Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.19 van 8.7.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

1.7.2000 - 17.6.2000 - 20.5.2000 - 13.5.2000 - 6.5.2000 - 29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 8 juli 2000

Machtige Millennium

Een Amsterdamse rondvaartboot valt in het niet bij het hoog oprijzende cruiseschip Millennium, het grootste dat de hoofdstad ooit aandeed. Prachtige foto op de voorpagina. De Millennium kwam in Amsterdam haar eerste 2000 passagiers ophalen; aan boord zijn ook nog eens 1000 bemanningsleden. Amsterdam verwacht dit jaar 100 cruiseschepen, die de stad elk een miljoen omzet opleveren. De opening van de krant slaat (waarschijnlijk) niet op de Millennium: Zeelui bekritiseren autoritaire kapitein, marof en walcontact. Het is de uitkomst van een enquête die de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders hield onder Nederlandse officieren, en tekent meteen de brede maritieme koers die de Schuttevaer (af en toe) wenst te volgen.

SCHIPPERSVROUWEN. Verder op de voorpagina: De Binnenvaart op 2000 leden, Salmonella op mps Rotterdam, Aqualiner vist naar concessie lijndienst Almere-Amsterdam (samenwerking van rederij Tisset en vervoersorganisatie ConneXXion), Broeiende kolen in Belgische Yankee, Beroerte op tanker (VTG Gas 82 in Duisburg) en V&W overweegt gelijke heffingen externe kosten (per tonkm hetzelfde bedrag voor zowel rail, weg als water om de concurrentie niet te verstoren; stond in Rekenkamer-rapport over de Betuwelijn). In de aankondigingen voorop nog een nieuwe rubriek 'Vrouwen aan boord' met de uitspraak 'Schippersvrouwen zijn erg gewild'. Plus een fotootje van Damen's René Berkvens, de nieuwe directeur van Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen, die volop aan het woord komt in de Scheepsbouwspecial bij de krant.

BETUWEVRAGEN. Rampoefeningen zijn altijd leuk omdat de afloop van tevoren vaststaat, ondanks de explosies en paniek aan boord van de betrokken schepen. 'Ongeluk komt zelden alleen' is voor Muiden geen probleem opent de pagina 'Havens en vaarwegen'. De fotograaf kon veilig z'n plaatje schieten. Bij het openingsartikel Kantoor stelt Betuwevragen hoeft de vlag nog niet uit; Netelenbos heeft een aantal vragen gekregen, niet over nut en noodzaak van de spoorlijn, maar om de concurrentiepositie van de binnenvaart veilig te stellen. Het Kantoor lijkt gealarmeerd door het voornemen van de overheid de exploitatie zelf ter hand te nemen. Let ook op de verwijzing aan het eind naar een uitgebreide tekst van de Rekenkamer en de reacties van bewindslieden, die te vinden zijn op de Schuttevaer-site. 'Vroeger' moest je dat er allemaal maar bij denken.

VLAGSTRIJKEN. Ook op de derde pagina: Boender vraagt vlag te strijken uit protest tegen lage vrachten. Van 1 tot en met 13 augustus de nationale driekleur massaal omlaag, is de bedoeling. Om bijval te tonen met de stelling dat er alleen al omwille van de veiligheid van het vervoer over water op Europese schaal wettelijke bodemprijzen moeten komen. Brussel en Den Haag moeten volgens Henk Boender weten dat het echt fout dreigt te lopen.
Ter illustratie van de drukte tijdens de Havendagen van Maasbracht zien we een foto van mensen die zich verdringen om een oplegger met een 300 pk sterke zescilinder Industrie uit 1920. Of het havenfeest in Terneuzen misschien natter en drukker was weten we niet; de krant heeft er verder niets over.

STRATEGEN. In het commentaar Echte strategen over het Betuwelijnrapport van de Rekenkamer lijkt iets vergeten. Hoogleraar Welters van de Erasmus Universiteit wordt daarin neergezet als een wat zonderlinge professor die niet als zijn mede-academici de Betuwelijn al jaren in koor bekritiseert. Drs [géén Dr] Welters heeft het professoraat dan ook niet als wetenschapper verdiend - zijn persoonlijke webpagina op de EUR-site http://www.few.eur.nl/few/people/welters/ laat alleen maar vraagtekens zien - maar door zijn best te doen als directeur van de Rotterdamse havenondernemersvereniging SVZ. Was hij daarvoor ook niet iets hoogs bij NS Cargo? Toch blijft het inderdaad raar dat het nu voor hem kennelijk logisch is dat bedrijven niet staan te dringen om de Betuwelijn te exploiteren.

ABRI's Wim Onderdelinden maakt zich druk in Verweer nodig tegen rit naar huis voor gewone doktershulp, lazen we al in het citaat op de voorpagina: 'In de praktijk blijkt, dat het ziekenfonds in het buitenland alleen spoedeisende hulp vergoedt. Reguliere medische hulp dus niet. Dit houdt in dat voor de 'huis-tuin-en-keukenhulp' naar Nederland moet worden gereden.' Zot, en zelfs binnenvaartverzekeraar Het Anker heeft geen passende oplossing.
Stagedocent Albert van Estrik neemt afscheid van het Rotterdams STC en zegt op 'Varend bestaan' in de openingskop: 'Jongens komen uiteindelijk wel allemaal op hun pootjes terecht'. Hij heeft een kritisch geluid over de stage-schippers: 'Wat wel eens lastig is, is dat niet iederen inziet dat de jongeren aan boord komen om het vak te leren [...] en niet alleen boenen en verven.'

PRIJS-KWALITEIT. In de ingezonden-brievenrubriek komt het bestuur van de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid terug op het NZ-artikel in de krant van 24 juni waarin men weinig van het eigen persbericht terugvond: 'De kop is smeuïg genoeg om de buitenwacht te laten smullen en met de waarheid neemt men het ook niet al te nauw. [...] Voor veel schippers is de prijs-kwaliteitsverhouding van Schuttevaer al lang geen aanleiding meer, om deze krant te kopen, maar allerlei bedrijven en instanties kijken daar anders tegenaan.' Oei...
In 'Lezers aan het woord' ook de vernederende ervaring van P.J. de Jonge die een afgetimmerd hoekje op de Zwarte Zwaan een nieuw vaartijdenboek kwam halen. 'Is dit anno 2000?'

ARCHANGELSK. Het openingsartikel op 'Vervoermarkt' gaat het over lading waar geen droog brood aan valt te verdienen: Weinig animo voorbetaalde reis aan boord van binnenvaartschip. Reisbureau Sun Cruises ziet er nog steeds geen klanten op af komen, en George Westerbeek en Hanny Stolk van de Zagri 1 zitten met lege kamers aan boord. In Sleepdienst Koerts met nieuwe sleper Noorman naar Rusland lezen we dat de Noorman in Archangelsk twee sleepbootcasco's gaat afhalen en voor net zo'n reis binnenkort ook naar de Witte en de Zwarte Zee afreist in opdracht van Kotug.

SCHUTTEVAER. Behalve een vereniging is er ook een rederij die net zo heet als de krant, al veertig jaar: Rederij Schuttevaer laat Utrecht zien aan ruim 60.000 toeristen. Concurrentie is er niet, want verder heeft geen rederij eigen steigers waar de schepen vaarklaar liggen, ook Lovers niet. 'Natuurlijk hebben wij de directie van Lovers uitgenodigd voor ons jubileumfeest...'
Doorbladeren naar de laatste pagina waar de kop 'Schippersvrouwen zijn gewild' afkomstig blijkt van schippersdochter en sociaal raadsvrouw Leni Broekmeulen. 'Ze zijn ondernemend en gewend zelfstandig te werken.'

CONCURREREND. In de Scheepsbouwspecial tenslotte stelt Damen's nieuwe Schelde-directeur René Berkvens de bijna retorische vraag: 'Waarom kun je in Nederland niet heel concurrerend marineschepen bouwen?' Dat gaat-ie dus bewijzen. Over stuurhuizen vertelt directeur Gert Kampers van de Kampers Groep: 'Getint veiligheidsglas voor alle stuurhuizen zou veel beter zijn'. Verder lezen we Computer verhoogt productiviteit De Merwede met dertig procent, Besluit over plafond subsidies in aantocht, Hoe is het met Inbiship?, De expansiedrift van Cornelis Verolme bezorgde meer dan 14.000 mensen werk, Krupp bereikt grens van techniek met sleephopper Vasco da Gama en Ecopaleis van een stromalloot.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index