|
GEVARENGRENS.
De krant opent met Arbeidsinspectie inventariseert
legionella-risico binnenschepen. Het moest er een keer van komen, ruim
een jaar na de besmettingsramp op de Westfriese Flora. Toen leek er
weinig mis in de binnenvaart, maar inmiddels weten we beter:
'Vrijwillige analyses vaak ver boven gevarengrens'. Na allerlei
grootschalige controles in sauna's en zwembaden is volgens projectleider
Henk Wimmenhove nu het water aan de beurt. Eerst de passagiersschepen.
Intussen is bij een waterinspectie op het mts Dordrecht 40
legionellabesmetting geconstateerd, nadat een bemanningslid klaagde over
buikpijn. René Overveld, hoofd operationele dienst van rederij Vopak,
zegt 'vreselijk geschrokken' te zijn. Er staan nu drinkwaterautomaten op
de schepen. Boilers op zestig graden zetten, is één van de GGD-adviezen
in het bericht Symptomen van Veteranenziekte.
INITIALEN.
Met zichtbaar ongenoegen meldt redacteur PN (Schuttevaer
voegt ter informatie tegenwoordig initialen van de schrijvers toe aan
berichten): NZ-vergadering achter dichte deur. De toerbeurtvereniging
wil zaterdag vrijuit met de leden van gedachten kunnen wisselen, legt
secretaris Jos Evens uit. Op de voorpagina verder: IVR onderzoekt
borgstelling (samen met Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, om na
schadevaringen lange wachttijden te voorkomen; SK was voor de krant
aanwezig op het IVR-congres in Rouen), Val in scheepsruim (Russisch
bemanningslid van zeeschip Maersk Toronto breekt been) en
Motorkamerbrand (op rondvaartboot De Vlinderbalg).
NIETS TE BIEDEN.
Het Weer van Peter Cruyff voel je mee: Eerst weer
warmer. De pagina Havens en vaarwegen opent met 'Delft krijgt meer
faciliteiten voor zowel beroeps- als pleziervaart'. Uitkijkend over het
lege water zegt havenmeester Jannie Zeer: Delft heeft nu nog niets te
bieden. De rubriek De Post is toe aan aflevering 9 en doet Poste de
Wemelding aan. Ook uit Rouen - volgens de foto was iedereen er - komt
het verhaal Franse verlader vecht met alle middelen tegen private
toerbeurt (lees- en discussievoer voor achter de gesloten deuren). We
zijn inmiddels op de pagina 'Nieuws en achtergronden', waar het behalve
over IVR en overtollige tankers gaat over Mogelijk uitstel van
ontgassingsverbod op Duitse wateren, Tankvaart zondag bijeen in
Antwerpen, Trouwen in de haven (op het partyschip Princess in
Maasbracht), Rode damessandaal (wie mist 'm?) en het Onvindbaar
typeplaatje van de Mercedes in de machinekamer van de Spes van schipper
Siert Wijkstra; Jos Hoffmann doet 'Horten & Stoten' vanuit z'n hurken.
FAMILIEBERICHTEN.
De advertentiepagina 'Familieberichten' is voor
tweederde gevuld met bekendmakingen van Rijkswaterstaat over
werkzaamheden in het IJmeer, ankerplaatsen op de Nieuwe Merwede en
Stremming Heusdensch Kanaal (waar de Koninklijke Schuttevaer geen
reacties op kreeg, lazen we daarnet al een pagina eerder). Van de
familie moet de Schuttevaer het hebben, maar daarover zo meteen meer...
Eerst Gijs van den Woudenberg in een eigenhandig geschreven verhaal op
'Varend bestaan': 'Aan het roer van de Etna keert het gevoel van vroeger
terug'. Twintig jaar geleden voer hij op dezelfde Chemgas-duwboot en z'n
vrouw had nu stiekem iets geregeld. Volgens Wijsmuller-bergingsbaas
Koornneef, in de rubriek 'Lezers aan het woord', is mr Bik een 'slecht
verliezer'. De jurist/columnist zou zich baseren op veronderstellingen
en blijk geven van onvoldoende kennis van de feiten en van de gebruiken
bij het bergen van zeeschepen, evenals de financiële afhandeling
daarvan. Wat het meest steekt is natuurlijk dat Bik zonder het te
schrijven betrokken was, als advocaat van de Fensfjord-reder, waarmee
Wijsmuller een conflict had. Mr Bik geeft in een naschrift de
betrokkenheid toe: 'Net als de heer Koornneef ben ik - in deze zaak -
inderdaad niet objectief. Ik vertegenwoordig namelijk één van de twee
partijen, net als Wijsmuller'. Dat scheelt Schuttevaer vast eenmaal het
honorarium voor de column.
VUILNISMAN.
De pagina 'Vervoermarkt' opent met Afvalvervoer met
zelflossers is zeer ingrijpend voor gemeenten, een verhaal over Shafra
(SHift in AFvaltransport in de RAndstad). Op de foto een bekende Nijmeegse
vuilnisman... Onderop de pagina ESO vraagt CCR herziening ROSR door te
zetten ondanks tegenstand van Duitsland. Zo'n kop vol afkortingen
vraagt om uitleg. De Europese SchippersOrganisatie wil dat de Centrale
Commissie voor de Rijnvaart in het Reglement Onderzoek Schepen op de
Rijn een man minder toestaat op droge-ladingschepen van 86 tot 110 meter
en de kleine duwvaart. Duitsland is tegen, maar het moet gewoon
doorgaan, vindt de ESO. Of het lukt weten we dit najaar pas. En verder
heeft het Bureau Voorlichting Binnenvaart iets op de site gezet:
BVB-overzicht van terminals en ROC's. Het bericht meldt ook: 'Het BVB
realiseert zich dat het niet meevalt de Internetsite interessant en
aantrekkelijk te houden. In overleg met daarin gespecialiseerde bureaus
wordt nu gekeken naar een nieuwe opzet van de voorlichtingssite.' Er is
dus hoop...
FILTERPROEF.
Op 'In bedrijf' is Inca eerste met Radarpilot. De nieuwe
duwboot heeft de Radarpilot 720 aan boord, die de elektronische
vaarkaart niet alleen koppelt aan GPS maar ook aan radar. Eigenaar Henk
van Waardenberg is er maar wàt trots op, maar ervaart ook de nadelen van
het pionier zijn. Goedgekeurde gestandaardiseerde kaarten ontbreken
nog... Er hapert wel vaker iets bij vernieuwende initiatieven: SAB
staakt filterproef smeerolie. Op één van de twee proefschepen ging het
fout na revisie van een motor en ook het laboratorium deed niet helemaal
wat er van ze werd verwacht. Filterfabrikant GVF blijft staande houden
dat olie met filter zelfs schoner wordt dan nieuwe olie uit de drum. SAB
gaat 'gestructureerd' verder, en inmiddels is motorleverancier Geveke
een eigen proef begonnen op de duwboot EWT 106.
SECTORBREED.
De bank gaat er volop tegenaan: ABN-Amro wil financiën
vloot sectorbreed inzichtelijk maken, opent de scheepsbouw-pagina. En
het aardige is dat collega-binnenvaartbanken, accountants en
binnenvaartorganisatie mee mogen doen. Directeur Jan Godschalk van het
kantoor in Tolkamer verwijst naar andere sectoren waar hetzelfde
gebeurt. Anoniem, maar wel sectorbreed, en mooi als het zou lukken,
vooral omdat al jaren met dezelfde gemiddelden wordt gerekend.
NAVELSTAREN.
We verwezen er al even naar, op Kielzog staat deze week het
ultieme familiebericht: Krant voor 'een groot gezin'. Onder de
vijfkoloms kop over het pasgehouden lezersonderzoek wordt de lezers een
spiegel voorgehouden, vol van hun eigen toejuichingen en kritiek. Ze
geven de krant een 'ongenadig hoge' waardering: een acht. Of je daar
blij mee moet zijn, en of dat het breed uitmeten van de
enquêteresultaten ('Zes A4'tjes opmerkingen en suggesties')
rechtvaardigt? Het heeft iets navelstaarderigs. En dan die
verantwoording erbij: 'Stukjes schrijven (journalistiek) is tijdrovend
werk.' Alsof je daardoor anders aankijkt tegen die vier gulden vijftig
elke week. 't Is me wat, zo''n hoofdredacteur (SK) op de stoel van de
marketeer! 'De prijs heeft overigens ook nog een andere, belangrijker
kant. Als lezers betalen, is dat een waarborg voor de onafhankelijkheid
van de krant. In een blad, dat het alleen moet hebben van
advertentie-inkomsten spelen die adverteerder en zijn belangen al snel
een grotere rol dan de belangen van de lezer.' Benieuwd of die stelling
nog ingezonden brieven oplevert. Of gaan we nu spontaan gireren voor
meer lezersinbreng in de advertentiebladen?
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|