|
GASOLIETOESLAG.
De voorpagina opent ook al Belgisch met Belgische
tankvaart stevent af op acties voor gasolietoeslag. De
bevrachtersorganisatie Unie der Continentale Vaart heeft weliswaar een
gasolieformule uitgewerkt, maar weigert die op te nemen in de
voorwaarden. De tankvaarders balen van zoveel onwil en dat zou de
komende weken tot 'spontane acties' kunnen leiden. De enige hoop is nog
dat uit het contact met de Petroleumfederatie (verladers) iets goeds
voortkomt. Er dreigt nog meer actie op de voorpagina: Schippers bijeen
over Moezelactie, vrijdagavond 14 april om 18.00 uur in Nijmegen.
Hogere vrachtprijzen en een gasolietoeslag zijn het doel van de
Solidaire Moezelvaarders.
LOONEIS.
Ander voorpaginanieuws: Binnenvaart wijst looneis vijf procent
van de hand. De eerste onderhandelingsronde is op 14 april. Aan
werkgeverszijde krijgt het CBRB bijstand van de Algemenene Werkgevers
Vereniging, het Nederlands Binnenvaartbureau, Rijn & IJssel, het CBOB en
de ONS. Tanker vervuilt Waal over 22 km (schipper had een kraan tussen
twee tanks per ongeluk niet opengedraaid), Verbrugge eigenaar Haven
Vlissingen, Afscheid dominee (Janet de Vries, 9 april, Nassaukerk,
Amsterdam) en de niet te vermijden uitleg van Schuttevaer's eigen 1
april-grap: 'Nauticom te zot voor woorden'. Waaruit maar weer blijkt dat
ergens instinken ook heel lollig kan zijn.
WEBADRES
Een voorpagina-adverteerder met de euvele moed niet meer dan
het eigen webadres - www.vdms.com - te noemen, maakt ons nieuwsgierig
naar het gebruik van webadressen in Schuttevaer-advertenties. We telden
er 16 door de hele krant. Sommige adverteerders met een eigen site
(Swets, Fiwado) laten de lezer op dat punt merkwaardig in het ongewisse.
FLINTSTONES.
Kijk de familie Diepenveen (ms Del Cassia) eens vrolijk
zijn, uitgedost als Flintstones! Ze wonnen de playbackshow (ook wel:
lach-om-je-ouders-show) van internaat De Meerpaal in Capelle aan den
IJssel. Ze figureren op de pagina 'Nieuws en achtergronden', met daarbij
als belangrijkste nieuws: Vooralsnog alleen eisen aan uitstoot van
nieuwe motoren over de speciale workshop van de Centrale Commissie voor
de Rijnvaart, vorige week in Straatsburg.
VERWIJDERINGSBIJDRAGE.
Op deze pagina ook het bericht Bonden
verschillen van mening over plicht bedrijfshulpverlener. Lezers van het
VAART!Forum weten inmiddels dat ook Het Kantoor het ontbreken van een
wettelijke verplichting erkent. Datzelfde Kantoor komt volgens
Schuttevaer met het plan voor een verwijderingsbijdrage als opvolger van
de oud-voor-nieuw regeling. Jan Veldman (CBOB) lanceert het in het
Magazine Binnenvaart: 'Op die manier weten mensen die investeren in een
nieuw schip precies waar ze financieel aan toe zijn en wie stopt met
varen kan toch een redelijk pensioen uit zijn schip halen.'
EIGEN KOERS.
Directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer vraagt
zich in een opiniërend artikel af: Wordt het leeg in de stuurhut?
Technisch lijkt het mogelijk het schip geheel automatisch een eigen
koers te laten varen, maar volgens De Vries hoeven we niet alles voor
zoete koek te slikken. Hij wil er geen taboe over uitspreken, maar stelt
voor: 'De inzet moet [...] zijn met elkaar tijdig te discussiëren, zodat
we nog op tijd kunnen bijsturen, in plaats van achteraf. [...] Maar we
moeten vooral niet uit het oog verliezen dat de meeste vormen van
automatisering ons juist ten dienste staan om ons leven en werken
aangenamer en veiliger te maken.'
INTERNATEN.
Vorige week publiceerde Weekblad Schuttevaer al de
conclusies uit het rapport van de Adviescommissie Schippersinternaten.
Deze week opent de pagina 'Varend bestaan' met de reactie van
staatssecretaris Margo Vliegenthart: 'Rapportage commissie De Jong is
evenwichtig en zwaarwegend'. Nog voor de zomer wil zij afspraken maken
over de ouderbijdrage en de subsidie aan de internaten. 'Haar positieve
reactie op het rapport doet vermoeden dat ze dat advies overneemt. Al
zijn er nog veel losse eindjes en moet met andere departementen nog
worden overlegd over een aantal juridische en financiële kaders',
schrijft Schuttevaer. Het Landelijk Oudercontact van Varenden (LOV) is
tevreden met het rapport, volgens voorzitter Bas Goudriaan; de
internaatsbesturenorganisatie Nevis is 'niet ontevreden'.
MODAL SPLIT.
Een weekblad doet soms langer over het nieuws dan een week,
bijvoorbeeld met 'Lading wegvervoer verschuift te langzaam naar
binnenvaart'. Voorzitter R. Hoorweg nam een maand geleden afscheid van
het Platform Modal Split en krijgt nu de opening van 'Vervoermarkt'.
Zijn conclusies blijven natuurlijk recht overeind, evenals de
constatering dat vijf jaar PMS weinig meer heeft opgeleverd dan de
oprichting van de Vereniging van Inland Terminal Operators en de
binnenkort te verwachten Intermodal Explorer op Internet.
INITIAAL.
In het bericht Overslag Bazel staat plotseling het
S-initiaal waarmee doorgaans het commentaar wordt ondertekend. Hé, op
pagina 3 staat het op dezelfde plek, en alleen op pagina 5 staat het
waar het hoort, onder het commentaar Cursus EHBB. Daarin wordt de
draak gestoken met het gedoe over de cursus Bedrijfshulpverlening, en de
bobo's die daarover van mening verschillen. 'Zo blijkt weer eens, hoe
goed de beide pleitbezorgers - CBRB en Het Kantoor - elkaar aanvallen
[...] Liberalisering en vrije concurrentie, zouden ze dan toch helpen?'
RENDEMENTSWINST.
In Van Voorden belooft drie procent meer rendement met
straalbuis, op 'Scheepsbouw & Offshore', doet directeur J.A. Meeuwissen
van scheepsschroevenfabriek Van Voorden rendementswinsten van de
concurrent van tien à vijftien procent af als 'onzin'. Technisch
adviseur Sjouke Sipkema presenteerde de meetresultaten van het Marin van
een nieuwe straalbuis, de Hodi Superior. Edwin Bonsen van John Crane
Lips, met Van der Giessen de belangrijkse concurrenten van Van Voorden,
blijft in het verhaal de hoge rendementswinsten staande houden. 'Onze
HR-straalbuis hebben we in de praktijk getest met verschillende schepen
en daaruit blijkt dat ons rendement klopt.' De klant heeft het laatste
woord.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|