Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.37 van 16.9.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl

Oom Bert
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 18 september 1999

Overcapaciteit

Geen binnenschipper zal zich wagen in de stroomversnelling bij het Noorse Bodo, in de overgang van het Skjerstadfjord en het Saltfjord. Schipper/fotograaf Arie Jonkman legde de stroming daar vast in een zes kolom brede kleurenfoto op de voorpagina. De krant opent bijna net zo breed met Overcapaciteit in aanbouw. Jan de Vries van de Europese Schippersorganisatie (ESO) stelt daarin vast dat de oud-voor-nieuwregeling in het grotere segment voor niets is geweest, als de Nederlandse schipper in het huidige tempo doorgaat met nieuwbouwen. 'Het gaat niet meer om dertig schepen uit China. Varend Nederland heeft inmiddels 160 bouwtekeningen voor goedkeuring aan de Scheepvaartinspectie voorgelegd en er worden wekelijks enkele schepen opgeleverd.'

LEVENSGROOT PROBLEEM. De Rijksverkeersinspectie zou De Vries' zorgen delen, en hij weet ook dat Frankrijk, België en met name Duitsland 'een levensgroot probleem' zien. De beschuldigende vinger wijst in alle gevallen naar de Nederlandse particulieren. Zij zijn het die capaciteit toevoegen aan de markt. VVD-Tweede Kamerlid Blaauw, voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat 'wil het er zeker over hebben'. Scheepsmakelaar Snijders van Huizinga & Snijders ziet het 'iets minder zwart'. Volgens hem is er nog makkelijk plaats voor 160 extra schepen. Vervelend voor de schepen die voor zeven gulden niet meer naar Krotzenburg kunnen varen, maar die vinden wel weer een andere markt, meent Snijders. Over de overcapaciteit gaat ook het Schuttevaer-commentaar Donderwolk op pagina 3.

PRINSJESDAG. Ander nieuws op de voorpagina: Haniel wil complete vloot overnemen van Thyssen-Krupp (vier duwboten, 33 duwbakken, totaal 85.000 ton), Schuttevaer te gast op Prinsjesdag (koningin Beatrix nodigt dinsdag 25 leden van de Koninklijke Schuttevaer uit voor de lunch, voordat zij in haar gouden koets richting Binnenhof vertrekt), Duur vrachtje (XMM-satelliet van 250 miljoen gulden in ms Emeli van Katwijk naar Rotterdam; het tarief liet te wensen over), Douane verdient containerscan al in halfjaar terug (voor 30 miljoen gulden accijnzen alsnog inbaar) en Internaatsjongeren grijpen naar zaktelefoon als iets hen niet zint aan groepsleiding (bij ruzie hebben ze hun ouders direct onder de knop).

SNELLE SCHEPEN. De pagina 'Havens en vaarwegen' opent met V&W begrijpt vrees Schuttevaer voor komst snelle schepen niet. Toch is er eind september overleg met de directie van Waterbus BV en High Speed Ferry over eventuele aanvullende voorrangsregels voor het veilig in de vaart brengen van snelle schepen in het Drechtstedengebied. Al voor de krant bij de lezers is wordt op de Schuttevaer-site op het artikel gereageerd. Websurfer Pieter Lodder deelt de vrees van de Koninkljke Schuttevaer, mede naar aanleiding van een eigen nare ervaring met de snelle veerboot Koegelwieck op het Wad.

ENIGE ECHTE. Op 'Nieuws en achtergronden' zien we de schade aan het beunschip Joy dat vorige week woensdagnacht op het Markermeer in volle vaart de duwcombinatie Tyfoon/beunbak IJburg ramde. De pagina opent met ASV-bestuur wil "enige echte schippersbond" niet opgeven, al weer een kluchtig hoofdstuk uit de nadagen van de Algemeene Schippers Vereeniging die een halve eeuw geleden nog 3400 leden telde. Nu lijken de dagen geteld. Zaterdag zou worden beslist over het voortbestaan, maar tegenover het negenkoppige bestuur zaten niet meer dan zestien mensen, onder wie zeven varende leden. Te weinig voor zo'n beslissing, meldt Schuttevaer. Er gaat nu eenbrief naar de leden met de vraag te kiezen tussen contributieverhoging of opheffing van de vereniging.

AFVALTRANSPORTEN. Op dezelfde pagina ook al iets van de extra aandacht die de krant deze week geeft aan de Stichting Afvalstoffen Binnenvaart: SAB zet risico's en regels rond verontreinigde lading op een rij. Rechten, plichten en voorwaarden bij afvaltransporten vragen om verduidelijking; de SAB maakte er een folder van. Ook over de SAB gaat het openingsartikel op 'Varend bestaan': Individueel inzicht bilge-afgifte moet milieu-imago schip dienen, alvast vooruitlopend op de brief die elke schipper volgende week krijgt over zijn eigen bilge-afgifte in verhouding tot die met vergelijkbare scheepstypen. De SAB heeft inmiddels ook een klachtenlijn geopend op 010-412 95 44, waar schippers ook terecht kunnen met vragen over het Scheepsmilieuplan en afvaltransporten.

FAXBEURS. In Frankrijk draait de toerbeurt ook niet lang meer; eind dit jaar is het gebeurd. CATF wil met vijf eigen kantoren Franse beurs overeind houden vertelt hoe gewerkt wordt aan een alternatief, waarin computers en faxen (geen e-mail!) worden ingezet bij de werkverdeling. Merkwaardig bouwsel is de waterwoning waarvan een model sinds vorige week maandag ligt afgemeerd in de Amsterdamse IJhaven. In IJburg zijn er vijfhonderd van gepland. 'In Bedrijf' vertelt van een ander initiatief: Bestuurder Gosse Kroon richt Binnenvaart Advies Bureau op. De oud-ASV-voorzitter kent z'n eigen kwaliteiten, blijkt uit de aanhef: 'Ik ga mij weer inzetten voor de inkomenspositie van de schipper. Eigenlijk doet niemand dat nu. En het is zonde mijn kennis en ervaring op dat terrein niet te gebruiken.'

ALLESKUNNER. Klasse IV-slib kan probleemloos in dure alleskunner IJsseldelta luidt de kop boven het openingsartikel op de pagina 'Scheepbouw & Offshore'. Zoon Peter en vader Piet Mourik verruilen de Rijnvaart voor een nieuw varend project. Hun IJsseldelta meet slechts 61 bij 9 meter, is uitgerust met een kraan en speciaal gebouwd voor vervoer van zwaar verontreinigd slib. De markt voor het schip is er, weten ze. 'Maar die markt hebben we bepaald niet in onze zak.' Onderop de pagina het begin van een nieuwe serie over studenten op toernee langs toekomstige werkgevers: In de boot genomen '99. In de eerste aflevering komen Tille Shipyards, Cono Industry Group en Vuyk Engineering aan bod.

BIJZONDER. Op de extra pagina 'Varend bestaan' nemen we afscheid van directeur Leen Schlosser van het Noordzee College in Harlingen. Leerlingen nautisch onderwijs hebben vooral structuur nodig, zegt hij in de kop. Verder noemt hij zijn inbreng 'niet bijzonder bijzonder', ook al was die vorig jaar goed voor een koninklijke onderscheiding. Op 1 oktober even kijken naar het tv-programma Tros Aktua in bedrijf, waarin vijf CBRB'ers aan het woord komen. En verder is er kermiszondag 26 september in Maasbracht weer een waterprocessie. Op 'Kielzog' het verhaal van juf Riet Buitelaar, die na bijna dertig jaar afscheid nam van het Dordtse internaat De Singel: 'Je doet wat een moeder doet'.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index