Editie 5.24 van 25.11.2000
© 1996-2000VAART!Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

12.8.2000 - 5.8.2000 - 29.7.2000 - 22.7.2000 - 8.7.2000 - 1.7.2000 - 17.6.2000 - 20.5.2000 - 13.5.2000 - 6.5.2000 - 29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 25 november 2000

Kinderopvang

In de bonte mix van voorpaginaberichten is Rotterdam Maritime, ondanks de bijna 37.000 bezoekers, amper terug te vinden. Even geduld a.u.b. tot pagina 5. Onderop de voorpagina wel GPRS komt nog dit jaar, naar aanleiding van het telematica-minisymposium in Ahoy'. De krant opent met Internaten duiken in groeiende markt voor 24-uurs kinderopvang. Het Koningin Juliana internaat in Terneuzen verbreedt de doelgroep als eerste; ook Rotterdam Sportdorp, Robbenoord en Schiebroek bekijken of ze hun overcapaciteit voor kinderopvang beschikbaar kunnen stellen.

OP HET HANDJE. De voorpaginafoto is fraai geschoten. Je krijgt inderdaad de indruk dat de brandweerman 'op het handje een coaster aan het parkeren is' zoals het bijschrift vermeldt, terwijl hij sjort aan een oliescherm. Verder voorop: Omstreden extra van twintig mln voor vaarwegonderhoud (Kamerleden en binnenvaart-bobo's vinden het allemaal veel te weinig om het tekort van 200 miljoen gulden weg te werken), Staatssecretaris Bos zoekt oplossing voor hypotheken (en heeft die volgens een bericht in het VAART!Forum inmiddels gevonden), Smit van werf De Hoop wil naar VS (schepen onder Amerikaanse vlag bouwen aan de Mexicaanse grens), Weer uitstel vaarbelasting (tot en met 2002, voorspelt PvdA-kamerlid Van Gijzel) en Multimodale prijs terminal Gorinchem.

ONTWERPEISEN. Wie het na de waarschuwing van prof. dr ir Wormmeester in de CBRB-vergadering even niet meer zag zitten, kan nieuwe hoop putten uit het openingsartikel op 'Havens en vaarwegen': Netelenbos houdt rekening met binnenvaart Tweede Maasvlakte. De minister antwoordde op kamervragen. Het havenproject moet volgens haar wel degelijk voldoen aan een aantal ontwerpeisen met het oog op de binnenvaart. Op 'Nieuws en achtergronden' zijn we getuige van een Burenruzie over Sinterklaas. De 'echte' Sint kwam zaterdag in Woudrichem binnen met de Pakjesboot 12, maar een 'nepsint' was hem een week eerder al voorgegaan aan de overkant in Gorinchem.

WATERLOGISTIEK. Op de derde pagina ook meer over het Rabobank-rapport dat tijdens Rotterdam Maritime werd gepresenteerd: Containervaart spil in ontwikkeling van tien centra voor 'waterlogistiek'. Het ladingaanbod tot 2010 zal volgens de bankberekening groeien met 55 tot 75%. Varende ouders willen best meer betalen om bestuursleden te compenseren voor de tijd die ze investeren, blijkt uit LOV-bijdrage moet fors omhoog om kosten bestuur te vergoeden. Er is sprake van een verhoging van de contributie van 35 naar 100 gulden per ouderpaar. Onderop de pagina gaat Horten & Stoten onder de kop 'Motor kan je maken of breken' over de minder goede ervaring van Rinus de Haas (ms Suzanna) met z'n hortende en stotende Scania. Er staat al acht jaar een OM 424 LA, een Mercedes V12 met een vleugje MTU, voor in de plaats.

ANGST. Bij ex-radioverslaggever Johan Dibbets ligt het niet aan de motor, maar lijkt er iets mis met zijn schip, de Magdalena. Hij doet op 'Varend bestaan' verslag van zijn 'omscholing-in-de-praktijk'. Na veel ellende in het begin, heeft Dibbets' 'aap die Angst heeft' allengs minder praatjes. De pagina opent met het beursverhaal: Deel maritime toeleveranciers ziet dip in handel aankomen. Over twee jaar zou het wel eens afzien kunnen zijn op Rotterdam Maritime, terwijl nu de 'prachtige stands en tevreden standhouders' nog de boventoon voerden. In een commentaar Laat ze lopen roept de krant lezers op alle mogelijke knelpunten in de vaarwegen vasthoudend te melden aan de Koninklijke Schuttevaer, 'zodat het probleem van de onderhoudsachterstand politiek Den Haag dag en nacht voor ogen blijft'.

KETENREGISSEUR. Kees de Vries, ondermeer directeur van 'de Koninklijke', voert in zijn Column Binnenvaart de Schipper als ketenregisseur op. Doe als het wegvervoer, voeg 'Logistics' toe aan je bedrijfsnaam, en je staat meteen anders in het leven. De Vries lijkt geïnspireerd door de paar meter rapporten in zijn kast over de toekomst van het goederenvervoer, maar de videoband van het congres VaarPlan 2000 terugkijken was misschien heilzamer geweest. Nu blijft het nog steeds bij praten of schrijven over wat daar toen al als toekomst voor de binnenvaart werd gekenschetst, namelijk de schipper als ketenregisseur.

VOL-TELEMATISCH. In ECT zegt klaar te zijn voor groot deel telematica krijgt Piet Nefkens (MCS Meppel) antwoord op zijn klacht dat ECT nog niet eens een EDI-bericht kan ontvangen. E-logistics service manager Kolff van ECT zegt dat zijn bedrijf 'vol-telematisch' kan communiceren met binnenvaart en binnenvaartoperators. 'In elk geval op de Hometerminal. Op de Deltaterminal is het haaltraject in orde, dus laten we daarmee beginnen. Dan hebben wij, tegen de tijd dat het loopt, ook het lostraject onder controle.' MCS kan volgens hem zo op de Hometerminal terecht.

CONTINENTAAL. Op 'Vervoermarkt' blijven we in de containers: WaterBox begint met twee vaste diensten voor continentale lading. Directeur Hein Pols (ook NPRC) heeft nog drie schepen nodig, twee van 28 Teu en één van 36. Ook een (beurs)bericht over het opmerkelijke feit dat bedrijven werden toegelaten op de ministeriële stand op Rotterdam Maritime: V&W praat met samenwerkende softwaremakers. Tankvaartspecialist Pieter Kulsen maakt in zijn 'Tankerbewegingen' melding van Prima kwartaalcijfers tankvaart. Het verhaal gaat vooral over de wereldwijde oliemarkt, maar onderop wordt in een staatje duidelijk hoe de Rijnvrachttarieven zich de afgelopen drie jaar ontwikkelden. Keulen deed in juli 1997 nog 8,66 en in september liefst 21,01.

STAATSJACHT. Elders in de krant: Rederij Waterweg neemt schepen en activiteiten van Van Laar over (23 werkvaartuigen ten dienste van ondermeer Rijkswaterstaat), Half december meer duidelijkheid over charterligplaatsen Zoutkamp (slecht onderhouden steiger, zonder elektriciteit en drinkwater), Ex Presidentieel Staatsjacht (te koop via BST Dintelsas; vanwege Maxima wel even informeren of de president 'goed' was...), ITF maakt eind aan cruisedrama (zie ook: http://www.help260seawindcrowncrew.com), Faber wil meer schelpdieren Wad en O'schelde reserveren voor vogels, Scheepsbouwers hopen op afbouw Europese nieuwbouwsubsidies, 'Het stikstofprobleem wordt de binnenvaart slechts toebedacht' en Hiswa, KNWV en Recron schuiven hun organisaties nog verder ineen.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index