|
BALLETJE.
Roos' suggestie - gedaan op persoonlijke titel - krijgt bijval
uit de sector, maar de haalbaarheid van de maatregel wordt betwijfeld,
volgens Schuttevaer. 'Ik gooi puur een balletje op, omdat er bij
oververhitting van de markt toch iets moet gebeuren om een gezondere
basis te krijgen', licht hij zijn idee toe. Dat kan hard aankomen, weet
directeur Wim Onderdelinden van de Stichting Abri.'Tachtig tot negentig
procent van de schepen zijn gefinancierd met een borgstellingskrediet.
De klassieke opbouw is nu zestig procent van de bank, twintig procent
eigen vermogen en de rest BSK. Schaf je die af, dan wordt dat dus
veertig procent eigen vermogen.' Maar afschaffen gaat zomaar niet, denkt
Onderdelinden, die de WIR-toestanden van enige jaren geleden nog vers in
het geheugen heeft.
VERLIJERD.
Op de voorpagina verder de knalrode coaster Sea-Lily, die
voor de doop in Harlingen door de wind verlijerde en enkele
charterschepen beschadigde. Ander nieuws: New York City in volle vaart
op geankerd koppelverband (materiële schade bij Lage Zwaluwe), Fiducia
muurvast bij spoorbrug IJssel (te diep geladen), Nedship Bank stoot
binnenvaart af naar Rabobank (portefeuille 450 miljoen, met die van
Rabobank samen nu één miljard en 2000 schepen), Sportvisserschipper
onder invloed (vast op zandbank bij De Boontjes, Zurich), Vrouw
overlijdt na val overboord (Gooimeer) en Justitie int bekeuringen
nachtvaart België niet (Scheepvaartpolitie overijverig).
LOBBY.
Achttien kilometer per uur voor alle schepen op het AR-kanaal
maakt het controleren voor de waterpolitie een stuk gemakkelijker. Tot
nu toe golden op delen van het kanaal lagere maximumsnelheden. Op
'Havens en vaarwegen' ook het vervolg op de tegenvallende begroting van
Verkeer en Waterstaat: Lobby voor extra budget onderhoud vaarwegen.
KSV-directeur Kees de Vries ziet het al helemaal misgaan: 'Er zijn
dienstkringen van Rijkswaterstaat die alleen geld hebben voor het
personeel en de auto's, niet voor onderhoud.'
MILLENNIUMPROOF.
Het artikel Binnenvaart millenniumproof geeft aan dat
veel paniek voor niets is geweest. Inventarisatie door de IVR leert dat
de vitale navigatie-apparatuur van de binnenvaart wel degelijk
millenniumbestendig is. Van de 3132 schippers die een checklist invulden
moeten sommigen nog wat datumtestjes doen op tachografen en
(D)GPS-systemen. De pagina 'Nieuws en achtergronden' opent met een
bijvalverhaal voor de binnenvaart: Stapel rapporten duurder dan
benodigde vloot. Politicoloog Michiel Roscam Abbing schreef een boek
over het voorhanden alternatief. Het verscheen mooi op tijd voor de
hoorzitting in de Tweede Kamer op 25 oktober.
HAVENKROEG.
Café Vlag en Wimpel wint titel 'Beste Havenkroeg' lezen we
naast een foto vol vrolijkheid. Omdat het om Rotterdamse havenkroegen
gaat, valt het VAART!Café helaas buiten de prijzen ;-). De pagina
'Varend bestaan' opent met Explosieve sfeer in België, over de
chaotisch (drank!) verlopen schippersvergadering van het Betere
Binnenvaart Team. Initiatiefnemer Hugo Goethals begint zich al te
distantiëren... In de rubriek 'Lezers aan het woord' behalve de brief
van Ton Roos ook reacties op premier Kok en de Betuwelijn ('Uitdaging
voor de minister-president' door P. Nobel, ms Insulinde) en op het
bericht van de schipper die geen dokter aan boord kon krijgen ('Jan met
de pet', door E. van Toor, ms Enigma).
REGIELAND.
Het eigen commentaar van de krant (Een plan om in de gaten
te houden) sluit aan bij het openingsartikel Netelenbos huiverig voor
nadruk op hoogwaardige ladingstromen op 'Vervoermarkt'. De minister is
geen voorstander van een ommezwaai van distributieland naar regieland.
De krant vindt: 'Zulke tactische zetten kunnen op termijn verstrekkende
gevolgen hebben voor de positie van Rotterdam. Onze nationale trots
heeft de afgelopen jaren op sommige ladinggebieden al wat butsen
opgelopen in de Noordwest-Europese concurrentiestrijd en het is
levensgevaarlijk je oude schoenen te vroeg weg te gooien. Collega's als
Hamburg, Bremen, Zeebrugge, Antwerpen en Le Havre rapen met liefde de
steken op die Rotterdam laat vallen.'
TOPZEILSCHOENER.
Op de pagina 'Waterkant' tekent Olivier van Meer Design
voor een motorjacht en een topzeilschoener. Er is ook een aankondiging
van de Slag in de Rondte en de Nationale Waddenrace, waarmee de
charterschippers op de Waddenzee begin november hun seizoen afsluiten.
Op de pagina 'Scheepsbouw & Visserij' komt de visserij er bekaaid af.
Claudia eerste van kwartet grote schepen voor Wijnne & Barends is het
openingsverhaal. Daarnaast Ultimatum Eemshavenplan Groninger
scheepswerven over de duidelijkheid die gedeputeerde drs A. Sakkers
uiterlijk 15 oktober van de werven wil over een buitendijkse werf in de
Eemshaven. Onderop de pagina sluiten de scheepsbouwstudenten van de
Hogeschool Rotterdam hun rondreis langs toekomstige werkgevers af met
een bezoek aan de vlettenbouwers van De Volharding in Zwammerdam en de
scheepsreparateurs van Vlaardingen-Oost.
INTERNET-VEILING.
De VAART!Veiling haalt de pagina 'Watersport Actueel'
met Goede prijs voor kajuitzeilboot uit 1972 in spannende
Internet-veiling. Moonen Shipyards bouwt megajachten. Uit de
directeursmond rolt de kop 'Helft van de kopers is repeater; dat zegt
iets over tevredenheid'. Een Schuttevaer-verslaggever trok een dag op
met vakbondsmensen tijdens een actie in de Rotterdamse haven: ITF-actie
tegen goedkope vlag levert ruim miljoen claims op. En de slotpagina
'Kielzog' wordt geopend met Vliegende Hollander groeit van spookschip
uit tot succesbeeld over een expositie van reclame-uitingen in het
Scheepvaartmuseum in Amsterdam.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|