|
SHITVRACHTEN.
Had je al betaald? RVI-dreigementen doen schippers
besluiten sloopbijdrage te betalen. Hoe overbodig de bijdrage van de
tankvaart over 1999 ook mag zijn, regels zijn regels. 'Waar zijn we dan
toch mee bezig!', moppert Hens van Buren (mts Hanna). 'Als betalen
zinvol was had je met niet gehoord, maar we zitten in de tankvaart nog
met dezelfde shitvrachten als tien jaar geleden, alleen de vloot is wat
nieuwer en dus zijn de hypotheeklasten per ton zo'n dertig, veertig
procent hoger.'
IN HET HARNAS.
Sprokkelen op de voorpagina levert verder het volgende
op: Chinese order IHC (Leve de koningin!), IFKS-oprichter Gerrit
Roosjen overleden (stierf 'in het harnas', aan het helmhout van zijn
skûtsje Gerrit Ynze), Gewonde op sleper (a/b Englishman, bij Hoek van
Holland), Golf diefstallen in haven Amsterdam en Draad verwondt
opvarende Lyra (zeeschip in Rotterdam). En dan nog de (ingezonden)
mededeling: Nieuw: De eeuw van de toerbeurt - Nu te koop in de
boekhandel. Uit de recensie verderop in de krant: 'Het nieuwe boek 'De
eeuw van de toerbeurt' reconstrueert de geschiedenis van de EV en laat
belangrijke spelers in die geschiedenis aan het woord'.
VERRUIMING.
Verruiming kanaal St. Quentin voor duwvaart is van de baan
is de opening van 'Havens en vaarwegen'. Een ruimere
binnenvaartverbinding tussen de Seine en de Schelde gaat bestaan uit
verruiming van het Canal du Nord of uit een geheel nieuw kanaal tussen
de rivier de Oise en het Scheldestroomgebied. En ook Prinses
Margriet-kanaal moet langer wachten op verbreding kunstwerken. Waar het
water het hoogst is is straks de redding nabij: RIZA en KNMI binden
samen strijd aan tegen hoog water. Ze maken een neerslaggenerator die
nauwkeuriger de maatgevende afvoer van de grote rivieren kan bepalen.
CERTIFICAAT.
De sportpatent-berichtgeving in VAART! Forum krijgt een
vervolg in Wel met zes bakken de Rijn op, maar niet met een jachtje,
met Leni Broekmeulen (KSCC) als aanklager en haar broer Thijs (27 jaar
ervaring in de beroepsvaart) als gedupeerde. Ook hier lijken regels
regels te zijn, vastgesteld in de CCR met een sterke stem van Duitsland.
De opening van de pagina 'Nieuws en achtergronden' meldt: Eerste
veertig schippers melden zich voor certificaat zand en grind, over het
kwaliteitszorgsysteem van de Stichting OGZV. Voorzitter ir Leen van der
Waal noemt het 'een eigen systeem waarvan wij denken dat het voldoet'.
Echte certificering gaat verder, maar is volgens Van der Waal niet
nodig.
SYMPATHIEK.
BBT roept schippers opnieuw bij elkaar is een uitnodiging
voor een schippersvergadering op 30 april in Antwerpen. Het Betere
Binnenvaart Team doet er verslag en overlegt hoe het verder moet.
Gedacht wordt aan 'sympathieke acties' om de benarde positie van de
Belgische binnenvaart duidelijk te maken. In het commentaar schrijft
Schuttevaer PPS vooral droog. Het gaat dus over de omstreden
publiek-private samenwerking waar directeur Rob Lubbers van Hollandia
het kabinet voor op de vingers tikte. Zijn bedrijf had met een aantal
andere een plan ingediend voor gedeeltelijke financiering (en
uitvoering) van de Betuwelijn. Dat komt in het PPS-overzicht van het
kabinet niet voor; de hele Betuwelijn trouwens niet. Schuttevaer kwam
ook nergens natte infrastructuur tegen, en suggereert dat wat het Rijk
via PPS aan geld bespaart mooi kan worden ingezet voor de vaarwegen...
INTERNATEN.
Ministerie zet rem op verhoging van internaatsbijdrage
ouders geeft aan dat het kort geding van de internaatsbesturen (Nevis)
kennelijk toch ergens goed voor was. Hoe goed, moet blijken uit het
gesprek dat VWS-staatssecretaris Margo Vliegenthart 21 april heeft met
ouders en internaatsbesturen. Engelse bakken DBR voldoen aan alle
EU-eisen, meldt een woordvoerder van de Deutsche Binnenreederei op
Vervoermarkt, naar aanleiding van vragen die rezen in het VAART! Forum.
Daarnaast: Kühne & Nagel zoekt versterking binnenvaarttak op Elbe en
Donau. Internationaal vervoerde het bedrijf in 1998 drie miljoen ton
per binnenschip.
MOTOREN.
Gasmotoren moeten Wärtsilä Zwolle er weer bovenop helpen,
volgens de openingskop op de scheepsbouwpagina. Hele klus, want het
bedrijf sloot 1998 verliesgevend af met een tegenvallende omzet van 660
miljoen gulden. De scheepsmotoren uit Zwolle liepen overigens heel goed:
in de Benelux groeide de omzet vorig jaar met veertig procent. Een
pagina verder wordt de motorenomzet breder getrokken, op basis van
gegevens van de Vereniging van Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV):
Scheepvaart neemt ruim 3300 motoren en generatorsets af.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|