|
GEREVIVERFD.
Het verhaal is een mooie 'Ankeiler' voor de bijlage. Meteen
maar even doorstomen dus. Onderweg nog even Gereviverfde Volvo Penta's
oppikken (Horten & Stoten met de 'opgelichte' Arend Visser van duwboot
Bereboot) en Enkhuizen Maritiem ziet markt voor luxe motoren uit
Rusland (o nee, da's een ander verhaal voor zo meteen...), en in de
motormarge Microfilters gaan veroudering dopes in smeerolie niet tegen
(standtijd smeerolie verlengen op aanraden van microfilterfabrikanten is
volgens Theo Vogels van Totalfina vragen om problemen).
MILIEUNORM.
Motoren dus, 32 handgetelde halfformaat pagina's (nummeren
is er niet meer bij) met van elk merk het motorenaanbod gespecificeerd.
Opvallend is dat de kolom 'Milieunorm' vaak leeg is, al komen de grote
merken (Caterpillar, Deutz, MTU, Detroit Diesel, Wärtsilä, SKL, Volvo
Penta) wel voor de IMO-norm uit. Het openingsverhaal van de bijlage
kreeg als kop Motorenbranche verkeert in schimmige overgangsfase naar
eenduidige milieunorm mee, en dat zegt genoeg. Ook veelzeggend is het
overzicht van het aantal motoren dat per merk draait in binnenschepen,
met Caterpillar (1028) als absolute marktleider. We hebben weer heel wat
materiaal ter vergelijking op een regenachtige voorjaarsavond.
SNEEUWBUI.
Op de voorpagina verder het bericht Initia vaart op dam
kasteeleiland Kaub met een foto van het geladen containerschip langszij
de burcht Pfalz Grafenstein. Geen gewonden, wel een lek in de voorpiek.
De Wasserschutzpolizei concludeerde na een eerste onderzoek dat er niets
mis was met de stuurinstallatie, wel was het zicht door een sneeuwbui
beperkt toen de Initia 's nachts met volle kracht op de basaltdam voer.
Ander nieuws: Roeruitval oorzaak aanvaring tankers op Lek Tienhoven
(koppelverband Innovation en Duitse tanker Eiltank 121), een lang
verhaal Bemanning verzuimt Christa te zeevasten voor oversteek (oei,
oei, niet best), Century overvaart skiff in Groningen (was volgens de
rest van het bericht een 'acht met stuurman', peanuts; geen gewonden),
Edgar Donckerprijs voor behoud van maritiem erfgoed en Boycot levert
stookolietankers vijf procent gasolietoeslag op (Belgische collega's
solidair met tankers Feronia, Isabelle en Etna die Plouvier zover
kregen).
MARGRIETKANAAL.
De Cornelis Sr voer vorige week als eerste grote schip
op het verbeterd Prinses Margrietkanaal, meldt het openingsartikel
Hogere vaarsnelheden vragen om extra goede zeemanschap op 'Havens en
vaarwegen'. De pagina doet het nog even zonder berichten van het
Hoofdbestuur van de Koninklijke Schuttevaer, maar mèt Frankrijk
verzesvoudigt budget voor vaarwegen en scheepvaart, Nederzand
waarschuwt voor tekort beton- en metselzand en Kantoor wil Friese
borden tweetalig.
NEO KEMP.
Op 'Nieuws en achtergronden' een foto van de eerste varende
Neo Kemp. De foto werd als 'bewijs' naar de krant gestuurd, met de
mededeling dat de oplevering met open dag op 17 maart niet doorgaat.
De pagina opent met COV probeert graantje mee te pikken uit
begrotingsoverschot. Natuurlijk heeft het Centraal Overleg Vaarwegen
minister Netelenbos gevraagd bij de twee miljard die in het huidige
begrotingsoverschot voor infrastructuur beschikbaar lijkt te zijn, ook
en vooral aan de binnenvaart te denken. Het COV heeft voor de komende
tien jaar een wensenlijst van één miljard, dus dat moet geen probleem
zijn.
DEFINITIE.
Op de pagina verder Duisport investeert miljoenen om verlies
ertsen te compenseren en Peter Kluytenaar's suggestie 'Koppel definitie
snel schip aan snelheid, niet aan scheepstype', die hij als
binnenvaartconsulent per brief naar Verkeer en Waterstaat stuurde. Ook
een positief roeiersbericht: Brigitte redt vier roeiers uit Rijn. Hun
boot was bij Porz net boven Keulen omgeslagen in een hekgolf. 'Probleem
was wel, dat die man met dat halve been met een speciale constructie in
die boot vastgegespt zat, maar het lukte de anderen toch hem los te
krijgen', vertelt Gerrie Neijenhoff van de Brigitte. Blaastest geldig
voor Rijnvaart is een ander wetenswaardig bericht.
CARNAVALSMIS.
Op 'Varend bestaan' een foto van de carnavalsmis op het
KSCC-centrum in Nijmegen, waar lang niet iedereen verkleed naartoe kwam.
Fleur Vijge stal de show als een prachtig prinsesje. Christen
Unie-Kamerlid Dick Stellingwerf voer vier dagen mee op het ms Jantina en
van hem komt de openingskop 'Nu pas dringt de potentie van binnenvaart
goed tot me door'. Wordt ook meteen duidelijk waar Stellingwerf zijn
schriftelijke vragen aan minister Netelenbos over een gericht
binnenvaartbeleid bedacht. De foto bij het verhaal, van mts Sirius,
lijkt een kleine noodgreep. Breed onderop staat Binnenvaartorganisaties
sluiten compromis capaciteitsbeleid, het gezamenlijk standpunt dat het
Deelorgaan Binnenvaart de minister heeft gestuurd en dat ook is
voorgelegd aan de Europese Commissie. De krant geeft een samenvatting.
SUCCESVERHAAL.
PBL zoekt meer schepen voor containerdienst op Veendam
op 'Vervoermarkt' is het succesverhaal van de Particuliere Barge Lijn
van de binnenvaarders Leon de Wit, Dimitri Maaten, Kees Schelle en Jan
Oost, die door zelf te onderhandelen met ladingaanbieders een bevrachter
uitsparen. Het eerste jaar haalden ze 40.000 teu en een bezettingsgraad
van 95% (!). De Waterkant-opening Enkhuizen wijst zeilschip aan als
stilligende trouwlocatie gaat over 'huwelijksbootjes'. De
driemast-topzeilschoener Willem Barentsz mag tijdens de ceremonie niet
losgooien, zoals dat wel mag bij de gemotoriseerde huwelijksbootjes in
Maasbracht en Amsterdam.
LUXE MOTOR.
Nog meer Enkhuizer nieuws op 'Scheepsbouw & Offshore':
Enkhuizen ziet markt voor luxe motoren uit Rusland. Voor 164.000
gulden laat je in Rybinsk een replica bouwen van het populaire casco dat
in 1934 bij Boot in Alphen aan den Rijn van stapel liep. Voor een half
miljoen is het compleet afgebouwd...
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|