Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.23 van 27.5.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 29 mei 1999

Oranje-wij-gevoel

Het sloeg en slaat genadeloos toe, het 'oranje-wij-gevoel'. Vorige week live in Rotterdam, nu in geschreven weerspiegeling in de krant. Koningin Beatrix bladert in het fotoboek 'Binnenvaart Beelden', vorstelijk gezeten tussen minister Netelenbos en KSV-directeur Kees de Vries. Politiek weerhoudt Beatrix niet van komst naar congres staat boven het bericht naast de foto. Komisch hoe vice-voorzitter Sijko Veninga met de zaal nog even het 'just-in-time' inzetten van het Wilhelmus oefent. Het bericht somt op wie er allemaal met de koningin mochten praten. Een belangrijke conclusie van de forumdiscussie dient als openingskop: 'Meevarende vrouw is cruciaal voor toekomst van binnenvaart'. Als zij aan boord blijft kan de gezinsvaart de voordelen - grote persoonlijke betrokkenheid en een lage kostprijs - uitbuiten. Haakt ze af, bijvoorbeeld omdat ze liever van haar man dan van haar kinderen gescheiden is, dan moet personeel worden aangetrokken, dat ook nog eens moeilijk te krijgen is.

STOKPAARDJE. EVO-directeur Dick van den Broek Humphrey heeft tijdens het KSV-congres weinig vrienden gemaakt. Hij stapte op het oude stokpaardje, dat de binnenvaart na het wegvallen van de beurs eindelijk een stap voorwaarts maakt. De zaal reageerde laatdunkend op zijn uitlatingen, meldt Schuttevaer. Elbert Vissers (Tecarli) corrigeerde zijn stelling dat er nu ook gevaren kan worden tussen Rotterdam en Vlaardingen; het vletwerk was immers al jaren vrij. Het was te verwachten dat een discussie over andere dan nautisch-technische zaken bij sommige KSV'ers wrevel zou oproepen. In een apart bericht Schuttevaer moet zich niet met bodemtarief bemoeien, lezen we hoe directeur De Vries dat rechttrok: 'Over twee seconden zijn we weer gewoon een nautisch-technische vereniging.'

RIVIERBODEM. Even naar het andere nieuws op de voorpagina, want de afgelopen week bood natuurlijk meer dan alleen het KSV-congres: Duwbootkapitein ontsnapt uit stuurhut op rivierbodem vertelt van het hachelijke avontuur van kapitein Ed van der Meer van de Terneuzense duwsleepboot Puma II, die op de Westerschelde werd overvaren door de Duitse coaster Rheintal. De Zoutkamper Wolter van Zijl viel op de Rijn bij Keulen overboord van de duwboot Donau en wordt nog vermist. Verder Geen douanestop voor zee/riviervaart (een proef van de douane in Rotterdam) en een hoogwater-update Honderd schepen vast door Duits hoog water. Tankvaartondernemer Steef Meeuwisse van het mts RP Lorelei noemt de toestand vanuit Iffezheim 'rampzalig voor de hele binnenvaart'. Hij rekent 3500 tot 4000 gulden inkomstenderving per dag en verwacht dat de overheid met een schaderegeling bijspringt, net als bij de boeren die gedupeerd werden door wateroverlast.

FLITSPROEF. Meer KSV-nieuws op de pagina Havens en vaarwegen: Zeer kleine meerderheid voor uitbreiding proef met flitslicht (50/47, met drie ongeldige stemmen), Twijfel over animo buitenland lid te worden van Schuttevaer (leuk, zo'n internationale afdeling, maar hoe pak je het nu aan?), Netelenbos zegt KSV subsidie toe (voortzetting), Champagne op steigers in Born en Maasbracht (dat hielp bij de Oranjesluizen ook), Honderd stemmen voor Sijko Veninga (met algemene stemmen herbenoemd als vice-voorzitter; nieuw in het hoofdbestuur Kees den Braber en Rosalie Hoogeveen-Visser), Jan Struijk Ridder ('de strengste, maar wel de beste penningmeester van Nederland', 'met drie jaar Vreeswijk', eert zijn eigen 'gouden team') en Haven van Haaften moet rustige slaapplaats blijven.

HERORIENTERING. We onderbreken het KSV-nieuws opnieuw voor de pagina Nieuws en achtergronden met als opening IVR staat voor een 'uitdagende' heroriëntering op takenpakket. Opmerkelijk nieuwsfeit is dat het aantal uitgereikte Certificaten van Deugdelijkheid in 1998 met 96 daalde naar 783. Volgens de IVR komt dat doordat de verzekeraars het certificaat niet meer als voorwaarde hanteren en doordat in het kader van de Europese sloopmaatregel recent ruim 250 schepen uit de markt zijn verdwenen. Schuttevaer bericht verder van een aanvaring vna de nieuwe Amistade tegen de Suurhoffbrug over het Hartelkanaal. Het schip had niets behalve een paar beschadigde containers, de brug is er erger aan toe.

TOEREKENING. Op Varend bestaan weer zo'n golf 'Oranje-wij-gevoel', een uitspraak die overigens wordt toegeschreven aan Sander Janssen van ms Factotum. Voorzitter Jan Terlouw brengt Schuttevaer muzikale hulde (dat doet je wat), Toerekening onderhoudskosten pakt nadelig uit voor het schip, het openingsartikel Binnenvaart mist voorlichting over opleidingsmogelijkheden, 'En zijn roepnaam wordt Koninklijke Schuttevaer' (niet meer zeuren), 'Binnenvaart Nederland heeft onafhankelijk bestuur nodig', Groenewold boycot congres (eindeloze eenmansactie), een serie kleinere berichten van het congres en 'Hier zitten we op onze plek, jongens' over het jubileumfeest zaterdagavond in de passagiersterminal, inclusief een vuurwerk met 'Koninklijke S'.

LACHERTJE. 'Bodemtarief is een lachertje' is de opening van de pagina Vervoermarkt. Bevrachter J. Overmeer vindt het BBT-idee maar niks vooral omdat er veel nieuw werk aan zou komen waar het niet bij van pas komt. EVO schrijft in haar EVO Visie dat 'bodemtarieven definitief achter ons liggen'. Bevrachter H.C. van Strien gelooft er ook niet in en verwijst naar de Duitse Festfrachten die ook steeds werden omzeild. Hij verwacht meer van dwingende overheidsmaatregelen om vervoer van de weg te halen. Zo zijn er nog meer varianten op het thema bodemtarief bij elkaar gescharreld. Volgens een Belgische bevrachter moet de schipper zelf de prijs bepalen en nee durven zeggen.

DIENSTJAREN. Tot slot op Kielzog aandacht voor het douaneschip Dolfijn, waarschijnlijk het overheidsvaartuig met de meeste dienstjaren. Douaneschip Dolfijn kan geen modern binnenschip bijhouden staat er boven. Sinds 1957 vaart het al. 'We moeten een roepje doen om te vragen wat af te stoppen als we varend aan boord willen stappen', zegt schipper Daan Zuiddam. In september levert Damen Shipyard de Vlissingse douaniers de opvolger, een eveneens 25 meter Stan Patrol met twee MAN-diesels in de machinekamer, elk goed voor 1000 pk. De nieuwe boot, die Jan van Gent gaat heten, snijdt straks met een vaartje van 24 knopen door het water, de ouwe trouwe Dolfijn haalt elf, twaalf knopen.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index