Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.11 van 5.3.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen goed !

Hotlinks

Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 6 maart 1999

Aktiesfeer terug

In de jaren '80, toen schippers nog volop actie voerden voor het behoud van de toerbeurt, moest in Schuttevaer de 'c' eraan geloven. 'Actie' werd 'Aktie' - het had iets revolutionairs. Helemaal toen een zetter (die had je toen nog) voorstelde dan maar consequent de 'mag ook'- spelling uit het Groene Boekje te hanteren. Elke 'c' werd vervangen door een 'k', waar dat mocht. De redactie heeft zich een paar jaar geleden weer tot de voorkeurspelling bekeerd. Maar wie weet wat er gebeurt na de opening van deze week: Grote belangstelling voor nieuwe actiegroep hogere tarieven België.

OPKOMST VERRAST. De nieuwe actiegroep, Het Betere Binnenvaart Team (BBT), was zelf ook nogal verrast door de grote opkomst vorige week vrijdag in de sporthal Schijnpoort in Antwerpen. Voor de 600 Vlaamse, Waalse, maar ook Nederlandse en Franse schippers was het dringen geblazen. En Schuttevaer constateert: 'Sinds Ahoy' in 1993 waren niet meer zoveel schippers bijeengeweest, zeker niet op een actievergadering.' Exacte plannen of strategieën om het doel te bereiken heeft het BBT echter nog niet, zo bleek. Maar de groep is ervan overtuigd wat te kunnen bereiken als de Belgische binnenvaart zich zo breed mogelik bij het initiatief aansluit en wanneer in Nederland, Frankrijk en Duitsland het Belgische voorbeeld wordt gevolgd.

NIEUWE DIALOOG. Eerst maar eens praten. Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) probeert al in samenwerking met Vlaamse vaarwegbeheerders een nieuwe dialoog tussen de marktspelers op gang te brengen. Schuttevaer: 'Op voorhand staat overigens vast dat het moeilijk zal zijn om een beroep op moraal en zakenethiek gehonoreerd te krijgen. Met name een aantal bevrachters staat elkaar zakelijk naar het leven en lijkt vastbesloten koste wat het kost een zo groot mogelijk marktaandeel te veroveren.'
BBT-adviseur Mr Marc De Decker wil desnoods met juridische en politieke middelen wettelijke bodemprijzen afdwingen. 'Marktliberalisatie wil zeggen dat prijzen en voorwaarden van het vervoer vrij onderhandeld kunnen worden. Dat is in de binnenvaart niet het geval: verladers en zeker bevrachters dicteren schippers de prijs waarvoor zij moeten varen. Dat is strijdig met het beleid van de Europese Unie.'

DICTATORIAAL. In het commentaar noemt Weekblad Schuttevaer de grote opkomst in de Schijnpoort 'veelzeggend' en 'van belang', en veroordeelt de houding van vooral Belgische verladers en bevrachters: 'Dat de vrije markt veranderingen voor vrachtprijzen en vervoersvoorwaarden met zich mee zou brengen, was te verwachten. Maar dan wel in vrije onderhandeling tussen de marktpartijen en niet op basis van een hooghartige, dictatoriale houding van een of twee daarvan, die de derde in de positie van horige drukken. Dat is feodalisme après la lettre, het moderne zakenleven onwaardig.'

WANTOESTANDEN. In 'Lezers aan het Woord' klaagt Erik Kersten van ms Mon Desir zijn nood: 'Hoever moeten we als schippers nog uitgekleed worden om deze wantoestanden niet meer te pikken, hoe lang kunnen we tolereren dat een beperkt aantal schepen de grootste hoeveelheid lading vervoert door als samenwerkingsverband ver onder de aanvaardbare tarieven te varen, hoe lang moeten we wachten tot duidelijk wordt dat alleen met een stuk solidariteit ons een aanvaardbare toekomst te wachten staat. Ik ben bang, heel bang, dat dat nog lang zal gaan duren.'

MARKTGELUIDEN. 'Bevrachter snoert schipper de mond', staat er als citaat boven de marktrubriek Aan de reis. En zo gaat het maar door... 'Ze laten zich de mond snoeren door bevrachters', klinkt het op de markt. 'Dom, heel dom', vinden anderen. 'Het helpt niets als we nu met ons allen de kop in het zand steken.' Een enkeling vindt dat het nog wel meevalt. Op de rivier is het nog steeds even druk en zo overdreven veel schepen liggen nu ook weer niet leeg te wachten. Maar het aanbod lijkt toch nog iets geringer dan voorgaande weken. Verladers hebben intussen zelfs besloten enkele huurcontracten met schepen niet meer te verlengen. 'We moeten oppassen dat we ons geen verkeerd beeld laten voorspiegelen', vindt een schipper. 'De bevrachter zegt nu altijd dat er amper werk is.'

FRANSE STEUN. Is er nog ander nieuws? Op de voorpagina staat naast de opening met foto van grote drukte in de Schijnpoort nog veel meer: Franse minister van Verkeer zegt schippers alle steun toe, Harde wind blaast koelschip tegen dure loskranen (Cap Triunfo in Rotterdam), Jorritsma neemt in mei besluit over steun scheepsbouw, A'dam verkoopt parkeerboot, Acht verdiepingen binnenvaart op Hannokade in Rotterdam (het Binnenvaartcentrum gaat definitief door, met 8500 vierkante meter werkruimte), Nieuwe rubriek over nat Europa (door prof. dr Jan Simons), Afscheid Luijten KSCC Rotterdam en Tweede Kamer wil opheldering over de Vogelrichtlijn.

BINNENVAART NETWERK. Opmerkelijk is verder het bericht Dekatel en Autena werken aan Internetpoort voor binnenvaart. Dekatel, de GSM provider van het 'Binnenvaart Netwerk', gaat per 1 maart een vergaande samenwerking aan met Autena Marine in Nijmegen. Dekatel neemt de telecommunicatie voor zijn rekening, terwijl Autena Marine de automatisering zal aanpakken. In de nieuwe onderneming Vraagbaken BV bundelen beide bedrijven de service en aftersales, waar het accent ligt op de concentratie van alle denkbare telediensten en de bijbehorende helpdesks.
Dekatel-directeur Erik-Jan Dekker: 'Per april zullen ruim 2500 schippers deelnemen in het Binnenvaart Netwerk, waarmee we bijna 65 procent marktaandeel in handen hebben. Eind dit jaar zullen het er 3500 zijn.' De abonnees krijgen een eigen GSM inbelnummer voor toegang tot Internet. Het tarief is met negentien cent per minuut opvallend laag. Nick van Haag laat namens Bureau Telematica Binnenvaart een enthousiaste reactie horen. Als lezer vraag je je af wat er toch van de Binnenvaart CV geworden is. Of breekt juist door dat initiatief van Elbert Vissers de markt nu voorgoed open?

NIET PRETTIG. Op de pagina 'Nieuws en achtergronden' meldt secretaris Wouter Freeling zijn vertrek van Binnenvaart Nederland naar Randstad. Hij was nog maar 2,5 jaar in dienst bij BN, maar vertrekt omdat Binnenvaart Nederland niet geworden is wat de opzet was. Hij verwacht niet dat de samenwerking tussen de binnenvaartorganisaties op korte termijn soepeler zal verlopen. 'De meerderheid van de organisaties is van goede wil, maar plannen en ideeën komen niet van de grond. Dat geeft niet het gevoel dat je iets aan het opbouwen bent en daardoor ontstaan situaties en een sfeer waarin ik het niet prettig vind te werken', zegt Freeling. Lees gerust tussen de regels door...

KOPPENSNELLEN. Tot slot nog even wat koppensnellen: Een Raconbaken om te raken, Amistade krijgt motor minder (de Jowi veroorzaakt een nieuwbouwgolf van grote schepen), Vervoer over water onderbelicht in toekomstvisie over transport (Netelenbos ziet kennelijk weinig perspectief), Inland terminals richten branchevereniging op, Arbeidsinspectie zal scherper letten op reddingvesten, Bijna dertig procent vloot vaart rond met vals ATIS-kenteken, Ledenraad LOV bespreekt stand actie ouderbijdrage, Binnenvaart Frankrijk maakt plotseling een sprong vooruit (tijdelijk veel kolen via de beurs), VBR vermoedt fraude bij afgifte van dienstboekje aan Tsjechen, Charterschippers verwachten verhuizing naar het noorden, Bedrijf mag teveel afgedragen loonbelasting wel verrekenen.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index