Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.4 van 12.2.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer '00
Zoek in Schuttevaer '99

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk,
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 12 februari 2000

Nieuwbouwers nerveus

Al eens rondgekeken in het zenuwcentrum van de moderne containervervoerder? Fotograaf Arie Jonkman wel, en omdat de Schuttevaer-drukkers een goede beurt maakten, kijken wij op de voorpagina allemaal mee... Van zenuwcentrum naar zenuwen is niet ver deze week: Nieuwbouwers nerveus over stijgende exploitatielasten, meldt het openingsartikel in de kop. De gasolieprijs is sinds 1998 verdubbeld, de vrachtopbrengsten zijn tien tot twintig procent lager en de rente is in die anderhalf jaar gestegen van 4,5 naar 6%. Dat maakt het al met al moeilijk het destijds bij de nieuwbouwbeslissing sluitende exploitatieplaatje ook nu nog passend te krijgen. ABRI's Wim Onderdelinden doet de problemen uit de doeken, en directeur Jos Denis van containeroperator CCS geeft een marktimpressie: 'Iedereen heeft ongeveer een vergelijkbaar financieringsplaatje waar ongeveer dezelfde vrachtprijs bij past en niemand is verplicht voor ons te varen.'

CONTAINERHOPPEN. Op de voorpagina verder: Katoen Natie gaat hoppen met varende 'containerterminals' (pontons die worden geladen en gelost met stackers om kraankosten te sparen), Nieuwe spoorbrug bij Grou komend najaar in gebruik, Proef met energie uit zeestromingen (project Seaflow), Vrouw overlijdt na val bij overstap (van marinefregat Hr Ms. De Ruijter), Vlootenquête komt (KNVR komt met uitslag in kwartaalblad Zicht op Zee), en Minder vervoer op Duitse vaarwegen (in 1999 eerste drie kwartalen 5,1% minder).

INTERNATIONAAL. De behoefte aan internationale actie van de Koninklijke Schuttevaer blijkt uit de opening van 'Havens en vaarwegen': Reparatie sluis Friedrichsfeld moet dag en nacht doorgaan. Schipper Jan Hagens van de Ambulant ergert zich ter plekke groen en geel aan het trage tempo waarmee onderhoudsreparaties worden uitgevoerd. Het schutten duurt sowieso langer omdat het beschikbare personeel is verdeeld over ruimere bedieningstijden. De KSV ziet die ruimere tijden als een verbetering, zegt office-manager Leny van Toorenburg. 'Maar we zouden graag op zaterdagmiddag een tweede sluismeester op de sluis van Friedrichsfeld willen zien. Daarmee zijn de schippers het meest gebaat.' In de KSV-rubriek een verslagje van het overleg dat de Koninklijke Schuttevaer 21 januari had met de Schifferverein Mittelmain in Karlstadt, in aanwezigheid van de WSD Würzburg. In Frankrijk is schipper Marinus Noldes van de spits So Long blij verrast en met stomheid geslagen, meldt het bericht Sluiting van kanaal Marne-Saône blijkt iets op te leveren. Het kanaal was vier maanden dicht, en de VNF blijkt in die tijd niet stilgezeten te hebben. Noldes ontdekte zelfs een geheel nieuwe sluis 34.

UITZICHT. Nadat het lek boven was (Anker Holland scheurt kop Ingrid onder waterlijn open) dook Jos Hoffmann het vooronder van het Duitse ms Ingrid in om een foto te maken van het uitzicht naar buiten. Het Drimmelense bergingsbedrijf Schaafstra Maritiem wist te voorkomen dat het met 1280 ton kunstmest geladen schip zonk. De opening op 'Nieuws en achtergronden' is al in de tijd vooruit: Komende zomer groot onderzoek naar veiligheid op hoofdvaarweg. Koninklijke Schuttevaer en het Watersportberaad zullen beroepsschippers ondervragen over onder meer het klein vaarbewijs, marifoongebruik, het gevoel van veiligheid, ongevallen die men meemaakte en overlast op het water.

MEETMETHODE. Elders op de pagina meldt Arthur Carlebur van het Nederlands Normalisatie Instituut (NNI): 'Wel degelijk deugdelijke meetmethode uitlaatgas'. Het is NEN-norm EN-ISO 8178 ('Zuigermotoren met inwendige verbranding - uitlaatgassen deel 2, het bepalen van gassen en partikels ter plaatse'). SAB, VROM, CCR en VIV wisten van niets, terwijl de norm pas nog uit het Engels werd vertaald. De norm is vastgesteld door een internationale normcommissie, waar ook motorenfabrikanten in zitten. Carlebur: 'De Nederlandse Vereniging van Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV) heeft niet in die internationale commissie gezeten, maar krijgt wel alle correspondentie.' De norm komt vast goed van pas bij CCR-workshop over eisen nieuwe en bestaande motoren, 29 maart in Straatsburg.

WOONCAMPUS. Bij zijn afscheid als Katins-directeur zegt Jan Klievink: 'Internaten Katins gebaat bij één organisatie met beslissingsrecht'. In het artikel pleit hij behalve voor die ene koepel (in plaats van Nevis en Stifvos), voor het behoud van de inhoudelijke missie en visie van elke voorziening, en voor nog verdergaande samenwerking. Ideaal lijkt hem een wooncampus, met maatschappelijke integratie en verzorging in de breedte. 'Er zijn meer groeperingen die 24 uur opvang, veiligheid en toezicht nodig hebben. [...] Op die manier wordt het ook betaalbaar en ben je niet afhankelijk van één subsidiestroom.'

HINDER. Roeiers doen het al 150 jaar op de Delftsche Schie, maar de hinder wordt groter. Vooral op vrijdagmiddag, dan heeft de binnenvaart haast, vertelt voorzitter Wouter de Klein van de Delftse studentenroeivereniging Proteus Eretes in Roeiers willen Delftsche Schie veilig delen met binnenvaart. De lijst met incidenten wordt langer en langer. Toen er twee dagen een politieboot lag, ging het ineens stukken beter... Op dezelfde pagina 'Varend bestaan' haalt oud-ASV-bestuurslid Ton Ramstijn zijn gram met een ingezonden bijdrage 'Bekwaam in onbekwaamheid'. CBOB en ONS hebben het volgens hem aantoonbaar bij het verkeerde eind.

CAPACITEIT. Bij zoveel nieuwbouw zou je eerder denken aan het tegendeel, maar: RVI concludeert voorzichtig dat capaciteit wel is teruggebracht, opent de pagina 'Vervoermarkt'. Tussen 1989 en 1999 werden in Nederland 1.041.282 droge-ladingtonnen en 252.783 tankertonnen uit de vaart genomen. Daarbij komt nog 66.338 kW aan motorvermogen van sleep- en duwboten. Volgens de rekenmeesters van de RVI is daarmee de doelstelling van de Europese sloopregeling - 10% capaciteitsvermindering in de droge-ladingsector en de sleep- en duwvloot, en 15% in de tankvloot - gehaald.

VOGELRICHTLIJN. Weekblad Schuttevaer publiceert onder de kop BBZ vecht mee tegen schadelijke gevolgen Europese Vogelrichtlijn de complete tekst van een petitie die het brede Platform Vogelrichtlijn naar de Tweede Kamer stuurde. Grijs, grijs, voer voor lettervreters. De pagina 'In Bedrijf' opent met Veth ontwikkelt Z-drive met twee schroeven in straalbuis. Het nieuwe aandrijfsysteem moet 20% rendementsverbetering opleveren ten opzicht van een conventionele schroef met straalbuis. Opmerkelijk nieuws is ook Sirius met eigen stikstoffabriek koploper particuliere tankvaart. Binnenvaartondernemer Ton Kooren verwacht de extra investering in de veiligheid verhogende stikstofinstallatie (zeven ton) terug te verdienen, doordat zijn klant (NAM) betaalt voor elke kuub gefabriceerde stikstof.

ROUNDTRIP. Op 'Watersport Actueel' een nieuweling op de markt: Volkswagen doet gooi naar stuk van markt voor scheepsmotoren. Vooralsnog gaat het om kleinere diesels, van 45 tot 150 pk. CCS-directeur Jos Denis komt opnieuw aan het woord op de pagina 'Kielzog' in het berichtje Neo Kemps twee keer per week op en neer naar Keulen. 'Dat is nog nooit vertoond', zegt hij. 'Tot nu toe was anderhalve roundtrip het maximaal haalbare.' CCS komt nu qua tijd nog dichter bij het wegvervoer te zitten. De pagina opent met Scheepvaart Hobbyclub is kleine zusje vereniging De Binnenvaart. Beide gingen tien jaar geleden op dezelfde dag van start. De Antwerpse club heeft nog geen 100 leden, De Binnenvaart stevent af op 2000 leden.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index