|
'PLAUSIBEL'.
De voorpagina opent met Germain Landuyt die ontkent
schuldig te zijn aan de ontploffing op de tanker van een
collega-schipper. 'Ik zag schimmen bij Korinthos', verklaart hij zijn
aanwezigheid aan boord, op het moment van de explosie waar hij zelf
zware brandwonden aan overhield. Zijn advocaat noemt die verklaring
'plausibel'. De aanklacht van de Belgische justitie luidt: 'Opzettelijke
brandstichting bij nacht en met het vermoeden dat mensen aan boord
konden zijn'. Dat zou de dader op 20-30 jaar celstraf kunnen komen te
staan. Landuyt zit nog in voorlopige hechtenis.
MILIEUCONTROLE.
Verder op de voorpagina Volgend jaar nog maar één
milieucontrole binnenvaart (leve de samenwerking tussen KLPD,
Rivierpolitie, Gemeentelijke Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat),
Netelenbos ziet ladingaanbod stijgen na verdwijnen beurzen (zei de
minister tijdens een onderonsje van overheid en bedrijfsleven), en
Dronken kapitein op Duitse coaster (gevaarlijke manoeuvres bij het
invaren van de Vulcaanhaven in Vlaardingen). Opmerkelijke bekentenis
van de krant die het evenement zelf mee-organiseert: Fikse schuivers in
herziene uitslag Schuttevaerrace. Wat dat betekent? Bijvoorbeeld dat
het binnenvaartteam met de Brave Hendrik in de officiële einduitslag
voor het zeilonderdeel geen tweede werd, maar 23ste. Sneu. Wie het wil
controleren kijkt 4 augustus naar de TV-reportage op Nederland 2.
VOORSPELLING.
Voor wie de hoogwaterperikelen nog vers in het geheugen
zitten: Nieuw model RIZA voor voorspelling van hoogwater Rijn. Dat
bericht op 'Havens en vaarwegen' lijkt heel wat, maar met gegevensinvoer
van het traject Andernach-Lobith als basis, levert het uiteindelijk een
hoogwaterbericht op voor Lobith. En daar zit voor schippers natuurlijk
niet de echte pijn. Die hebben meer aan de voorspellingen van de HVZ
Karlsruhe. Op 'Nieuws en achtergronden' lezen we Schadevergoeding
hoogwater past niet in het beleid. Het ministerie van Verkeer en
Waterstaat vergoedt geen omzetschade, maar wil wel een verruiming van
hoogwaterverboden aankaarten in de CCR.
VERVOERSCONCEPT.
Met centrale moet intermodaal vervoer vlucht nemen in
Europa, de opening van 'Nieuws en achtergronden', is het verhaal van
een nieuw vervoersconcept dat wellicht meer lading van de weg naar het
water zal halen. De kern van het concept is een soort taxicentrale, die
schepen inschakelt voor het lange transport, en vrachtwagens voor het
voor- en natransport. Adviesbureau Limar onderzocht de mogelijkheden in
opdracht van Economische Zaken, en het lijkt te kunnen. Zelfs de NPRC,
die met WaterBox ook al zoiets heeft, sluit zich misschien aan bij het
initiatief. Onder auspiciën van de 'taxicentrale' wordt ook het door Bas
Kanters ontworpen zelfladend en -lossend schip gebouwd.
AFSCHEID.
Aangrijpend is de lange rij rouwadvertenties voor Geoffrey
Keizer van de Avanti. Vrijdag werd de afscheidsdienst gehouden. Op
'Varend bestaan' krijgt Abri-directeur Wim Onderdelinden na 25 jaar een
verdiende hulde èn het door hemzelf geschreven boekje 'Twintig tips om
minder belasting te betalen'. Minder betalen kan ook als varende ouders
hun kinderen onderbrengen bij de zuiderburen: Vlaamse schoolinternaten
zijn goedkoper dan Nederlandse. Bron - jawel: het VAART!Forum. Duikers
bepalen het beeld op de pagina 'In Bedrijf', die opent met
Schroefreparaties onder water scheelt rederij handen vol geld.
WERELDBAAN.
Wie wil er een 'Wereldbaan met een boot van de zaak'? Kijk
in de 'Personeelgids' wat rederijen al niet verzinnen om aan maritiem
officieren te komen. De personeelsdruk mindert iets in de duwvaart:
Vaartijdenwet staat voortaan man minder toe in duwvaart, aldus het
openingsartikel op 'Vervoermarkt'. Voortaan mag in de dagvaart en
semi-continuvaart zonder speciale ontheffing met een lichtmatroos of
matroos minder worden gevaren, mits aan bepaalde technische
uitrustingsvoorwaarden is voldaan. Deze wetswijziging is sinds 1 juli
van kracht. Nog meer personeelsnieuws: Cruiseschepen Rijn krijgen
buitenlands personeel aan boord. Voorlopig gaat het om twee
Rijncruiserederijen die toestemming hebben om personeel aan te nemen van
buiten de EU. Schuttevaer belicht op 'Vervoermarkt' ook het gewijzigde
RIVM-standpunt: Milieuvoordeel speelt geen rol meer bij keuze
Betuwelijn.
BOYS WITH TOYS.
De pagina 'Scheepsbouw & Offshore' opent met Nieuw
zeegangsbassin Marin eerste fase van modernisering. In het bassin wordt
met schaalmodellen onderzoek gedaan naar gedrag en de veiligheid van
schepen. Directeur A. Hubregtse, opperhoofd van 'the boys with the toys'
bij Marin, wil met het nieuwe bassin net zo praktisch en goedkoop gaan
werken als de collega's van het Versuchsanstalt in Duisburg. 'We mikken
dan ook op de binnenvaart en de kleinere werven, dat onderzoek willen we
graag hier doen.' Uitgebreid gaat Schuttevaer op de pagina 'Wacht te
kooi' in op de brand op de Noorse veerboot Prinsesse Ragnhild, die
noopte tot de (geslaagde) evacuatie van de 1167 passagiers.
ERETITEL.
Met trots poseren ze voor de foto bij het artikel Dordrecht
Post van het Jaar, de mannen van Post Dordt. Niemand die ooit eerder
van de prijs had gehoord. Kon ook niet, want Racon, het gilde van
Nautisch Verkeersdienstmedewerkers Nederland, verleende de eretitel voor
de eerste keer na een snelle, telefonisch enquête onder varende
bestuursleden van Schuttevaerafdelingen. Wemeldinge eindigde op de
tweede, Tiel op de derde plaats. De prijs is bedoeld als opsteker voor
de meestal onzichtbare verkeersleiders. In het kader van de zelfpromotie
kunnen we binnenkort ook een Racon-rubriek in de Schuttevaer tegemoet
zien...
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|