Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.41 van 22.10.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl

Oom Bert
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 23 oktober 1999

Antwerps waterschandaal

Sombere foto, trieste gebeurtenis: Schippersvrouw overlijdt na aanvaring in mist op Rijn. De feiten zijn bekend; de openbare aanklager in Duisburg verwacht over twee weken meer te kunnen zeggen over de oorzaak van de dodelijke aanvaring van de Kempenaar Johanna Cornelis en het duwstel Aqua Team. Meer rampspoed op de voorpagina: Dwalende Acropolis ramt op Waal Johanna en ponton (geen gewonden), alsmede de kortgekopte berichten Aanvaring tankers (mts Oranje 14 en mts Volkel, bij Eltville op de Rijn, schade DM 20.000) en Lichaam matroos (vermiste matroos van mts Terra).

TYPISCH BELGISCH. Van het andere nieuws werd Binnenvaart financiert al jaren subsidie Antwerpse rondvaart de opening van Weekblad Schuttevaer. Een typisch Belgisch schandaal: velen weten ervan, maar niemand praat erover. Rederij Flandria kreeg via het contract voor drinkwaterbedeling extra geld voor de rondvaarten. De 'schade' werd verhaald op het havengeld, waardoor schippers in de loop der jaren miljoenen guldens hebben meebetaald aan het toeristisch visitekaartje van de Sinjeurenstad. Eén troost: in twee jaar zijn de haventarieven bijna gehalveerd, en met een nieuw drinkwatercontract zal het nog goedkoper worden.

MAN BIJT HOND. In de journalistiek geldt de kop Man bijt hond als toppunt van ongewoon nieuws. Ministers houden tanker ruim half uur tegen de kant kun je met enige goede wil ook in die categorie onderbrengen. Omdat minister Netelenbos, die zich inzet voor het bevorderen van efficiënt vervoer, de Helderse Moermanbrug over moet, wordt die om veiligheidsredenen al een half uur tevoren afgesloten. Schipper De Groot van de tanker Stavo doodt de wachttijd met bellen naar de krant, die het bericht afsluit met 'Aangenomen mag worden dat de minister niets heeft geweten van het oponthoud van de Stavo'. Dat bericht een paar weken geleden, over een schipper die tijdens het lossen zijn vrouw niet naar de dokter durfde te laten gaan, had al net zo'n hoog 'man-bijt-hond' gehalte. Hij belde ook met de krant en het probleem werd opgelost. De krant als probleemoplosser? Bellen!

SPONSORS. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft ook maar eens gebeld: BVB zoekt sponsors voor advertenties in dagbladen. Als hoofdsponsor zet Weekblad Schuttevaer het goede voorbeeld paginagroot achterop het eerste katern. De tekst 'BINNENVAART GEEN SPOOR VAN TWIJFEL' vult de bovenhelft en ook verder hoeft niemand eraan te twijfelen dat er een beter alternatief is voor de Betuwelijn, waar de Tweede Kamer zeer binnenkort opnieuw over praat. De ingezonden brief van H.J.C. Bosch ms Pinta lijkt er iets mee te maken te hebben: 'Kritiek Betuwelijn heeft alleen effect via dagbladen'. Zo'n anti-verhaal van Roscam Abbing in Schuttevaer is wel aardig, maar wat helpt het als het alleen via de scheepvaartbladen wereldkundig wordt gemaakt? Schipper Bosch leest vermoedelijk de Volkskrant niet, en Agios' column Betuwe-tragedie heeft ie vast ook gemist. Jammer.

ONTHUTST. De snelle ferries komen er al aan, maar de Koninklijke Schuttevaer blijft er moeite mee houden. De pagina 'Havens en vaarwegen' opent met Schuttevaer onthutst over extra verlies ligplaatsen aan ferries. Drechtsteden in nood! In Veel reacties op overzicht scheepsafvalstoffen SAB legt Erwin Albrecht nog eens uit dat schippers 'hun' bilge-overzicht niet moeten zien als dreigbrief of beschuldiging. En dat het alleen gaat om afgifte binnen Nederland.

RECHTZETTEN. Op de derde pagina het vervolgverhaal over de oud-voor-nieuwregeling: UINF verlaat ESO-standpunt. Reders en particulieren zijn het zelden echt met elkaar eens, nu dus ook niet. CBRB-directeur Ton Roos had na zijn rectificatie in de vorige Schuttevaer nóg iets recht te zetten, want het secretariaat van de Europese redersorganisatie UINF dacht aanvankelijk constructief mee met de Europese Schippers Organisatie. Op 1 november komt Netelenbos bij het CBRB, lezen we verder; tegen die tijd zullen de verhoudingen wel weer duidelijk zijn.

KOFFIE-SPOT. Verder een foto van Lee Towers in de stuurhut van de Minerva bij Van Nelle kiest de rivier voor opname koffie-spotje, de melding Kantoor sluit contract met veiligheidsadviseur Arbode en reddingbootnieuws Terschelling neemt grootste RIB Arie Visser in gebruik. Het motorenverhaal in de rubriek Horten & Stoten (Scheepsdiesel met Formule I reputatie) gaat over de robuuste MacLaren Ricardo Leeds van 110 pk bij 1000 toeren in de IJveer XII van Dick Zijlstra. Als ie lang stil heeft gestaan pakt Dick zijn lontjes: 'Het is te vergelijken met het voorgloeien, zoals dat bij veel diesels moet gebeuren. Die lontjes zijn nog steeds te koop bij een bunkerstation in Utrecht. Het geeft even wat extra werk, maar als hij dan eenmaal loopt stopt 'ie volgens mij nooit meer.'

DAGVAARDEN. In LOV dagvaart ministerie inzake ouderbijdrage - spelfoutje, kan voorkomen - bereidt het Landelijk Oudercontact van Varenden zich juridisch voor op een kort geding tegen staatssecretaris Vliegenthart. Van de 24 ouderparen die zich bij het LOV hadden gemeld, zullen er drie financiële openheid van zaken geven als het tot een rechtzitting komt. 'Uitgaande van de winst en de privé-onttrekking van die ondernemingen willen we de rechter laten zien hoe zwaar de verhoogde ouderbijdrage nu op veel inkomens drukt en gaat drukken', vertelt advocate mr Maartje Boudesteijn. De pagina 'Varend bestaan' opent met Ledenraadpleging wijst uit dat ASV geen bestaansrecht heeft. Op 27 november kan een ontbindingsprocedure worden ingezet voor wat eens de grootste schippersbond was, met nog een reeks verplichte vergaderingen.

AFZINKEN. RWS ontziet de scheepvaart bij afzinken tweede Beneluxtunnel stelt de zeevarende lezers op de pagina 'Wacht te kooi' gerust. Op 'Kielzog' pronkt het aannemersechtpaar Boon van De Cocksdorp op Texel met hun betonnen botter Vansteen onder de kop Scheepsbouwmarkt miskent vele mogelijkheden van beton. Geen materiaal waar botenbouwers het eerst aan denken, maar Meyert Boon (66) heeft z'n leven lang iets gehad met beton, dus waarom dan ook niet zelf een betonnen platbodem bouwen? 'Ik heb het schip in zes jaar gebouwd. In 1977 was hij klaar. Voorheen had ik een normaal zeiljacht. Maar je wilt weleens wat anders.'

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index