|
HAVENMEESTERS.
Mooie foto van ruim zestig havenmeesters op de in aanbouw
zijnde Clipper Amsterdam. Ze vierden het 50-jarig jubileum van hun
vereniging (VHN) tijdens een tweedaags congres. Verder Jurist beticht
yachtbroker L. van bedreiging en ontvoering (wild west van de
waterkant), Het KANTOOR en Kluwer brengen vakmagazine uit (Magazine
Binnenvaart verschijnt deze maand voor het eerst), en Steeds minder
kleuters naar ligplaatsscholen (uit de LOV-ledenraad, over de vraag of
walscholen wellicht een handje helpen bij vermindering van het toch al
teruglopend bezoek aan de speciale ligplaatsscholen).
TELEMATICA.
De pagina 'Nieuws en achtergronden' opent met BICS vormt de
basis van snelle toename telematica in stuurhut, waarin de Rotterdamse
havenmeester Jaap Lems zegt: 'Je vraagt je af hoe we het ooit zonder die
systemen hebben kunnen doen.' In België houden
schippersvertegenwoordigers taai vast aan invoering van bodemtarieven.
In Van Bodemtarieven is de werkzaamheid bewegen zegt voorzitter Karel
Verberght van de afdeling tankvaart van de VBR: 'Bodemtarieven hebben
wel degelijk nut voor de binnenvaart. Dat heeft de praktijk in de
Belgische tankvaart en in Duitsland wel uitgewezen. Bovendien zijn de
recente reacties van verladers en bevrachters het bewijs dat het zo is.
Immers, zouden zij er zich anders zo fel tegen verzetten?'
AANBESTEDING.
In een advertentie op de pagina Familieberichten meldt de
Stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart (SAB) dat de niet-openbare
aanbesteding van de inzameling van olie- en vethoudende
scheepsafvalstoffen uit de binnenvaart in het Europees Publicatieblad
S096/1999 van 19 mei staat. Daarnaast adverteert Vie à Deux met
'relatiebemiddeling voor mensen zoals u en ik'. Internaatsnieuws is te
vinden op 'Varend bestaan'. De pagina opent met LOV reageert afwachtend
op heropening subsidie-discussie waarin geconstateerd wordt dat
internaatspersoneel het vanwege de dreigende toekomst nu al niet zo nauw
meer zou nemen met de verzorging van schipperskinderen. In Pallets zijn alleen met vereende krachten in het schip
te krijgen is de opening van de pagina 'Vervoermarkt'. Het gaat om de
goede logistieke concepten, lezen we in het verslag van de brainstormdag
die Syntens en het Bureau Innovatie Binnenvaart in Rotterdam hielden.
Wie zin heeft in het schilderen van een jacht in de Middellandse Zee kan
reageren op een advertentie voor een 'gehonoreerde vrijwilliger'. De
nieuwe Broeretanker Dordrecht 42 is nog niet meteen aan een
schilderbeurt toe, maar zet wel een nieuwe standaard in veiligheid,
volgens het openingsverhaal op 'Scheepsbouw & Offshore'. Het gaat om de
splinternieuwe Europese veiligheidsnorm EN 12.798.
ADVERTENTIENIEUWS.
Dat de stelling 'advertenties zijn ook nieuws' klopt,
blijkt op meer plaatsen in de krant. Op een halve pagina meldt
Rijkswaterstaat: Gerenoveerde Prinses Beatrixsluis volledig in
bedrijf. De volledige sluisbemanning onder leiding van Peter
Uittenbogaard kwam opdraven voor de foto. Op 12 juni is het echte feest,
als staatssecretaris De Vries de sluis officieel in gebruik stelt. In
'Wacht te Kooi' lezen we niet alleen Kustwacht bezorgd over vele
onbedoelde GMDSS-meldingen, maar ook Carien Droppers, eerste vrouw als
eerste stuurman Jo Tankers. Met een foto, waarop zij haar fietsstuur
(jawel) stevig in handen houdt. Nog meer advertentienieuws is het
paginagrote bedankje van de Koninklijke Schuttevaer aan 'allen die de
viering van het 150-jarig bestaan van onze vereniging tot een
onvergetelijke gebeurtenis gemaakt hebben'. En uiteraard blikte de
Schuttevaer al even vooruit naar de - inmiddels alweer voorbije -
Schuttevaerrace: 'Beweegt dat nou erg, zo'n boot?'
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|