|
KSV-VUURWERK.
Het KSV-nieuws in de week van het jubileumcongres blijft
voorop beperkt tot een berichtje Groot KSV-vuurwerk vanaf Maasponton.
Zoals ook het hoge water op de Bovenrijn kort wordt afgedaan met Hoog
Rijnwater voorlopig dalende. Meer ruimte is er voor het artikel
Politie houdt inbrekers aan op binnenschepen in A'dam, dat leest als
een Baantjer-verhaal. De politie zette vijf man op twee speedboten en
drie wagens met zes agenten in om inbrekers op het ms Luctor te omsingelen.
Twee mensen met een Noord-Afrikaans uiterlijk werden van boord gehaald.
Een opmerkelijk jubileum is dat van de rubriek 'Radarspotter'; de 100ste
raadplaat kan voor één keer ook op de Schuttevaer-site herkend worden.
ONVOLLEDIG ARCHIEF.
Onderop het derde jubileumbericht: IVR, 125 jaar na
oprichting van het 'Rheinschiffsregisterverband', een korte
beschrijving van verleden (opgericht door verzekeraars in 1874, kort na
de Akte van Mannheim, 1868). In de bijlage blijkt hoe moeilijk het is
een jubileum te illustreren vanuit een onvolledig archief. Het
IVR-archief heeft zwaar geleden onder het oorlogsgeweld. De redactie van
Schuttevaer vond in het eigen archief nog een foto van vergaderende heren
op
Amsterdamse stoelen, drukt die voorpaginagroot af en roept lezers op het
bijschrift compleet te maken. Het Hartelijk welkom in Schaffhausen!
van algemeen IVR-secretaris Resi Hacksteiner klinkt viertalig, nog eens
ondersteund door het Zwitsers welkom van de nieuwe voorzitter Christof
Biedermann. Derde IVR-colloquium draait weer om unificatie Oost-West
doet geen vrolijke vergadermomenten vermoeden daar in Schaffhausen, maar
de meeste congresgangers zijn er dan ook voor het netwerken (en het hoge
water!).
MILLENNIUMPROBLEEM.
Kennelijk onmisbaar in de IVR-bijlage is de aandacht
voor het millenniumprobleem, met een artikeltje over
IVR-millenniumproject binnenvaart en 2,5 pagina's lang daar achteraan
Millenniumprobleem richt voor miljarden guldens schade aan, de
zoveelste poging tot uitleg van het probleem, overigens zonder ook maar
een greintje binnenvaart. Het Anker-man Klumperbeek wordt na 36 jaar
weer prediker heeft een hoger IVR-gehalte dan de titel doet vermoeden.
Want Klumperbeek stond aan de basis van een breed pakket verzekeringen,
waaronder de rechtsbijstandverzekering Protector (nu Het Anker). P&I
Clubs hebben ook alles met verzekeren te maken, maar over een relatie
met de IVR lezen we niets. Dat de IVR altijd oog heeft gehad voor
Europese cultuur spreekt uit de foto's van voorgaande congressen in
Maastricht, Luzern, Parijs en Berlijn.
TEKORT LIGPLAATSEN.
Voor meer KSV ('Koninklijke Schuttevaer') moet je op
de pagina Havens en vaarwegen zijn, met Tekort ligplaatsen in Duitsland
eerste internationale knelpunt. Negentig procent van de klachten,
afkomstig van de 540 Nederlandse schippers die zich aanmeldden voor de
nieuwe internationale KSV-afdeling, heeft betrekking op de Duitse Rijn.
Directeur Kees de Vries legt uit dat er samenwerking wordt gezocht met
organisaties in het buitenland, met als doel een netwerk van contacten
met beheerders van vaarwegen en havens op te zetten, 'net zoals we dat
in Nederland gedaan hebben'.
NIET EERLIJK.
In de bovenkop Veuger, Ooms, Kik en Molewijk nemen zonder
rituelen afscheid en de foto van het aftredende bestuur bij het artikel
Heel nieuw Noord-Zuidbestuur bewaakt kwart miljoen gulden spreekt iets
van 'niet eerlijk'. De oude garde had voorgesteld de Vereniging
Toerbeurt Noord-Zuid op te heffen, maar de nog oudere garde en een
handvol nieuwlichters dachten daar anders over. Een nieuw bestuur
beheert de pot die ooit nog eens van pas zou kunnen komen, mocht er een
nieuw toerbeurtinitiatief in de steigers worden gezet. Van een
structurelere aanpak getuigt CBRB belooft brede discussie over studies
Policy Research. De CBRB is als enige binnenvaartorganisatie lid van de
Stichting Maritiem Land omdat ze ook als enige bereid was de 20.000
gulden contributie per jaar te betalen. Maar CBRB-directeur Ton Roos
belooft met iedereen te zullen praten over de uitkomsten van het
onderzoek dat SML door prof. dr Chris Peeters van Policy Research liet
doen voor rekening van de overheid.
DEGELIJK FUNDAMENT.
Het politievaartuig P1, ooit berucht tijdens de
Granaria-acties, is door De Hoop Schiedam volledig gerenoveerd. 'Een
degelijk fundament maakt vernieuwing mogelijk', zei districtschef In het
Veld van de Rivierpolitie Rotterdam-Rijnmond bij de heringebruikname.
Een mooie gelegenheid om ook de vernieuwing van het politie-apparaat
voor het voetlicht te brengen op Varend bestaan. De pagina opent met
Uit reacties LOV-enquête blijkt sombere toekomst internaten, een
verhaal waarbij je je afvraagt of iedereen wel beseft hoe dunbevolkt de
internaten straks nog zullen zijn. Lees ook het berichtje Minder
kleuters, over een onverwacht sterke daling van het aantal aanmeldingen
van kleuters voor de kleuter-aan-boordmap. In september gaan, als hun
ouders tenminste niet stoppen met varen, of hun moeders met ze aan de
wal gaan, 160 kleuters naar het internaat. Het jaar daarop hooguit 100
en schooljaar 2001/2002 zullen dat er naar verwachting maximaal 70 zijn.
Cijfers van de Landelijke Stichting voor Onderwijs aan Varende Kleuters
geven 1987 aan als topjaar, met 802 ingeschreven kleuters. Voor het
komend schooljaar gaat de LSOVK uit van 250 kinderen.
VERSLECHTERD.
Op de pagina In bedrijf het verhaal van de familie Key die
acht miljoen stak in de oude Rüdesheim: Grootste stoomraderboot van
Europa als nieuw in de vaart. Wacht te kooi meldt: Winst Nedship Bank
daalt fors, oorzaken lage dollarkoers en verslechterde marktsituatie in
de scheepvaart. Scheepsbouw & Offshore opent met Handig formaat
veerboot voor Britten van stapel in Krimpen (Commodore Clipper). Wat
weggestopt achterin het verhaal Ooggetuigen verklaren vuur op laadarm
EC te hebben gezien, waarin de ramp met de Avanti in een heel ander
licht komt te staan. Op dezelfde pagina een verslag van de Nationale
Sleepbootdagen die liefst 70.000 bezoekers trokken.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|