieningstijden ViN - via www.rws-avv.nl/vin.htm - gaat nog niet zo gemakkelijk. Hoewel de informatie vrij is, moet je toch nog een wachtwoord en gebruikersnaam invullen. Die staan aangegeven op de beginpagina. Vervolgens heb je als gebruiker de keus uit drie bedieningstijden: per brug, per sluis en per vaarweg. Maar daar omheen staat ook nog andere informatie (categorieën, een zoekveld, knoppen met ‘Aan de slag’, ‘Zoeken’, ‘Opties’, ‘Laden in werkblad’, ‘Eigenschappen’ etc), die voor onnodige afleiding zorgt. Verder is enige basiskennis van de Nederlandse vaarwegen vereist, want waar vind je de Kortjewantsbrug, de Algemene Begraafplaatssluis of de Nieuwevaart? Een klikklaar kaartje zou handig zijn.
Query uitvoeren Leo Schuitemaker, projectleider bij Rijkswaterstaat’s Adviesdienst Verkeer en Vervoer, geeft vrijdag 1 maart in het KSCC Internetcafé in Nijmegen uitleg over het hoe en waarom van ‘zijn’ database Vaarwegkenmerken in Nederland (ViN). Het Internetcafé is vanaf 18.00 uur voor iedereen vrij toegankelijk aan boord van het schipperscentrum in de Waalhaven te Nijmegen. Alles over de Donau-ruiming op het webDe doorvaarttijden van de Donaubruggen bij Novisad die tijdens de oorlog in Joegoslavië werden weggebombardeerd, worden per 15 maart verruimd tot drie maal per week. Het Terneuzense sleep- en bergingsbedrijf Multraship wordt als één van de partijen ingeschakeld om de rivier weer bevaarbaar te maken. De actuele stand van zaken is te volgen op de website van de Donaucommissie, www.dunacom.org.Ook als je niet meteen richting Zwarte Zee hoeft, is het project belangwekkend. Het bombarderen van de bruggen bij Novisad heeft de scheepvaartroute zwaar letsel toegebracht. De Donaucommissie, met name de ‘Danube Commission Clearance Project Unit’, coördineert het opnieuw bevaarbaar maken van de rivier. Kosten: 26 miljoen euro, exclusief de herbouw van de bruggen. Daar was internationaal politieke overstemming voor nodig, de nieuwe regering van Joegoslavië moest erin bewilligen en omdat het land er zelf geen geld voor heeft moest ook de financiering op internationale schaal geregeld worden. Haast is geboden, want voor scheepvaartbedrijven die geïnvesteerd hebben in de Donauvaart is de schade nu al nauwelijks meer te overzien. De Donaucommissie heeft voor iedereen die de voortgang van het project wil volgen een website ingericht, met Engels als voertaal. Een site zonder veel opsmuk, die actuele informatie belooft en die ook biedt. Een algemeen projectoverzicht, uitleg van de aanbestedingsprocedure, echo-onderzoek van het vijf kilometer lange rivierbed bij Novisad, aanwijzing van het Deens-Hongaarse consortium Cowi-Utiber als ‘architect’, en een planning die aangeeft dat de klus eind 2002 geklaard moet zijn. De site beschrijft de bruggen, de financiële bijdragen tot op de euro nauwkeurig (de EU betaalt 22 miljoen, Nederland 453.780 euro. In persberichten worden de uitkomsten van tenders gepubliceerd. Zo mag de Belgisch-Nederlands-Joegoslavische joint-venture van Scaldis Salvage and Marine Contractor (BE), Multraship T&S (NL) en Heroj Pinki (FRY) in zes maanden de brokstukken van de Zezelj-brug ruimen. Ouderbijdrage online berekenen bij CensisCensis, de Centrale Stichting van Internaten voor Schippers- en Kermisjeugd, is sinds 28 december 2000 het ene bestuur voor alle overkoepelende organisaties op het gebied van huisvesting, verzorging en opvoeding voor kinderen van binnenschippers, kermisexploitanten en circusartiesten. De stichting presenteert zich online op www.censis.org.De organisaties Censis huisvest zelf geen kinderen, maar geeft op de site wel een overzicht van alle internaten die weer onder een zogenaamd cluster vallen. Een cluster als SHIS heeft een eigen site met alle internaten. Dat geldt ook voor internaten De Singel (Dordrecht) en De Meerpaal (Capelle a/d Ijssel). Van de cluster Meander is alleen het Julia-internaat met een link vanaf de Censis-site te bereiken. Voor varende ouders heeft Centris op de site een handig hulpmiddel bij het berekenen van de ouderbijdrage, zowel bij huisvesting in een internaat als in een pleeggezin. Centris handelt voor pleeggezinnen, internaten en ouders ondermeer de financiële kant van de huisvesting voor kinderen van binnenschippers, kermisexploitanten en exploitanten af. Op verzoek ondersteunt en adviseert Centris (via het ‘eigen’ Begeleidingsorgaan in Ede) besturen, medewerkers en ouders uit de sector, ten aanzien van vraagstukken van pedagogische en/of organisatorische aard. |
of bel +31653-596 496
|