|
SPECIALTIJD.
Veel voorop is VAART!lezers al bekend, maar in druk leest
het altijd anders: Invotis zinkt op Moezel na aanvaring met oude
pijler, BDB beschuldigt parlementariër van voortrekken spoor,
Hypotheekrente-aftrek voor schippers loopt geen gevaar, Gewonde
sloeptest, Tanker valt dwars (bij St Goar) en Conings mogelijk
ESO-voorzitter (omstreden kandidatuur, want Johnny Conings was als
directeur van Northern Shipping betrokken bij het NZ-toerbeurtconflict
over het zoutcontract naar Kwaadmechelen). Verder is het specialtijd,
laat de hoofdredacteur weten. Deze week al een kerstspecial voor
zeevarende lezers, volgende week een charterspecial, en dan komt
zoetjesaan de laatste krant van het jaar met de grote kerstspecial in
zicht.
WITBOEK.
Raar bladeren is het met die katerntjes van maar vier
pagina's... Op 'Havens en vaarwegen' de agenda met aankondiging van alle
jaarvergaderingen van KSV-afdelingen. En als opening EU moet lidstaten
dwingen tot meer aandacht voor vaarwegen, waarin ESO en UINF bij een
rondetafel-conferentie in Lille de druk richting Europese Commissie
opvoeren en topambtenaar A. Gonzalis Finat min of meer gevangen zetten
in z'n eigen Witboek-verhaal. Dagvoorzitter en Europarlementariër Karla
Peijs verbaasde zich over hoe ESO en UINF ineens wel kunnen samenwerken
als het om infrastructuur gaat, en ook over de lage prioriteit die de
vaarweginfrastructuur in Europa heeft. Aan de Franse zijde van de ronde
tafel (VNF) bleef het angstwekkend stil. Schuttevaer-voorzitter Jan
Terlouw signaleerde, in een volgens de krant haast emotionele oproep,
hoe groot de kloof is tussen wat politici zeggen te willen (intermodaal
vervoer) en wat ze ervan terecht brengen als het gaat om vervoer over
water.
ARGUMENT WEERLEGGEN.
Op 'Nieuws en achtergronden' zegt minister
Netelenbos: 'Herstel vaarwegen gaat door'. De verslaggever kijkt er zelf
toch iets anders tegenaan, aan de hand van cijfers die de minister kort
voor het Kamerdebat aanleverde: 'De aanvullende cijfers van Netelenbos
weerleggen het argument van de minister dat voldoende wordt gedaan aan
vaarwegen en havens.' De 900 miljoen die tot en met 2010 extra
beschikbaar is voor de natte infrastructuur steekt schril af tegen het
totaal van 2,4 miljard voor Betuwelijn en HSL-zuid in combinatie met de
dure tunnel onder het Groene Hart. Bovendien zit er rond 2004 een grote
dip in de uitgaven voor onderhoud en verbetering van vaarwegen. De motie
van SGP en ChristenUnie (conform het wensenlijstje van het Centraal
Overleg Vaarwegen) kan in december hooguit nog wat verschuivingen teweeg
brengen in het MIT-prioriteitenschema.
RUZIËN.
Meer over Chinese casco's: Kamar en Chinezen ruziën over
betaling nieuwbouwcasco's. De eerste vracht van in totaal 57 casco's
ligt al sinds begin november met retenties en verschillende beslagen te
wachten in Rotterdam. De neven Jan en Wim Blonk kunnen voorlopig alleen
maar kijken naar 'hun' schepen Oostenwind en Princess. Ze begrijpen er
niets meer van. Volgens Kamar willen de Chinezen niet leveren. Volgens
de Chinezen wil Kamar niet betalen. En het ziet er naar uit dat de
toekomstige eigenaars hun schepen pas krijgen wanneer dit voor het
gerechtshof in Singapore is uitgevochten. Misschien valt er iets te
combineren met het verhaal ernaast: LOV schakelt AMVV in bij
coördinatie klachtenlijn. Ed de Jong, directeur van de AMVV, zegt
daarin: 'We zijn als AMVV speciaal gericht op het algemeen
maatschappelijk werk, sociale raadgeving en adviezen aan varenden en
daarom hebben we het LOV aangeboden samen de klachtenlijn op te zetten
en te coördineren.'
INKOMENSPOSITIE.
ESO en UINF proberen in toekomst één stem te laten
horen in Brussel is de veelbelovende opening van 'Varend bestaan', over
het 25-jarig jubilieum van de Europese Schippers Organisatie vorige week
in Antwerpen. EU-transportcommissaris Loyala de Palacio kwam ook langs,
maar had weinig nieuws. Wat ze zei hadden haar ambtenaren ook al in Luik
en Lille gezegd. In een vragenrondje ging De Palacio in op vragen uit de
zaal.
KOPPENSNELLEN.
'Vervoermarkt' opent met Golvenonderzoek met de Vecht
open houden voor beroepsvaart, 'In bedrijf' met EU hoeft voor
crisismaatregel niet te wachten op einde sloopregeling. Op 'Waterkant'
vult Cocky Nooteboom viert twintig jaar schipperen met uitstekend
seizoen het beeld, en op 'Visserij' gaat het om Vaste kamercommissie
verdeeld over extra voedsel vogels op het Wad. De scheepsbouwpagina
heeft Subsidie zeescheepsnieuwbouw draagt bij aan continuïteit sector
en de watersportpagina Hiswa's exporterende leden gaan verder als
Holland Yachting Group. Om het rondje koppensnellen compleet te maken:
Alleen grote ommezwaai kan zeevaartonderwijs nog redden, Noordkolk
Krammer defect en Een Westlander vol bussels.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
of bel 06-53 596 496
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|