Editie 3.5 van 27.1.2002
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

In deze aflevering van Het Web ook:
Censis en Donaubruggen

Bedieningstijden ViN op het web exact en actueel

Vóór een schipper aan een reis naar een onbekende bestemming ergens in Nederland begon, was de (blauwe) Wegwijzer voor de Binnenscheepvaart ooit een goede (papieren) gids. Het was een product uit de databank Vaarwegkenmerken in Nederland (ViN). De productiekosten voor een dergelijke losbladige uitgave zijn hoog, en Rijkswaterstaat zocht dan ook z’n toevlucht in elektronische varianten. ViN op CD-rom was ook een dure, maar de webapplicatie Bedieningstijden ViN is voor iedereen gratis te raadplegen op internet. Het web zocht met bestemming Assen de bedieningstijden van het Noord-Willemskanaal. Verder surften we naar de internatenorganisatie Censis en de projectsite voor het opruimen van gebombardeerde Donaubruggen.

Leo Schuitemaker is bij de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat in Rotterdam verantwoordelijk voor het bijhouden van de ViN-databank. Een hele klus, want de gegevens van vaarwegen veranderen dagelijks en omdat het gaat om overheidsinformatie moet diezelfde overheid wel in redelijke mate garant kunnen staan voor de betrouwbaarheid. ‘Het is vrij complex, vooral vanwege de talrijke recreatievaarwegen en de vele vaarwegbeheerders waar je mee te maken hebt’, licht Schuitemaker desgevraagd zijn werkzaamheden toe. Hij pluist er voortdurend de berichten aan de scheepvaart en provinciale bladen op na. Denk ook aan de vele spoorbruggen, waarvan iedere afzonderlijke opening in de databank staat vermeld. De ViN-database biedt een landelijke dekking en wordt dagelijks bijgewerkt.

Breder gebruikerspubliek
De gegevens worden bijgehouden in een Oracle database. Voor de bedieningstijden op het web wordt een deel van de informatie zo ongeveer eens per maand afgetapt en online gezet. Het is een begin, benadrukt Schuitemaker. De bedoeling is de informatie voor een breder gebruikerspubliek toegankelijk te maken. In het kader van het Indris-project kijkt zijn dienst ook al verder, naar een Nautisch Basisbestand Nederland, waarin de ViN-databank aan nog andere data wordt gekoppeld om de gegevens ter beschikking te stellen voor gebruik in digitale vaarkaarten.

Het zoeken in Bedieningstijden ViN - via www.rws-avv.nl/vin.htm - gaat nog niet zo gemakkelijk. Hoewel de informatie vrij is, moet je toch nog een wachtwoord en gebruikersnaam invullen. Die staan aangegeven op de beginpagina. Vervolgens heb je als gebruiker de keus uit drie bedieningstijden: per brug, per sluis en per vaarweg. Maar daar omheen staat ook nog andere informatie (categorieën, een zoekveld, knoppen met ‘Aan de slag’, ‘Zoeken’, ‘Opties’, ‘Laden in werkblad’, ‘Eigenschappen’ etc), die voor onnodige afleiding zorgt. Verder is enige basiskennis van de Nederlandse vaarwegen vereist, want waar vind je de Kortjewantsbrug, de Algemene Begraafplaatssluis of de Nieuwevaart? Een klikklaar kaartje zou handig zijn.

Query uitvoeren
Heb je eenmaal gekozen, bijvoorbeeld voor het Noord-Willemskanaal, is het van belang dag en maand aan te geven alvorens op de knop ‘Query uitvoeren’ te drukken. Daarna ook de afstandstabel in de gaten houden. Het resultaat voor het laatste stukje tot Assen komt na enig wachten in beeld: van 16 september t/m 15 mei is er voor de Asserwijkbrug en de sluis Peelo slechts bediening op afroep. Het telefoonnummer van de sluis-/brugwachter staat erbij. Er is dus wel uit te komen. De actuele en exacte informatie maakt het gebruik van de webapplicatie zinvol. Maar ga je grasduinend de zijpaden af dan is de kans groot op verdwalen in de database-terminologie.

Leo Schuitemaker, projectleider bij Rijkswaterstaat’s Adviesdienst Verkeer en Vervoer, geeft vrijdag 1 maart in het KSCC Internetcafé in Nijmegen uitleg over het hoe en waarom van ‘zijn’ database Vaarwegkenmerken in Nederland (ViN). Het Internetcafé is vanaf 18.00 uur voor iedereen vrij toegankelijk aan boord van het schipperscentrum in de Waalhaven te Nijmegen.



Alles over de Donau-ruiming op het web

De doorvaarttijden van de Donaubruggen bij Novisad die tijdens de oorlog in Joegoslavië werden weggebombardeerd, worden per 15 maart verruimd tot drie maal per week. Het Terneuzense sleep- en bergingsbedrijf Multraship wordt als één van de partijen ingeschakeld om de rivier weer bevaarbaar te maken. De actuele stand van zaken is te volgen op de website van de Donaucommissie, www.dunacom.org.

Ook als je niet meteen richting Zwarte Zee hoeft, is het project belangwekkend. Het bombarderen van de bruggen bij Novisad heeft de scheepvaartroute zwaar letsel toegebracht. De Donaucommissie, met name de ‘Danube Commission Clearance Project Unit’, coördineert het opnieuw bevaarbaar maken van de rivier. Kosten: 26 miljoen euro, exclusief de herbouw van de bruggen. Daar was internationaal politieke overstemming voor nodig, de nieuwe regering van Joegoslavië moest erin bewilligen en omdat het land er zelf geen geld voor heeft moest ook de financiering op internationale schaal geregeld worden. Haast is geboden, want voor scheepvaartbedrijven die geïnvesteerd hebben in de Donauvaart is de schade nu al nauwelijks meer te overzien.

De Donaucommissie heeft voor iedereen die de voortgang van het project wil volgen een website ingericht, met Engels als voertaal. Een site zonder veel opsmuk, die actuele informatie belooft en die ook biedt. Een algemeen projectoverzicht, uitleg van de aanbestedingsprocedure, echo-onderzoek van het vijf kilometer lange rivierbed bij Novisad, aanwijzing van het Deens-Hongaarse consortium Cowi-Utiber als ‘architect’, en een planning die aangeeft dat de klus eind 2002 geklaard moet zijn.

De site beschrijft de bruggen, de financiële bijdragen tot op de euro nauwkeurig (de EU betaalt 22 miljoen, Nederland 453.780 euro. In persberichten worden de uitkomsten van tenders gepubliceerd. Zo mag de Belgisch-Nederlands-Joegoslavische joint-venture van Scaldis Salvage and Marine Contractor (BE), Multraship T&S (NL) en Heroj Pinki (FRY) in zes maanden de brokstukken van de Zezelj-brug ruimen.



Ouderbijdrage online berekenen bij Censis

Censis, de Centrale Stichting van Internaten voor Schippers- en Kermisjeugd, is sinds 28 december 2000 het ene bestuur voor alle overkoepelende organisaties op het gebied van huisvesting, verzorging en opvoeding voor kinderen van binnenschippers, kermisexploitanten en circusartiesten. De stichting presenteert zich online op www.censis.org.

De organisaties Censis huisvest zelf geen kinderen, maar geeft op de site wel een overzicht van alle internaten die weer onder een zogenaamd cluster vallen. Een cluster als SHIS heeft een eigen site met alle internaten. Dat geldt ook voor internaten De Singel (Dordrecht) en De Meerpaal (Capelle a/d Ijssel). Van de cluster Meander is alleen het Julia-internaat met een link vanaf de Censis-site te bereiken.

Voor varende ouders heeft Centris op de site een handig hulpmiddel bij het berekenen van de ouderbijdrage, zowel bij huisvesting in een internaat als in een pleeggezin. Centris handelt voor pleeggezinnen, internaten en ouders ondermeer de financiële kant van de huisvesting voor kinderen van binnenschippers, kermisexploitanten en exploitanten af. Op verzoek ondersteunt en adviseert Centris (via het ‘eigen’ Begeleidingsorgaan in Ede) besturen, medewerkers en ouders uit de sector, ten aanzien van vraagstukken van pedagogische en/of organisatorische aard.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index