|
HARD EN HELDER.
In het openingsartikel gelden de feiten; afgewogener dan
ze kort na de ramp in het VAART!Forum konden zijn. Veel uitgebreider en
diepgravender dan de paar regels schaamteloze berichtgeving over stank
en het risico van watervervuiling door het scheepsongeval in de
Nederlandse dagbladen. Een openingszin die stáát: 'Pas als het wrak van
het mts Avanti is gelicht, wordt misschien duidelijk wat de oorzaak is
geweest van de explosie en het daarop volgende inferno bij Erdölchemie
(EC) in Dormagen, dat vorige week in de nacht van donderdag op vrijdag
de twintigjarige Jeffrey Keijzer uit Barendrecht en de twee
bemanningsleden van het Duitse mts LRG 23 het leven heeft gekost.
Volgens directeur Hagen Nörenberg van EC heeft de walinstallatie tijdens
het laden van de Avanti goed gefunctioneerd en moet de oorzaak daarom op
het schip worden gezocht.' Hard en helder, hoewel de opmerking dat de
lading (EC 77) een vlampunt heeft van 180 graden de plank eventjes
misslaat. EC 77 zal waarschijnlijk al net boven het vriespunt
ontbranden.
LANGE STAART.
Op de voorpaginafoto de uitgebrande en geknakte tanker
Avanti, bij het artikel een behulpzaam schetsje van de situatie ter
plaatse. En een vervolg op 'Nieuws en achtergronden'. Verslaggever Jos
Hoffmann vertelt zijn eigen verhaal in Woordvoerders omzeilen
verpletterende waarheid, met meer foto's van de ramp. En het nieuws
wordt uitgediept met 'Meer goede vluchtwegen zijn een bittere noodzaak',
waarin voorzitter Karel Verberght van de VBR-afdeling tankvaart zijn
visie geeft. Het verhaal krijgt nog een lange staart, en hééft die ook
al in de ingezonden brief 'Schandelijk gedrag schippers na ramp met
tanker Avanti' van schipper A.B. Bieleveld van ms Carpentier. Hij lag
bij Kaiserswerth te wachten tot de Rijn weer werd vrijgegeven, en
ergerde zich mateloos aan het taalgebruik via de marifoon. Bieleveld:
'Wist u dat twee van uw collega's kort daarvoor zijn verbrand en er nog
een jongen werd vermist? U moest u schamen, met uw gestress.'
LEKGESTOTEN.
Meer tankvaartnieuws op de voorpagina: Magnolia verdaagt
op dam Vlissingen. Van de lading kerosine stroomde 25-30 ton het schip
uit, toen de Magnolia op de oostelijke havendam van de Sloehaven in
Vlissingen omhoogliep. De tanker moest wachten op een uitvarend
zeeschip, en verdaagde door het opkomend water en de wind. Twee
ladingtanks waren lekgestoten. Duikers constateerden een scheur van een
meter bij twintig centimeter. Een ander schadegeval: Roemeense casco's
lopen schade op tijdens zeetransport (deuken en scheuren in
dwarsgeplaatste casco's op Mighty Servant 2). En verder: KNRM-tram
(jubilerende reddingmij tramt door Scheveningen), Noord-Zuid roept
leden wellicht voor het laatst bijeen (zaterdag stemmen over opheffing
op de Zwarte Zwaan in Rotterdam), Feestje rond BICS (symposium in
Rotterdam, 28 mei), Doeksen neemt Spido over.
DESILLUSIE.
In Schippers laten het afweten op tweede actievergadering
BBT spreekt voorman Hugo Goethals van een desillusie. Hij hoopte maar
dat er in Brussel deze week meer schippers zouden zijn dan de 400 die
vrijdag in Berchem acte de présence gaven. Bewust was een veel grotere
zaal gehuurd, maar die raakte hooguit voor de helft gevuld. Van de
voorgestelde acties - op en af laten schutten om de vaart te vertragen
en geen werk aannemen - leek begin deze week ook maar weinig terecht te
komen. 'Nu het werk weer een beetje aantrekt, geven opeens veel minder
schippers thuis', zegt Goethals. Op dezelfde pagina Nieuws en
achtergronden in Horten & Stoten het motorverhaal Een blok uit de
woestijn over de SW DRO 216 in het douanevaartuig Dolfijn. In Groter
bestuur ondernemers CBRB meldt voorzitter Rinus de Korte dat het steeds
leuker wordt in de groep: 'We zitten nu bijna aan de 200 leden,
inclusief de 85 zand- en grindschippers en 35 tot 50 tankvaarders.'
CHARTER.
Het openingsverhaal Schipper kan zelf charter maken om
moeilijkheden te voorkomen loopt vooruit op de IVR-bijlage bij de krant
van volgende week. E.L.W. Klumperbeek van Het Anker neemt na 36 jaar
afscheid van de afdeling rechtsbijstand en hij is duidelijk in zijn
uitspraken: 'Dat schippers tegenwoordig geen charters en connossementen
meer krijgen kan echt niet. Dat is vragen om moeilijkheden. De schipper
krijgt geen papier meer te zien, de laatste tijd. Ik adviseer ze daarom
zelf een overeenkomst op papier te zetten, in chartervorm. Volgens de
wet mag dat, de schipper heeft het recht daartoe.' Volgende week dus een
uitgebreider interview in de IVR-bijlage.
VERKEERDE INDRUK.
Een opmerkelijk verhaal is Harde wind en boze woorden
verstieren AMVV-zeilwedstrijd. Vooral Fred, de havenmeester van
Ottenhome aan de Loosdrechtste Plassen, zal zich het baldadig gezelschap
nog lang herinneren. Maar wind en weder dienende zijn ze er volgend jaar
allemaal weer. In de ingezonden brief 'Schuttevaer blijft
schippersvereniging' zet het hoofdbestuur even een verkeerde indruk
recht uit het redactioneel commentaar van twee weken geleden. En matroos
René van der Linden doet hetzelfde in zijn brief met betrekking tot een
artikel over het koppelverband Brigitte dat geen personeel kan krijgen.
Van zijn stage aan boord hield René geen goede herinnering over: 'Het
enige wat je wordt uitgelegd, is: Dit zijn bolders, dat is een touw en
dat moet om die bolders heen. Dan word je wel aan je aan je lot
overgelaten.'
MEER MET BINNENVAART.
EVO-secretaris Jetze Tjalma is nu directeur van de
Nederlandse vestiging van TransCare in Delft, waar hij veel verzamelde
kennis wil gebruiken om meer te doen met binnenvaart, lezen we in
Project Modal Shift valt positief uit voor kleine lading en schip.
TransCare adviseert en helpt bedrijven bij intermodale vervoersconcepten
en daar weet Tjalma door zijn werk bij de verladersorganisatie alles
van. Op Vervoermarkt ook het bericht 'Studiedag pallets slechts bij
handvol schippers in trek'. Voor 29 mei hebben zich 70 deelnemers
gemeld, waaronder slechts een handvol schippers. Wie er alsnog -gratis-
bij wil zijn kan terecht bij Binnenvaart Nederland, tel. 010-206 06 06.
ZILVEREN FLUIT.
De 'publieksprijs' van de VAART!Peiling ging weliswaar
naar Hr Ms Rotterdam, maar de jury van de Koninklijke Nederlandse
Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied (KNVTS) koos unaniem voor
de Jowi als 'Schip van het Jaar 1998'. Schipper-eigenaar Henk Wanders
kreeg de Zilveren Fluit zaterdag uit handen van minister Tineke
Netelenbos. Ze kennen elkaar inmiddels... De jury bleek onder de indruk
van het ontwerp, waardoor het schip tweemaal zoveel containers kan
vervoeren, ook bij geringe diepte. Daarnaast stelt de jury tevreden vast
dat in het ontwerp veel aandacht is besteed aan milieu en veiligheid. Zo
hoeft tijdens laden en lossen geen bemanning in de laad- en loszone
aanwezig te zijn. Door plaatsing van containergeleiders is het niet
nodig na het laden op de containers te klimmen om ze vast te zetten.
LANGLOPEND.
De Scheepsbouwpagina opent met Barto sluit langlopend
contract voor 'kleine' chemietanker Yoeri. De 1507 tons tanker werd
zaterdag overgedragen in Bergen op Zoom. Dat het nuttig laadvermogen
1900 kuub kleiner is dan van zijn vorige schip, een mineraalolietanker
van 2550 ton, is volgens Koert Barto niet zo vreemd als het lijkt:
'Chemicaliëntankers van deze afmetigingen blijken de hoogste
bezettingsgraad en dus het beste rendement te hebben. In het
chemieverver gaat het nu eenmaal hoofdzakelijk om kleinere partijen dan
in de mineralensector.' De Yoeri zit ruim in de telematica, inclusief
internetfaciliteiten en een aansluiting op VAART!Forum.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|