|
SCHADE.
Drie schadevaringen telt de voorpagina. Natuurlijk de
spraakmakende aanvaring op zee: Ever Decent ramt Norwegian Dream. Nog
niets over de schuldvraag - NRC Handelsblad is daarin sneller, en meldt
vandaag: 'Cruiseschip hield zich niet aan voorrangsregels'. Overigens
kwamen we in die krant niet het bericht Venezia na fout op krib bij
Erlecom tegen, waarin schipper Etienne De Smedt in alle eerlijkheid
toegeeft: 'Het is gewoon een stuurfout geweest. Onoplettendheid. We
hebben even niet naar buiten gekeken en dachten dat de piloot rechtdoor
stond.' Rijkswaterstaat vroeg wel een borgstelling van 48.000 gulden.
Verder: Zware schade na aanvaring op Maas, waar een niet met name
genoemd vrachtschip bij Grubbenvorst op de met 2300 ton dieselolie
geladen tanker Partizaan afkwam.
VRIJSTELLING.
Op de voorpagina ook het nieuws Politie gedoogt
vrijstelling bemanning op ROSR-water. De ontheffingen van de Wet
vaartijden en bemanningssterkte gelden voortaan ook voor Rijnkruisend
verkeer. Dat zal heel veel mensen die richting Nijmegen of Limburg varen
lucht geven, zegt voorzitter Johan Groenewold van Rijn & IJssel.
Demonstratie tegen bezuinigingen op schippersinternaat bevat de oproep
van de Nevis om dinsdag in Den Haag te komen demonstreren. Ook
vakantievierende ouders, besturen, directies en personeel zijn welkom
vanaf 12.45 uur op het plein tussen de VWS-gebouwen.
VRIJSTELLING.
VOLLE LENGTE. Koppelverband Inge-Inge II in volle lengte over
Merwedekanaal verhaalt op de pagina 'Havens en vaarwegen' van een
uitzonderlijke proef. In afwijking van de toegestane afmetingen 100 x
10,50 meter deed schipper Lindhout het met een lengte van 172 meter en
een breedte van 11,40 meter. De vaarwegbeheerder is tevreden: 'De proef
is positief gelopen, ook het bochtenwerk ging goed, zowel geladen als
ongeladen. De doorgaande scheepvaart kon goed passeren.' Op dezelfde
pagina zijn we al weer toe aan aflevering vier van 'Een eeuw
Dortmund-Emskanaal'.
KLEM.
Hoe klem de Royaal vorige week zat in de Ramspolbrug laat de foto
zien op 'Nieuws en achtergronden'. De pagina opent met LOV bereidt kort
geding tegen verhoging ouderbijdrage voor. Ruim twintig ouderparen
willen de rechter vertellen dat ze door de verhoging in grote financiële
problemen komen. Geruststellend in dat verband is het bericht
Afschaffing rente-aftrek tweede huis raakt woning aan wal niet. Er is
verder een aankondiging van het ondernemerscongres dat de gezamenlijke
binnenvaartorganisaties zaterdag 18 december houden in Rotterdam; en ook
Peuterwerk in A'dam stopt en R'dam breidt uit, Seatrade-pool legt
vier koelschepen op en Grote alcoholcontrole te water treft bezoek
grachtenconcert.
TELEBANKIEREN.
Het lijkt een promotie voor het telebankieren: Alerte
schipperse fraude nét voor. Op de Dortmunder De Hoop hebben ze hun
lesje geleerd, nadat een onverlaat de bankenvelop met
betalingsopdrachten uit een brievenbus viste. Hoewel geen reden voor
paniek volgens de banken, zou telebankieren een uitkomst zijn. 'In de
bijna tien jaar dat we dit doen, hebben we nog niet één geval van fraude
meegemaakt. Het systeem is heel goed beveiligd en nog nooit gekraakt',
zegt Rabobank-woordvoerder Van Doeselaar. Op de pagina 'Vervoermarkt'
gaat het vooral over Eerste afvaart veer Lelystad-A'dam/Zeeburg op 7
september. De start loopt vertraging op, nadat de Scheepvaartinspectie
twee Elbe-veerboten afkeurde.
BEDRIJFSMATIG.
Als je Rijkswaterstaat en Politie te water bedrijfsmatig
werken toedicht, verklaart dat wellicht de opening van de pagina 'In
bedrijf': 'Als er niet wordt gecontroleerd, gaan mensen daarop rekenen'.
Johan Groenewold verwoordde vorige week in de Overleggroep Nautische
Zaken Binnenvaart de zorgen van de binnenvaartorganisaties over de meer
dan geleidelijke afbouw van de waterpolitie. Wie wil meedingen naar de
Milieuprijs voor de Scheepvaart 1999 kan zich nog tot 13 september
melden, lezen we in een klein bericht onderop de pagina. De krant
waarschuwt verder voor de ijsberg B-10A (38 x 77 km groot), die van
Antarctica richting Zuid-Amerika koerst.
ZOMERS.
Het tweede katern van Weekblad Schuttevaer ademt een zomerse
sfeer. Op de pagina 'Waterkant' het verhaal van de IFKS-skûtsjesilerij
waarin Meijer zijn titel prolongeert. Mooie foto's. Op 'Wacht te kooi'
gaat het over ongevallen: Aandeel menselijke fouten in scheepsongeval
in '98 hoger (verslag Scheepvaartinspectie) en De kapitein aan het
dokteren over het hechten van 'snijwonden' in een zij spek en meer
nabootsingen van de bloedserieuze werkelijkheid.
HISTORISCH.
In een ingebouwde bijlage wordt vooruitgekeken naar de
jubileumviering van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het
Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB). Voorzitter Edu van de Velden houdt
een inleiding Alles voor en over schepen die blijven. Verder zijn er
uitgebreide leesverhalen: Nationaal Register en goede voorbeeld moeten
'nat' monument op kaart zetten, 'Historici hebben de binnenvaart een
lange tijd links laten liggen', Meer over de vereniging LVBHB,
Industrie bleef toch maatje te klein voor de moderne turbodiesel, en
Zwoegen en toch vrij,/i> (terugkijken met Jaap Duyvetter). Het jubileum
wordt gevierd in Rotterdam, tijdens het Wereldhavenfestival waarvan het
programma ook een hele pagina in de kant vult.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|