|
SPOKEN.
Ander voorpaginanieuws: Stuurhuis tanker aan gruzelementen
tegen Botlekbrug, Britten zetten extra bergingssleper in (in de
Pentland Firth en het Fair Isle Channel kan het 's winters flink
spoken), Bootbewoner schiet agent in gezicht, Tanker lekt styreen in
sluis Fresnes, Duikboot verstrikt in Spaanse netten, Kapitein Hans
Gerritse van ms Prinses Beatrix overlijdt (voer sinds 1987 met jongeren
in opleiding voor KOF/VTL) en Anne Tjerkstra aan roer bij Langweer
(pikante transfer in skūtsjeland).
AANZANDING.
Op 'Havens en vaarwegen' is het belangrijkste nieuws:
Tientallen schippers stranden voor droogte op Lek bij Vianen. Twee
schepen liepen vast op de natuurlijke aanzanding en andere moesten voor
anker, wachtend op een hogere waterstand. In het bijschrift bij de foto
van de nieuwe stadsbrug in Kampen wordt nog eens speciaal gemeld dat de
doorvaartopening in de buitenbocht ligt. Daar is eerder nogal tegen
geageerd. Verder stroomafwaarts bij Ramspol kan HBW eindelijk (na een
jaar bakkeleien) verder met de balgstuw. Snelheidsbeperking bij tunnel
Nieuwe Maas scheelt kwartier verhaalt dat er behalve zes maal een
weekend met volledige stremming van de Nieuwe Maas nog wel iets meer aan
de hand is.
NIEUWE ECONOMIE.
De OVN-feuilleton krijgt een vervolg op pagina 3
('Nieuws en achtergronden') met Verhoging oud-voor-nieuwboete als wapen
tegen overcapaciteit. Voorzitter Karel Verberght van de
VBR-tankvaartafdeling geeft daarin als oplossing een verhoging van 216
naar 324 euro per ton om de overcapaciteit te beteugelen. Happen bij de
brugwachter zou zo door kunnen gaan voor een voorbeeld van Nieuwe
Economie. Brugwachter Henk Haasjes opent een 2-persoons restaurant in
het voormalige brugwachtershuisje aan het Zwartewater in Hasselt.
Reserveren kan niet; met een beetje geluk word je uitgeloot voor een
exlusief zesgangendiner op zaterdagavond, verzorgd door het nabijgelegen
restaurant De Herderin. Als genoeg mensen zijn telefoonnummer 0909 0770
bellen, hoeft Haasjes er niet bij in te schieten. Misschien ook een idee
voor het BVB? Naast het 'Happen'-bericht staat Nog geen steun voor
BVB-advertenties. En over geldverdienen gesproken: Milieuvriendelijke
investering volgens Vamilregeling loont, de VAART!Forum-berekening van
Jan Veldman (Het Kantoor) in druk.
CHECKLIST.
Hoe zinnig of onzinnig de millennium-checklist van de IVR
was, kun je achteraf pas echt vaststellen. Maar de Amsterdamse
elektrotechnicus Gerrit Schuttevaer neemt in Onzinnige vragen
IVR-checklist hebben onnodig veel tijd gekost alvast een voorschot. Hij
schreef de IVR: 'Als ik u een rapportcijfer mag toekennen, geef ik een
0,1.' Dat vraagt om uitleg... Op 'Varend bestaan' staan rond het
openingsartikel een aantal interessante internaatsberichten: Kort
geding LOV op 18 november, Kwaliteit internaten bij BIS-vergadering
(5 november), LOV-ledenraad (13 november), Nevisvergadering (4
november) en Fusie Katins/NC. Het blijft spannend... De kop
Vereniging De Binnenvaart heeft nog 260 leden te gaan slaat op de
verenigingswens om in het jaar 2000 ook 2000 leden te hebben. De
Binnenvaart bestaat in februari tien jaar.
PIONIERTOERISTEN.
Op 'Vervoermarkt' in CBRB vraagt om coulance
verlengen vergunning Tsjech de vraag van rederszijde aan
Arbeidsvoorziening Nederland om soepel om te gaan met het verlengen van
tewerkstellingsvergunningen. Die zijn maar een half jaar geldig en
binnenkort lopen er een heleboel af. In het openingsartikel Pionierende
toeristen bevolken snelle veerdienst Flevo Ferries meldt woordvoerder
Hein Asser een vervoersaanbod van 120 tot 125 passagiers per dag tussen
Lelystad en Amsterdam. Daarmee is de bezettingsgraad 6%, en die moet 20%
worden. Vooral toeristen worden in de watten gelegd. Watersporters
vrezen dat er ook gevaren gaat worden via de Randmeren op het traject
Huizen-Amsterdam en bereiden acties voor. Maar volgens Flevo Ferries en
Rijkswaterstaat is daar nog geen sprake van.
REID.
Bij de kop Reid opent derde editie beurs Klassieke Schepen
Spakenburg kan een Reid-kenner zich wellicht de slechtziende architect,
idealist, vuurtorenbewoner en man achter de Strontrace voorstellen. Het
artikel op 'Waterkant' veronderstelt dat we dat allemaal weten...
Donderdag 4 november kom je hem tegen in/op Spakenburg. Jeugdige
delinquenten vinden vlot werk in de scheepvaart, openingsartikel op 'In
Bedrijf', zou ook een droom van Reid kunnen zijn, maar blijkt een
activiteit van de Rijksinrichting voor Jongeren in het Utrechtse Den
Dolder. De jongeren leren het vak op het voormalige kustwachtschip Smal
Agt en tijdens stages in binnen- en kustvaart.
DUMPEN.
Verder gaat het op 'Wacht te kooi' over tuchtrecht in
Herrebrugh oppert dat zeevaart meebetaalt aan eigen tuchtrecht, op
'Scheepsbouw & Offshore' over Sterke aanwijzingen dat top YVC personeel
wilde dumpen, en wordt op 'Kielzog' de huldiging door charterschippers
van Harlinger Jelle van den Bos tot Havenmeester van het Jaar nog eens
dunnetjes overgedaaan in Ome Jelle staat altijd klaar.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|