|
LEVENSGROOT PROBLEEM.
De Rijksverkeersinspectie zou De Vries' zorgen
delen, en hij weet ook dat Frankrijk, België en met name Duitsland 'een
levensgroot probleem' zien. De beschuldigende vinger wijst in alle
gevallen naar de Nederlandse particulieren. Zij zijn het die capaciteit
toevoegen aan de markt. VVD-Tweede Kamerlid Blaauw, voorzitter van de
Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat 'wil het er zeker over
hebben'. Scheepsmakelaar Snijders van Huizinga & Snijders ziet het 'iets
minder zwart'. Volgens hem is er nog makkelijk plaats voor 160 extra
schepen. Vervelend voor de schepen die voor zeven gulden niet meer naar
Krotzenburg kunnen varen, maar die vinden wel weer een andere markt,
meent Snijders. Over de overcapaciteit gaat ook het
Schuttevaer-commentaar Donderwolk op pagina 3.
PRINSJESDAG.
Ander nieuws op de voorpagina: Haniel wil complete vloot
overnemen van Thyssen-Krupp (vier duwboten, 33 duwbakken, totaal 85.000
ton), Schuttevaer te gast op Prinsjesdag (koningin Beatrix nodigt
dinsdag 25 leden van de Koninklijke Schuttevaer uit voor de lunch,
voordat zij in haar gouden koets richting Binnenhof vertrekt), Duur
vrachtje (XMM-satelliet van 250 miljoen gulden in ms Emeli van Katwijk
naar Rotterdam; het tarief liet te wensen over), Douane verdient
containerscan al in halfjaar terug (voor 30 miljoen gulden accijnzen
alsnog inbaar) en Internaatsjongeren grijpen naar zaktelefoon als iets
hen niet zint aan groepsleiding (bij ruzie hebben ze hun ouders direct
onder de knop).
SNELLE SCHEPEN.
De pagina 'Havens en vaarwegen' opent met V&W begrijpt
vrees Schuttevaer voor komst snelle schepen niet. Toch is er eind
september overleg met de directie van Waterbus BV en High Speed Ferry
over eventuele aanvullende voorrangsregels voor het veilig in de vaart
brengen van snelle schepen in het Drechtstedengebied. Al voor de krant
bij de lezers is wordt op de Schuttevaer-site op het artikel gereageerd.
Websurfer Pieter Lodder deelt de vrees van de Koninkljke Schuttevaer,
mede naar aanleiding van een eigen nare ervaring met de snelle veerboot
Koegelwieck op het Wad.
ENIGE ECHTE.
Op 'Nieuws en achtergronden' zien we de schade aan het
beunschip Joy dat vorige week woensdagnacht op het Markermeer in volle
vaart de duwcombinatie Tyfoon/beunbak IJburg ramde. De pagina opent met
ASV-bestuur wil "enige echte schippersbond" niet opgeven, al weer een
kluchtig hoofdstuk uit de nadagen van de Algemeene Schippers Vereeniging
die een halve eeuw geleden nog 3400 leden telde. Nu lijken de dagen
geteld. Zaterdag zou worden beslist over het voortbestaan, maar
tegenover het negenkoppige bestuur zaten niet meer dan zestien mensen,
onder wie zeven varende leden. Te weinig voor zo'n beslissing, meldt
Schuttevaer. Er gaat nu eenbrief naar de leden met de vraag te kiezen
tussen contributieverhoging of opheffing van de vereniging.
AFVALTRANSPORTEN.
Op dezelfde pagina ook al iets van de extra aandacht
die de krant deze week geeft aan de Stichting Afvalstoffen Binnenvaart:
SAB zet risico's en regels rond verontreinigde lading op een rij.
Rechten, plichten en voorwaarden bij afvaltransporten vragen om
verduidelijking; de SAB maakte er een folder van. Ook over de SAB gaat
het openingsartikel op 'Varend bestaan': Individueel inzicht
bilge-afgifte moet milieu-imago schip dienen, alvast vooruitlopend op
de brief die elke schipper volgende week krijgt over zijn eigen
bilge-afgifte in verhouding tot die met vergelijkbare scheepstypen. De
SAB heeft inmiddels ook een klachtenlijn geopend op 010-412 95 44, waar
schippers ook terecht kunnen met vragen over het Scheepsmilieuplan en
afvaltransporten.
FAXBEURS.
In Frankrijk draait de toerbeurt ook niet lang meer; eind dit
jaar is het gebeurd. CATF wil met vijf eigen kantoren Franse beurs
overeind houden vertelt hoe gewerkt wordt aan een alternatief, waarin
computers en faxen (geen e-mail!) worden ingezet bij de werkverdeling.
Merkwaardig bouwsel is de waterwoning waarvan een model sinds vorige
week maandag ligt afgemeerd in de Amsterdamse IJhaven. In IJburg zijn er
vijfhonderd van gepland. 'In Bedrijf' vertelt van een ander initiatief:
Bestuurder Gosse Kroon richt Binnenvaart Advies Bureau op. De
oud-ASV-voorzitter kent z'n eigen kwaliteiten, blijkt uit de aanhef: 'Ik
ga mij weer inzetten voor de inkomenspositie van de schipper. Eigenlijk
doet niemand dat nu. En het is zonde mijn kennis en ervaring op dat
terrein niet te gebruiken.'
ALLESKUNNER.
Klasse IV-slib kan probleemloos in dure alleskunner
IJsseldelta luidt de kop boven het openingsartikel op de pagina
'Scheepbouw & Offshore'. Zoon Peter en vader Piet Mourik verruilen de
Rijnvaart voor een nieuw varend project. Hun IJsseldelta meet slechts 61
bij 9 meter, is uitgerust met een kraan en speciaal gebouwd voor vervoer
van zwaar verontreinigd slib. De markt voor het schip is er, weten ze.
'Maar die markt hebben we bepaald niet in onze zak.' Onderop de pagina
het begin van een nieuwe serie over studenten op toernee langs
toekomstige werkgevers: In de boot genomen '99. In de eerste
aflevering komen Tille Shipyards, Cono Industry Group en Vuyk
Engineering aan bod.
BIJZONDER.
Op de extra pagina 'Varend bestaan' nemen we afscheid van
directeur Leen Schlosser van het Noordzee College in Harlingen.
Leerlingen nautisch onderwijs hebben vooral structuur nodig, zegt hij
in de kop. Verder noemt hij zijn inbreng 'niet bijzonder bijzonder', ook
al was die vorig jaar goed voor een koninklijke onderscheiding. Op 1
oktober even kijken naar het tv-programma Tros Aktua in bedrijf,
waarin vijf CBRB'ers aan het woord komen. En verder is er kermiszondag
26 september in Maasbracht weer een waterprocessie. Op 'Kielzog' het
verhaal van juf Riet Buitelaar, die na bijna dertig jaar afscheid nam
van het Dordtse internaat De Singel: 'Je doet wat een moeder doet'.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|