|
WERKNEMERS.
De opening van de krant brengt de werknemers in beeld:
Bonden wijzen eindbod van binnenvaartwerkgevers af, een stevig verhaal
waarin duidelijk wordt dat werkgevers het onderling (particulier en
rederij) ook lang niet eens zijn. Werkgeverswoordvoerder Vreugdenhil
wijst de vakbondskritiek af: 'Vanaf het begin heb ik duidelijk gemaakt,
dat er geen of minimaal loonruimte is. Dat is nog geen steek veranderd.
De vier procent loonkostenstijging die ons bod betekent, is veelal maar
net te dragen. Dat de bovenban van de vakbonden meer loon eist, heb ik
niks mee te maken. In de binnenvaart verdienen bedrijven slechts
dubbeltjes, geen guldens. Er is dus domweg geen geld voor, op die halve
procent volgend jaar na.'
DRAAGKRACHT.
Verder op de voorpagina: Ouderbijdrage naar draagkracht
vanaf 2720 gulden voor 1ste kind (ministerraad nam advies van commissie
De Jong over), Doden en gewonden bij aanvaring veren (in Straat van
Gibraltar), 'Scheepsreclame' (binnenvaart in beeld bij Postbus 51 over
euro), Vrouw overlijdt na val in water (Bergumermeer), Boete en
vaarverbod dronken schipper (Belgische spits had de hele breedte van de
Dordtse Kil nodig) en NML mist portal maritieme sector op het Internet
(door DvdM, met de tenen krom; het waarom lees je op pagina 5 in het
opinie-verhaal NML had beter moeten kijken).
VEILIGHEID 1.
Op 'Havens en vaarwegen' gaat het over veiligheid. De
Racon-rubriek De Post heeft als kop Nuance ontbreekt vaak wanneer het
over veiligheid gaat en stelt aan het eind: 'De veiligheid van de
scheepvaart wordt kennelijk snel in twijfel gebracht. Terwijl de
LPG-trein gewoon door woonkernen blijft rijden. In het kader van de
samenwerking lijkt het ons raadzaam eerst te kijken welke maatregelen al
zijn genomen en dan pas een standpunt in de media in te nemen. Voor de
politici wel zo veilig.'
VEILIGHEID 2.
Een mooi voorbeeld is het openingsartikel Van de Sluijs
tankers krijgen eigen langshaven AR-kanaal. De tankrederij bouwt bij
het eigen opslagpark ten noorden van de Jutfasebrug een nieuwe losplaats.
Nu nog lossen de schepen achter de Noordersluis. Behalve dat Van der
Sluijs nu eventueel met grotere tankers kan varen, komt het volgens
AVV-onderzoek ook de veiligheid ten goede. Reden voor Rijkswaterstaat om
direct alle medewerking te bieden. 'Wij willen het vervoer over water
zoveel mogelijk stimuleren', zegt Willem Wouters, hoofd
Scheepvaartdienst van RWS Utrecht. Er is bovendien een nieuwe techniek
gevonden voor het snel en milieuveilig lossen; een tanker van 2100 ton
is straks in drie tot vier uur leeg. Van der Sluijs is nu nog de enige
gebruiker van de Noordersluis (die heet in het bericht dan ook al
'Noordersluijs'), maar hoe het daarmee verder gaat meldt het artikel
niet.
GEZELLIG.
Veel berichten op 'Nieuws en achtergronden'. Het
openingsartikel Groenewold neemt VT over kon in de vorige krant net
niet meer mee. Ander tankvaartnieuws: Kreuze nu president van Vopak
Barging. Dat wordt gezellig in het bestuur van de Koninklijke Schuttevaer
afdeling Rotterdam, met Johan Groenewold (VT, 25 stookolietankers) als
voorzitter en Pierre Kreuze (Vopak, 50 chemicaliëntankers) als
vice-voorzitter. Wel op tijd voor de deadline was: Zuid-Afrikanen kopen
Haniel. Opmerkelijk bericht: V&W wil geen Duitse kapitein op
zeezeilschip. Een principiële kwestie voor de Raad van State. Volgens
de Nederlandse staat is de kapitein een burgemeester op zee. Hij
handhaaft als het ware de orde op een stukje Nederlands territorium. In
oorlogstijd moet de marine zijn schip kunnen vorderen en hem taken
opleggen. Lucratieve handel verijdeld: Vijf arrestaties na diefstal van
nikkel uit lading zeeschip. Géén rubriek 'Horten & Stoten' (wegens
'vakantieperikelen'), wel negen BCB-consultants op een statieportret bij
BVB presenteert consultants.
PROMOTIE.
Op 'Varend bestaan' het wedervaren van duursporter Hans Weeber
in Missie Rijnzwemmer trekt veel aandacht internationale pers. Daar
treffen we nog enkele KSV-bestuurders aan boord van het
begeleidingsvaartuig Polycarpus: kapitein en Schuttevaer-secretaris
Robert Zwiers en secretaris Andries de Weerd van de Amsterdamse
afdeling. Zwiers: 'Natuurlijk straalt er een stuk van de promotie af op
de binnenvaart. We varen met een grote BVB- en Schuttevaervlag en
cameraploegen die in de stuurhut tstaan vertellen we steeds weer waarom
de binnenvaart zo goed en zo milieuvriendelijk is.' Schuttevaer plaatst
de eerder in VAART!Forum gegeven reactie van Jan de Vries (Het Kantoor)
als ingezonden brief: 'Wie het niet naar zijn zin heeft, moet
samenwerken'. In de 'Personeelsgids' valt de aandacht op een advertentie
voor 'Parttime Depot Operators' die moeten helpen bij het lossen van
binnenvaarttankschepen in het 'Midden-Oosten'... Even verbaasd kijken,
maar het gaat hier dus om het 'Midden-Oosten' van Nederland (Salland?).
VAKANTIEKALMTE.
De rubriek Aan de reis signaleert Vakantiekalmte
begint en in De Rijn van A tot Z ontbreekt de informatie over droge
lading (wegens familieomstandigheden). De pagina 'Vervoermarkt' opent
met Katoen Natie maakt Europese draaischijf van Braakmanhaven
(Terneuzen dus), en meldt verder Frima failliet (Harlings zout), EMO
meldt forse groei kolenaanvoer en Harlingen moet miljoenen
terugbetalen aan Doeksen. Een aardige foto van de sleper Groenland die
met een voetgangersbrug op ponton Zijpe en een bok de Oranjesluizen
passeert onderweg naar de bestemming in het Oostelijk Havengebied in
Amsterdam. Op 'Waterkant' worden we warmgemaakt met een bericht over
SAIL: Budget dubbel zo groot als in 1975 (wordt vervolgd). In dezelfde
berichtencategorie scharen we Scheepsmodellen te pronk, een hele
pagina over Nederlandse Maritieme Musea, voor als het een dagje miezert
of te warm is in de vakantie. Trouwens, al de advertentie opgemerkt dat
je na de vakantie gratis kunt bijlezen? 'Krant gemist? Reis gedaan naar
het verre buitenland en de krant gemist? Geen probleem. U belt de
redactie (telefoon 0570-648810) en wij sturen u het gemiste exemplaar
kostenloos toe. Gewoon, als service aan trouwe lezers, die hun vakblad
niet kunnen missen.'
BLUNDERS.
Met 'Vrouwen aan boord' loodst Schuttevaer ook 'Kielzog' de
zomer door. Deze week: 'Gewoonte en alcohol zijn grote vijanden van elke
bemanning' over en met Karla Erfmann, schipperse op het ms Yvon-S. Zij
schreef Wat gaan we nou krijgen!?, een boek over tien jaar blunders in
de binnenvaart, vooral aan de hand van verzamelde berichten uit Weekblad
Schuttevaer. Karla weet er zelf ook alles van. In de tankvaart schopte
ze het tot kapitein, en bij echtgenoot Rob Stavorinus aan boord is ze
inmiddels negen jaar 'vrijwillig gedegradeerd'. In haar vrije tijd
ontwikkelde Karla ook nog een 'drijvend Monopoly', waarvoor ze overigens
iemand zoekt die wil investeren in de productie van het spel. En ze zint
nog op een 'varende Privé'...
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
of bel 06-53 596 496
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|