Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.4 van 21.1.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!

Hotlinks

Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 23 januari 1999

Dreigende ouders

Dreigend staat het er: Varende ouders niet van plan meer te betalen voor internaat. Schuttevaer opent met het nieuws van de speciale LOV-ledencontactraad, afgelopen zaterdag op de Zwarte Zwaan in Rotterdam, over de forse verhoging van de ouderbijdrage. Daar kwamen liefst 150 ouders naartoe. Het Landelijk Oudercontact Varenden stuurt nog deze week een verklaring naar het ministerie van VWS en de Tweede Kamer. Die wordt mede ondertekend door de sociaal-economische bonden. Geen zieligheid, maar aanspraak op gelijke rechten voor kinderen van schippers in het onderwijs, liet LOV-voorzitter Bas Goudriaan weten. 'Door de verbijsterende verhoging van gemiddeld 4000 gulden per kind per jaar, kunnen gezinsbedrijven in een neerwaartse spiraal komen.'

ACTIEBEREIDHEID. In het verhaal, met een vervolg 'Hou kind buiten acties' op pagina 3, komen ook internaatsdirecteuren aan het woord die de ouders polsen naar hun actiebereidheid. Het begin is er, in de vorm van aandacht voor het probleem in TV-programma's en landelijke dagbladen. In het artikel Ministerie dwingt internaten na te denken over centrale lokaties blijkt dat de bui nog lang niet over is. Het ministerie van VWS houdt rekening met een verdere terugloop van het aantal kinderen van schippers op internaten tot 800 binnen de komende tien jaar, en dat kan niet gebeuren zonder een vermindering van de capaciteit en een herverdeling van internaten over het land. In het nieuwsbulletin van het ministerie van VWS legt directeur-generaal Peter Pennekamp uit dat van bezuinigingen geen sprake is, meldt Schuttevaer. Staatssecretaris Vliegenthart zal deze week de Tweede Kamer inlichten.

KUNSTMATIG LAAG. Elders in de krant ook een commentaar over de internaatskwestie. Niet alle ouders zullen even blij zijn met de opvatting dat klagende oosterburen gelijk hebben als ze de kunstmatige lage internaatskosten in Nederland concurrentieverstorend noemen. En verder blijken die kosten ook in geen verhouding te staan tot het bedrag dat walouders moeten neertellen voor een 'kindplaats' in een creche voor dagopvang. Nog meer internaatsnieuws: Nieuwe huizen voor internaten, over de drie huizen die de Stichting Hervormde Internaten wil laten bouwen in de Rotterdamse wijk Schiebroek ter vervanging van het internaat.

ZANDSCHIP PLOOIT. Ai, even niet opgelet en daar plooit je schip, nu zelfs voor iedereen zichtbaar op de foto voorop de Schuttevaer. Het overkwam de schipper van het 1000 tons ms Merwestroom, dat geladen met zand aan de grond liep in het Mosselkreekhaventje bij Sint Philipsland. Het schip raakte lek, maar zonk niet. De lading werd in een ander schip overgeslagen. Ander voorpaginanieuws: Laag BTW-tarief voor binnenvaart in Europa (idee van een Belgische parlementariër), Eén vereniging voor historisch bedrijfsvaartuig (Landelijke Vereniging tot Behoud van het Zeilend Bedrijfsvaartuig 'Het Varend Museumschip' in Muiden en de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig in Amsterdam fuseren), Ook ontwerp negen balgstuw Ramspol is niet goed genoeg, Duitsland belooft binnenvaart steun en - op de plek die dagblad Trouw tegenwoordig 'de onderkrant' noemt - 'Automotoren weldra schoner dan de lucht die u inademt' (verslag openbare vergadering van motorimporteurs (VIV)).

NACHTSLUITING. Bij de opening op pagina 2, NS beëindigen nachtbediening IJsselbrug Zutphen per 31 mei, vraag je je af of de spoorwegen maar zo een barrière mogen opwerpen in het stroomgebied van een Rijn-zijrivier. Grote schepen kunnen de brug alleen nog tussen 6.10 en 20.20 uur passeren. KSV-secretaris Robert Zwiers reageert erg verrast, vooral omdat de IJssel de laatste jaren met hoge investeringen is verbeterd voor de nachtvaart. De gemeente Zutphen heeft er ook een hard hoofd in, omdat de schepen die 's morgens vroeg willen doorvaren het wegverkeer in de weg kunnen zitten.

VERWORPEN. Tsjechische bureaus verliezen beroep buitenlandse matrozen lezen we middenop pagina 3. De rechtbank in Den Haag heeft het beroep van de uitzendbureaus Jitka Hruba en Moldau & Co verworpen; hoger beroep is niet mogelijk. De uitspraak betekent dat politie en arbeidsinspectie weer gaan controleren op schepen. Een ander soort rechter, de Commissie Binnenvaartrampenwet, wil toe naar een algeheel drankverbod tijdens de vaart. Dit naar aanleiding van de gronding van het met benzine geladen mts Daniel (1105 ton) op de Dordtse Kil in mei 1997. De schipper en de stuurman, die aan het roer stond, hadden beiden alcohol gebruikt.

LAGE RESPONS. Sneu voor Het Kantoor is dat de kennismakingsbrochure die onlangs in 5000-voud aan binnenvaartondernemers werd gestuurd, maar zeven nieuwe servicecontracten heeft opgeleverd. Daarnaast werden na opheffing van de NITV twaalf tankvaarders ingeschreven. 'Sleepvaartgek' Martin van der Geer heeft nooit gebrek aan belangstelling gehad voor zijn privé-collectie van zeker 100 modellen, 103 schoorsteenmerken, 33 modellen in flessen en 52 foto-albums met meer dan 5000 foto's. Het artikel Boten op de schoorsteenmantel vertelt hoe hij zijn huiskamermuseumpje om gezondheidsredenen heeft moeten overdoen aan het Sleepvaartmuseum in Maassluis. Inmiddels is hij toch weer voorzichtig begonnen met een nieuwe collectie. Schepen van de Holland Amerika Lijn, wat slepertjes. 'Het gaat weer goed, het ziekenhuis belde dat m'n bloed vooruit gegaan is. En wat kan ik anders voor m'n verjaardag vragen dan een modelletje?'

OVERVLOED. Cellulose Cobehem levert bijna kwart vrachtprijs in, meldt de marktrubriek 'Aan de reis'. 'Over het algemeen was het vorige week opnieuw rustig. Scheepsruimte was er in overvloed, maar met name vrij binnenlands werk was er weinig. De vrachttarieven lijken zich daardoor momenteel te stabiliseren op een niveau van twintig tot dertig procent onder de voormalige beurstarieven. Voor de grote schepen is er nog wel wat werk naar boven, maar eenmaal daar gelost besluiten diverse schippers direct leeg terug te varen om hier weer lading te zoeken.'
De pagina Vervoermarkt opent met Bevrachters UCV delen kritiek tankvaart op verladers België. De Belgische tankvaartbevrachtersvereniging Unie der Continentale Vaart drukt zich nog redelijk diplomatiek uit, maar merkt dat sinds de afschaffing van de wettelijke bodemtarieven voor het binnenlands vervoer, de verladers teruggevallen zijn op de ouderwetse praktijk van het uitpersen van de tarieven.

WOORDBREUK. Oud-bestuurder J. Schipper van de VZ&G is in de pen geklommen over de wijze waarop de RK Bond St Nicolaas als voormalig Federatie-partner met het Federatie-verleden omgaat. In een lang epistel 'Kanttekeningen bij kleinste bond met grootste mond' beticht hij voorzitter (en CDA-Tweede Kamerlid) Maria van der Hoeven en haar medebestuursters van 'ordinaire woordbreuk en het niet nakomen van afspraken'. Schipper vindt ook 'dat de tijd gekomen is over ons eigen ego heen te stappen en niet te strijden voor wat ons verdeelt, maar wat de Rijn- en Binnenvaart bindt', maar dit moest hij dus nog wel even kwijt...

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index