Editie 5.25 van 2.12.2000
© 1996-2000VAART!Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

25.11.2000 - 12.8.2000 - 5.8.2000 - 29.7.2000 - 22.7.2000 - 8.7.2000 - 1.7.2000 - 17.6.2000 - 20.5.2000 - 13.5.2000 - 6.5.2000 - 29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 2 december 2000

Casco's en kerst

Veel casco's en alvast een kerstvoorproefje in de Schuttevaer van deze week. Een foto voorop zoals je die zelden kunt maken: 26 gestapelde casco's in het Nauw van Calais. En dan te weten dat de deurwaarder ze al stond op te wachten, zelfs meer dan één deurwaarder: Chinese casco's wacht te ketting. Voor de toekomstige eigenaren moet het intussen een nachtmerrie zijn, met aan het eind van de lange reis zelfs de dreiging van openbare verkoop. 'Een hard gelag voor hele binnenvaart', citeert de krant in een onderkop mr Roos van advocatenkantoor Van Dam & Kruidenier: 'Er is van alles besteld voor de schepen, de toeleveranciers zijn er ook bij betrokken.'

SPECIALTIJD. Veel voorop is VAART!lezers al bekend, maar in druk leest het altijd anders: Invotis zinkt op Moezel na aanvaring met oude pijler, BDB beschuldigt parlementariër van voortrekken spoor, Hypotheekrente-aftrek voor schippers loopt geen gevaar, Gewonde sloeptest, Tanker valt dwars (bij St Goar) en Conings mogelijk ESO-voorzitter (omstreden kandidatuur, want Johnny Conings was als directeur van Northern Shipping betrokken bij het NZ-toerbeurtconflict over het zoutcontract naar Kwaadmechelen). Verder is het specialtijd, laat de hoofdredacteur weten. Deze week al een kerstspecial voor zeevarende lezers, volgende week een charterspecial, en dan komt zoetjesaan de laatste krant van het jaar met de grote kerstspecial in zicht.

WITBOEK. Raar bladeren is het met die katerntjes van maar vier pagina's... Op 'Havens en vaarwegen' de agenda met aankondiging van alle jaarvergaderingen van KSV-afdelingen. En als opening EU moet lidstaten dwingen tot meer aandacht voor vaarwegen, waarin ESO en UINF bij een rondetafel-conferentie in Lille de druk richting Europese Commissie opvoeren en topambtenaar A. Gonzalis Finat min of meer gevangen zetten in z'n eigen Witboek-verhaal. Dagvoorzitter en Europarlementariër Karla Peijs verbaasde zich over hoe ESO en UINF ineens wel kunnen samenwerken als het om infrastructuur gaat, en ook over de lage prioriteit die de vaarweginfrastructuur in Europa heeft. Aan de Franse zijde van de ronde tafel (VNF) bleef het angstwekkend stil. Schuttevaer-voorzitter Jan Terlouw signaleerde, in een volgens de krant haast emotionele oproep, hoe groot de kloof is tussen wat politici zeggen te willen (intermodaal vervoer) en wat ze ervan terecht brengen als het gaat om vervoer over water.

ARGUMENT WEERLEGGEN. Op 'Nieuws en achtergronden' zegt minister Netelenbos: 'Herstel vaarwegen gaat door'. De verslaggever kijkt er zelf toch iets anders tegenaan, aan de hand van cijfers die de minister kort voor het Kamerdebat aanleverde: 'De aanvullende cijfers van Netelenbos weerleggen het argument van de minister dat voldoende wordt gedaan aan vaarwegen en havens.' De 900 miljoen die tot en met 2010 extra beschikbaar is voor de natte infrastructuur steekt schril af tegen het totaal van 2,4 miljard voor Betuwelijn en HSL-zuid in combinatie met de dure tunnel onder het Groene Hart. Bovendien zit er rond 2004 een grote dip in de uitgaven voor onderhoud en verbetering van vaarwegen. De motie van SGP en ChristenUnie (conform het wensenlijstje van het Centraal Overleg Vaarwegen) kan in december hooguit nog wat verschuivingen teweeg brengen in het MIT-prioriteitenschema.

RUZIËN. Meer over Chinese casco's: Kamar en Chinezen ruziën over betaling nieuwbouwcasco's. De eerste vracht van in totaal 57 casco's ligt al sinds begin november met retenties en verschillende beslagen te wachten in Rotterdam. De neven Jan en Wim Blonk kunnen voorlopig alleen maar kijken naar 'hun' schepen Oostenwind en Princess. Ze begrijpen er niets meer van. Volgens Kamar willen de Chinezen niet leveren. Volgens de Chinezen wil Kamar niet betalen. En het ziet er naar uit dat de toekomstige eigenaars hun schepen pas krijgen wanneer dit voor het gerechtshof in Singapore is uitgevochten. Misschien valt er iets te combineren met het verhaal ernaast: LOV schakelt AMVV in bij coördinatie klachtenlijn. Ed de Jong, directeur van de AMVV, zegt daarin: 'We zijn als AMVV speciaal gericht op het algemeen maatschappelijk werk, sociale raadgeving en adviezen aan varenden en daarom hebben we het LOV aangeboden samen de klachtenlijn op te zetten en te coördineren.'

INKOMENSPOSITIE. ESO en UINF proberen in toekomst één stem te laten horen in Brussel is de veelbelovende opening van 'Varend bestaan', over het 25-jarig jubilieum van de Europese Schippers Organisatie vorige week in Antwerpen. EU-transportcommissaris Loyala de Palacio kwam ook langs, maar had weinig nieuws. Wat ze zei hadden haar ambtenaren ook al in Luik en Lille gezegd. In een vragenrondje ging De Palacio in op vragen uit de zaal.
Bij een vraag over de inkomenspositie van schippers verwees ESO-ondervoorzitter Jan de Vries naar de site van de Europese Commissie. 'Daar is, middels de samenwerking van heel veel partijen, een begin gemaakt met het transparant maken van de markt en met die cijfers kunnen we in de toekomst wellicht veel bereiken.' Misschien, als er tenminste na de laatste update van 27 april 2000 nog eens een update volgt...

KOPPENSNELLEN. 'Vervoermarkt' opent met Golvenonderzoek met de Vecht open houden voor beroepsvaart, 'In bedrijf' met EU hoeft voor crisismaatregel niet te wachten op einde sloopregeling. Op 'Waterkant' vult Cocky Nooteboom viert twintig jaar schipperen met uitstekend seizoen het beeld, en op 'Visserij' gaat het om Vaste kamercommissie verdeeld over extra voedsel vogels op het Wad. De scheepsbouwpagina heeft Subsidie zeescheepsnieuwbouw draagt bij aan continuïteit sector en de watersportpagina Hiswa's exporterende leden gaan verder als Holland Yachting Group. Om het rondje koppensnellen compleet te maken: Alleen grote ommezwaai kan zeevaartonderwijs nog redden, Noordkolk Krammer defect en Een Westlander vol bussels.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index