Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.17 van 15.4.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen goed !

Hotlinks

Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus

Abonneren



Actueel
Archief
Bedrijf
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 17 april 1999

Meer agribulk

Met het ontwerp-boegbeeld voor de clipper Stad Amsterdam voorop oogt de Schuttevaer deze week ongewoon. Het is nog maar een tekening, en moet dus nog boegbeeld worden, maar vast staat dat atelier Reudenroos er een prijs van 5000 gulden mee won. Ook niet zo gewoon is de uitloper van de rubriek Aan de reis als opening: Meer agribulk op komst. De geringe aanvoer van veevoergrondstoffen in de afgelopen maanden is slechts incidenteel en geen structurele trend, zegt A. van Dijk van het agrarisch adviesbureau Stigevo in Giessen. Vanaf mei en met name in de tweede helft herstelt de agrariche markt zich en is er volop aanvoer. Veelbelovend nieuws dus.

SHITVRACHTEN. Had je al betaald? RVI-dreigementen doen schippers besluiten sloopbijdrage te betalen. Hoe overbodig de bijdrage van de tankvaart over 1999 ook mag zijn, regels zijn regels. 'Waar zijn we dan toch mee bezig!', moppert Hens van Buren (mts Hanna). 'Als betalen zinvol was had je met niet gehoord, maar we zitten in de tankvaart nog met dezelfde shitvrachten als tien jaar geleden, alleen de vloot is wat nieuwer en dus zijn de hypotheeklasten per ton zo'n dertig, veertig procent hoger.'
In Constanza aan de Zwarte Zee kunnen ambtenaren er ook wat van, blijkt uit Ambtenaren dwarsbomen vertrek ponton Constanza. De makelaars Cees Ruytenberg en Piet de Waardt laadden er een ponton vol met nieuwbouwcasco's, waarmee ze buitenom varend de oorlogsstremming op de Donau willen omzeilen. Het bericht gaat ook in op de schade die Donaurederijen oplopen als gevolg van de oorlog om Kosovo.

IN HET HARNAS. Sprokkelen op de voorpagina levert verder het volgende op: Chinese order IHC (Leve de koningin!), IFKS-oprichter Gerrit Roosjen overleden (stierf 'in het harnas', aan het helmhout van zijn skûtsje Gerrit Ynze), Gewonde op sleper (a/b Englishman, bij Hoek van Holland), Golf diefstallen in haven Amsterdam en Draad verwondt opvarende Lyra (zeeschip in Rotterdam). En dan nog de (ingezonden) mededeling: Nieuw: De eeuw van de toerbeurt - Nu te koop in de boekhandel. Uit de recensie verderop in de krant: 'Het nieuwe boek 'De eeuw van de toerbeurt' reconstrueert de geschiedenis van de EV en laat belangrijke spelers in die geschiedenis aan het woord'.

VERRUIMING. Verruiming kanaal St. Quentin voor duwvaart is van de baan is de opening van 'Havens en vaarwegen'. Een ruimere binnenvaartverbinding tussen de Seine en de Schelde gaat bestaan uit verruiming van het Canal du Nord of uit een geheel nieuw kanaal tussen de rivier de Oise en het Scheldestroomgebied. En ook Prinses Margriet-kanaal moet langer wachten op verbreding kunstwerken. Waar het water het hoogst is is straks de redding nabij: RIZA en KNMI binden samen strijd aan tegen hoog water. Ze maken een neerslaggenerator die nauwkeuriger de maatgevende afvoer van de grote rivieren kan bepalen.

CERTIFICAAT. De sportpatent-berichtgeving in VAART! Forum krijgt een vervolg in Wel met zes bakken de Rijn op, maar niet met een jachtje, met Leni Broekmeulen (KSCC) als aanklager en haar broer Thijs (27 jaar ervaring in de beroepsvaart) als gedupeerde. Ook hier lijken regels regels te zijn, vastgesteld in de CCR met een sterke stem van Duitsland. De opening van de pagina 'Nieuws en achtergronden' meldt: Eerste veertig schippers melden zich voor certificaat zand en grind, over het kwaliteitszorgsysteem van de Stichting OGZV. Voorzitter ir Leen van der Waal noemt het 'een eigen systeem waarvan wij denken dat het voldoet'. Echte certificering gaat verder, maar is volgens Van der Waal niet nodig.

SYMPATHIEK. BBT roept schippers opnieuw bij elkaar is een uitnodiging voor een schippersvergadering op 30 april in Antwerpen. Het Betere Binnenvaart Team doet er verslag en overlegt hoe het verder moet. Gedacht wordt aan 'sympathieke acties' om de benarde positie van de Belgische binnenvaart duidelijk te maken. In het commentaar schrijft Schuttevaer PPS vooral droog. Het gaat dus over de omstreden publiek-private samenwerking waar directeur Rob Lubbers van Hollandia het kabinet voor op de vingers tikte. Zijn bedrijf had met een aantal andere een plan ingediend voor gedeeltelijke financiering (en uitvoering) van de Betuwelijn. Dat komt in het PPS-overzicht van het kabinet niet voor; de hele Betuwelijn trouwens niet. Schuttevaer kwam ook nergens natte infrastructuur tegen, en suggereert dat wat het Rijk via PPS aan geld bespaart mooi kan worden ingezet voor de vaarwegen...

INTERNATEN. Ministerie zet rem op verhoging van internaatsbijdrage ouders geeft aan dat het kort geding van de internaatsbesturen (Nevis) kennelijk toch ergens goed voor was. Hoe goed, moet blijken uit het gesprek dat VWS-staatssecretaris Margo Vliegenthart 21 april heeft met ouders en internaatsbesturen. Engelse bakken DBR voldoen aan alle EU-eisen, meldt een woordvoerder van de Deutsche Binnenreederei op Vervoermarkt, naar aanleiding van vragen die rezen in het VAART! Forum. Daarnaast: Kühne & Nagel zoekt versterking binnenvaarttak op Elbe en Donau. Internationaal vervoerde het bedrijf in 1998 drie miljoen ton per binnenschip.

MOTOREN. Gasmotoren moeten Wärtsilä Zwolle er weer bovenop helpen, volgens de openingskop op de scheepsbouwpagina. Hele klus, want het bedrijf sloot 1998 verliesgevend af met een tegenvallende omzet van 660 miljoen gulden. De scheepsmotoren uit Zwolle liepen overigens heel goed: in de Benelux groeide de omzet vorig jaar met veertig procent. Een pagina verder wordt de motorenomzet breder getrokken, op basis van gegevens van de Vereniging van Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV): Scheepvaart neemt ruim 3300 motoren en generatorsets af.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index