Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.18 van 24.4.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen goed !

Hotlinks

Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus

Abonneren



Actueel
Archief
Bedrijf
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 24 april 1999

Stiekem stappen

Mooie momenten voor 'de schipperskinderen van de jaren zestig en zeventig', zaterdag in de Bonte Zwaan in Amsterdam. In Stiekem stappen in de Arend op de voorpagina haalt ook oud-AMVV-directeur Adri Barèl (76) nog herinneringen op over de dansavonden die in 1961 ontstonden vanuit de varende gemeente: 'Er was best lef voor nodig. De binnenvaart was heel behoudend en als jeugdwerker werd je geacht je meer op de evangelisatie te richten dan op het jeugdleven. Jan Punt kwam toen bij ons in dienst. Hij was een stuk jonger en kwam met het idee dansles te gaan geven. Dat vonden de kerkelijke organisaties te wereldS. Dat leidde tot een breuk, tot oprichting van de AMVV en het organiseren van dit soort gezellige avonden voor de schippersjeugd, waar ze ook gewoon een pilsje mochten drinken.'

CBOB-NIEUWS. De Schuttevaer heeft veel CBOB-nieuws, al beginnend met de opening van de krant: CBOB-leden uiten forse kritiek op regels voor ladingrestanten. Die zouden tot onwerkbare situaties leiden en de binnenvaart tien tot dertig procent duurder maken. Op pagina 3: Prijs voor Koploper die onder een kleedje staat te wachten, met op de foto een trotste Martin en Elly Mannak met de wisseltrofee. Weer twee pagina's verder Van der Velde naar CBOB; de directeur van het KOF-internaat in IJmuiden en coördinator op de locatie Rijn-, binnen- en kustvaart van het Noordzeecollege gaat voorlopig als interim-secretaris van de CBOB fungeren. Met een grote sprong naar achteren: Convenant emissienormen kan binnenvaart voorsprong geven, over het voorstel dat CCR-secretaris Hans van der Werf in de CBOB-vergadering deed.

TANKER. Op de voorpagina verder de berichten Slepers Multraship trekken tanker vlot (Cypriotische ertstanker Veni), Libertel verlaagt telefoontarieven onder druk BN, ITC bergt tanker voor de sloop (bij Djibouti), Tonnen schade bij brand op jachtwerf Duivendijk Tholen (de derde klap na een grote inbraak en de plotselinge dood van mede-eigenaar Dirk Duivendijk), Schipper verantwoordelijk voor onbezonnen sprong bezoeker (3000 gulden voorwaardelijk). Voorpaginawaardig is ook het bericht op de tweede pagina: KSV schrapt schippers uit naam en benadrukt koninklijke titel. Het blijft 'schippersvereniging', maar ze noemen zich 'Koninklijke Schuttevaer'. Trouwens, al gehoord dat de koningin in mei naar de viering van het 150-jarig bestaan komt? Gisteren op het ANP. 'Het secretariaat verzoekt de leden om organisatorische redenen, vooral niet tot de laatste dag te wachten om u aan te melden voor het congres en/of het feest.'

STOOTGAREN. Nieuws en achtergronden opent met Nieuwbouw ligt op stootgaren in afwachting van boetebesluit. Mooie uitdrukking voor een kleine golf van tien tot vijftien nieuwbouwschepen die klaar ligt om in de vaart te komen, in afwachting van lagere boetes. Vrijdag besloot de demissionaire Europese Commissie dat 28 april de verhouding in de droge-ladingvaart van 1,25 : 1 naar 1 : 1 gaat en in de tankvaart van 1,5 : 1 naar 1,3 : 1. Het artikel besteedt ook uitgebreid aandacht aan de Chinese cascobouw door Huizinga & Snijder.

ONBETAALD. Johan Paauwe ligt in zijn eentje de vrachtprijzen hoog te houden is een verhaal vol taaie volharding. De schipper van de spits Adriana weigert iedere reis beneden de kostprijs en sommige verladers lijken hèm te weigeren. Onbetaald ligt hij betere tijden af te wachten. Dan is het internaatspersoneel voorlopig beter uit: Slaapdiensten tijdelijk vergoed. In Crigee vaart met laatste tweetakt GM uit Amerika vertelt schipper De Waal hoe hij 'als een soort primeur' de laatste Detroit Diesel uit Amerika heeft gekregen voor zijn nieuwe schip. 'In onze oude Crigee hebben we jaren probleemloos gedraaid met onze GM. Dus wilden we weer zo'n motor.' Dat mag je dan gewoon zeggen in de krant, want reclame maken is niet meer nodig.

LEVEN EN WERKEN. Wie belangstelling voor of kennis heeft van techniek kan solliciteren naar de functie van redacteur/verslaggever bij de krant. Voor 'meer informatie over leven en werken bij Weekblad Schuttevaer' bel je met de hoofdredacteur. Maar misschien is een baan als kapitein op één van de vijf 'low-wash catamaran fast ferry' boten van 30 meter lang, op de verbinding Lelystad-Almere-Amsterdam, wel net zo'n uitdaging. Rijkswaterstaat zoekt voor de Dienstkring Afsluitdijk in Den Oever een hoofd dagelijks beheer & bediening, en doet dat met de slogan 'Werken in het nautisch wereldje blijft boeien'. Leerling matroos op de Donauvaart boeit ons persoonlijk toch iets minder, nu.

ALLEENVAART. Op Vervoermarkt is Alleenvaart ook na 2000 nodig het belangrijkste nieuws. Het Deelorgaan Binnenvaart adviseert de minister alleenvaren op schepen tot 55 meter ook na 2000 toe te staan. Onderop: Steeds meer klantcontacten EMO en Eucon via Internet. Twee bedrijven die creatief gebruik maken van het Internet. EMO publiceert een botenlijst voor de lossende zeevaart en een spillijst voor de ladende binnenvaart, shortsea-onderneming Eucon Shipping & Transport laat via de website boekingen doen. Dat Eucon 'tenminste in Nederland de primeur van het Internet-boeken' heeft, is iets teveel eer. Danser Container Line heeft ook een boekingsformulier op de site, om er maar eens één te noemen. En... sites noemen is leuk, maar zonder webadres heb je maar de helft van de informatie.

CHARTERSEIZOEN. Partyvaart is een groeimarkt staat er op In Bedrijf boven het verhaal van de familie Tot uit het Friese Midlum, die de kokkelaar YE 59 ombouwde tot Regina-Andrea, een schip voor sportvissen, rondvaarten en parties. Op Waterkant de opening van het charterseizoen met Chartervloot moet her en der nog hard werken aan imago. Veel bobo's op de Harlinger Vlootdagen: Friese gedeputeerde en watersporter Sicko Heldoorn, staatssecretaris Gerrit Ybema van Economische Zaken, plaatsvervangend directeur Jacques van den Bosch van het Fries Bureau voor Toerisme en directeur Hendrik Boland van de Belangenvereniging Beroeps Zeilvaart (BBZ). De Libertijn voer de genodigden door de Prins Hendrikbrug, waarmee het vaarseizoen officieel werd geopend.

MARIFOONSTRIJD. Opmerkelijk opinieverhaal van Jan Hager op Watersport Actueel: De doodstrijd van de marifoon. Moet na Scheveningen Radio ook de marifoon het afleggen tegen de oprukkende GSM? 'In de euforie van de GSM-geest vergeten we de uitzonderlijke betekenis van communicatie aan boord. Vergeten we de essentie van marifoongebruik en hechten we ineens minder waarde aan veiligheid en bereikbaarheid. Zelfs de mentaliteit van de jachtschipper raakt erdoor op drift: eigen portemonnee en gemakzucht winnen het van deugdelijkheid en degelijkheid.' Peter de Vries van het KNWV geeft de overheid veel schuld: 'De Rijksdienst voor Radiocommunicatie heeft de lat in de achterliggende jaren steeds hoger gelegd. Hogere exameneisen en dito kosten, voor een mondelinge cursus inclusief examengeld en certificaat, betaal je tussen de drie- en vijfhonderd gulden. Waarbij ik me werkelijk afvraag wat de noodzaak van zo'n examen is.'

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index