|
TYPISCH BELGISCH.
Van het andere nieuws werd Binnenvaart financiert al
jaren subsidie Antwerpse rondvaart de opening van Weekblad Schuttevaer.
Een typisch Belgisch schandaal: velen weten ervan, maar niemand praat
erover. Rederij Flandria kreeg via het contract voor drinkwaterbedeling
extra geld voor de rondvaarten. De 'schade' werd verhaald op het
havengeld, waardoor schippers in de loop der jaren miljoenen guldens
hebben meebetaald aan het toeristisch visitekaartje van de
Sinjeurenstad. Eén troost: in twee jaar zijn de haventarieven bijna
gehalveerd, en met een nieuw drinkwatercontract zal het nog goedkoper
worden.
MAN BIJT HOND.
In de journalistiek geldt de kop Man bijt hond als
toppunt van ongewoon nieuws. Ministers houden tanker ruim half uur
tegen de kant kun je met enige goede wil ook in die categorie
onderbrengen. Omdat minister Netelenbos, die zich inzet voor het
bevorderen van efficiënt vervoer, de Helderse Moermanbrug over moet,
wordt die om veiligheidsredenen al een half uur tevoren afgesloten.
Schipper De Groot van de tanker Stavo doodt de wachttijd met bellen naar
de krant, die het bericht afsluit met 'Aangenomen mag worden dat de
minister niets heeft geweten van het oponthoud van de Stavo'. Dat
bericht een paar weken geleden, over een schipper die tijdens het lossen
zijn vrouw niet naar de dokter durfde te laten gaan, had al net zo'n
hoog 'man-bijt-hond' gehalte. Hij belde ook met de krant en het probleem
werd opgelost. De krant als probleemoplosser? Bellen!
SPONSORS.
Het Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft ook maar eens
gebeld: BVB zoekt sponsors voor advertenties in dagbladen. Als
hoofdsponsor zet Weekblad Schuttevaer het goede voorbeeld paginagroot
achterop het eerste katern. De tekst 'BINNENVAART GEEN SPOOR VAN
TWIJFEL' vult de bovenhelft en ook verder hoeft niemand eraan te
twijfelen dat er een beter alternatief is voor de Betuwelijn, waar de
Tweede Kamer zeer binnenkort opnieuw over praat. De ingezonden brief van
H.J.C. Bosch ms Pinta lijkt er iets mee te maken te hebben: 'Kritiek
Betuwelijn heeft alleen effect via dagbladen'. Zo'n anti-verhaal van
Roscam Abbing in Schuttevaer is wel aardig, maar wat helpt het als het
alleen via de scheepvaartbladen wereldkundig wordt gemaakt? Schipper
Bosch leest vermoedelijk de Volkskrant niet, en Agios' column
Betuwe-tragedie heeft ie vast ook gemist. Jammer.
ONTHUTST.
De snelle ferries komen er al aan, maar de Koninklijke
Schuttevaer blijft er moeite mee houden. De pagina 'Havens en vaarwegen'
opent met Schuttevaer onthutst over extra verlies ligplaatsen aan
ferries. Drechtsteden in nood! In Veel reacties op overzicht
scheepsafvalstoffen SAB legt Erwin Albrecht nog eens uit dat
schippers 'hun' bilge-overzicht niet moeten zien als dreigbrief of
beschuldiging. En dat het alleen gaat om afgifte binnen Nederland.
RECHTZETTEN.
Op de derde pagina het vervolgverhaal over de
oud-voor-nieuwregeling: UINF verlaat ESO-standpunt. Reders en
particulieren zijn het zelden echt met elkaar eens, nu dus ook niet.
CBRB-directeur Ton Roos had na zijn rectificatie in de vorige
Schuttevaer nóg iets recht te zetten, want het secretariaat van de
Europese redersorganisatie UINF dacht aanvankelijk constructief mee met
de Europese Schippers Organisatie. Op 1 november komt Netelenbos bij het
CBRB, lezen we verder; tegen die tijd zullen de verhoudingen wel weer
duidelijk zijn.
KOFFIE-SPOT.
Verder een foto van Lee Towers in de stuurhut van de
Minerva bij Van Nelle kiest de rivier voor opname koffie-spotje, de
melding Kantoor sluit contract met veiligheidsadviseur Arbode en
reddingbootnieuws Terschelling neemt grootste RIB Arie Visser in
gebruik. Het motorenverhaal in de rubriek Horten & Stoten
(Scheepsdiesel met Formule I reputatie) gaat over de robuuste MacLaren
Ricardo Leeds van 110 pk bij 1000 toeren in de IJveer XII van Dick
Zijlstra. Als ie lang stil heeft gestaan pakt Dick zijn lontjes: 'Het is
te vergelijken met het voorgloeien, zoals dat bij veel diesels moet
gebeuren. Die lontjes zijn nog steeds te koop bij een bunkerstation in
Utrecht. Het geeft even wat extra werk, maar als hij dan eenmaal loopt
stopt 'ie volgens mij nooit meer.'
DAGVAARDEN.
In LOV dagvaart ministerie inzake ouderbijdrage -
spelfoutje, kan voorkomen - bereidt het Landelijk Oudercontact van
Varenden zich juridisch voor op een kort geding tegen staatssecretaris
Vliegenthart. Van de 24 ouderparen die zich bij het LOV hadden gemeld,
zullen er drie financiële openheid van zaken geven als het tot een
rechtzitting komt. 'Uitgaande van de winst en de privé-onttrekking van
die ondernemingen willen we de rechter laten zien hoe zwaar de verhoogde
ouderbijdrage nu op veel inkomens drukt en gaat drukken', vertelt
advocate mr Maartje Boudesteijn. De pagina 'Varend bestaan' opent met
Ledenraadpleging wijst uit dat ASV geen bestaansrecht heeft. Op 27
november kan een ontbindingsprocedure worden ingezet voor wat eens de
grootste schippersbond was, met nog een reeks verplichte vergaderingen.
AFZINKEN.
RWS ontziet de scheepvaart bij afzinken tweede Beneluxtunnel
stelt de zeevarende lezers op de pagina 'Wacht te kooi' gerust. Op
'Kielzog' pronkt het aannemersechtpaar Boon van De Cocksdorp op Texel
met hun betonnen botter Vansteen onder de kop Scheepsbouwmarkt miskent
vele mogelijkheden van beton. Geen materiaal waar botenbouwers het
eerst aan denken, maar Meyert Boon (66) heeft z'n leven lang iets gehad
met beton, dus waarom dan ook niet zelf een betonnen platbodem bouwen?
'Ik heb het schip in zes jaar gebouwd. In 1977 was hij klaar. Voorheen
had ik een normaal zeiljacht. Maar je wilt weleens wat anders.'
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|