|
ACTIEBEREIDHEID.
In het verhaal, met een vervolg 'Hou kind buiten
acties' op pagina 3, komen ook internaatsdirecteuren aan het woord die
de ouders polsen naar hun actiebereidheid. Het begin is er, in de vorm
van aandacht voor het probleem in TV-programma's en landelijke
dagbladen. In het artikel Ministerie dwingt internaten na te denken
over centrale lokaties blijkt dat de bui nog lang niet over is. Het
ministerie van VWS houdt rekening met een verdere terugloop van het
aantal kinderen van schippers op internaten tot 800 binnen de komende
tien jaar, en dat kan niet gebeuren zonder een vermindering van de
capaciteit en een herverdeling van internaten over het land. In het
nieuwsbulletin van het ministerie van VWS legt directeur-generaal Peter
Pennekamp uit dat van bezuinigingen geen sprake is, meldt Schuttevaer.
Staatssecretaris Vliegenthart zal deze week de Tweede Kamer inlichten.
KUNSTMATIG LAAG.
Elders in de krant ook een commentaar over de
internaatskwestie. Niet alle ouders zullen even blij zijn met de
opvatting dat klagende oosterburen gelijk hebben als ze de kunstmatige
lage internaatskosten in Nederland concurrentieverstorend noemen. En
verder blijken die kosten ook in geen verhouding te staan tot het bedrag
dat walouders moeten neertellen voor een 'kindplaats' in een creche voor
dagopvang. Nog meer internaatsnieuws: Nieuwe huizen voor internaten,
over de drie huizen die de Stichting Hervormde Internaten wil laten
bouwen in de Rotterdamse wijk Schiebroek ter vervanging van het
internaat.
ZANDSCHIP PLOOIT.
Ai, even niet opgelet en daar plooit je schip, nu
zelfs voor iedereen zichtbaar op de foto voorop de Schuttevaer. Het
overkwam de schipper van het 1000 tons ms Merwestroom, dat geladen met
zand aan de grond liep in het Mosselkreekhaventje bij Sint Philipsland.
Het schip raakte lek, maar zonk niet. De lading werd in een ander schip
overgeslagen. Ander voorpaginanieuws: Laag BTW-tarief voor binnenvaart
in Europa (idee van een Belgische parlementariër), Eén vereniging voor
historisch bedrijfsvaartuig (Landelijke Vereniging tot Behoud van het
Zeilend Bedrijfsvaartuig 'Het Varend Museumschip' in Muiden en de
Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig in
Amsterdam fuseren), Ook ontwerp negen balgstuw Ramspol is niet goed
genoeg, Duitsland belooft binnenvaart steun en - op de plek die
dagblad Trouw tegenwoordig 'de onderkrant' noemt - 'Automotoren weldra
schoner dan de lucht die u inademt' (verslag openbare vergadering van
motorimporteurs (VIV)).
NACHTSLUITING.
Bij de opening op pagina 2, NS beëindigen nachtbediening
IJsselbrug Zutphen per 31 mei, vraag je je af of de spoorwegen maar zo
een barrière mogen opwerpen in het stroomgebied van een Rijn-zijrivier.
Grote schepen kunnen de brug alleen nog tussen 6.10 en 20.20 uur
passeren. KSV-secretaris Robert Zwiers reageert erg verrast, vooral
omdat de IJssel de laatste jaren met hoge investeringen is verbeterd
voor de nachtvaart. De gemeente Zutphen heeft er ook een hard hoofd in,
omdat de schepen die 's morgens vroeg willen doorvaren het wegverkeer in
de weg kunnen zitten.
VERWORPEN.
Tsjechische bureaus verliezen beroep buitenlandse matrozen
lezen we middenop pagina 3. De rechtbank in Den Haag heeft het beroep
van de uitzendbureaus Jitka Hruba en Moldau & Co verworpen; hoger beroep
is niet mogelijk. De uitspraak betekent dat politie en arbeidsinspectie
weer gaan controleren op schepen. Een ander soort rechter, de Commissie
Binnenvaartrampenwet, wil toe naar een algeheel drankverbod tijdens de
vaart. Dit naar aanleiding van de gronding van het met benzine geladen
mts Daniel (1105 ton) op de Dordtse Kil in mei 1997. De schipper en de
stuurman, die aan het roer stond, hadden beiden alcohol gebruikt.
LAGE RESPONS.
Sneu voor Het Kantoor is dat de kennismakingsbrochure die
onlangs in 5000-voud aan binnenvaartondernemers werd gestuurd, maar
zeven nieuwe servicecontracten heeft opgeleverd. Daarnaast werden na
opheffing van de NITV twaalf tankvaarders ingeschreven. 'Sleepvaartgek'
Martin van der Geer heeft nooit gebrek aan belangstelling gehad voor
zijn privé-collectie van zeker 100 modellen, 103 schoorsteenmerken, 33
modellen in flessen en 52 foto-albums met meer dan 5000 foto's. Het
artikel Boten op de schoorsteenmantel vertelt hoe hij zijn
huiskamermuseumpje om gezondheidsredenen heeft moeten overdoen aan het
Sleepvaartmuseum in Maassluis. Inmiddels is hij toch weer voorzichtig
begonnen met een nieuwe collectie. Schepen van de Holland Amerika Lijn,
wat slepertjes. 'Het gaat weer goed, het ziekenhuis belde dat m'n bloed
vooruit gegaan is. En wat kan ik anders voor m'n verjaardag vragen dan
een modelletje?'
OVERVLOED.
Cellulose Cobehem levert bijna kwart vrachtprijs in, meldt
de marktrubriek 'Aan de reis'. 'Over het algemeen was het vorige week
opnieuw rustig. Scheepsruimte was er in overvloed, maar met name vrij
binnenlands werk was er weinig. De vrachttarieven lijken zich daardoor
momenteel te stabiliseren op een niveau van twintig tot dertig procent
onder de voormalige beurstarieven. Voor de grote schepen is er nog wel
wat werk naar boven, maar eenmaal daar gelost besluiten diverse
schippers direct leeg terug te varen om hier weer lading te zoeken.'
WOORDBREUK.
Oud-bestuurder J. Schipper van de VZ&G is in de pen
geklommen over de wijze waarop de RK Bond St Nicolaas als voormalig
Federatie-partner met het Federatie-verleden omgaat. In een lang epistel
'Kanttekeningen bij kleinste bond met grootste mond' beticht hij
voorzitter (en CDA-Tweede Kamerlid) Maria van der Hoeven en haar
medebestuursters van 'ordinaire woordbreuk en het niet nakomen van
afspraken'. Schipper vindt ook 'dat de tijd gekomen is over ons eigen
ego heen te stappen en niet te strijden voor wat ons verdeelt, maar wat
de Rijn- en Binnenvaart bindt', maar dit moest hij dus nog wel even
kwijt...
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|