Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.8 van 9.3.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk,
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 11 maart 2000

Gemotoriseerd

Met Geveke Motoren onderzoekt gasmotor voor binnenvaart als voorpagina-opening en een ingestoken bijlage 'Motoren' lijkt de motorisering van de binnenvaart zich in de Schuttevaer deze week opnieuw te voltrekken. Gasmotoren voldoen tot in de verre toekomst aan de emissie-eisen, ze zijn bovendien stiller en onderhoudsvriendelijker dan dieselmotoren. Wanneer maritieme gasmotoren in de handel komen, hangt volgens Gerhard Groot Enzerink, productspecialist van Geveke, onder meer af van de milieuregelgeving en de bereidheid van de schipper. Een probleem van dit moment is het ontbreken van regels. Doeksen ziet mogelijk af van LNG-motoren op nieuwe schepen, omdat de Scheepvaartinspectie er niet mee overweg kan, meldt Schuttevaer.

GEREVIVERFD. Het verhaal is een mooie 'Ankeiler' voor de bijlage. Meteen maar even doorstomen dus. Onderweg nog even Gereviverfde Volvo Penta's oppikken (Horten & Stoten met de 'opgelichte' Arend Visser van duwboot Bereboot) en Enkhuizen Maritiem ziet markt voor luxe motoren uit Rusland (o nee, da's een ander verhaal voor zo meteen...), en in de motormarge Microfilters gaan veroudering dopes in smeerolie niet tegen (standtijd smeerolie verlengen op aanraden van microfilterfabrikanten is volgens Theo Vogels van Totalfina vragen om problemen).

MILIEUNORM. Motoren dus, 32 handgetelde halfformaat pagina's (nummeren is er niet meer bij) met van elk merk het motorenaanbod gespecificeerd. Opvallend is dat de kolom 'Milieunorm' vaak leeg is, al komen de grote merken (Caterpillar, Deutz, MTU, Detroit Diesel, Wärtsilä, SKL, Volvo Penta) wel voor de IMO-norm uit. Het openingsverhaal van de bijlage kreeg als kop Motorenbranche verkeert in schimmige overgangsfase naar eenduidige milieunorm mee, en dat zegt genoeg. Ook veelzeggend is het overzicht van het aantal motoren dat per merk draait in binnenschepen, met Caterpillar (1028) als absolute marktleider. We hebben weer heel wat materiaal ter vergelijking op een regenachtige voorjaarsavond.

SNEEUWBUI. Op de voorpagina verder het bericht Initia vaart op dam kasteeleiland Kaub met een foto van het geladen containerschip langszij de burcht Pfalz Grafenstein. Geen gewonden, wel een lek in de voorpiek. De Wasserschutzpolizei concludeerde na een eerste onderzoek dat er niets mis was met de stuurinstallatie, wel was het zicht door een sneeuwbui beperkt toen de Initia 's nachts met volle kracht op de basaltdam voer. Ander nieuws: Roeruitval oorzaak aanvaring tankers op Lek Tienhoven (koppelverband Innovation en Duitse tanker Eiltank 121), een lang verhaal Bemanning verzuimt Christa te zeevasten voor oversteek (oei, oei, niet best), Century overvaart skiff in Groningen (was volgens de rest van het bericht een 'acht met stuurman', peanuts; geen gewonden), Edgar Donckerprijs voor behoud van maritiem erfgoed en Boycot levert stookolietankers vijf procent gasolietoeslag op (Belgische collega's solidair met tankers Feronia, Isabelle en Etna die Plouvier zover kregen).

MARGRIETKANAAL. De Cornelis Sr voer vorige week als eerste grote schip op het verbeterd Prinses Margrietkanaal, meldt het openingsartikel Hogere vaarsnelheden vragen om extra goede zeemanschap op 'Havens en vaarwegen'. De pagina doet het nog even zonder berichten van het Hoofdbestuur van de Koninklijke Schuttevaer, maar mèt Frankrijk verzesvoudigt budget voor vaarwegen en scheepvaart, Nederzand waarschuwt voor tekort beton- en metselzand en Kantoor wil Friese borden tweetalig.

NEO KEMP. Op 'Nieuws en achtergronden' een foto van de eerste varende Neo Kemp. De foto werd als 'bewijs' naar de krant gestuurd, met de mededeling dat de oplevering met open dag op 17 maart niet doorgaat. De pagina opent met COV probeert graantje mee te pikken uit begrotingsoverschot. Natuurlijk heeft het Centraal Overleg Vaarwegen minister Netelenbos gevraagd bij de twee miljard die in het huidige begrotingsoverschot voor infrastructuur beschikbaar lijkt te zijn, ook en vooral aan de binnenvaart te denken. Het COV heeft voor de komende tien jaar een wensenlijst van één miljard, dus dat moet geen probleem zijn.

DEFINITIE. Op de pagina verder Duisport investeert miljoenen om verlies ertsen te compenseren en Peter Kluytenaar's suggestie 'Koppel definitie snel schip aan snelheid, niet aan scheepstype', die hij als binnenvaartconsulent per brief naar Verkeer en Waterstaat stuurde. Ook een positief roeiersbericht: Brigitte redt vier roeiers uit Rijn. Hun boot was bij Porz net boven Keulen omgeslagen in een hekgolf. 'Probleem was wel, dat die man met dat halve been met een speciale constructie in die boot vastgegespt zat, maar het lukte de anderen toch hem los te krijgen', vertelt Gerrie Neijenhoff van de Brigitte. Blaastest geldig voor Rijnvaart is een ander wetenswaardig bericht.

CARNAVALSMIS. Op 'Varend bestaan' een foto van de carnavalsmis op het KSCC-centrum in Nijmegen, waar lang niet iedereen verkleed naartoe kwam. Fleur Vijge stal de show als een prachtig prinsesje. Christen Unie-Kamerlid Dick Stellingwerf voer vier dagen mee op het ms Jantina en van hem komt de openingskop 'Nu pas dringt de potentie van binnenvaart goed tot me door'. Wordt ook meteen duidelijk waar Stellingwerf zijn schriftelijke vragen aan minister Netelenbos over een gericht binnenvaartbeleid bedacht. De foto bij het verhaal, van mts Sirius, lijkt een kleine noodgreep. Breed onderop staat Binnenvaartorganisaties sluiten compromis capaciteitsbeleid, het gezamenlijk standpunt dat het Deelorgaan Binnenvaart de minister heeft gestuurd en dat ook is voorgelegd aan de Europese Commissie. De krant geeft een samenvatting.

SUCCESVERHAAL. PBL zoekt meer schepen voor containerdienst op Veendam op 'Vervoermarkt' is het succesverhaal van de Particuliere Barge Lijn van de binnenvaarders Leon de Wit, Dimitri Maaten, Kees Schelle en Jan Oost, die door zelf te onderhandelen met ladingaanbieders een bevrachter uitsparen. Het eerste jaar haalden ze 40.000 teu en een bezettingsgraad van 95% (!). De Waterkant-opening Enkhuizen wijst zeilschip aan als stilligende trouwlocatie gaat over 'huwelijksbootjes'. De driemast-topzeilschoener Willem Barentsz mag tijdens de ceremonie niet losgooien, zoals dat wel mag bij de gemotoriseerde huwelijksbootjes in Maasbracht en Amsterdam.

LUXE MOTOR. Nog meer Enkhuizer nieuws op 'Scheepsbouw & Offshore': Enkhuizen ziet markt voor luxe motoren uit Rusland. Voor 164.000 gulden laat je in Rybinsk een replica bouwen van het populaire casco dat in 1934 bij Boot in Alphen aan den Rijn van stapel liep. Voor een half miljoen is het compleet afgebouwd...

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index