|
GERUSTSTELLING.
Als ze je met een snelheid van 55 kilometer per uur op
het water voorbij scheuren, sta je toch wel even te kijken. Vanaf
oktober maak je het mee tussen Dordrecht en Rotterdam. Weekblad
Schuttevaer opent met de geruststelling: Snelle schepen zullen niemand
op het water overlast bezorgen. Ook leuk: de forenzen kunnen aan boord
hun boodschappenlijstje maken, en 's avonds de ingepakte boodschappen
oppikken. Misschien kunnen High Speed Ferry en Waterbus ook af en toe
bestellingen van de binnenvaart noteren, dan weet je bij weer zo'n
snelle passant de reden: ze doen je boodschappen.
MOORD.
Ander voorpaginanieuws: Deen bekent moord in hut Dana Hafnia,
Urker visser (22) slaat overboord (en is inmiddels opgevist, maar dat
haalde de krant net niet meer), Binnenvaart zet 3,5 miljard om
(voorlopige uitkomst van de economische impactstudie door het Belgische
Policy Research) en Reis en premies nieuwe wapens in strijd om
scholier (al een week eerder in Schuttev@er Online). Het citaat is van
bestolen parlevinker Reinerman: 'De dieven hebben alleen de beste
spullen meegenomen. Zakken dure waspoeder, een meter dure koffie,
DE-filterzakjes in plaats van de goedkopere ernaast, m'n hele voorraad
koperen scheepsartikelen ter waarde van vier mille'.
BESLISSING.
Over 'het binnenvaartcentrum, waarover 8 februari de
beslissing valt', lezen we in Rotterdam concentreert binnenvaart in
Maashaven, een verslag van de KSV-afdelingsjaarvergadering. Weet in
ieder geval waar je in de toekomst je buren kunt vinden, maar of het
binnenvaartcentrum doorgaat is waarschijnlijk volgende week pas nieuws
voor de Schuttevaer. In het bericht V&W moet fors banen afstoten, RWS
wordt ontzien staat de merkwaardige zin: 'Bij V&W levert de sluiting
van de schippersbeurzen 23,5 banen op'. Minder dus. Op pagina 3 verder
de vervolgstory Uitzendbureaus willen Tsjechen niet langer illegaal
laten werken. Het aantal schippers dat bij het CAS een vacature meldt
en zelf een tewerkstellingsvergunning aanvraagt voor 'hun' Tsjech bij
Arbeidsvoorziening Rijnmond, neemt nog dagelijks toe.
PROTEST.
De opening op 'Nieuws en achtergronden' komt van de
zuiderburen: Belgische schippers schrijven afstemmingsvergadering uit.
Een groep schippers, ontevreden over de gang van zake op de Belgische
markt sinds de sluiting van de beurzen, heeft voor over twee weken een
openbare schippersvergadering uitgeschreven. De bedoeling is zoveel
mogelijk neuzen één kant op te krijgen over de opstelling van schippers
tegenover bevrachters en verladers, meldt Schuttevaer. En: mogelijk dat
deze bijeenkomst aanleiding wordt tot georganiseerd protest. Een ander
protest komt van het Duitse BDS, dat kritiek heeft op het lang oponthoud
op de Rijn bij Niederheimbach. De rivier is daar te ondiep en te smal.
MERKNAMEN.
In 'Horten & Stoten' ontpopt Jos Hoffmann (van vele markten
thuis) zich als een soort merkendeskundige: 'DDC heeft nu eenmaal niet
dezelfde vertrouwde klank als GM. En de reclamewereld kan erover
meepraten hoe moeilijk het kan zijn om algemene publieke ingang te
vinden voor het omturnen van ingevoerde namen. Het zou me daarom niks
verbazen wanneer in de binnenvaart GM nog lang vlotter over de lippen
blijft komen dan DDC. De MTU-component heeft die makke niet; de naam MTU
heeft in de scheepvaart net zo'n vertrouwde klank als die van het
moedermerk Mercedes-Benz en blijft als zodanig een herkenbaar begrip in
de combinatienaam.'
VRIJE CIJFERS.
Het Schuttevaer-commentaar Vrije cijfers pleit voor een
beter marktinzicht terwille van vervoerders. 'Of het nu in kranten of in
een computer staat, maakt niet uit. De binnenvaart moet zorgen voor
eigen, betrouwbare cijfers.' Bij het samenstellen van de rubriek Aan de
reis merkt de redactie de druk van bevrachters op schippers:
'Medewerking aan een rubriek die helder over de prijzen informeert,
wordt niet op prijs gesteld. Een doorzichtige markt is een wens, die
blijkbaar alleen de vervoerder en de overheid koesteren.' Goed, nog even
en schippers kunnen hun vrachten anoniem per e-mail rondsturen via de
mailinglist VAART! Vracht.
LEEGGEROOFD.
Op 'Varend bestaan' het verhaal van de leeggeroofde
proviandboot Willemstad: Dieven roven kapitaal aan spullen uit
proviandboot van Reinerman. Verder kreeg CDA-Tweede Kamerlid Maria van
der Hoeven van het LOV de pleitnota tegen internaats-bezuinigingen in
handen gedrukt. Ons kent ons, want Van der Hoeven is ook voorzitter van
de RK bond St Nicolaas en Het Kantoor. Bij de overhandiging waren ook
leden van de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Over de internaatskorting gaat ook Kort geding over lager kindbedrag
en op Kielzog Groepsleiding werkt aan acties tegen bezuinigingen
internaten.
MINEURSTEMMING.
Volgens de vrachtenrubriek 'Aan de reis' houdt de
mineurstemming aan. Op de binnenlandse markt wordt steen en been
geklaagd, en bevrachters maken hun werk steeds vroeger bekend om tegen
lagere tarieven een schipper te vinden. Op Vervoermarkt als opening het
verhaal Particulieren richten zich met PBL op kleine containermarkt.
De Particuliere Barge Line (PBL) zet drie containerschepen in voor een
lijndienst Rotterdam-Veendam.
VREEMDE EEND
in de wekelijkse krantenbijt is het paginagrote verhaal
'Hoe ons land zichzelf tegenkomt in de Vogel- en Habitatrichtlijn' door
directeur Reinier Steensma van de Stichting Waterrecreatie IJsselmeer en
Randmeren. Brrr, milieu...
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|