|
CONTAINERHOPPEN.
Op de voorpagina verder: Katoen Natie gaat hoppen met
varende 'containerterminals' (pontons die worden geladen en gelost met
stackers om kraankosten te sparen), Nieuwe spoorbrug bij Grou komend
najaar in gebruik, Proef met energie uit zeestromingen (project
Seaflow), Vrouw overlijdt na val bij overstap (van marinefregat Hr Ms.
De Ruijter), Vlootenquête komt (KNVR komt met uitslag in kwartaalblad
Zicht op Zee), en Minder vervoer op Duitse vaarwegen (in 1999 eerste
drie kwartalen 5,1% minder).
INTERNATIONAAL.
De behoefte aan internationale actie van de Koninklijke
Schuttevaer blijkt uit de opening van 'Havens en vaarwegen': Reparatie
sluis Friedrichsfeld moet dag en nacht doorgaan. Schipper Jan Hagens
van de Ambulant ergert zich ter plekke groen en geel aan het trage tempo
waarmee onderhoudsreparaties worden uitgevoerd. Het schutten duurt
sowieso langer omdat het beschikbare personeel is verdeeld over ruimere
bedieningstijden. De KSV ziet die ruimere tijden als een verbetering,
zegt office-manager Leny van Toorenburg. 'Maar we zouden graag op
zaterdagmiddag een tweede sluismeester op de sluis van Friedrichsfeld
willen zien. Daarmee zijn de schippers het meest gebaat.' In de
KSV-rubriek een verslagje van het overleg dat de Koninklijke Schuttevaer
21 januari had met de Schifferverein Mittelmain in Karlstadt, in
aanwezigheid van de WSD Würzburg. In Frankrijk is schipper Marinus
Noldes van de spits So Long blij verrast en met stomheid geslagen, meldt
het bericht Sluiting van kanaal Marne-Saône blijkt iets op te leveren.
Het kanaal was vier maanden dicht, en de VNF blijkt in die tijd niet
stilgezeten te hebben. Noldes ontdekte zelfs een geheel nieuwe sluis 34.
UITZICHT.
Nadat het lek boven was (Anker Holland scheurt kop Ingrid
onder waterlijn open) dook Jos Hoffmann het vooronder van het Duitse ms
Ingrid in om een foto te maken van het uitzicht naar buiten. Het
Drimmelense bergingsbedrijf Schaafstra Maritiem wist te voorkomen dat
het met 1280 ton kunstmest geladen schip zonk. De opening op 'Nieuws en
achtergronden' is al in de tijd vooruit: Komende zomer groot onderzoek
naar veiligheid op hoofdvaarweg. Koninklijke Schuttevaer en het
Watersportberaad zullen beroepsschippers ondervragen over onder meer het
klein vaarbewijs, marifoongebruik, het gevoel van veiligheid, ongevallen
die men meemaakte en overlast op het water.
MEETMETHODE.
Elders op de pagina meldt Arthur Carlebur van het
Nederlands Normalisatie Instituut (NNI): 'Wel degelijk deugdelijke
meetmethode uitlaatgas'. Het is NEN-norm EN-ISO 8178 ('Zuigermotoren met
inwendige verbranding - uitlaatgassen deel 2, het bepalen van gassen en
partikels ter plaatse'). SAB, VROM, CCR en VIV wisten van niets, terwijl
de norm pas nog uit het Engels werd vertaald. De norm is vastgesteld
door een internationale normcommissie, waar ook motorenfabrikanten in
zitten. Carlebur: 'De Nederlandse Vereniging van Importeurs van
Verbrandingsmotoren (VIV) heeft niet in die internationale commissie
gezeten, maar krijgt wel alle correspondentie.' De norm komt vast goed
van pas bij CCR-workshop over eisen nieuwe en bestaande motoren, 29
maart in Straatsburg.
WOONCAMPUS.
Bij zijn afscheid als Katins-directeur zegt Jan Klievink:
'Internaten Katins gebaat bij één organisatie met beslissingsrecht'. In
het artikel pleit hij behalve voor die ene koepel (in plaats van Nevis
en Stifvos), voor het behoud van de inhoudelijke missie en visie van
elke voorziening, en voor nog verdergaande samenwerking. Ideaal lijkt
hem een wooncampus, met maatschappelijke integratie en verzorging in de
breedte. 'Er zijn meer groeperingen die 24 uur opvang, veiligheid en
toezicht nodig hebben. [...] Op die manier wordt het ook betaalbaar en
ben je niet afhankelijk van één subsidiestroom.'
HINDER.
Roeiers doen het al 150 jaar op de Delftsche Schie, maar de
hinder wordt groter. Vooral op vrijdagmiddag, dan heeft de binnenvaart
haast, vertelt voorzitter Wouter de Klein van de Delftse
studentenroeivereniging Proteus Eretes in Roeiers willen Delftsche
Schie veilig delen met binnenvaart. De lijst met incidenten wordt
langer en langer. Toen er twee dagen een politieboot lag, ging het
ineens stukken beter... Op dezelfde pagina 'Varend bestaan' haalt
oud-ASV-bestuurslid Ton Ramstijn zijn gram met een ingezonden bijdrage
'Bekwaam in onbekwaamheid'. CBOB en ONS hebben het volgens hem
aantoonbaar bij het verkeerde eind.
CAPACITEIT.
Bij zoveel nieuwbouw zou je eerder denken aan het tegendeel,
maar: RVI concludeert voorzichtig dat capaciteit wel is teruggebracht,
opent de pagina 'Vervoermarkt'. Tussen 1989 en 1999 werden in Nederland
1.041.282 droge-ladingtonnen en 252.783 tankertonnen uit de vaart
genomen. Daarbij komt nog 66.338 kW aan motorvermogen van sleep- en
duwboten. Volgens de rekenmeesters van de RVI is daarmee de doelstelling
van de Europese sloopregeling - 10% capaciteitsvermindering in de
droge-ladingsector en de sleep- en duwvloot, en 15% in de tankvloot -
gehaald.
VOGELRICHTLIJN.
Weekblad Schuttevaer publiceert onder de kop BBZ vecht
mee tegen schadelijke gevolgen Europese Vogelrichtlijn de complete
tekst van een petitie die het brede Platform Vogelrichtlijn naar de
Tweede Kamer stuurde. Grijs, grijs, voer voor lettervreters. De pagina
'In Bedrijf' opent met Veth ontwikkelt Z-drive met twee schroeven in
straalbuis. Het nieuwe aandrijfsysteem moet 20% rendementsverbetering
opleveren ten opzicht van een conventionele schroef met straalbuis.
Opmerkelijk nieuws is ook Sirius met eigen stikstoffabriek koploper
particuliere tankvaart. Binnenvaartondernemer Ton Kooren verwacht de
extra investering in de veiligheid verhogende stikstofinstallatie (zeven
ton) terug te verdienen, doordat zijn klant (NAM) betaalt voor elke kuub
gefabriceerde stikstof.
ROUNDTRIP.
Op 'Watersport Actueel' een nieuweling op de markt:
Volkswagen doet gooi naar stuk van markt voor scheepsmotoren.
Vooralsnog gaat het om kleinere diesels, van 45 tot 150 pk.
CCS-directeur Jos Denis komt opnieuw aan het woord op de pagina
'Kielzog' in het berichtje Neo Kemps twee keer per week op en neer naar
Keulen. 'Dat is nog nooit vertoond', zegt hij. 'Tot nu toe was
anderhalve roundtrip het maximaal haalbare.' CCS komt nu qua tijd nog
dichter bij het wegvervoer te zitten. De pagina opent met Scheepvaart
Hobbyclub is kleine zusje vereniging De Binnenvaart. Beide gingen tien
jaar geleden op dezelfde dag van start. De Antwerpse club heeft nog geen
100 leden, De Binnenvaart stevent af op 2000 leden.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|