Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.21 van 13.5.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks

Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus

Abonneren



Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 15 mei 1999

Aangrijpend Avanti

Vaste lezers hadden de krant al vóór Hemelvaartsdag. Voor hoeveel lezers was Drie doden en tien gewonden na exploderen Avanti bij belading toen nog het echte nieuws? Wat je aangrijpt blijf je over lezen, natuurlijk. Zoals het citaat op de voorpagina, dat deze week genomen is uit het ooggetuigeverslag van Jos Hoffmann: 'Daar sta je dan. Alleen langs de oever, kijkend naar rook die uit de woning van het verwoeste schip opkringelt, naar de blusboten die nog wat water op de LRG 23 spuiten en naar een klein Rettungsdienstbootje dat naar de jongen speurt. Shit! Een politieheli komt laag over om te gebaren dat ik moet opkrassen. De pot op. Hier loop je niet zomaar van weg.'

HARD EN HELDER. In het openingsartikel gelden de feiten; afgewogener dan ze kort na de ramp in het VAART!Forum konden zijn. Veel uitgebreider en diepgravender dan de paar regels schaamteloze berichtgeving over stank en het risico van watervervuiling door het scheepsongeval in de Nederlandse dagbladen. Een openingszin die stáát: 'Pas als het wrak van het mts Avanti is gelicht, wordt misschien duidelijk wat de oorzaak is geweest van de explosie en het daarop volgende inferno bij Erdölchemie (EC) in Dormagen, dat vorige week in de nacht van donderdag op vrijdag de twintigjarige Jeffrey Keijzer uit Barendrecht en de twee bemanningsleden van het Duitse mts LRG 23 het leven heeft gekost. Volgens directeur Hagen Nörenberg van EC heeft de walinstallatie tijdens het laden van de Avanti goed gefunctioneerd en moet de oorzaak daarom op het schip worden gezocht.' Hard en helder, hoewel de opmerking dat de lading (EC 77) een vlampunt heeft van 180 graden de plank eventjes misslaat. EC 77 zal waarschijnlijk al net boven het vriespunt ontbranden.

LANGE STAART. Op de voorpaginafoto de uitgebrande en geknakte tanker Avanti, bij het artikel een behulpzaam schetsje van de situatie ter plaatse. En een vervolg op 'Nieuws en achtergronden'. Verslaggever Jos Hoffmann vertelt zijn eigen verhaal in Woordvoerders omzeilen verpletterende waarheid, met meer foto's van de ramp. En het nieuws wordt uitgediept met 'Meer goede vluchtwegen zijn een bittere noodzaak', waarin voorzitter Karel Verberght van de VBR-afdeling tankvaart zijn visie geeft. Het verhaal krijgt nog een lange staart, en hééft die ook al in de ingezonden brief 'Schandelijk gedrag schippers na ramp met tanker Avanti' van schipper A.B. Bieleveld van ms Carpentier. Hij lag bij Kaiserswerth te wachten tot de Rijn weer werd vrijgegeven, en ergerde zich mateloos aan het taalgebruik via de marifoon. Bieleveld: 'Wist u dat twee van uw collega's kort daarvoor zijn verbrand en er nog een jongen werd vermist? U moest u schamen, met uw gestress.'

LEKGESTOTEN. Meer tankvaartnieuws op de voorpagina: Magnolia verdaagt op dam Vlissingen. Van de lading kerosine stroomde 25-30 ton het schip uit, toen de Magnolia op de oostelijke havendam van de Sloehaven in Vlissingen omhoogliep. De tanker moest wachten op een uitvarend zeeschip, en verdaagde door het opkomend water en de wind. Twee ladingtanks waren lekgestoten. Duikers constateerden een scheur van een meter bij twintig centimeter. Een ander schadegeval: Roemeense casco's lopen schade op tijdens zeetransport (deuken en scheuren in dwarsgeplaatste casco's op Mighty Servant 2). En verder: KNRM-tram (jubilerende reddingmij tramt door Scheveningen), Noord-Zuid roept leden wellicht voor het laatst bijeen (zaterdag stemmen over opheffing op de Zwarte Zwaan in Rotterdam), Feestje rond BICS (symposium in Rotterdam, 28 mei), Doeksen neemt Spido over.

DESILLUSIE. In Schippers laten het afweten op tweede actievergadering BBT spreekt voorman Hugo Goethals van een desillusie. Hij hoopte maar dat er in Brussel deze week meer schippers zouden zijn dan de 400 die vrijdag in Berchem acte de présence gaven. Bewust was een veel grotere zaal gehuurd, maar die raakte hooguit voor de helft gevuld. Van de voorgestelde acties - op en af laten schutten om de vaart te vertragen en geen werk aannemen - leek begin deze week ook maar weinig terecht te komen. 'Nu het werk weer een beetje aantrekt, geven opeens veel minder schippers thuis', zegt Goethals. Op dezelfde pagina Nieuws en achtergronden in Horten & Stoten het motorverhaal Een blok uit de woestijn over de SW DRO 216 in het douanevaartuig Dolfijn. In Groter bestuur ondernemers CBRB meldt voorzitter Rinus de Korte dat het steeds leuker wordt in de groep: 'We zitten nu bijna aan de 200 leden, inclusief de 85 zand- en grindschippers en 35 tot 50 tankvaarders.'

CHARTER. Het openingsverhaal Schipper kan zelf charter maken om moeilijkheden te voorkomen loopt vooruit op de IVR-bijlage bij de krant van volgende week. E.L.W. Klumperbeek van Het Anker neemt na 36 jaar afscheid van de afdeling rechtsbijstand en hij is duidelijk in zijn uitspraken: 'Dat schippers tegenwoordig geen charters en connossementen meer krijgen kan echt niet. Dat is vragen om moeilijkheden. De schipper krijgt geen papier meer te zien, de laatste tijd. Ik adviseer ze daarom zelf een overeenkomst op papier te zetten, in chartervorm. Volgens de wet mag dat, de schipper heeft het recht daartoe.' Volgende week dus een uitgebreider interview in de IVR-bijlage.

VERKEERDE INDRUK. Een opmerkelijk verhaal is Harde wind en boze woorden verstieren AMVV-zeilwedstrijd. Vooral Fred, de havenmeester van Ottenhome aan de Loosdrechtste Plassen, zal zich het baldadig gezelschap nog lang herinneren. Maar wind en weder dienende zijn ze er volgend jaar allemaal weer. In de ingezonden brief 'Schuttevaer blijft schippersvereniging' zet het hoofdbestuur even een verkeerde indruk recht uit het redactioneel commentaar van twee weken geleden. En matroos René van der Linden doet hetzelfde in zijn brief met betrekking tot een artikel over het koppelverband Brigitte dat geen personeel kan krijgen. Van zijn stage aan boord hield René geen goede herinnering over: 'Het enige wat je wordt uitgelegd, is: Dit zijn bolders, dat is een touw en dat moet om die bolders heen. Dan word je wel aan je aan je lot overgelaten.'

MEER MET BINNENVAART. EVO-secretaris Jetze Tjalma is nu directeur van de Nederlandse vestiging van TransCare in Delft, waar hij veel verzamelde kennis wil gebruiken om meer te doen met binnenvaart, lezen we in Project Modal Shift valt positief uit voor kleine lading en schip. TransCare adviseert en helpt bedrijven bij intermodale vervoersconcepten en daar weet Tjalma door zijn werk bij de verladersorganisatie alles van. Op Vervoermarkt ook het bericht 'Studiedag pallets slechts bij handvol schippers in trek'. Voor 29 mei hebben zich 70 deelnemers gemeld, waaronder slechts een handvol schippers. Wie er alsnog -gratis- bij wil zijn kan terecht bij Binnenvaart Nederland, tel. 010-206 06 06.

ZILVEREN FLUIT. De 'publieksprijs' van de VAART!Peiling ging weliswaar naar Hr Ms Rotterdam, maar de jury van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied (KNVTS) koos unaniem voor de Jowi als 'Schip van het Jaar 1998'. Schipper-eigenaar Henk Wanders kreeg de Zilveren Fluit zaterdag uit handen van minister Tineke Netelenbos. Ze kennen elkaar inmiddels... De jury bleek onder de indruk van het ontwerp, waardoor het schip tweemaal zoveel containers kan vervoeren, ook bij geringe diepte. Daarnaast stelt de jury tevreden vast dat in het ontwerp veel aandacht is besteed aan milieu en veiligheid. Zo hoeft tijdens laden en lossen geen bemanning in de laad- en loszone aanwezig te zijn. Door plaatsing van containergeleiders is het niet nodig na het laden op de containers te klimmen om ze vast te zetten.

LANGLOPEND. De Scheepsbouwpagina opent met Barto sluit langlopend contract voor 'kleine' chemietanker Yoeri. De 1507 tons tanker werd zaterdag overgedragen in Bergen op Zoom. Dat het nuttig laadvermogen 1900 kuub kleiner is dan van zijn vorige schip, een mineraalolietanker van 2550 ton, is volgens Koert Barto niet zo vreemd als het lijkt: 'Chemicaliëntankers van deze afmetigingen blijken de hoogste bezettingsgraad en dus het beste rendement te hebben. In het chemieverver gaat het nu eenmaal hoofdzakelijk om kleinere partijen dan in de mineralensector.' De Yoeri zit ruim in de telematica, inclusief internetfaciliteiten en een aansluiting op VAART!Forum.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index