|
CBOB-NIEUWS.
De Schuttevaer heeft veel CBOB-nieuws, al beginnend met de
opening van de krant: CBOB-leden uiten forse kritiek op regels voor
ladingrestanten. Die zouden tot onwerkbare situaties leiden en de
binnenvaart tien tot dertig procent duurder maken. Op pagina 3: Prijs
voor Koploper die onder een kleedje staat te wachten, met op de foto
een trotste Martin en Elly Mannak met de wisseltrofee. Weer twee
pagina's verder Van der Velde naar CBOB; de directeur van het
KOF-internaat in IJmuiden en coördinator op de locatie Rijn-, binnen- en
kustvaart van het Noordzeecollege gaat voorlopig als interim-secretaris
van de CBOB fungeren. Met een grote sprong naar achteren: Convenant
emissienormen kan binnenvaart voorsprong geven, over het voorstel dat
CCR-secretaris Hans van der Werf in de CBOB-vergadering deed.
TANKER.
Op de voorpagina verder de berichten Slepers Multraship trekken
tanker vlot (Cypriotische ertstanker Veni), Libertel verlaagt
telefoontarieven onder druk BN, ITC bergt tanker voor de sloop (bij
Djibouti), Tonnen schade bij brand op jachtwerf Duivendijk Tholen (de
derde klap na een grote inbraak en de plotselinge dood van mede-eigenaar
Dirk Duivendijk), Schipper verantwoordelijk voor onbezonnen sprong
bezoeker (3000 gulden voorwaardelijk). Voorpaginawaardig is ook het
bericht op de tweede pagina: KSV schrapt schippers uit naam en
benadrukt koninklijke titel. Het blijft 'schippersvereniging', maar ze
noemen zich 'Koninklijke Schuttevaer'. Trouwens, al gehoord dat de
koningin in mei naar de viering van het 150-jarig bestaan komt? Gisteren
op het ANP. 'Het secretariaat verzoekt de leden om organisatorische
redenen, vooral niet tot de laatste dag te wachten om u aan te melden
voor het congres en/of het feest.'
STOOTGAREN.
Nieuws en achtergronden opent met Nieuwbouw ligt op
stootgaren in afwachting van boetebesluit. Mooie uitdrukking voor een
kleine golf van tien tot vijftien nieuwbouwschepen die klaar ligt om in
de vaart te komen, in afwachting van lagere boetes. Vrijdag besloot de
demissionaire Europese Commissie dat 28 april de verhouding in de
droge-ladingvaart van 1,25 : 1 naar 1 : 1 gaat en in de tankvaart van
1,5 : 1 naar 1,3 : 1. Het artikel besteedt ook uitgebreid aandacht aan de
Chinese cascobouw door Huizinga & Snijder.
ONBETAALD.
Johan Paauwe ligt in zijn eentje de vrachtprijzen hoog te
houden is een verhaal vol taaie volharding. De schipper van de spits
Adriana weigert iedere reis beneden de kostprijs en sommige verladers
lijken hèm te weigeren. Onbetaald ligt hij betere tijden af te wachten.
Dan is het internaatspersoneel voorlopig beter uit: Slaapdiensten
tijdelijk vergoed. In Crigee vaart met laatste tweetakt GM uit
Amerika vertelt schipper De Waal hoe hij 'als een soort primeur' de
laatste Detroit Diesel uit Amerika heeft gekregen voor zijn nieuwe
schip. 'In onze oude Crigee hebben we jaren probleemloos gedraaid met
onze GM. Dus wilden we weer zo'n motor.' Dat mag je dan gewoon zeggen in
de krant, want reclame maken is niet meer nodig.
LEVEN EN WERKEN.
Wie belangstelling voor of kennis heeft van techniek
kan solliciteren naar de functie van redacteur/verslaggever bij de
krant. Voor 'meer informatie over leven en werken bij Weekblad
Schuttevaer' bel je met de hoofdredacteur. Maar misschien is een baan
als kapitein op één van de vijf 'low-wash catamaran fast ferry' boten
van 30 meter lang, op de verbinding Lelystad-Almere-Amsterdam, wel net
zo'n uitdaging. Rijkswaterstaat zoekt voor de Dienstkring Afsluitdijk in
Den Oever een hoofd dagelijks beheer & bediening, en doet dat met de
slogan 'Werken in het nautisch wereldje blijft boeien'. Leerling matroos
op de Donauvaart boeit ons persoonlijk toch iets minder, nu.
ALLEENVAART.
Op Vervoermarkt is Alleenvaart ook na 2000 nodig het
belangrijkste nieuws. Het Deelorgaan Binnenvaart adviseert de minister
alleenvaren op schepen tot 55 meter ook na 2000 toe te staan. Onderop:
Steeds meer klantcontacten EMO en Eucon via Internet. Twee bedrijven
die creatief gebruik maken van het Internet. EMO publiceert een
botenlijst voor de lossende zeevaart en een spillijst voor de ladende
binnenvaart, shortsea-onderneming Eucon Shipping & Transport laat via de
website boekingen doen. Dat Eucon 'tenminste in Nederland de primeur van
het Internet-boeken' heeft, is iets teveel eer. Danser Container Line
heeft ook een boekingsformulier op de site, om er maar eens één te
noemen. En... sites noemen is leuk, maar zonder webadres heb je maar de
helft van de informatie.
CHARTERSEIZOEN.
Partyvaart is een groeimarkt staat er op In Bedrijf
boven het verhaal van de familie Tot uit het Friese Midlum, die de
kokkelaar YE 59 ombouwde tot Regina-Andrea, een schip voor sportvissen,
rondvaarten en parties. Op Waterkant de opening van het charterseizoen
met Chartervloot moet her en der nog hard werken aan imago. Veel
bobo's op de Harlinger Vlootdagen: Friese gedeputeerde en watersporter
Sicko Heldoorn, staatssecretaris Gerrit Ybema van Economische Zaken,
plaatsvervangend directeur Jacques van den Bosch van het Fries Bureau
voor Toerisme en directeur Hendrik Boland van de Belangenvereniging
Beroeps Zeilvaart (BBZ). De Libertijn voer de genodigden door de Prins
Hendrikbrug, waarmee het vaarseizoen officieel werd geopend.
MARIFOONSTRIJD.
Opmerkelijk opinieverhaal van Jan Hager op Watersport
Actueel: De doodstrijd van de marifoon. Moet na Scheveningen Radio ook
de marifoon het afleggen tegen de oprukkende GSM? 'In de euforie van de
GSM-geest vergeten we de uitzonderlijke betekenis van communicatie aan
boord. Vergeten we de essentie van marifoongebruik en hechten we ineens
minder waarde aan veiligheid en bereikbaarheid. Zelfs de mentaliteit van
de jachtschipper raakt erdoor op drift: eigen portemonnee en gemakzucht
winnen het van deugdelijkheid en degelijkheid.' Peter de Vries van het
KNWV geeft de overheid veel schuld: 'De Rijksdienst voor
Radiocommunicatie heeft de lat in de achterliggende jaren steeds hoger
gelegd. Hogere exameneisen en dito kosten, voor een mondelinge cursus
inclusief examengeld en certificaat, betaal je tussen de drie- en
vijfhonderd gulden. Waarbij ik me werkelijk afvraag wat de noodzaak van
zo'n examen is.'
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|