Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.7 van 11.2.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!

Hotlinks

Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 13 februari 1999

Duikhulp voor Arena

Jos, wat een mooie plaat! Ooit een fotograaf geïnterviewd die er een uitdaging in zag om zelfs van een vuilnisbelt een prachtfoto te maken. Een ramp in beeld brengen, zó dat je alle ellende in één oogopslag meebeleeft, dat is kunst. Kijk naar de foto die Jos Hoffmann maakte bij Echtpaar Leyten verliest hele hebben en houden in haven van Gorinchem: "Van de Arena steken alleen nog een deel van de voormast, het dak van de stuurhut, de radar en het blauwe bord boven water uit. Duikhulp werd ingeroep om de ontluchtingen van de bunkers en andere openingen in de machinekamer af te sluiten om de uitstroom van olie en diesel te stoppen." De foto zegt meer dan deze woorden.

GERUSTSTELLING. Als ze je met een snelheid van 55 kilometer per uur op het water voorbij scheuren, sta je toch wel even te kijken. Vanaf oktober maak je het mee tussen Dordrecht en Rotterdam. Weekblad Schuttevaer opent met de geruststelling: Snelle schepen zullen niemand op het water overlast bezorgen. Ook leuk: de forenzen kunnen aan boord hun boodschappenlijstje maken, en 's avonds de ingepakte boodschappen oppikken. Misschien kunnen High Speed Ferry en Waterbus ook af en toe bestellingen van de binnenvaart noteren, dan weet je bij weer zo'n snelle passant de reden: ze doen je boodschappen.

MOORD. Ander voorpaginanieuws: Deen bekent moord in hut Dana Hafnia, Urker visser (22) slaat overboord (en is inmiddels opgevist, maar dat haalde de krant net niet meer), Binnenvaart zet 3,5 miljard om (voorlopige uitkomst van de economische impactstudie door het Belgische Policy Research) en Reis en premies nieuwe wapens in strijd om scholier (al een week eerder in Schuttev@er Online). Het citaat is van bestolen parlevinker Reinerman: 'De dieven hebben alleen de beste spullen meegenomen. Zakken dure waspoeder, een meter dure koffie, DE-filterzakjes in plaats van de goedkopere ernaast, m'n hele voorraad koperen scheepsartikelen ter waarde van vier mille'.

BESLISSING. Over 'het binnenvaartcentrum, waarover 8 februari de beslissing valt', lezen we in Rotterdam concentreert binnenvaart in Maashaven, een verslag van de KSV-afdelingsjaarvergadering. Weet in ieder geval waar je in de toekomst je buren kunt vinden, maar of het binnenvaartcentrum doorgaat is waarschijnlijk volgende week pas nieuws voor de Schuttevaer. In het bericht V&W moet fors banen afstoten, RWS wordt ontzien staat de merkwaardige zin: 'Bij V&W levert de sluiting van de schippersbeurzen 23,5 banen op'. Minder dus. Op pagina 3 verder de vervolgstory Uitzendbureaus willen Tsjechen niet langer illegaal laten werken. Het aantal schippers dat bij het CAS een vacature meldt en zelf een tewerkstellingsvergunning aanvraagt voor 'hun' Tsjech bij Arbeidsvoorziening Rijnmond, neemt nog dagelijks toe.

PROTEST. De opening op 'Nieuws en achtergronden' komt van de zuiderburen: Belgische schippers schrijven afstemmingsvergadering uit. Een groep schippers, ontevreden over de gang van zake op de Belgische markt sinds de sluiting van de beurzen, heeft voor over twee weken een openbare schippersvergadering uitgeschreven. De bedoeling is zoveel mogelijk neuzen één kant op te krijgen over de opstelling van schippers tegenover bevrachters en verladers, meldt Schuttevaer. En: mogelijk dat deze bijeenkomst aanleiding wordt tot georganiseerd protest. Een ander protest komt van het Duitse BDS, dat kritiek heeft op het lang oponthoud op de Rijn bij Niederheimbach. De rivier is daar te ondiep en te smal.

MERKNAMEN. In 'Horten & Stoten' ontpopt Jos Hoffmann (van vele markten thuis) zich als een soort merkendeskundige: 'DDC heeft nu eenmaal niet dezelfde vertrouwde klank als GM. En de reclamewereld kan erover meepraten hoe moeilijk het kan zijn om algemene publieke ingang te vinden voor het omturnen van ingevoerde namen. Het zou me daarom niks verbazen wanneer in de binnenvaart GM nog lang vlotter over de lippen blijft komen dan DDC. De MTU-component heeft die makke niet; de naam MTU heeft in de scheepvaart net zo'n vertrouwde klank als die van het moedermerk Mercedes-Benz en blijft als zodanig een herkenbaar begrip in de combinatienaam.'
Het gaat nog even door, allemaal als inleiding van de Detroit Diesel in de machinekamer van het ms Fivel. Hoffmann: ''t Is toch wat. Maar ook Lammert Holen en zijn vriendin Tiemke Nijboer noemen hun DDC 16V71 steevast een GM.'

VRIJE CIJFERS. Het Schuttevaer-commentaar Vrije cijfers pleit voor een beter marktinzicht terwille van vervoerders. 'Of het nu in kranten of in een computer staat, maakt niet uit. De binnenvaart moet zorgen voor eigen, betrouwbare cijfers.' Bij het samenstellen van de rubriek Aan de reis merkt de redactie de druk van bevrachters op schippers: 'Medewerking aan een rubriek die helder over de prijzen informeert, wordt niet op prijs gesteld. Een doorzichtige markt is een wens, die blijkbaar alleen de vervoerder en de overheid koesteren.' Goed, nog even en schippers kunnen hun vrachten anoniem per e-mail rondsturen via de mailinglist VAART! Vracht.

LEEGGEROOFD. Op 'Varend bestaan' het verhaal van de leeggeroofde proviandboot Willemstad: Dieven roven kapitaal aan spullen uit proviandboot van Reinerman. Verder kreeg CDA-Tweede Kamerlid Maria van der Hoeven van het LOV de pleitnota tegen internaats-bezuinigingen in handen gedrukt. Ons kent ons, want Van der Hoeven is ook voorzitter van de RK bond St Nicolaas en Het Kantoor. Bij de overhandiging waren ook leden van de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Over de internaatskorting gaat ook Kort geding over lager kindbedrag en op Kielzog Groepsleiding werkt aan acties tegen bezuinigingen internaten.

MINEURSTEMMING. Volgens de vrachtenrubriek 'Aan de reis' houdt de mineurstemming aan. Op de binnenlandse markt wordt steen en been geklaagd, en bevrachters maken hun werk steeds vroeger bekend om tegen lagere tarieven een schipper te vinden. Op Vervoermarkt als opening het verhaal Particulieren richten zich met PBL op kleine containermarkt. De Particuliere Barge Line (PBL) zet drie containerschepen in voor een lijndienst Rotterdam-Veendam.

VREEMDE EEND in de wekelijkse krantenbijt is het paginagrote verhaal 'Hoe ons land zichzelf tegenkomt in de Vogel- en Habitatrichtlijn' door directeur Reinier Steensma van de Stichting Waterrecreatie IJsselmeer en Randmeren. Brrr, milieu...

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index