|
OP HET HANDJE.
De voorpaginafoto is fraai geschoten. Je krijgt inderdaad
de indruk dat de brandweerman 'op het handje een coaster aan het
parkeren is' zoals het bijschrift vermeldt, terwijl hij sjort aan een
oliescherm. Verder voorop: Omstreden extra van twintig mln voor
vaarwegonderhoud (Kamerleden en binnenvaart-bobo's vinden het allemaal
veel te weinig om het tekort van 200 miljoen gulden weg te werken),
Staatssecretaris Bos zoekt oplossing voor hypotheken (en heeft die
volgens een bericht in het VAART!Forum inmiddels gevonden), Smit van
werf De Hoop wil naar VS (schepen onder Amerikaanse vlag bouwen aan de
Mexicaanse grens), Weer uitstel vaarbelasting (tot en met 2002,
voorspelt PvdA-kamerlid Van Gijzel) en Multimodale prijs terminal
Gorinchem.
ONTWERPEISEN.
Wie het na de waarschuwing van prof. dr ir Wormmeester in
de CBRB-vergadering even niet meer zag zitten, kan nieuwe hoop putten
uit het openingsartikel op 'Havens en vaarwegen': Netelenbos houdt
rekening met binnenvaart Tweede Maasvlakte. De minister antwoordde op
kamervragen. Het havenproject moet volgens haar wel degelijk voldoen aan
een aantal ontwerpeisen met het oog op de binnenvaart. Op 'Nieuws en
achtergronden' zijn we getuige van een Burenruzie over Sinterklaas. De
'echte' Sint kwam zaterdag in Woudrichem binnen met de Pakjesboot 12, maar
een 'nepsint' was hem een week eerder al voorgegaan aan de overkant in
Gorinchem.
WATERLOGISTIEK.
Op de derde pagina ook meer over het Rabobank-rapport
dat tijdens Rotterdam Maritime werd gepresenteerd: Containervaart spil
in ontwikkeling van tien centra voor 'waterlogistiek'. Het ladingaanbod
tot 2010 zal volgens de bankberekening groeien met 55 tot 75%. Varende
ouders willen best meer betalen om bestuursleden te compenseren voor de
tijd die ze investeren, blijkt uit LOV-bijdrage moet fors omhoog om
kosten bestuur te vergoeden. Er is sprake van een verhoging van de
contributie van 35 naar 100 gulden per ouderpaar. Onderop de pagina gaat
Horten & Stoten onder de kop 'Motor kan je maken of breken' over de
minder goede ervaring van Rinus de Haas (ms Suzanna) met z'n hortende en
stotende Scania. Er staat al acht jaar een OM 424 LA, een Mercedes V12
met een vleugje MTU, voor in de plaats.
ANGST.
Bij ex-radioverslaggever Johan Dibbets ligt het niet aan de
motor, maar lijkt er iets mis met zijn schip, de Magdalena. Hij doet op
'Varend bestaan' verslag van zijn 'omscholing-in-de-praktijk'. Na veel
ellende in het begin, heeft Dibbets' 'aap die Angst heeft' allengs minder
praatjes. De pagina opent met het beursverhaal: Deel maritime
toeleveranciers ziet dip in handel aankomen. Over twee jaar zou het wel
eens afzien kunnen zijn op Rotterdam Maritime, terwijl nu de 'prachtige
stands en tevreden standhouders' nog de boventoon voerden. In een
commentaar Laat ze lopen roept de krant lezers op alle mogelijke
knelpunten in de vaarwegen vasthoudend te melden aan de Koninklijke
Schuttevaer, 'zodat het probleem van de onderhoudsachterstand politiek
Den Haag dag en nacht voor ogen blijft'.
KETENREGISSEUR.
Kees de Vries, ondermeer directeur van 'de Koninklijke',
voert in zijn Column Binnenvaart de Schipper als ketenregisseur op.
Doe als het wegvervoer, voeg 'Logistics' toe aan je bedrijfsnaam, en je
staat meteen anders in het leven. De Vries lijkt geïnspireerd door de
paar meter rapporten in zijn kast over de toekomst van het
goederenvervoer, maar de videoband van het congres VaarPlan 2000
terugkijken was misschien heilzamer geweest. Nu blijft het nog steeds
bij praten of schrijven over wat daar toen al als toekomst voor de
binnenvaart werd gekenschetst, namelijk de schipper als ketenregisseur.
VOL-TELEMATISCH.
In ECT zegt klaar te zijn voor groot deel telematica
krijgt Piet Nefkens (MCS Meppel) antwoord op zijn klacht dat ECT nog
niet eens een EDI-bericht kan ontvangen. E-logistics service manager
Kolff van ECT zegt dat zijn bedrijf 'vol-telematisch' kan communiceren
met binnenvaart en binnenvaartoperators. 'In elk geval op de
Hometerminal. Op de Deltaterminal is het haaltraject in orde, dus laten
we daarmee beginnen. Dan hebben wij, tegen de tijd dat het loopt, ook
het lostraject onder controle.' MCS kan volgens hem zo op de
Hometerminal terecht.
CONTINENTAAL.
Op 'Vervoermarkt' blijven we in de containers: WaterBox
begint met twee vaste diensten voor continentale lading. Directeur Hein
Pols (ook NPRC) heeft nog drie schepen nodig, twee van 28 Teu en één van
36. Ook een (beurs)bericht over het opmerkelijke feit dat bedrijven
werden toegelaten op de ministeriële stand op Rotterdam Maritime: V&W
praat met samenwerkende softwaremakers. Tankvaartspecialist Pieter
Kulsen maakt in zijn 'Tankerbewegingen' melding van Prima
kwartaalcijfers tankvaart. Het verhaal gaat vooral over de wereldwijde
oliemarkt, maar onderop wordt in een staatje duidelijk hoe de
Rijnvrachttarieven zich de afgelopen drie jaar ontwikkelden. Keulen deed
in juli 1997 nog 8,66 en in september liefst 21,01.
STAATSJACHT.
Elders in de krant: Rederij Waterweg neemt schepen en
activiteiten van Van Laar over (23 werkvaartuigen ten dienste van
ondermeer Rijkswaterstaat), Half december meer duidelijkheid over
charterligplaatsen Zoutkamp (slecht onderhouden steiger, zonder
elektriciteit en drinkwater), Ex Presidentieel Staatsjacht (te koop
via BST Dintelsas; vanwege Maxima wel even informeren of de president
'goed' was...), ITF maakt eind aan cruisedrama (zie ook:
http://www.help260seawindcrowncrew.com), Faber wil meer schelpdieren
Wad en O'schelde reserveren voor vogels, Scheepsbouwers hopen op
afbouw Europese nieuwbouwsubsidies, 'Het stikstofprobleem wordt de
binnenvaart slechts toebedacht' en Hiswa, KNWV en Recron schuiven hun
organisaties nog verder ineen.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
of bel 06-53 596 496
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|