Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.46 van 17.12.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer '99

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk,
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 18 december 1999

Ban de catamaran

Draagvleugelboten mogen nog, maar KSV vindt snelle catamarans te gevaarlijk op binnenwater. Een ferm standpunt van de Koninklijke Schuttevaer. 'Iemand moet namens alle vaarweggebruikers op de rem gaan staan. En dat zijn wij', verklaart directeur Kees de Vries in het openingsartikel van de krant. 'Schuttevaer is tot op heden voorstander geweest van personenvervoer over water, mits veilig in relatie tot de overige scheepvaart. We constateren nu dat de hinder van de fast ferries, maar ook de waterbussen, onaanvaardbaar is. Er gaan straks ook catamarans op de Randmeren varen en wij zijn ervan overtuigd dat dat niet goed kan gaan. Niet alleen voor de binnenvaart, maar juist ook in combinatie met de recreatievaart.'

AFDELINGEN. De komende weken houdt de Koninklijke Schuttevaer overal in het land afdelingsvergaderingen; in de KSV-rubriek was kennelijk geen ruimte, maar op de website van de krant staat de complete lijst van data en plaatsen. Daar zullen de catamarans ongetwijfeld opduiken in de discussie. Schuttevaer vraagt de afdelingen van klachten door snelle schepen precies te noteren waar en wanneer het probleem zich voordeed en hoe groot de schade was. De afdelingen mogen zich ook buigen over de maximum leeftijd van bestuursleden. Die is met 67 jaar te laag om de gewaardeerde voorzitter Jan Terlouw voor herbenoeming in aanmerking te laten komen. Elders in de krant ook het bericht dat er voorlopig nog geen flitslichtproeven komen.

SUPERACTUEEL. Snelle fotografen en journalisten maken de krant deze week weer superactueel. Op de voorpagina een foto van de dinsdag halfgezonken duwboot Aruba bij het verhaal Duwboot Aruba met bak klem onder brug Luik. Vrijwel tegelijk met de Tweede Kamerleden worden lezers geïnformeerd over Internaten en VWS sluiten deal. Daarmee is het geld voor de internaatshuisvesting van schipperskinderen dit jaar en volgend jaar zekergesteld, maar de verhoogde ouderbijdrage is er niet mee van de baan. Uiteraard lezen we voorop ook Zeetanker vergaat in zware storm, over de Maltezer tanker Erika die zonk voor de Franse kust. Dramatisch is het bericht Schipper Adams Rio-Claro dood na val van schip en kolderiek Tik tegen pookje eindigt op krib. Het aantal deelnemers aan het binnenvaartcongres, zaterdag in Rotterdam, was volgens een bericht begin deze week net boven de 200.

HOOG WATER. Op meerdere plaatsen in de krant aandacht voor het hoge waterpeil op de rivieren. Hoog water stremt Belgische Maas staat op de pagina 'Havens en Vaarwegen' naast het openingsartikel Miljoenensubsidie versterking positie Nederlandse zeehavens. Op de pagina 'Vervoermarkt' lezen we in De Rijn van A tot Z alles over Adventswater zorgt voor stremmingen. De Moezel en de Saar gingen zondag dicht vanwege het hoge water. Voor het gebergte gelden geen diepgangsbeperkingen meer, zodat ook de grotere schepen vol kunnen afladen.

EIGEN KOERS. Het Kantoor (Binnenvaart) gaat z'n eigen koers varen is nog net geen opening van de pagina 'Nieuws en achtergronden', maar had het kunnen zijn. Nog voordat professor Roos het resultaat van zijn BN-bemiddelingspoging openbaart, lijkt Het Kantoor zich ineens hard te maken. Wat het CBRB kan, kan Het Kantoor ook. Er komt een nieuwe naam: Het Kantoor Binnenvaart. En de loyaliteit in Binnenvaart Nederland zal niet langer van één kant komen. 'We hebben te vaak gezien dat het CBRB, terwijl wij op afstemming van een gezamenlijk standpunt wachtten, alvast naar buiten trad met het eigen standpunt om met de 'eer' te gaan strijken. Dat punt zijn we nu voorbij', zegt woordvoerder Jan Veldman van de Kantoorbonden. Fijntjes geeft hij nog even aan dat volgens het AMVV-onderzoek tweederde van de georganiseerde schippers bij Het Kantoor zit.

KAMERBREED. Kabinet belooft na 2005 meer geld voor havens en vaarwegen, het openingsartikel op deze pagina, mag dan een winstpunt betekenen voor het Centraal Overleg Vaarwegen, de reactie van staatssecretaris De Vries stelt SGP-woordvoerder Van den Berg teleur. 'Feitelijk wordt hiermee de Kamerbrede motie niet uitgevoerd. Nu moeten de binnenvaart en de vaarwegen inleveren, vanwege de vele dure infra-projecten elders. Dit kabinet laat veel kansen op het water liggen, zoals de vertraging in het Waalproject, verdere verruiming van de Maas, meer gebruik van kleine kanalen en het gebruik van de kleinere binnenschepen zoals de Neo Kemp-schepen.' Van den Berg betreurt het dat een meerderheid van de Tweede Kamer zich neerlegt bij het verschuiven van het probleem tot na 2005.

SPITSEN. Het commentaar Spitsenoorlog lijkt aanstaande is een op zichzelf staande opinie. Wie leest en z'n oor te luisteren legt, zal kunnen bevestigen dat er onder de spitsenschippers grote verdeeldheid heerst. Je bent in die sector óf lid van de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid, óf je hebt je aangesloten bij het samenwerkingsverband ELV. Beide willen graag aansluiting bij de nieuw Franse toerbeurtorganisatie CATF, maar het bestuur van die club lijkt de voorkeur te geven aan de toerbeurtgetrouwe VTNZ. Op het water zullen die twee elkaar moeilijk verdragen, vandaar de vrees voor nieuwe 'sociale controle'.

LOOPPLANK. Jeugd klaar voor carrière aan boord lijkt een mooi opstapje naar de discussie zaterdag in het binnenvaartcongres over de personeelsproblematiek. Aan motivatie geen gebrek. Bewoners van De Loopplank Dordrecht willen graag varen, zodra ze de kans krijgen. Naast het openingsverhaal staat Stichting De Loopplank viert dit voorjaar vierde lustrum, over de 'huis-huisvester' van het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. Ouders hebben er soms moeite mee dat er 's avonds na tien uur en 's nachts in principe geen begeleiding is voor de kamerbewoners. Maar, zegt directeur Francien van Lier: 'Als ouders een internaat verwachten, moeten ze naar een internaat gaan. Hier zitten gewone jongeren, die het leven moeten leren en daar horen ook valkuilen bij.'

JOWI-FORMAAT. Tijdens de bouw liepen beide schepen flinke brandschade op, maar nu zijn ze zover: Ms Alexandra en Eben-Haëzer kunnen met 135 meter Main op. De Alexandra is zojuist gedoopt, de Eben-Haëzer volgt in januari. Johan Dane van IHDA Shipbuilding noemt het bijzondere schepen. 'Van Jowi-formaat, maar met het karakter van de oude Alexandra en de oude Eben-Haëzer. De onderwaterschepen zijn optimaal voor de Rijnvaart, het Versuchsanstalt in Duisburg is bij de ontwerpen betrokken geweest.' De casco's werden bij Daewoo Mangalia Heavy Industries in Roemenië gebouwd. Van een bescheidener formaat is de lage passagiersboot Streksum waarmee rederij Waddenzee Consults de 'melkboottrajecten' in Friesland wil bevaren.

GEZAG. 'In bedrijf' opent met Kantoor bestrijdt verplichting RI&E voor man-vrouwfirma's. De vraag is of er bij een gezinsbedrijf wel sprake is van een gezagsverhouding volgens de Arbowet. Op de pagina aankondigingen voor Informatiemarkt op Zwarte Zwaan en Telematicadag bij KSCC Nijmegen. Ter ondersteuning van de liberale vervoersmarkt in Frankrijk komt er een speciale website, meldt Indris-website moet in maart toegankelijk zijn voor Fransen. Het adres wordt nog niet vrijgegeven. Overigens denkt het Franse samenwerkingsverband CATF dat de schippers nog niet toe zijn aan bevrachting via Internet. Men denkt daarvoor zeker nog drie jaar nodig te hebben.

SAFETY. De pagina 'Waterkant' opent met een lang verhaal Vrijwillige ISM-certificering voor zeeschepen, zeilschepen wel te verstaan. ISM staat voor International Safety Management, een veiligheidscode van de International Maritime Organization (IMO). Op de zeevaartpagina 'Wacht te kooi' het opmerkelijke verslag van een zitting van de Raad voor de Scheepvaart: Wesmar-kapitein krijgt douw na varen met niet bevoegden. De rederij-directeur ziet de twee weken ontzegging van de vaarbevoegdheid als een boete voor te snel rijden... Op 'Visserij' heeft de staatssecretaris het maar moeilijk met de visserijsector: Faber mag strijd aangaan met Brussel over capaciteitscijfers. En op 'Scheepsbouw & Offshore' rekent minister Jorritsma van EZ voorgoed af met de bodemloze geldput in Vlissingen: Jorritsma wil niet weer vijftig miljoen in De Schelde pompen.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index