|
AANDACHTIGE KONINGIN.
Dat de voorpagina anders is, komt vooral door de
grote foto van een aandachtige koningin Beatrix op de Scheveningse
visafslag. Elders in de krant staat een uitgebreid verhaal van haar
rondgang langs visserijbedrijven. Op de voorpagina verder: CDA krijgt
staatssecretaris al maanden niet te spreken (over de
internaatskwestie), Duitse binnenvaart lijkt verliesjaren nu achter
zich te laten (snelle conclusie bij een stijging van het vervoersvolume
in 1998 met 1,2% naar 236,4 miljoen ton; de 26 grootste
binnenvaartondernemingen doen met 2,8% van het aantal bedrijven en 53%
van de schepen 60% van alle vervoer per schip), Tankerbemanning redt
kanovaarder (een bericht dat van vorige week bleef kleven op de
voorpagina), Werknemer Geluk dood onder klapbak, Texelaar komt om
door stroomstoot (onderhoudsmonteur die draad doorknipt op supplyer
Sara Maatje IV), Brand verwoest woning en stuurhuis casco Eben Haëzer
(verkeerd gebrand gaatje, nieuwe scheepsmotoren gespaard),
Millenniumbug (ook Nederlandse kustwacht waarschuwt en heeft slepers
klaarliggen voor 9-9-99), en Ms Omnia loopt uit roer en ramt afgemeerde
Transit (op Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen).
RADARSCAN.
De pagina 'Havens en vaarwegen' opent met VTS Waalbochten in
gebruik. Vijf onbemande radarposten scannen de rivier en sturen de
informatie via telefoonlijnen naar de verkeersposten in Nijmegen. Over
het project Waalbochten, en dan vooral de beroemde onderwatervinnen, is
meer te lezen in de bijlage 'Havens' bij de krant van deze week. Een
pagina verder is in dit verband ook Allemaal aan de transponder,
waarmee het VTS-systeem nog beter zou werken. Maar dan moeten wel alle
schepen worden uitgerust met de apparaatjes die informatie zenden en
ontvangen. In het kader van het Indris-project is al een Europese
standaard ontwikkeld. Binnenkort start een proef met 30 schepen, en over
een paar jaar zijn de systemen te koop voor 5000 gulden of mindeer.
HOGERE VERSNELLING.
De foto van een scheepsjager met paard op de pagina
'Nieuws en achtergronden' is er één uit de oude doos, ooit gemaakt in
het Duitse Emsland. De pagina opent in een hogere versnelling:
'Snelheidsbeperking PM-kanaal is onhoudbaar bij dwarswind', over
schipper Henk Korporaal van de Myra-Rio die vorige week door de
kantonrechter in Dordrecht wel schuldig werd bevonden, maar vanwege z'n
'aannemelijk verhaal' zonder boete de rechtszaal verliet. De Friese
shceepvaartinspecteur Harry de Jonge noemt het 'fabeltjes' en zegt
desgevraagd tegen de Schuttevaer-redacteur: 'Het is jammer dat die
rechter en officier van justitie weinig verstand van varen hebben want
ze hebben zich fabeltjes laten vertellen. Eigenlijk zou ik de officier
van justitie moeten bellen om in hoger beroep te gaan.'
MENSENMASSA.
Het Wereldhaven Festival herleeft onder de kop Enorme
mensenmassa trekt door stuurhuis Dordrecht 41 en de bovenkop
Binnenvaart springt in het oog op Wereldhavendagen. Rianne van Heemst
van het BVB had het nooit zo druk meegemaakt, al viel het aantal schepen
dat zich aanmeldde (7) voor bezichting wel enigszins tegen. Op dezelfde
pagina 'Varend bestaan' ook de oproep Oud-schipper zoekt sponsors voor
jongerenschip Noorwegen, over Herman Wagenaar die het Nederlandse
binnenschip Flora over wil laten komen, om daarop randgroepjongeren te
leren varen, lassen, zeilmaken, etc. Hij heeft 350.000 gulden nodig voor
het project.
CACAOCONTAINERS.
Op de pagina 'Vervoermarkt' gaat het behalve over
Rijnvrachten en binnenlands werk, over de havencijfers van Amsterdam in
het eerste halfjaar: Cacao zorgt voor sterke stijging containeroverslag
Amsterdam. In totaal steeg de overslag met 4,4% naar 28,5 miljoen ton,
maar de behandeling van containers kwam liefst 27% hoger uit. Uit het
Hulstkampgebouw in Rotterdam komt het openingsverhaal op 'In bedrijf':
IMT groeit in vijftig jaar uit van rederij tot bevrachtingskantoor.
Een Vaarzakelijk-berichtje meldt: Siemens voorspelt grote toekomst
standaard UMTS (veel sneller Internetten vanaf 2002).
MOBIEL ERFGOED.
Wat niemand voor mogelijk hield werd vorige week vrijdag
als plan gepresenteerd tijdens de viering van 25 jaar Landelijke
Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig: Actiegroep
poogt miljoenen los te krijgen voor 'mobiel erfgoed'. Over de jaren
2001-2004 zou er 75 miljoen gulden op tafel moeten komen. Of het
allemaal haalbaar is, blijft de vraag.
BAARS.
Een Sliedrechtse werf haalt de opening van de pagina 'Scheepsbouw
& Visserij': Nieuwbouw tanker brengt werf Baars in ernstige problemen.
Vaag verhaal, waaruit in ieder geval duidelijk wordt dat oud-directeur
Leen Baars er niets mee te maken heeft, en zich met andere, meer
florerende zaken bezighoudt.
SCHOOLFEEST.
Het afscheid van kleuterjuf Nicky Langen-Joosten drukt een
stempel op de pagina 'Kielzog': Naar schoolgaan is een feest. Na 23
jaar Zwarte Zwaan koos zij voor een nieuwe uitdaging op een
Jenaplanschool. Niet omdat ze het niet meer naar haar zin had, maar
vanwege de nieuwe opzet van het kleuteronderwijs. Doordat steeds meer en
verder wordt gevaren komen er minder kinderen naar school. 'Voor
schipperskleuters is naar school gaan heel speciaal. Dat zijn dé
feestdagen in hun kleine leventje. Dus je moet ook zorgen dat het, al
die dagen dat ze er kunnen zijn, leuk is.'
HAVENS.
De bijlage 'Havens' is een extraatje bij de krant van deze week.
Met verhalen over Oude passagiersschepen op Götakanaal, Loodsen op
afstand zal de echte loods nooit helemaal verdringen, Bodembeschermen:
een staaltje rivierkundig vernuft (met veel uitleg in tekeningen),
Stilte ruist over de zeedijk (Noord-Groningen), Toen ontdeckten wy
een nieuw en hoog landt (over de koude kusten van Spitsbergen), In de
woestijn verrijzen grote containerhavens (Hollandse baggeraars in
Egyptische wateren), De klok rond in Laaksum, Rivier de Niger van
groot belang voor bevolking Sahelland Mali, en Vier op een rij en heel
dichtbij (ambitieuze plannen van Belgische zeehavens).
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|