|
OPKOMST VERRAST.
De nieuwe actiegroep, Het Betere Binnenvaart Team
(BBT), was zelf ook nogal verrast door de grote opkomst vorige week
vrijdag in de sporthal Schijnpoort in Antwerpen. Voor de 600 Vlaamse,
Waalse, maar ook Nederlandse en Franse schippers was het dringen
geblazen. En Schuttevaer constateert: 'Sinds Ahoy' in 1993 waren niet
meer zoveel schippers bijeengeweest, zeker niet op een
actievergadering.' Exacte plannen of strategieën om het doel te bereiken
heeft het BBT echter nog niet, zo bleek. Maar de groep is ervan
overtuigd wat te kunnen bereiken als de Belgische binnenvaart zich zo
breed mogelik bij het initiatief aansluit en wanneer in Nederland,
Frankrijk en Duitsland het Belgische voorbeeld wordt gevolgd.
NIEUWE DIALOOG.
Eerst maar eens praten. Promotie Binnenvaart Vlaanderen
(PBV) probeert al in samenwerking met Vlaamse vaarwegbeheerders een
nieuwe dialoog tussen de marktspelers op gang te brengen. Schuttevaer:
'Op voorhand staat overigens vast dat het moeilijk zal zijn om een
beroep op moraal en zakenethiek gehonoreerd te krijgen. Met name een
aantal bevrachters staat elkaar zakelijk naar het leven en lijkt
vastbesloten koste wat het kost een zo groot mogelijk marktaandeel te
veroveren.'
DICTATORIAAL.
In het commentaar noemt Weekblad Schuttevaer de grote
opkomst in de Schijnpoort 'veelzeggend' en 'van belang', en veroordeelt
de houding van vooral Belgische verladers en bevrachters: 'Dat de vrije
markt veranderingen voor vrachtprijzen en vervoersvoorwaarden met zich
mee zou brengen, was te verwachten. Maar dan wel in vrije onderhandeling
tussen de marktpartijen en niet op basis van een hooghartige,
dictatoriale houding van een of twee daarvan, die de derde in de positie
van horige drukken. Dat is feodalisme après la lettre, het moderne
zakenleven onwaardig.'
WANTOESTANDEN.
In 'Lezers aan het Woord' klaagt Erik Kersten van ms Mon
Desir zijn nood: 'Hoever moeten we als schippers nog uitgekleed worden
om deze wantoestanden niet meer te pikken, hoe lang kunnen we tolereren
dat een beperkt aantal schepen de grootste hoeveelheid lading vervoert
door als samenwerkingsverband ver onder de aanvaardbare tarieven te
varen, hoe lang moeten we wachten tot duidelijk wordt dat alleen met een
stuk solidariteit ons een aanvaardbare toekomst te wachten staat. Ik ben
bang, heel bang, dat dat nog lang zal gaan duren.'
MARKTGELUIDEN.
'Bevrachter snoert schipper de mond', staat er als citaat
boven de marktrubriek Aan de reis. En zo gaat het maar door... 'Ze
laten zich de mond snoeren door bevrachters', klinkt het op de markt.
'Dom, heel dom', vinden anderen. 'Het helpt niets als we nu met ons
allen de kop in het zand steken.' Een enkeling vindt dat het nog wel
meevalt. Op de rivier is het nog steeds even druk en zo overdreven veel
schepen liggen nu ook weer niet leeg te wachten. Maar het aanbod lijkt
toch nog iets geringer dan voorgaande weken. Verladers hebben intussen
zelfs besloten enkele huurcontracten met schepen niet meer te verlengen.
'We moeten oppassen dat we ons geen verkeerd beeld laten voorspiegelen',
vindt een schipper. 'De bevrachter zegt nu altijd dat er amper werk is.'
FRANSE STEUN.
Is er nog ander nieuws? Op de voorpagina staat naast de
opening met foto van grote drukte in de Schijnpoort nog veel meer:
Franse minister van Verkeer zegt schippers alle steun toe, Harde wind
blaast koelschip tegen dure loskranen (Cap Triunfo in Rotterdam),
Jorritsma neemt in mei besluit over steun scheepsbouw, A'dam verkoopt
parkeerboot, Acht verdiepingen binnenvaart op Hannokade in Rotterdam
(het Binnenvaartcentrum gaat definitief door, met 8500 vierkante meter
werkruimte), Nieuwe rubriek over nat Europa (door prof. dr Jan Simons),
Afscheid Luijten KSCC Rotterdam en Tweede Kamer wil opheldering over
de Vogelrichtlijn.
BINNENVAART NETWERK.
Opmerkelijk is verder het bericht Dekatel en
Autena werken aan Internetpoort voor binnenvaart. Dekatel, de GSM
provider van het 'Binnenvaart Netwerk', gaat per 1 maart een vergaande
samenwerking aan met Autena Marine in Nijmegen. Dekatel neemt de
telecommunicatie voor zijn rekening, terwijl Autena Marine de
automatisering zal aanpakken. In de nieuwe onderneming Vraagbaken BV
bundelen beide bedrijven de service en aftersales, waar het accent ligt
op de concentratie van alle denkbare telediensten en de bijbehorende
helpdesks.
NIET PRETTIG.
Op de pagina 'Nieuws en achtergronden' meldt secretaris
Wouter Freeling zijn vertrek van Binnenvaart Nederland naar Randstad.
Hij was nog maar 2,5 jaar in dienst bij BN, maar vertrekt omdat
Binnenvaart Nederland niet geworden is wat de opzet was. Hij verwacht
niet dat de samenwerking tussen de binnenvaartorganisaties op korte
termijn soepeler zal verlopen. 'De meerderheid van de organisaties is
van goede wil, maar plannen en ideeën komen niet van de grond. Dat geeft
niet het gevoel dat je iets aan het opbouwen bent en daardoor ontstaan
situaties en een sfeer waarin ik het niet prettig vind te werken', zegt
Freeling. Lees gerust tussen de regels door...
KOPPENSNELLEN.
Tot slot nog even wat koppensnellen: Een Raconbaken om
te raken, Amistade krijgt motor minder (de Jowi veroorzaakt een
nieuwbouwgolf van grote schepen), Vervoer over water onderbelicht in
toekomstvisie over transport (Netelenbos ziet kennelijk weinig
perspectief), Inland terminals richten branchevereniging op,
Arbeidsinspectie zal scherper letten op reddingvesten, Bijna dertig
procent vloot vaart rond met vals ATIS-kenteken, Ledenraad LOV
bespreekt stand actie ouderbijdrage, Binnenvaart Frankrijk maakt
plotseling een sprong vooruit (tijdelijk veel kolen via de beurs), VBR
vermoedt fraude bij afgifte van dienstboekje aan Tsjechen,
Charterschippers verwachten verhuizing naar het noorden, Bedrijf mag
teveel afgedragen loonbelasting wel verrekenen.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|