|
GLOEDVOL.
Dramatisch is ook de ondergang van de Mark Twain, de houten
raderboot die vermoedelijk in vlammen opging doordat een junk zich wilde
warmen. Het levert nog een gloedvolle plaat op, maar dat was het dan.
RWS sluit zelf contracten ijsbreken op IJsselmeer, en wij maar denken
dat het Centraal Informatiepunt Bestrijding IJs (Cibij) dat voor het
grootste deel van Nederland ging regelen. Er is geen sprake van dat het
Cibij nu al wordt opgeheven, vertelt woordvoerder Kees de Vries: 'Voor
de rijksvaarwegen is ons doel - breken op overheidskosten - behaald.
Maar voordat we onszelf opheffen willen we eerst een paar jaar kijken of
er op andere plaatsen, regionaal of zelfs internationaal nog duwtjes in
de rug nodig zijn.' Laat nu de ijstijd maar komen.
KSV INTERNATIONAL.
Ander voorpaginanieuws is Al 358 opgaves voor KSV
International. In februari bespreekt het hoofdbestuur hoe de nieuwe
afdeling wordt opgetuigd. Verder: KSV, ANWB en KNWV praten over
vaarbewijs jachtjes en Duwstelaanvaring Bocht van Erlecom (in de
nacht van vrijdag op zaterdag, Haniël 15 met vier bakken opvarend en
Veerhaven 5 met vier lege bakken afvarend, alleen materiële schade). De
Schuttevaer-kerstpuzzel werd gewonnen door J. Grinwis van ms Piet-Hein.
BETAALDE VOORZIENINGEN.
Zo'n KSV helpt de krant mooi de winter door. In
Havengeldvrij afmeren brengt de havenfaciliteiten in gevaar doet de
Amsterdamse KSV-voorzitter Ed de Jong een oproep de betaalde
voorzieningen niet altijd voorbij te varen, omdat ze anders straks niet
meer betaalbaar zijn. Jubileumgiften druppelen binnen bij het
hoofdbestuur; Amsterdam trekt er ook al tien mille vooruit, bij voorkeur
te besteden aan nieuwe vlaggen voor A-leden. Meer KSV-berichten in de
krant: Raamsdonksveer alsnog in actie tegen sloopschepen, KSV vreest
groei van pleziervaart op Kanaal Z-Beveland, Alleen Amsterdam wil
regionale peiling voor KSV-congres, Ouderkerk wil duidelijkheid
marifoonkanaal Hartelgebied en KSV Kampen wil ligplaatsen bij stad
niet kwijt aan chartervaart.
SCHIPPERSENQUETE.
Een club die in het verleden veelvuldig de kolommen
haalde, scheidt er mee uit: Bestuur acht NZ uitgespeeld. De vraag is
waaraan de twee ton mag worden besteed die nog in de kas zit van de
Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid. Daar komt geheel in lijn met de
NZ-gewoonte een schippersenquête over. Misschien komt het ten goede aan
een hogere organisatiegraad van schippers, of aan het bureau van de ESO
in Brussel (al lag dat bij Noord-Zuid niet altijd even goed). En zo zijn
er nog meer suggesties denkbaar. In de vorige krant hadden we al de
verslagen gemist van het bezoek van EP-lid Peijs aan de RK Bond St.
Nicolaas ('De Duitsers zijn op oorlogspad') en de tegenvaller voor de
Alphense terminal (Plan spoorterminal dwarsboomt nat knooppunt Alphen).
Verder lezen we dat oud-binnenvaartman Sijko Veninga gaat VUT'en als
burgemeester van Urk en zo meer tijd krijgt voor zijn andere 'banen':
vice-voorzitter KSV Schuttevaer, voorzitter stichting ABRI, voorzitter
Stifvos en commissaris verzekeringsmaatschappij EFM. Maar misschien ziet
het CDA in hem ook nog een senator.
VRACHTINFORMATIE.
Op Varend Bestaan staan interessante beschouwingen
over het belang van goede en actuele vrachtinformatie. De
commentaar-schrijver van de krant roept schippers op mee te doen aan het
panel voor de nieuwe rubriek Aan de reis. Dat kennis macht is, wordt
met een slotzin onderstreept: 'Wij beseffen, dat die aanpak zijn
schaduwkanten heeft voor de andere marktpartijen en kan zorgen voor
'druk' op de schipper hier niet aan mee te werken.' Schuttevaer
overweegt de informatie eventueel dagelijks actueel te gaan leveren.
Schipper J. Scholten van ms Mokum geef in een ingezonden brief
'Vrachtinfo nodig' de noodzaak van betere informatie aan: 'Toch moet er
een manier zijn om een systeem te creëren, waardoor schippers zicht
krijgen op prijzen en voorwaarden en daardoor hogere vrachten kunnen
krijgen. Winst dus, maar géén overdreven toestanden.'
HOGE NOOD.
De advertentiepagina 'Personeelsgids' is deze week veel te
klein om alle vacatures op kwijt te kunnen; ze staan zelfs bij
'Familieberichten'. Dat duidt op hoge nood. Nog meer KSV-nieuws:
Rijnstreek-voorzitter Siem van Ruiten vindt mèt landelijk voorzitter Jan
Terlouw dat de KSV Schuttevaer zich niet alleen met nautisch-technische
zaken moet bezighouden, maar vooral ook vervoer naar het water moet
trekken. De krant heeft ook nieuws van het slepersfront: Bugsier
jaar hele Antwerpse sleepbranche in de gordijnen en Smit investeert
wereldwijd in vijftien extra havensleepboten.
ACTIEPLANNEN.
De opening op de laatste pagina in de krant is voor het
Landelijk Oudercontact van Varenden: LOV reageert terughoudend op
actieplannen internaatsouders. Het heeft volgens voorzitter Bas
Goudriaan weinig zin als ouders zaterdag bij de Zwarte Zwaan in
Rotterdam gaan protesteren tegen verhoging van de ouderbijdrage aan
internaatskosten. Op de Zwarte Zwaan is zaterdag een bijzondere
LOV-ledenraadsvergadering, waar ouders vanaf half elf welkom zijn.
'Vooralsnog gaat het om inventariseren van argumenten. We willen de
vergadering positief opbouwen en het heeft geen zin als allerlei mensen
daar van alles gaan roepen', zegt Goudriaan.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|