Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.25 van 13.6.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 12 juni 1999

Voorwaardelijke geldboete

De Arnhemse economische politierechter lijkt door te hebben wat er mis is met de personeelsvoorziening in de binnenvaart. Het openingsartikel Voorwaardelijke geldboete voor varen met Tsjechische matrozen geeft het vonnis waar zes schippers en rederijen mee naar huis gingen. De officier van Justitie had onvoorwaardelijke boetes geėist. De rechter toonde begrip, maar stelde dat de schepen desondanks tegen de kant hadden gemoeten. 'Het kan niet zo zijn dat economische belangen zo zwaar wegen dat de wet moet worden overtreden.' Een fikse waarschuwing dus.

STOERE KERELS. Op de voorpagina verder aandacht voor het binnenvaartteam in de KWS-Schuttevaerrace. Je mag tenminste aannemen dat die stoere kerels op de foto Martin van der Heide (Cumulus), Andries de Weerd (leerlingenstelsel), Guido van der Veen (Oranje Nassau) en Anton Visser (Catharina) zijn (het bijschrift is daar niet helemaal duidelijk over), die voor het eerst meezeilden, -liepen en -fietsten, en zich meteen van de tweede plaats verzekerden. Binnenin de krant komen ze nog uitgebreid aan bod in Eeuwige tweede Bob Hanenberg wint harde KWS-Schuttevaerrace, de twee pagina's lange racereportage.

ANDER NIEUWS op de voorpagina: Hefdeur sluis Eefde valt op stuurhut ms Ambiorix (over een doortastende schippersvrouw en sluispersoneel dat zijn vertrouwen in de techniek kwijt raakt), Autokraan Hean S kraakt auto bij aanvaring met brug (stoppen kon niet meer toen de spoorbrug langer dicht bleef dan gedacht), Kapitein valt in het zonnetje in slaap (Petroship 5 bezorgt LRG 77 zware schade op de Waal bij Zuilichem), Dronken loods zet tanker op zandplaat (bij Borssele), PTT wil GSM-net op water uitbreiden (nieuwe antennes met meer reikwijdte), WSP betrapt veel schippers zonder keuring Rijnpatent (intrekking patent dreigt voor 50+'ers zonder medische keuring), en Schattingen hoogwaterschade lopen per woordvoerder uiteen (de never ending hoogwaterstory).

SPITSENKANALEN. In het zonnige zuiden gaat het niet best, volgens de opening op 'Havens en vaarwegen': Frankrijk overweegt kanalen over te doen aan gemeenten. Dat betekent een lagere prioriteit voor spitsenkanalen bij onderhoud en modernisering. Spitsenschippers en sluismeesters vrezen nadelige gevolgen voor de beroepsvaart, en dat lijkt dan nog zachtjes uitgedrukt. Een pagina verder laat fotograaf Piet de Viet zien hoe Polderman-slepers het vastgelopen beunschip Risico met veel kolkend water heelhuids weten vlot te brengen.

BVB-CONGRES. De opening van 'Nieuws en achtergronden' meldt wat al eerder was gesuggereerd: BVB wil congres met schippers over markt en personeelstekort. BVB-voorzitter Jan de Vries kondigde het aan tijdens de ONS-vergadering. De kop boven het verslag van die vergadering is een citaat van voorzitter Nico Seine van de schippersvakbond: 'Als schippers ONS in kou laten staan, houdt het op'. Er is geld tekort, maar de ONS zit vooral te springen om nieuwe bestuursleden en meer betrokkenheid van de 300 leden. Daarvan kwamen er maar 12 naar de Bonte Zwaan.

KINDERFOTO'S. Vijftig kinderen van het Dordtse internaat De Singel hebben tot 1 augustus hun eigen tentoonstelling in het Dordts Museum. Ze hadden hulp van de Friese kunstenares Wapke Feenstra, die elk kind een fotocamera meegaf. Hoe kun je de veelzijdige binnenvaart en het echte leven van boord beter in beeld brengen? Wel een misser dat de kinderen zelf op school zaten tijdens de officiėle opening. De pagina 'Varend bestaan' opent met AMVV ondervraagt ondernemer opnieuw over toekomstwensen. Het onderzoek is een vervolg op een enquźte uit 1995, maar nu veel breder.

OVER HET KOKKELVISSEN. Kokkelvisser Arie Visser schrijft in de ingezonden brief Nog nooit zoveel scholeksters gezien zo prachtig over zijn vak, dat je zou willen dat Van Gewest tot Gewest hier de beelden bij maakte en hem zelf het verhaal liet vertellen. Kan ook zo een reclamespot omheen gemaakt worden, als tegengeluid voor natuurverenigingen die kokkelvissers milieucriminaliteit verwijten. De Europese verkiezingen krijgen aandacht in 'Binnenvaart moet problemen helder verwoorden naar Europese politiek'. Op een foto bij Droogtrommels draaien continu in heet Hattems woestijnkamp zien we hoe Jan Terlouw vanuit zijn rol als de opper Maraboe van de Berbervolken de stammen toespreekt die naar Hattamahoud zijn gekomen om de watertoevoer te herstellen en uit te zoeken wie de bron heeft gesaboteerd. Wat weggestopt op de pagina is het bericht YVC vraagt surseance aan. Bij de 250 personeelsleden zijn de schok en de verbazing groot.

PERSONEELGIDS. Het lijkt een beetje gedaan met al die kleine personeelsadvertenties waarin matrozen voor de binnenvaart worden gevraagd. De pagina's 'Personeelgids' hebben nu wat meer buitengaatse banen in de aanbieding. 'Vervoermarkt' opent met 'Huidige flauwte conjunctureel', waarin de Centrale Commissie voor de Rijnvaart vertelt dat het in de Rijnvaart niet lang zo slecht kan blijven. Alle tumult over bodemtarieven wordt afgevlakt in het verhaal Commissie nuanceert uitspraak Europese bodemtarieven. Een prachtige foto van de Industrie 3VD6A in de sleepboot Liberté van J. Koster uit Heel illustreert de reünie van Industrie-liefhebbers.

BEHOUD. Skūtsje-eigenaren investeren permanent in waardevolle vloot vertelt van de markt die de traditionele zeilrace-organisaties SKS (14 skūtsjes) en IFKS (54 skūtsjes) hebben laten ontstaan. De IFKS floreert mede dankzij de bedrijvencompetitie. En de SKS, met een vaste basis van stichtingen die geld verzamelen om de skūtsjes in goede staat te houden, doet het niet minder. Voor een andere behoudsorganisatie, steken we gelijk door naar de pagina 'Kielzog' met Over ramen Anna verschillen sleepbootfanaten van mening. De Anna is van vader Piet en zoon Peter Egas. De laatste was penningmeester van de Vereniging De Sleepboot. Hij heeft er geen spijt van dat hij er vorig jaar uitstapte, beschrijft het verhaal. Vader Piet, na de Nationale Sleepbootdagen in Vianen, over de tot jachten omgebouwde sleepboten in de club: 'Die horen eigenijk niet thuis op zo'n evenement, vind ik. Het zijn opgetuigde caravans, het zijn geen bedrijfsvaartuigen meer. Er zijn er ook die houden hun eigen bijeenkomsten. De club is hard gegroeid. Misschien kunnen sommigen daar niet zo goed tegen. Het rommelt behoorljk. Het voltallige bestuur is afgetreden. Er is nu wel een nieuw bestuur, maar we moeten maar afwachten wat daarvan komt.'

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index