|
STOKPAARDJE.
EVO-directeur Dick van den Broek Humphrey heeft tijdens het
KSV-congres weinig vrienden gemaakt. Hij stapte op het oude stokpaardje,
dat de binnenvaart na het wegvallen van de beurs eindelijk een stap
voorwaarts maakt. De zaal reageerde laatdunkend op zijn uitlatingen,
meldt Schuttevaer. Elbert Vissers (Tecarli) corrigeerde zijn stelling
dat er nu ook gevaren kan worden tussen Rotterdam en Vlaardingen; het
vletwerk was immers al jaren vrij. Het was te verwachten dat een
discussie over andere dan nautisch-technische zaken bij sommige KSV'ers
wrevel zou oproepen. In een apart bericht Schuttevaer moet zich niet
met bodemtarief bemoeien, lezen we hoe directeur De Vries dat
rechttrok: 'Over twee seconden zijn we weer gewoon een
nautisch-technische vereniging.'
RIVIERBODEM.
Even naar het andere nieuws op de voorpagina, want de
afgelopen week bood natuurlijk meer dan alleen het KSV-congres:
Duwbootkapitein ontsnapt uit stuurhut op rivierbodem vertelt van het
hachelijke avontuur van kapitein Ed van der Meer van de Terneuzense
duwsleepboot Puma II, die op de Westerschelde werd overvaren door de
Duitse coaster Rheintal. De Zoutkamper Wolter van Zijl viel op de Rijn
bij Keulen overboord van de duwboot Donau en wordt nog vermist. Verder
Geen douanestop voor zee/riviervaart (een proef van de douane in
Rotterdam) en een hoogwater-update Honderd schepen vast door Duits hoog
water. Tankvaartondernemer Steef Meeuwisse van het mts RP Lorelei noemt
de toestand vanuit Iffezheim 'rampzalig voor de hele binnenvaart'. Hij
rekent 3500 tot 4000 gulden inkomstenderving per dag en verwacht dat de
overheid met een schaderegeling bijspringt, net als bij de boeren die
gedupeerd werden door wateroverlast.
FLITSPROEF.
Meer KSV-nieuws op de pagina Havens en vaarwegen: Zeer
kleine meerderheid voor uitbreiding proef met flitslicht (50/47, met
drie ongeldige stemmen), Twijfel over animo buitenland lid te worden
van Schuttevaer (leuk, zo'n internationale afdeling, maar hoe pak je
het nu aan?), Netelenbos zegt KSV subsidie toe (voortzetting),
Champagne op steigers in Born en Maasbracht (dat hielp bij de
Oranjesluizen ook), Honderd stemmen voor Sijko Veninga (met algemene
stemmen herbenoemd als vice-voorzitter; nieuw in het hoofdbestuur Kees
den Braber en Rosalie Hoogeveen-Visser), Jan Struijk Ridder ('de
strengste, maar wel de beste penningmeester van Nederland', 'met drie
jaar Vreeswijk', eert zijn eigen 'gouden team') en Haven van Haaften
moet rustige slaapplaats blijven.
HERORIENTERING.
We onderbreken het KSV-nieuws opnieuw voor de pagina
Nieuws en achtergronden met als opening IVR staat voor een 'uitdagende'
heroriëntering op takenpakket. Opmerkelijk nieuwsfeit is dat het aantal
uitgereikte Certificaten van Deugdelijkheid in 1998 met 96 daalde naar
783. Volgens de IVR komt dat doordat de verzekeraars het certificaat
niet meer als voorwaarde hanteren en doordat in het kader van de
Europese sloopmaatregel recent ruim 250 schepen uit de markt zijn
verdwenen. Schuttevaer bericht verder van een aanvaring vna de nieuwe
Amistade tegen de Suurhoffbrug over het Hartelkanaal. Het schip had
niets behalve een paar beschadigde containers, de brug is er erger aan
toe.
TOEREKENING.
Op Varend bestaan weer zo'n golf 'Oranje-wij-gevoel', een
uitspraak die overigens wordt toegeschreven aan Sander Janssen van ms
Factotum. Voorzitter Jan Terlouw brengt Schuttevaer muzikale hulde
(dat doet je wat), Toerekening onderhoudskosten pakt nadelig uit voor
het schip, het openingsartikel Binnenvaart mist voorlichting over
opleidingsmogelijkheden, 'En zijn roepnaam wordt Koninklijke
Schuttevaer' (niet meer zeuren), 'Binnenvaart Nederland heeft
onafhankelijk bestuur nodig', Groenewold boycot congres (eindeloze
eenmansactie), een serie kleinere berichten van het congres en 'Hier
zitten we op onze plek, jongens' over het jubileumfeest zaterdagavond in
de passagiersterminal, inclusief een vuurwerk met 'Koninklijke S'.
LACHERTJE.
'Bodemtarief is een lachertje' is de opening van de pagina
Vervoermarkt. Bevrachter J. Overmeer vindt het BBT-idee maar niks vooral
omdat er veel nieuw werk aan zou komen waar het niet bij van pas komt.
EVO schrijft in haar EVO Visie dat 'bodemtarieven definitief achter ons
liggen'. Bevrachter H.C. van Strien gelooft er ook niet in en verwijst
naar de Duitse Festfrachten die ook steeds werden omzeild. Hij verwacht
meer van dwingende overheidsmaatregelen om vervoer van de weg te halen.
Zo zijn er nog meer varianten op het thema bodemtarief bij elkaar
gescharreld. Volgens een Belgische bevrachter moet de schipper zelf de
prijs bepalen en nee durven zeggen.
DIENSTJAREN.
Tot slot op Kielzog aandacht voor het douaneschip Dolfijn,
waarschijnlijk het overheidsvaartuig met de meeste dienstjaren.
Douaneschip Dolfijn kan geen modern binnenschip bijhouden staat er
boven. Sinds 1957 vaart het al. 'We moeten een roepje doen om te vragen
wat af te stoppen als we varend aan boord willen stappen', zegt schipper
Daan Zuiddam. In september levert Damen Shipyard de Vlissingse douaniers
de opvolger, een eveneens 25 meter Stan Patrol met twee MAN-diesels in
de machinekamer, elk goed voor 1000 pk. De nieuwe boot, die Jan van Gent
gaat heten, snijdt straks met een vaartje van 24 knopen door het water,
de ouwe trouwe Dolfijn haalt elf, twaalf knopen.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|