|
SCHIPPERSVROUWEN.
Verder op de voorpagina: De Binnenvaart op 2000
leden, Salmonella op mps Rotterdam, Aqualiner vist naar concessie
lijndienst Almere-Amsterdam (samenwerking van rederij Tisset en
vervoersorganisatie ConneXXion), Broeiende kolen in Belgische Yankee,
Beroerte op tanker (VTG Gas 82 in Duisburg) en V&W overweegt gelijke
heffingen externe kosten (per tonkm hetzelfde bedrag voor zowel rail,
weg als water om de concurrentie niet te verstoren; stond in
Rekenkamer-rapport over de Betuwelijn). In de aankondigingen voorop nog
een nieuwe rubriek 'Vrouwen aan boord' met de uitspraak
'Schippersvrouwen zijn erg gewild'. Plus een fotootje van Damen's René
Berkvens, de nieuwe directeur van Koninklijke Schelde Groep in
Vlissingen, die volop aan het woord komt in de Scheepsbouwspecial bij de
krant.
BETUWEVRAGEN.
Rampoefeningen zijn altijd leuk omdat de afloop van
tevoren vaststaat, ondanks de explosies en paniek aan boord van de
betrokken schepen. 'Ongeluk komt zelden alleen' is voor Muiden geen
probleem opent de pagina 'Havens en vaarwegen'. De fotograaf kon veilig
z'n plaatje schieten. Bij het openingsartikel Kantoor stelt
Betuwevragen hoeft de vlag nog niet uit; Netelenbos heeft een aantal
vragen gekregen, niet over nut en noodzaak van de spoorlijn, maar om de
concurrentiepositie van de binnenvaart veilig te stellen. Het Kantoor
lijkt gealarmeerd door het voornemen van de overheid de exploitatie zelf
ter hand te nemen. Let ook op de verwijzing aan het eind naar een
uitgebreide tekst van de Rekenkamer en de reacties van bewindslieden,
die te vinden zijn op de Schuttevaer-site. 'Vroeger' moest je dat er
allemaal maar bij denken.
VLAGSTRIJKEN.
Ook op de derde pagina: Boender vraagt vlag te strijken
uit protest tegen lage vrachten. Van 1 tot en met 13 augustus de
nationale driekleur massaal omlaag, is de bedoeling. Om bijval te tonen
met de stelling dat er alleen al omwille van de veiligheid van het
vervoer over water op Europese schaal wettelijke bodemprijzen moeten
komen. Brussel en Den Haag moeten volgens Henk Boender weten dat het
echt fout dreigt te lopen.
STRATEGEN.
In het commentaar Echte strategen over het
Betuwelijnrapport van de Rekenkamer lijkt iets vergeten. Hoogleraar
Welters van de Erasmus Universiteit wordt daarin neergezet als een wat
zonderlinge professor die niet als zijn mede-academici de Betuwelijn al
jaren in koor bekritiseert. Drs [géén Dr] Welters heeft het professoraat
dan ook niet als wetenschapper verdiend - zijn persoonlijke webpagina op
de EUR-site http://www.few.eur.nl/few/people/welters/ laat alleen maar
vraagtekens zien - maar door zijn best te doen als directeur van de
Rotterdamse havenondernemersvereniging SVZ. Was hij daarvoor ook niet
iets hoogs bij NS Cargo? Toch blijft het inderdaad raar dat het nu voor
hem kennelijk logisch is dat bedrijven niet staan te dringen om de
Betuwelijn te exploiteren.
ABRI's
Wim Onderdelinden maakt zich druk in Verweer nodig tegen rit
naar huis voor gewone doktershulp, lazen we al in het citaat op de
voorpagina: 'In de praktijk blijkt, dat het ziekenfonds in het
buitenland alleen spoedeisende hulp vergoedt. Reguliere medische hulp
dus niet. Dit houdt in dat voor de 'huis-tuin-en-keukenhulp' naar
Nederland moet worden gereden.' Zot, en zelfs binnenvaartverzekeraar Het
Anker heeft geen passende oplossing.
PRIJS-KWALITEIT.
In de ingezonden-brievenrubriek komt het bestuur van de
Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid terug op het NZ-artikel in de krant van
24 juni waarin men weinig van het eigen persbericht terugvond: 'De kop
is smeuïg genoeg om de buitenwacht te laten smullen en met de waarheid
neemt men het ook niet al te nauw. [...] Voor veel schippers is de
prijs-kwaliteitsverhouding van Schuttevaer al lang geen aanleiding meer,
om deze krant te kopen, maar allerlei bedrijven en instanties kijken
daar anders tegenaan.' Oei...
ARCHANGELSK.
Het openingsartikel op 'Vervoermarkt' gaat het over lading
waar geen droog brood aan valt te verdienen: Weinig animo voorbetaalde
reis aan boord van binnenvaartschip. Reisbureau Sun Cruises ziet er nog
steeds geen klanten op af komen, en George Westerbeek en Hanny Stolk van
de Zagri 1 zitten met lege kamers aan boord. In Sleepdienst Koerts met
nieuwe sleper Noorman naar Rusland lezen we dat de Noorman in
Archangelsk twee sleepbootcasco's gaat afhalen en voor net zo'n reis
binnenkort ook naar de Witte en de Zwarte Zee afreist in opdracht van
Kotug.
SCHUTTEVAER.
Behalve een vereniging is er ook een rederij die net zo
heet als de krant, al veertig jaar: Rederij Schuttevaer laat Utrecht
zien aan ruim 60.000 toeristen. Concurrentie is er niet, want verder
heeft geen rederij eigen steigers waar de schepen vaarklaar liggen, ook
Lovers niet. 'Natuurlijk hebben wij de directie van Lovers uitgenodigd
voor ons jubileumfeest...'
CONCURREREND.
In de Scheepsbouwspecial tenslotte stelt Damen's nieuwe
Schelde-directeur René Berkvens de bijna retorische vraag: 'Waarom kun
je in Nederland niet heel concurrerend marineschepen bouwen?' Dat
gaat-ie dus bewijzen. Over stuurhuizen vertelt directeur Gert Kampers
van de Kampers Groep: 'Getint veiligheidsglas voor alle stuurhuizen zou
veel beter zijn'. Verder lezen we Computer verhoogt productiviteit De
Merwede met dertig procent, Besluit over plafond subsidies in
aantocht, Hoe is het met Inbiship?, De expansiedrift van Cornelis
Verolme bezorgde meer dan 14.000 mensen werk, Krupp bereikt grens van
techniek met sleephopper Vasco da Gama en Ecopaleis van een
stromalloot.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
of bel 06-53 596 496
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|