|
AFDELINGEN.
De komende weken houdt de Koninklijke Schuttevaer overal in
het land afdelingsvergaderingen; in de KSV-rubriek was kennelijk geen
ruimte, maar op de website van de krant staat de complete lijst van data
en plaatsen. Daar zullen de catamarans ongetwijfeld opduiken in de
discussie. Schuttevaer vraagt de afdelingen van klachten door snelle
schepen precies te noteren waar en wanneer het probleem zich voordeed en
hoe groot de schade was. De afdelingen mogen zich ook buigen over de
maximum leeftijd van bestuursleden. Die is met 67 jaar te laag om de
gewaardeerde voorzitter Jan Terlouw voor herbenoeming in aanmerking te
laten komen. Elders in de krant ook het bericht dat er voorlopig nog
geen flitslichtproeven komen.
SUPERACTUEEL.
Snelle fotografen en journalisten maken de krant deze week
weer superactueel. Op de voorpagina een foto van de dinsdag halfgezonken
duwboot Aruba bij het verhaal Duwboot Aruba met bak klem onder brug
Luik. Vrijwel tegelijk met de Tweede Kamerleden worden lezers
geïnformeerd over Internaten en VWS sluiten deal. Daarmee is het geld
voor de internaatshuisvesting van schipperskinderen dit jaar en volgend
jaar zekergesteld, maar de verhoogde ouderbijdrage is er niet mee van de
baan. Uiteraard lezen we voorop ook Zeetanker vergaat in zware storm,
over de Maltezer tanker Erika die zonk voor de Franse kust. Dramatisch
is het bericht Schipper Adams Rio-Claro dood na val van schip en
kolderiek Tik tegen pookje eindigt op krib. Het aantal deelnemers
aan het binnenvaartcongres, zaterdag in Rotterdam, was volgens een
bericht begin deze week net boven de 200.
HOOG WATER.
Op meerdere plaatsen in de krant aandacht voor het hoge
waterpeil op de rivieren. Hoog water stremt Belgische Maas staat op de
pagina 'Havens en Vaarwegen' naast het openingsartikel
Miljoenensubsidie versterking positie Nederlandse zeehavens. Op de
pagina 'Vervoermarkt' lezen we in De Rijn van A tot Z alles over
Adventswater zorgt voor stremmingen. De Moezel en de Saar gingen
zondag dicht vanwege het hoge water. Voor het gebergte gelden geen
diepgangsbeperkingen meer, zodat ook de grotere schepen vol kunnen
afladen.
EIGEN KOERS.
Het Kantoor (Binnenvaart) gaat z'n eigen koers varen is
nog net geen opening van de pagina 'Nieuws en achtergronden', maar had
het kunnen zijn. Nog voordat professor Roos het resultaat van zijn
BN-bemiddelingspoging openbaart, lijkt Het Kantoor zich ineens hard te
maken. Wat het CBRB kan, kan Het Kantoor ook. Er komt een nieuwe naam:
Het Kantoor Binnenvaart. En de loyaliteit in Binnenvaart Nederland zal
niet langer van één kant komen. 'We hebben te vaak gezien dat het CBRB,
terwijl wij op afstemming van een gezamenlijk standpunt wachtten, alvast
naar buiten trad met het eigen standpunt om met de 'eer' te gaan
strijken. Dat punt zijn we nu voorbij', zegt woordvoerder Jan Veldman
van de Kantoorbonden. Fijntjes geeft hij nog even aan dat volgens het
AMVV-onderzoek tweederde van de georganiseerde schippers bij Het Kantoor
zit.
KAMERBREED.
Kabinet belooft na 2005 meer geld voor havens en
vaarwegen, het openingsartikel op deze pagina, mag dan een winstpunt
betekenen voor het Centraal Overleg Vaarwegen, de reactie van
staatssecretaris De Vries stelt SGP-woordvoerder Van den Berg teleur.
'Feitelijk wordt hiermee de Kamerbrede motie niet uitgevoerd. Nu moeten
de binnenvaart en de vaarwegen inleveren, vanwege de vele dure
infra-projecten elders. Dit kabinet laat veel kansen op het water
liggen, zoals de vertraging in het Waalproject, verdere verruiming van
de Maas, meer gebruik van kleine kanalen en het gebruik van de kleinere
binnenschepen zoals de Neo Kemp-schepen.' Van den Berg betreurt het dat
een meerderheid van de Tweede Kamer zich neerlegt bij het verschuiven
van het probleem tot na 2005.
SPITSEN.
Het commentaar Spitsenoorlog lijkt aanstaande is een op
zichzelf staande opinie. Wie leest en z'n oor te luisteren legt, zal
kunnen bevestigen dat er onder de spitsenschippers grote verdeeldheid
heerst. Je bent in die sector óf lid van de Vereniging Toerbeurt
Noord-Zuid, óf je hebt je aangesloten bij het samenwerkingsverband ELV.
Beide willen graag aansluiting bij de nieuw Franse toerbeurtorganisatie
CATF, maar het bestuur van die club lijkt de voorkeur te geven aan de
toerbeurtgetrouwe VTNZ. Op het water zullen die twee elkaar moeilijk
verdragen, vandaar de vrees voor nieuwe 'sociale controle'.
LOOPPLANK.
Jeugd klaar voor carrière aan boord lijkt een mooi opstapje
naar de discussie zaterdag in het binnenvaartcongres over de
personeelsproblematiek. Aan motivatie geen gebrek. Bewoners van De
Loopplank Dordrecht willen graag varen, zodra ze de kans krijgen. Naast
het openingsverhaal staat Stichting De Loopplank viert dit voorjaar
vierde lustrum, over de 'huis-huisvester' van het Scheepvaart en
Transport College in Rotterdam. Ouders hebben er soms moeite mee dat er
's avonds na tien uur en 's nachts in principe geen begeleiding is voor
de kamerbewoners. Maar, zegt directeur Francien van Lier: 'Als ouders
een internaat verwachten, moeten ze naar een internaat gaan. Hier zitten
gewone jongeren, die het leven moeten leren en daar horen ook valkuilen
bij.'
JOWI-FORMAAT.
Tijdens de bouw liepen beide schepen flinke brandschade
op, maar nu zijn ze zover: Ms Alexandra en Eben-Haëzer kunnen met 135
meter Main op. De Alexandra is zojuist gedoopt, de Eben-Haëzer volgt in
januari. Johan Dane van IHDA Shipbuilding noemt het bijzondere schepen.
'Van Jowi-formaat, maar met het karakter van de oude Alexandra en de
oude Eben-Haëzer. De onderwaterschepen zijn optimaal voor de Rijnvaart,
het Versuchsanstalt in Duisburg is bij de ontwerpen betrokken geweest.'
De casco's werden bij Daewoo Mangalia Heavy Industries in Roemenië
gebouwd. Van een bescheidener formaat is de lage passagiersboot Streksum
waarmee rederij Waddenzee Consults de 'melkboottrajecten' in Friesland
wil bevaren.
GEZAG.
'In bedrijf' opent met Kantoor bestrijdt verplichting RI&E voor
man-vrouwfirma's. De vraag is of er bij een gezinsbedrijf wel sprake is
van een gezagsverhouding volgens de Arbowet. Op de pagina aankondigingen
voor Informatiemarkt op Zwarte Zwaan en Telematicadag bij KSCC
Nijmegen. Ter ondersteuning van de liberale vervoersmarkt in Frankrijk
komt er een speciale website, meldt Indris-website moet in maart
toegankelijk zijn voor Fransen. Het adres wordt nog niet vrijgegeven.
Overigens denkt het Franse samenwerkingsverband CATF dat de schippers
nog niet toe zijn aan bevrachting via Internet. Men denkt daarvoor zeker
nog drie jaar nodig te hebben.
SAFETY.
De pagina 'Waterkant' opent met een lang verhaal Vrijwillige
ISM-certificering voor zeeschepen, zeilschepen wel te verstaan. ISM
staat voor International Safety Management, een veiligheidscode van de
International Maritime Organization (IMO). Op de zeevaartpagina 'Wacht
te kooi' het opmerkelijke verslag van een zitting van de Raad voor de
Scheepvaart: Wesmar-kapitein krijgt douw na varen met niet bevoegden.
De rederij-directeur ziet de twee weken ontzegging van de
vaarbevoegdheid als een boete voor te snel rijden... Op 'Visserij' heeft
de staatssecretaris het maar moeilijk met de visserijsector: Faber mag
strijd aangaan met Brussel over capaciteitscijfers. En op 'Scheepsbouw
& Offshore' rekent minister Jorritsma van EZ voorgoed af met de
bodemloze geldput in Vlissingen: Jorritsma wil niet weer vijftig
miljoen in De Schelde pompen.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|