Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.17 van 16.6.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

20.5.2000 - 13.5.2000 - 6.5.2000 - 29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 17 juni 2000

Legionella

Denk ervan wat je wilt: EEG: hier vaart straks "Enschede Twee". Die noodkreet staat meterslang te lezen op de tanker Anna Soraya van Henk Boender, en nu ook op de Schuttevaer-voorpagina. Volgens het bijschrift vindt hij die zelf ook 'op het randje, maar daarom niet minder waar. Doordat zowat iedereen met verlies vaart, komt op den duur de veiligheid van de tankvaart serieus in gevaar. En ik hoef toch niet uit te tekenen wat een ontploffende benzinetanker aanricht, of wel?' De nood is kennelijk hoog, maar we herinneren ons de voorgaande zomernoodkreten uit de tankvaart. Die komen rond juni/juli al jaren achtereen terug. Tankvaart Overleg Nederland (TON) maakt binnenin ook z'n nood publiek: Tankvaart ziet bijna kwart van vloot in 2003 overtollig worden.

GEVARENGRENS. De krant opent met Arbeidsinspectie inventariseert legionella-risico binnenschepen. Het moest er een keer van komen, ruim een jaar na de besmettingsramp op de Westfriese Flora. Toen leek er weinig mis in de binnenvaart, maar inmiddels weten we beter: 'Vrijwillige analyses vaak ver boven gevarengrens'. Na allerlei grootschalige controles in sauna's en zwembaden is volgens projectleider Henk Wimmenhove nu het water aan de beurt. Eerst de passagiersschepen. Intussen is bij een waterinspectie op het mts Dordrecht 40 legionellabesmetting geconstateerd, nadat een bemanningslid klaagde over buikpijn. René Overveld, hoofd operationele dienst van rederij Vopak, zegt 'vreselijk geschrokken' te zijn. Er staan nu drinkwaterautomaten op de schepen. Boilers op zestig graden zetten, is één van de GGD-adviezen in het bericht Symptomen van Veteranenziekte.

INITIALEN. Met zichtbaar ongenoegen meldt redacteur PN (Schuttevaer voegt ter informatie tegenwoordig initialen van de schrijvers toe aan berichten): NZ-vergadering achter dichte deur. De toerbeurtvereniging wil zaterdag vrijuit met de leden van gedachten kunnen wisselen, legt secretaris Jos Evens uit. Op de voorpagina verder: IVR onderzoekt borgstelling (samen met Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, om na schadevaringen lange wachttijden te voorkomen; SK was voor de krant aanwezig op het IVR-congres in Rouen), Val in scheepsruim (Russisch bemanningslid van zeeschip Maersk Toronto breekt been) en Motorkamerbrand (op rondvaartboot De Vlinderbalg).

NIETS TE BIEDEN. Het Weer van Peter Cruyff voel je mee: Eerst weer warmer. De pagina Havens en vaarwegen opent met 'Delft krijgt meer faciliteiten voor zowel beroeps- als pleziervaart'. Uitkijkend over het lege water zegt havenmeester Jannie Zeer: Delft heeft nu nog niets te bieden. De rubriek De Post is toe aan aflevering 9 en doet Poste de Wemelding aan. Ook uit Rouen - volgens de foto was iedereen er - komt het verhaal Franse verlader vecht met alle middelen tegen private toerbeurt (lees- en discussievoer voor achter de gesloten deuren). We zijn inmiddels op de pagina 'Nieuws en achtergronden', waar het behalve over IVR en overtollige tankers gaat over Mogelijk uitstel van ontgassingsverbod op Duitse wateren, Tankvaart zondag bijeen in Antwerpen, Trouwen in de haven (op het partyschip Princess in Maasbracht), Rode damessandaal (wie mist 'm?) en het Onvindbaar typeplaatje van de Mercedes in de machinekamer van de Spes van schipper Siert Wijkstra; Jos Hoffmann doet 'Horten & Stoten' vanuit z'n hurken.

FAMILIEBERICHTEN. De advertentiepagina 'Familieberichten' is voor tweederde gevuld met bekendmakingen van Rijkswaterstaat over werkzaamheden in het IJmeer, ankerplaatsen op de Nieuwe Merwede en Stremming Heusdensch Kanaal (waar de Koninklijke Schuttevaer geen reacties op kreeg, lazen we daarnet al een pagina eerder). Van de familie moet de Schuttevaer het hebben, maar daarover zo meteen meer... Eerst Gijs van den Woudenberg in een eigenhandig geschreven verhaal op 'Varend bestaan': 'Aan het roer van de Etna keert het gevoel van vroeger terug'. Twintig jaar geleden voer hij op dezelfde Chemgas-duwboot en z'n vrouw had nu stiekem iets geregeld. Volgens Wijsmuller-bergingsbaas Koornneef, in de rubriek 'Lezers aan het woord', is mr Bik een 'slecht verliezer'. De jurist/columnist zou zich baseren op veronderstellingen en blijk geven van onvoldoende kennis van de feiten en van de gebruiken bij het bergen van zeeschepen, evenals de financiële afhandeling daarvan. Wat het meest steekt is natuurlijk dat Bik zonder het te schrijven betrokken was, als advocaat van de Fensfjord-reder, waarmee Wijsmuller een conflict had. Mr Bik geeft in een naschrift de betrokkenheid toe: 'Net als de heer Koornneef ben ik - in deze zaak - inderdaad niet objectief. Ik vertegenwoordig namelijk één van de twee partijen, net als Wijsmuller'. Dat scheelt Schuttevaer vast eenmaal het honorarium voor de column.

VUILNISMAN. De pagina 'Vervoermarkt' opent met Afvalvervoer met zelflossers is zeer ingrijpend voor gemeenten, een verhaal over Shafra (SHift in AFvaltransport in de RAndstad). Op de foto een bekende Nijmeegse vuilnisman... Onderop de pagina ESO vraagt CCR herziening ROSR door te zetten ondanks tegenstand van Duitsland. Zo'n kop vol afkortingen vraagt om uitleg. De Europese SchippersOrganisatie wil dat de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn een man minder toestaat op droge-ladingschepen van 86 tot 110 meter en de kleine duwvaart. Duitsland is tegen, maar het moet gewoon doorgaan, vindt de ESO. Of het lukt weten we dit najaar pas. En verder heeft het Bureau Voorlichting Binnenvaart iets op de site gezet: BVB-overzicht van terminals en ROC's. Het bericht meldt ook: 'Het BVB realiseert zich dat het niet meevalt de Internetsite interessant en aantrekkelijk te houden. In overleg met daarin gespecialiseerde bureaus wordt nu gekeken naar een nieuwe opzet van de voorlichtingssite.' Er is dus hoop...

FILTERPROEF. Op 'In bedrijf' is Inca eerste met Radarpilot. De nieuwe duwboot heeft de Radarpilot 720 aan boord, die de elektronische vaarkaart niet alleen koppelt aan GPS maar ook aan radar. Eigenaar Henk van Waardenberg is er maar wàt trots op, maar ervaart ook de nadelen van het pionier zijn. Goedgekeurde gestandaardiseerde kaarten ontbreken nog... Er hapert wel vaker iets bij vernieuwende initiatieven: SAB staakt filterproef smeerolie. Op één van de twee proefschepen ging het fout na revisie van een motor en ook het laboratorium deed niet helemaal wat er van ze werd verwacht. Filterfabrikant GVF blijft staande houden dat olie met filter zelfs schoner wordt dan nieuwe olie uit de drum. SAB gaat 'gestructureerd' verder, en inmiddels is motorleverancier Geveke een eigen proef begonnen op de duwboot EWT 106.

SECTORBREED. De bank gaat er volop tegenaan: ABN-Amro wil financiën vloot sectorbreed inzichtelijk maken, opent de scheepsbouw-pagina. En het aardige is dat collega-binnenvaartbanken, accountants en binnenvaartorganisatie mee mogen doen. Directeur Jan Godschalk van het kantoor in Tolkamer verwijst naar andere sectoren waar hetzelfde gebeurt. Anoniem, maar wel sectorbreed, en mooi als het zou lukken, vooral omdat al jaren met dezelfde gemiddelden wordt gerekend.

NAVELSTAREN. We verwezen er al even naar, op Kielzog staat deze week het ultieme familiebericht: Krant voor 'een groot gezin'. Onder de vijfkoloms kop over het pasgehouden lezersonderzoek wordt de lezers een spiegel voorgehouden, vol van hun eigen toejuichingen en kritiek. Ze geven de krant een 'ongenadig hoge' waardering: een acht. Of je daar blij mee moet zijn, en of dat het breed uitmeten van de enquêteresultaten ('Zes A4'tjes opmerkingen en suggesties') rechtvaardigt? Het heeft iets navelstaarderigs. En dan die verantwoording erbij: 'Stukjes schrijven (journalistiek) is tijdrovend werk.' Alsof je daardoor anders aankijkt tegen die vier gulden vijftig elke week. 't Is me wat, zo''n hoofdredacteur (SK) op de stoel van de marketeer! 'De prijs heeft overigens ook nog een andere, belangrijker kant. Als lezers betalen, is dat een waarborg voor de onafhankelijkheid van de krant. In een blad, dat het alleen moet hebben van advertentie-inkomsten spelen die adverteerder en zijn belangen al snel een grotere rol dan de belangen van de lezer.' Benieuwd of die stelling nog ingezonden brieven oplevert. Of gaan we nu spontaan gireren voor meer lezersinbreng in de advertentiebladen?

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index