Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.20 van 23.7.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

8.7.2000 - 1.7.2000 - 17.6.2000 - 20.5.2000 - 13.5.2000 - 6.5.2000 - 29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 22 juli 2000

Groeten uit Terhorne

De voorpaginafoto bij Surf nu naar 'Die goede oude tijd' maakt een link naar de Schuttevaer-site waar maritiem verzamelaar Harry de Groot voortaan wekelijks een nieuw zoekplaatje plaatst uit de oude doos. Wie meer weet van de schepen bij de Snekersluis in Terhorne mag het zeggen.

WERKNEMERS. De opening van de krant brengt de werknemers in beeld: Bonden wijzen eindbod van binnenvaartwerkgevers af, een stevig verhaal waarin duidelijk wordt dat werkgevers het onderling (particulier en rederij) ook lang niet eens zijn. Werkgeverswoordvoerder Vreugdenhil wijst de vakbondskritiek af: 'Vanaf het begin heb ik duidelijk gemaakt, dat er geen of minimaal loonruimte is. Dat is nog geen steek veranderd. De vier procent loonkostenstijging die ons bod betekent, is veelal maar net te dragen. Dat de bovenban van de vakbonden meer loon eist, heb ik niks mee te maken. In de binnenvaart verdienen bedrijven slechts dubbeltjes, geen guldens. Er is dus domweg geen geld voor, op die halve procent volgend jaar na.'

DRAAGKRACHT. Verder op de voorpagina: Ouderbijdrage naar draagkracht vanaf 2720 gulden voor 1ste kind (ministerraad nam advies van commissie De Jong over), Doden en gewonden bij aanvaring veren (in Straat van Gibraltar), 'Scheepsreclame' (binnenvaart in beeld bij Postbus 51 over euro), Vrouw overlijdt na val in water (Bergumermeer), Boete en vaarverbod dronken schipper (Belgische spits had de hele breedte van de Dordtse Kil nodig) en NML mist portal maritieme sector op het Internet (door DvdM, met de tenen krom; het waarom lees je op pagina 5 in het opinie-verhaal NML had beter moeten kijken).

VEILIGHEID 1. Op 'Havens en vaarwegen' gaat het over veiligheid. De Racon-rubriek De Post heeft als kop Nuance ontbreekt vaak wanneer het over veiligheid gaat en stelt aan het eind: 'De veiligheid van de scheepvaart wordt kennelijk snel in twijfel gebracht. Terwijl de LPG-trein gewoon door woonkernen blijft rijden. In het kader van de samenwerking lijkt het ons raadzaam eerst te kijken welke maatregelen al zijn genomen en dan pas een standpunt in de media in te nemen. Voor de politici wel zo veilig.'

VEILIGHEID 2. Een mooi voorbeeld is het openingsartikel Van de Sluijs tankers krijgen eigen langshaven AR-kanaal. De tankrederij bouwt bij het eigen opslagpark ten noorden van de Jutfasebrug een nieuwe losplaats. Nu nog lossen de schepen achter de Noordersluis. Behalve dat Van der Sluijs nu eventueel met grotere tankers kan varen, komt het volgens AVV-onderzoek ook de veiligheid ten goede. Reden voor Rijkswaterstaat om direct alle medewerking te bieden. 'Wij willen het vervoer over water zoveel mogelijk stimuleren', zegt Willem Wouters, hoofd Scheepvaartdienst van RWS Utrecht. Er is bovendien een nieuwe techniek gevonden voor het snel en milieuveilig lossen; een tanker van 2100 ton is straks in drie tot vier uur leeg. Van der Sluijs is nu nog de enige gebruiker van de Noordersluis (die heet in het bericht dan ook al 'Noordersluijs'), maar hoe het daarmee verder gaat meldt het artikel niet.

GEZELLIG. Veel berichten op 'Nieuws en achtergronden'. Het openingsartikel Groenewold neemt VT over kon in de vorige krant net niet meer mee. Ander tankvaartnieuws: Kreuze nu president van Vopak Barging. Dat wordt gezellig in het bestuur van de Koninklijke Schuttevaer afdeling Rotterdam, met Johan Groenewold (VT, 25 stookolietankers) als voorzitter en Pierre Kreuze (Vopak, 50 chemicaliëntankers) als vice-voorzitter. Wel op tijd voor de deadline was: Zuid-Afrikanen kopen Haniel. Opmerkelijk bericht: V&W wil geen Duitse kapitein op zeezeilschip. Een principiële kwestie voor de Raad van State. Volgens de Nederlandse staat is de kapitein een burgemeester op zee. Hij handhaaft als het ware de orde op een stukje Nederlands territorium. In oorlogstijd moet de marine zijn schip kunnen vorderen en hem taken opleggen. Lucratieve handel verijdeld: Vijf arrestaties na diefstal van nikkel uit lading zeeschip. Géén rubriek 'Horten & Stoten' (wegens 'vakantieperikelen'), wel negen BCB-consultants op een statieportret bij BVB presenteert consultants.

PROMOTIE. Op 'Varend bestaan' het wedervaren van duursporter Hans Weeber in Missie Rijnzwemmer trekt veel aandacht internationale pers. Daar treffen we nog enkele KSV-bestuurders aan boord van het begeleidingsvaartuig Polycarpus: kapitein en Schuttevaer-secretaris Robert Zwiers en secretaris Andries de Weerd van de Amsterdamse afdeling. Zwiers: 'Natuurlijk straalt er een stuk van de promotie af op de binnenvaart. We varen met een grote BVB- en Schuttevaervlag en cameraploegen die in de stuurhut tstaan vertellen we steeds weer waarom de binnenvaart zo goed en zo milieuvriendelijk is.' Schuttevaer plaatst de eerder in VAART!Forum gegeven reactie van Jan de Vries (Het Kantoor) als ingezonden brief: 'Wie het niet naar zijn zin heeft, moet samenwerken'. In de 'Personeelsgids' valt de aandacht op een advertentie voor 'Parttime Depot Operators' die moeten helpen bij het lossen van binnenvaarttankschepen in het 'Midden-Oosten'... Even verbaasd kijken, maar het gaat hier dus om het 'Midden-Oosten' van Nederland (Salland?).

VAKANTIEKALMTE. De rubriek Aan de reis signaleert Vakantiekalmte begint en in De Rijn van A tot Z ontbreekt de informatie over droge lading (wegens familieomstandigheden). De pagina 'Vervoermarkt' opent met Katoen Natie maakt Europese draaischijf van Braakmanhaven (Terneuzen dus), en meldt verder Frima failliet (Harlings zout), EMO meldt forse groei kolenaanvoer en Harlingen moet miljoenen terugbetalen aan Doeksen. Een aardige foto van de sleper Groenland die met een voetgangersbrug op ponton Zijpe en een bok de Oranjesluizen passeert onderweg naar de bestemming in het Oostelijk Havengebied in Amsterdam. Op 'Waterkant' worden we warmgemaakt met een bericht over SAIL: Budget dubbel zo groot als in 1975 (wordt vervolgd). In dezelfde berichtencategorie scharen we Scheepsmodellen te pronk, een hele pagina over Nederlandse Maritieme Musea, voor als het een dagje miezert of te warm is in de vakantie. Trouwens, al de advertentie opgemerkt dat je na de vakantie gratis kunt bijlezen? 'Krant gemist? Reis gedaan naar het verre buitenland en de krant gemist? Geen probleem. U belt de redactie (telefoon 0570-648810) en wij sturen u het gemiste exemplaar kostenloos toe. Gewoon, als service aan trouwe lezers, die hun vakblad niet kunnen missen.'

BLUNDERS. Met 'Vrouwen aan boord' loodst Schuttevaer ook 'Kielzog' de zomer door. Deze week: 'Gewoonte en alcohol zijn grote vijanden van elke bemanning' over en met Karla Erfmann, schipperse op het ms Yvon-S. Zij schreef Wat gaan we nou krijgen!?, een boek over tien jaar blunders in de binnenvaart, vooral aan de hand van verzamelde berichten uit Weekblad Schuttevaer. Karla weet er zelf ook alles van. In de tankvaart schopte ze het tot kapitein, en bij echtgenoot Rob Stavorinus aan boord is ze inmiddels negen jaar 'vrijwillig gedegradeerd'. In haar vrije tijd ontwikkelde Karla ook nog een 'drijvend Monopoly', waarvoor ze overigens iemand zoekt die wil investeren in de productie van het spel. En ze zint nog op een 'varende Privé'...

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index