Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.3 van 15.1.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!

Hotlinks

Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

9.2.99 - 1.2.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 16 januari 1999

Belgische bedelschippers

Schandaalverhalen over kroegbevrachting en erger kennen we uit de dertiger jaren, van vóór de EV. In België schijnt het na een maand zonder beurs al net zo erg. Weekblad Schuttevaer opent deze week met Verladers trekken Belgische schippers het vel over de oren. Voorman Lidoir van de Vijver van de schippersbond Ons Recht/Notre Droit spreekt in het artikel van dramatische toestanden als gevolg van een vrije val van veel vrachten. Hij meldt zelfs dat circa zeventien Waalse schippers failliet zijn gegaan. 'We zijn bedelaars geworden. Er gaan al stemmen op om zware actie te gaan voeren', zegt Van de Vijver. Bevrachters worden door verladers tegen elkaar uitgespeeld, en vervolgens spelen bevrachters hetzelfde spel met schippers.

GLOEDVOL. Dramatisch is ook de ondergang van de Mark Twain, de houten raderboot die vermoedelijk in vlammen opging doordat een junk zich wilde warmen. Het levert nog een gloedvolle plaat op, maar dat was het dan. RWS sluit zelf contracten ijsbreken op IJsselmeer, en wij maar denken dat het Centraal Informatiepunt Bestrijding IJs (Cibij) dat voor het grootste deel van Nederland ging regelen. Er is geen sprake van dat het Cibij nu al wordt opgeheven, vertelt woordvoerder Kees de Vries: 'Voor de rijksvaarwegen is ons doel - breken op overheidskosten - behaald. Maar voordat we onszelf opheffen willen we eerst een paar jaar kijken of er op andere plaatsen, regionaal of zelfs internationaal nog duwtjes in de rug nodig zijn.' Laat nu de ijstijd maar komen.

KSV INTERNATIONAL. Ander voorpaginanieuws is Al 358 opgaves voor KSV International. In februari bespreekt het hoofdbestuur hoe de nieuwe afdeling wordt opgetuigd. Verder: KSV, ANWB en KNWV praten over vaarbewijs jachtjes en Duwstelaanvaring Bocht van Erlecom (in de nacht van vrijdag op zaterdag, Haniël 15 met vier bakken opvarend en Veerhaven 5 met vier lege bakken afvarend, alleen materiële schade). De Schuttevaer-kerstpuzzel werd gewonnen door J. Grinwis van ms Piet-Hein.

BETAALDE VOORZIENINGEN. Zo'n KSV helpt de krant mooi de winter door. In Havengeldvrij afmeren brengt de havenfaciliteiten in gevaar doet de Amsterdamse KSV-voorzitter Ed de Jong een oproep de betaalde voorzieningen niet altijd voorbij te varen, omdat ze anders straks niet meer betaalbaar zijn. Jubileumgiften druppelen binnen bij het hoofdbestuur; Amsterdam trekt er ook al tien mille vooruit, bij voorkeur te besteden aan nieuwe vlaggen voor A-leden. Meer KSV-berichten in de krant: Raamsdonksveer alsnog in actie tegen sloopschepen, KSV vreest groei van pleziervaart op Kanaal Z-Beveland, Alleen Amsterdam wil regionale peiling voor KSV-congres, Ouderkerk wil duidelijkheid marifoonkanaal Hartelgebied en KSV Kampen wil ligplaatsen bij stad niet kwijt aan chartervaart.

SCHIPPERSENQUETE. Een club die in het verleden veelvuldig de kolommen haalde, scheidt er mee uit: Bestuur acht NZ uitgespeeld. De vraag is waaraan de twee ton mag worden besteed die nog in de kas zit van de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid. Daar komt geheel in lijn met de NZ-gewoonte een schippersenquête over. Misschien komt het ten goede aan een hogere organisatiegraad van schippers, of aan het bureau van de ESO in Brussel (al lag dat bij Noord-Zuid niet altijd even goed). En zo zijn er nog meer suggesties denkbaar. In de vorige krant hadden we al de verslagen gemist van het bezoek van EP-lid Peijs aan de RK Bond St. Nicolaas ('De Duitsers zijn op oorlogspad') en de tegenvaller voor de Alphense terminal (Plan spoorterminal dwarsboomt nat knooppunt Alphen). Verder lezen we dat oud-binnenvaartman Sijko Veninga gaat VUT'en als burgemeester van Urk en zo meer tijd krijgt voor zijn andere 'banen': vice-voorzitter KSV Schuttevaer, voorzitter stichting ABRI, voorzitter Stifvos en commissaris verzekeringsmaatschappij EFM. Maar misschien ziet het CDA in hem ook nog een senator.

VRACHTINFORMATIE. Op Varend Bestaan staan interessante beschouwingen over het belang van goede en actuele vrachtinformatie. De commentaar-schrijver van de krant roept schippers op mee te doen aan het panel voor de nieuwe rubriek Aan de reis. Dat kennis macht is, wordt met een slotzin onderstreept: 'Wij beseffen, dat die aanpak zijn schaduwkanten heeft voor de andere marktpartijen en kan zorgen voor 'druk' op de schipper hier niet aan mee te werken.' Schuttevaer overweegt de informatie eventueel dagelijks actueel te gaan leveren. Schipper J. Scholten van ms Mokum geef in een ingezonden brief 'Vrachtinfo nodig' de noodzaak van betere informatie aan: 'Toch moet er een manier zijn om een systeem te creëren, waardoor schippers zicht krijgen op prijzen en voorwaarden en daardoor hogere vrachten kunnen krijgen. Winst dus, maar géén overdreven toestanden.'

HOGE NOOD. De advertentiepagina 'Personeelsgids' is deze week veel te klein om alle vacatures op kwijt te kunnen; ze staan zelfs bij 'Familieberichten'. Dat duidt op hoge nood. Nog meer KSV-nieuws: Rijnstreek-voorzitter Siem van Ruiten vindt mèt landelijk voorzitter Jan Terlouw dat de KSV Schuttevaer zich niet alleen met nautisch-technische zaken moet bezighouden, maar vooral ook vervoer naar het water moet trekken. De krant heeft ook nieuws van het slepersfront: Bugsier jaar hele Antwerpse sleepbranche in de gordijnen en Smit investeert wereldwijd in vijftien extra havensleepboten.

ACTIEPLANNEN. De opening op de laatste pagina in de krant is voor het Landelijk Oudercontact van Varenden: LOV reageert terughoudend op actieplannen internaatsouders. Het heeft volgens voorzitter Bas Goudriaan weinig zin als ouders zaterdag bij de Zwarte Zwaan in Rotterdam gaan protesteren tegen verhoging van de ouderbijdrage aan internaatskosten. Op de Zwarte Zwaan is zaterdag een bijzondere LOV-ledenraadsvergadering, waar ouders vanaf half elf welkom zijn. 'Vooralsnog gaat het om inventariseren van argumenten. We willen de vergadering positief opbouwen en het heeft geen zin als allerlei mensen daar van alles gaan roepen', zegt Goudriaan.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index