|
STOERE KERELS.
Op de voorpagina verder aandacht voor het binnenvaartteam
in de KWS-Schuttevaerrace. Je mag tenminste aannemen dat die stoere
kerels op de foto Martin van der Heide (Cumulus), Andries de Weerd
(leerlingenstelsel), Guido van der Veen (Oranje Nassau) en Anton Visser
(Catharina) zijn (het bijschrift is daar niet helemaal duidelijk over),
die voor het eerst meezeilden, -liepen en -fietsten, en zich meteen van
de tweede plaats verzekerden. Binnenin de krant komen ze nog uitgebreid
aan bod in Eeuwige tweede Bob Hanenberg wint harde
KWS-Schuttevaerrace, de twee pagina's lange racereportage.
ANDER NIEUWS
op de voorpagina: Hefdeur sluis Eefde valt op stuurhut ms
Ambiorix (over een doortastende schippersvrouw en sluispersoneel dat
zijn vertrouwen in de techniek kwijt raakt), Autokraan Hean S kraakt
auto bij aanvaring met brug (stoppen kon niet meer toen de spoorbrug
langer dicht bleef dan gedacht), Kapitein valt in het zonnetje in
slaap (Petroship 5 bezorgt LRG 77 zware schade op de Waal bij
Zuilichem), Dronken loods zet tanker op zandplaat (bij Borssele), PTT
wil GSM-net op water uitbreiden (nieuwe antennes met meer reikwijdte),
WSP betrapt veel schippers zonder keuring Rijnpatent (intrekking
patent dreigt voor 50+'ers zonder medische keuring), en Schattingen
hoogwaterschade lopen per woordvoerder uiteen (de never ending
hoogwaterstory).
SPITSENKANALEN.
In het zonnige zuiden gaat het niet best, volgens de
opening op 'Havens en vaarwegen': Frankrijk overweegt kanalen over te
doen aan gemeenten. Dat betekent een lagere prioriteit voor
spitsenkanalen bij onderhoud en modernisering. Spitsenschippers en
sluismeesters vrezen nadelige gevolgen voor de beroepsvaart, en dat
lijkt dan nog zachtjes uitgedrukt. Een pagina verder laat fotograaf Piet
de Viet zien hoe Polderman-slepers het vastgelopen beunschip Risico met
veel kolkend water heelhuids weten vlot te brengen.
BVB-CONGRES.
De opening van 'Nieuws en achtergronden' meldt wat al
eerder was gesuggereerd: BVB wil congres met schippers over markt en
personeelstekort. BVB-voorzitter Jan de Vries kondigde het aan tijdens
de ONS-vergadering. De kop boven het verslag van die vergadering is een
citaat van voorzitter Nico Seine van de schippersvakbond: 'Als schippers
ONS in kou laten staan, houdt het op'. Er is geld tekort, maar de ONS
zit vooral te springen om nieuwe bestuursleden en meer betrokkenheid van
de 300 leden. Daarvan kwamen er maar 12 naar de Bonte Zwaan.
KINDERFOTO'S.
Vijftig kinderen van het Dordtse internaat De Singel
hebben tot 1 augustus hun eigen tentoonstelling in het Dordts Museum. Ze
hadden hulp van de Friese kunstenares Wapke Feenstra, die elk kind een
fotocamera meegaf. Hoe kun je de veelzijdige binnenvaart en het echte
leven van boord beter in beeld brengen? Wel een misser dat de kinderen
zelf op school zaten tijdens de officiėle opening. De pagina 'Varend
bestaan' opent met AMVV ondervraagt ondernemer opnieuw over
toekomstwensen. Het onderzoek is een vervolg op een enquźte uit 1995,
maar nu veel breder.
OVER HET KOKKELVISSEN.
Kokkelvisser Arie Visser schrijft in de
ingezonden brief Nog nooit zoveel scholeksters gezien zo prachtig over
zijn vak, dat je zou willen dat Van Gewest tot Gewest hier de beelden
bij maakte en hem zelf het verhaal liet vertellen. Kan ook zo een
reclamespot omheen gemaakt worden, als tegengeluid voor
natuurverenigingen die kokkelvissers milieucriminaliteit verwijten. De
Europese verkiezingen krijgen aandacht in 'Binnenvaart moet problemen
helder verwoorden naar Europese politiek'. Op een foto bij
Droogtrommels draaien continu in heet Hattems woestijnkamp zien we hoe
Jan Terlouw vanuit zijn rol als de opper Maraboe van de Berbervolken de
stammen toespreekt die naar Hattamahoud zijn gekomen om de watertoevoer
te herstellen en uit te zoeken wie de bron heeft gesaboteerd. Wat
weggestopt op de pagina is het bericht YVC vraagt surseance aan. Bij
de 250 personeelsleden zijn de schok en de verbazing groot.
PERSONEELGIDS.
Het lijkt een beetje gedaan met al die kleine
personeelsadvertenties waarin matrozen voor de binnenvaart worden
gevraagd. De pagina's 'Personeelgids' hebben nu wat meer buitengaatse
banen in de aanbieding. 'Vervoermarkt' opent met 'Huidige flauwte
conjunctureel', waarin de Centrale Commissie voor de Rijnvaart vertelt
dat het in de Rijnvaart niet lang zo slecht kan blijven. Alle tumult
over bodemtarieven wordt afgevlakt in het verhaal Commissie nuanceert
uitspraak Europese bodemtarieven. Een prachtige foto van de Industrie
3VD6A in de sleepboot Liberté van J. Koster uit Heel illustreert de
reünie van Industrie-liefhebbers.
BEHOUD.
Skūtsje-eigenaren investeren permanent in waardevolle vloot
vertelt van de markt die de traditionele zeilrace-organisaties SKS (14
skūtsjes) en IFKS (54 skūtsjes) hebben laten ontstaan. De IFKS floreert
mede dankzij de bedrijvencompetitie. En de SKS, met een vaste basis van
stichtingen die geld verzamelen om de skūtsjes in goede staat te houden,
doet het niet minder. Voor een andere behoudsorganisatie, steken we
gelijk door naar de pagina 'Kielzog' met Over ramen Anna verschillen
sleepbootfanaten van mening. De Anna is van vader Piet en zoon Peter
Egas. De laatste was penningmeester van de Vereniging De Sleepboot. Hij
heeft er geen spijt van dat hij er vorig jaar uitstapte, beschrijft het
verhaal. Vader Piet, na de Nationale Sleepbootdagen in Vianen, over de
tot jachten omgebouwde sleepboten in de club: 'Die horen eigenijk niet
thuis op zo'n evenement, vind ik. Het zijn opgetuigde caravans, het zijn
geen bedrijfsvaartuigen meer. Er zijn er ook die houden hun eigen
bijeenkomsten. De club is hard gegroeid. Misschien kunnen sommigen daar
niet zo goed tegen. Het rommelt behoorljk. Het voltallige bestuur is
afgetreden. Er is nu wel een nieuw bestuur, maar we moeten maar
afwachten wat daarvan komt.'
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|