Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.10 van 8.4.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 8 april 2000

Actie, actie

Een sluiskolk vol schepen is beeldvanger op de voorpagina, resultaat van een actie van het bedienend personeel op de sluizen van Evergem en Merelbeke bij Gent. Het fotobijschrift verwijst naar Staking sluizen legt tientallen schepen op Noord-Zuidroute stil, het openingsartikel van de pagina 'Havens en vaarwegen'. De bonden werden het woensdagavond eens met minister Johan Sauwens van Ambtenarenzaken: het aantal brug- en sluiswachters wordt nog voor de zomer met 85 uitgebreid tot 285 en de functie en daarbij horende salarissen worden aangepast aan de nieuwe, verruimde bedieningstijden op de sluizen van de Bovenschelde en aan de gevolgde opleidingen.

GASOLIETOESLAG. De voorpagina opent ook al Belgisch met Belgische tankvaart stevent af op acties voor gasolietoeslag. De bevrachtersorganisatie Unie der Continentale Vaart heeft weliswaar een gasolieformule uitgewerkt, maar weigert die op te nemen in de voorwaarden. De tankvaarders balen van zoveel onwil en dat zou de komende weken tot 'spontane acties' kunnen leiden. De enige hoop is nog dat uit het contact met de Petroleumfederatie (verladers) iets goeds voortkomt. Er dreigt nog meer actie op de voorpagina: Schippers bijeen over Moezelactie, vrijdagavond 14 april om 18.00 uur in Nijmegen. Hogere vrachtprijzen en een gasolietoeslag zijn het doel van de Solidaire Moezelvaarders.

LOONEIS. Ander voorpaginanieuws: Binnenvaart wijst looneis vijf procent van de hand. De eerste onderhandelingsronde is op 14 april. Aan werkgeverszijde krijgt het CBRB bijstand van de Algemenene Werkgevers Vereniging, het Nederlands Binnenvaartbureau, Rijn & IJssel, het CBOB en de ONS. Tanker vervuilt Waal over 22 km (schipper had een kraan tussen twee tanks per ongeluk niet opengedraaid), Verbrugge eigenaar Haven Vlissingen, Afscheid dominee (Janet de Vries, 9 april, Nassaukerk, Amsterdam) en de niet te vermijden uitleg van Schuttevaer's eigen 1 april-grap: 'Nauticom te zot voor woorden'. Waaruit maar weer blijkt dat ergens instinken ook heel lollig kan zijn.

WEBADRES Een voorpagina-adverteerder met de euvele moed niet meer dan het eigen webadres - www.vdms.com - te noemen, maakt ons nieuwsgierig naar het gebruik van webadressen in Schuttevaer-advertenties. We telden er 16 door de hele krant. Sommige adverteerders met een eigen site (Swets, Fiwado) laten de lezer op dat punt merkwaardig in het ongewisse.

FLINTSTONES. Kijk de familie Diepenveen (ms Del Cassia) eens vrolijk zijn, uitgedost als Flintstones! Ze wonnen de playbackshow (ook wel: lach-om-je-ouders-show) van internaat De Meerpaal in Capelle aan den IJssel. Ze figureren op de pagina 'Nieuws en achtergronden', met daarbij als belangrijkste nieuws: Vooralsnog alleen eisen aan uitstoot van nieuwe motoren over de speciale workshop van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart, vorige week in Straatsburg.

VERWIJDERINGSBIJDRAGE. Op deze pagina ook het bericht Bonden verschillen van mening over plicht bedrijfshulpverlener. Lezers van het VAART!Forum weten inmiddels dat ook Het Kantoor het ontbreken van een wettelijke verplichting erkent. Datzelfde Kantoor komt volgens Schuttevaer met het plan voor een verwijderingsbijdrage als opvolger van de oud-voor-nieuw regeling. Jan Veldman (CBOB) lanceert het in het Magazine Binnenvaart: 'Op die manier weten mensen die investeren in een nieuw schip precies waar ze financieel aan toe zijn en wie stopt met varen kan toch een redelijk pensioen uit zijn schip halen.'

EIGEN KOERS. Directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer vraagt zich in een opiniërend artikel af: Wordt het leeg in de stuurhut? Technisch lijkt het mogelijk het schip geheel automatisch een eigen koers te laten varen, maar volgens De Vries hoeven we niet alles voor zoete koek te slikken. Hij wil er geen taboe over uitspreken, maar stelt voor: 'De inzet moet [...] zijn met elkaar tijdig te discussiëren, zodat we nog op tijd kunnen bijsturen, in plaats van achteraf. [...] Maar we moeten vooral niet uit het oog verliezen dat de meeste vormen van automatisering ons juist ten dienste staan om ons leven en werken aangenamer en veiliger te maken.'

INTERNATEN. Vorige week publiceerde Weekblad Schuttevaer al de conclusies uit het rapport van de Adviescommissie Schippersinternaten. Deze week opent de pagina 'Varend bestaan' met de reactie van staatssecretaris Margo Vliegenthart: 'Rapportage commissie De Jong is evenwichtig en zwaarwegend'. Nog voor de zomer wil zij afspraken maken over de ouderbijdrage en de subsidie aan de internaten. 'Haar positieve reactie op het rapport doet vermoeden dat ze dat advies overneemt. Al zijn er nog veel losse eindjes en moet met andere departementen nog worden overlegd over een aantal juridische en financiële kaders', schrijft Schuttevaer. Het Landelijk Oudercontact van Varenden (LOV) is tevreden met het rapport, volgens voorzitter Bas Goudriaan; de internaatsbesturenorganisatie Nevis is 'niet ontevreden'.

MODAL SPLIT. Een weekblad doet soms langer over het nieuws dan een week, bijvoorbeeld met 'Lading wegvervoer verschuift te langzaam naar binnenvaart'. Voorzitter R. Hoorweg nam een maand geleden afscheid van het Platform Modal Split en krijgt nu de opening van 'Vervoermarkt'. Zijn conclusies blijven natuurlijk recht overeind, evenals de constatering dat vijf jaar PMS weinig meer heeft opgeleverd dan de oprichting van de Vereniging van Inland Terminal Operators en de binnenkort te verwachten Intermodal Explorer op Internet.

INITIAAL. In het bericht Overslag Bazel staat plotseling het S-initiaal waarmee doorgaans het commentaar wordt ondertekend. Hé, op pagina 3 staat het op dezelfde plek, en alleen op pagina 5 staat het waar het hoort, onder het commentaar Cursus EHBB. Daarin wordt de draak gestoken met het gedoe over de cursus Bedrijfshulpverlening, en de bobo's die daarover van mening verschillen. 'Zo blijkt weer eens, hoe goed de beide pleitbezorgers - CBRB en Het Kantoor - elkaar aanvallen [...] Liberalisering en vrije concurrentie, zouden ze dan toch helpen?'

RENDEMENTSWINST. In Van Voorden belooft drie procent meer rendement met straalbuis, op 'Scheepsbouw & Offshore', doet directeur J.A. Meeuwissen van scheepsschroevenfabriek Van Voorden rendementswinsten van de concurrent van tien à vijftien procent af als 'onzin'. Technisch adviseur Sjouke Sipkema presenteerde de meetresultaten van het Marin van een nieuwe straalbuis, de Hodi Superior. Edwin Bonsen van John Crane Lips, met Van der Giessen de belangrijkse concurrenten van Van Voorden, blijft in het verhaal de hoge rendementswinsten staande houden. 'Onze HR-straalbuis hebben we in de praktijk getest met verschillende schepen en daaruit blijkt dat ons rendement klopt.' De klant heeft het laatste woord.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index