Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.36 van 9.9.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 11 september 1999

NS laat schrikken

Is dŕt even schrikken? NS stremmen IJssel als openingskop helemaal linksbovenaan de voorpagina. De Koninklijke Schuttevaer is nadat NS de nachtbediening van de spoorbrug bij Zutphen heeft beëindigd, er zowaar bovenop gesprongen. Er wordt nu zelfs met een rechtszaak gedreigd als de 24-uurs bediening niet onmiddellijk wordt hervat. Beetje laat, want dat het zou gebeuren wist iedereen natuurlijk in januari al. Maar de reactie is er niet minder venijnig om, en krijgt bijval van Sander Wels, coördinator Vaarwegen van de Dienstkring IJssel van Rijkswaterstaat. Minister Netelenbos moet nu snel in actie komen, wil ze voor de binnenvaart haar gezicht redden.

AANDACHTIGE KONINGIN. Dat de voorpagina anders is, komt vooral door de grote foto van een aandachtige koningin Beatrix op de Scheveningse visafslag. Elders in de krant staat een uitgebreid verhaal van haar rondgang langs visserijbedrijven. Op de voorpagina verder: CDA krijgt staatssecretaris al maanden niet te spreken (over de internaatskwestie), Duitse binnenvaart lijkt verliesjaren nu achter zich te laten (snelle conclusie bij een stijging van het vervoersvolume in 1998 met 1,2% naar 236,4 miljoen ton; de 26 grootste binnenvaartondernemingen doen met 2,8% van het aantal bedrijven en 53% van de schepen 60% van alle vervoer per schip), Tankerbemanning redt kanovaarder (een bericht dat van vorige week bleef kleven op de voorpagina), Werknemer Geluk dood onder klapbak, Texelaar komt om door stroomstoot (onderhoudsmonteur die draad doorknipt op supplyer Sara Maatje IV), Brand verwoest woning en stuurhuis casco Eben Haëzer (verkeerd gebrand gaatje, nieuwe scheepsmotoren gespaard), Millenniumbug (ook Nederlandse kustwacht waarschuwt en heeft slepers klaarliggen voor 9-9-99), en Ms Omnia loopt uit roer en ramt afgemeerde Transit (op Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen).

RADARSCAN. De pagina 'Havens en vaarwegen' opent met VTS Waalbochten in gebruik. Vijf onbemande radarposten scannen de rivier en sturen de informatie via telefoonlijnen naar de verkeersposten in Nijmegen. Over het project Waalbochten, en dan vooral de beroemde onderwatervinnen, is meer te lezen in de bijlage 'Havens' bij de krant van deze week. Een pagina verder is in dit verband ook Allemaal aan de transponder, waarmee het VTS-systeem nog beter zou werken. Maar dan moeten wel alle schepen worden uitgerust met de apparaatjes die informatie zenden en ontvangen. In het kader van het Indris-project is al een Europese standaard ontwikkeld. Binnenkort start een proef met 30 schepen, en over een paar jaar zijn de systemen te koop voor 5000 gulden of mindeer.

HOGERE VERSNELLING. De foto van een scheepsjager met paard op de pagina 'Nieuws en achtergronden' is er één uit de oude doos, ooit gemaakt in het Duitse Emsland. De pagina opent in een hogere versnelling: 'Snelheidsbeperking PM-kanaal is onhoudbaar bij dwarswind', over schipper Henk Korporaal van de Myra-Rio die vorige week door de kantonrechter in Dordrecht wel schuldig werd bevonden, maar vanwege z'n 'aannemelijk verhaal' zonder boete de rechtszaal verliet. De Friese shceepvaartinspecteur Harry de Jonge noemt het 'fabeltjes' en zegt desgevraagd tegen de Schuttevaer-redacteur: 'Het is jammer dat die rechter en officier van justitie weinig verstand van varen hebben want ze hebben zich fabeltjes laten vertellen. Eigenlijk zou ik de officier van justitie moeten bellen om in hoger beroep te gaan.'

MENSENMASSA. Het Wereldhaven Festival herleeft onder de kop Enorme mensenmassa trekt door stuurhuis Dordrecht 41 en de bovenkop Binnenvaart springt in het oog op Wereldhavendagen. Rianne van Heemst van het BVB had het nooit zo druk meegemaakt, al viel het aantal schepen dat zich aanmeldde (7) voor bezichting wel enigszins tegen. Op dezelfde pagina 'Varend bestaan' ook de oproep Oud-schipper zoekt sponsors voor jongerenschip Noorwegen, over Herman Wagenaar die het Nederlandse binnenschip Flora over wil laten komen, om daarop randgroepjongeren te leren varen, lassen, zeilmaken, etc. Hij heeft 350.000 gulden nodig voor het project.

CACAOCONTAINERS. Op de pagina 'Vervoermarkt' gaat het behalve over Rijnvrachten en binnenlands werk, over de havencijfers van Amsterdam in het eerste halfjaar: Cacao zorgt voor sterke stijging containeroverslag Amsterdam. In totaal steeg de overslag met 4,4% naar 28,5 miljoen ton, maar de behandeling van containers kwam liefst 27% hoger uit. Uit het Hulstkampgebouw in Rotterdam komt het openingsverhaal op 'In bedrijf': IMT groeit in vijftig jaar uit van rederij tot bevrachtingskantoor. Een Vaarzakelijk-berichtje meldt: Siemens voorspelt grote toekomst standaard UMTS (veel sneller Internetten vanaf 2002).

MOBIEL ERFGOED. Wat niemand voor mogelijk hield werd vorige week vrijdag als plan gepresenteerd tijdens de viering van 25 jaar Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig: Actiegroep poogt miljoenen los te krijgen voor 'mobiel erfgoed'. Over de jaren 2001-2004 zou er 75 miljoen gulden op tafel moeten komen. Of het allemaal haalbaar is, blijft de vraag.

BAARS. Een Sliedrechtse werf haalt de opening van de pagina 'Scheepsbouw & Visserij': Nieuwbouw tanker brengt werf Baars in ernstige problemen. Vaag verhaal, waaruit in ieder geval duidelijk wordt dat oud-directeur Leen Baars er niets mee te maken heeft, en zich met andere, meer florerende zaken bezighoudt.

SCHOOLFEEST. Het afscheid van kleuterjuf Nicky Langen-Joosten drukt een stempel op de pagina 'Kielzog': Naar schoolgaan is een feest. Na 23 jaar Zwarte Zwaan koos zij voor een nieuwe uitdaging op een Jenaplanschool. Niet omdat ze het niet meer naar haar zin had, maar vanwege de nieuwe opzet van het kleuteronderwijs. Doordat steeds meer en verder wordt gevaren komen er minder kinderen naar school. 'Voor schipperskleuters is naar school gaan heel speciaal. Dat zijn dé feestdagen in hun kleine leventje. Dus je moet ook zorgen dat het, al die dagen dat ze er kunnen zijn, leuk is.'

HAVENS. De bijlage 'Havens' is een extraatje bij de krant van deze week. Met verhalen over Oude passagiersschepen op Götakanaal, Loodsen op afstand zal de echte loods nooit helemaal verdringen, Bodembeschermen: een staaltje rivierkundig vernuft (met veel uitleg in tekeningen), Stilte ruist over de zeedijk (Noord-Groningen), Toen ontdeckten wy een nieuw en hoog landt (over de koude kusten van Spitsbergen), In de woestijn verrijzen grote containerhavens (Hollandse baggeraars in Egyptische wateren), De klok rond in Laaksum, Rivier de Niger van groot belang voor bevolking Sahelland Mali, en Vier op een rij en heel dichtbij (ambitieuze plannen van Belgische zeehavens).

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index