Editie 5.23 van 12.8.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

5.8.2000 - 29.7.2000 - 22.7.2000 - 8.7.2000 - 1.7.2000 - 17.6.2000 - 20.5.2000 - 13.5.2000 - 6.5.2000 - 29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 12 augustus 2000

Windstilte

Verrassende zege skūtsje Lemmer bij Woudsend, waar Schuttevaer over bericht, was niet goed genoeg voor de eindzege, die vrijdag aan Grouw te beurt viel. Op de voorpaginafoto was er even een spannend moment, maar de hele week had het skūtsjesilen in Frieland last van te weinig wind. De slotwedstrijd bij Sneek werd er vrijdag zelfs door afgelast. De voorpagina opent met Groep tankvaartverladers opent transparante beurs op Internet en de twijfels die tankvaartvoorman Leo van Laak daarbij heeft. Verder is het (kom)kommer en kwel met het voorpaginanieuws: Nederlandse klacht bij CCR tegen 'feeststremmingen' Rijn (Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer samen in actie), Politie bekeurt op IJmeer met hulp van helikopter, Pleziervaart moet uitwijken voor snel schip RPR-water, Onder Belgische vlag varen nog vier zeeschepen en Visserslatijn over het meer Chargoggagoggmanchauggagoggchaubnunagungamaugg bij het Amerikaanse stadje Webster dat dreigt z'n onuitspreekbare naam kwijt te raken.

TILBURG-VARIANTEN. Het openingsartikel op 'Havens en vaarwegen' brengt Zes varianten voor verruiming Wilhelminakanaal door Tilburg. Daarin noemt Schuttevaer-directeur Kees de Vries de inschatting van de overslag in Tilburg (1,2 miljoen ton) de komende jaren te laag. Die zou zelfs kunnen uitgroeien tot twee ą drie miljoen ton per jaar. 'De binnenvaart wordt onderschat als aanvulling of alternatief voor het wegvervoer. Rijkswaterstaat is uitgegaan van verouderde inzichten.' Meer Schuttevaer-nieuws onderop: Schuttevaer wil baggerslib Belfeld opslaan in bakken. In 1998 was de aanslibbing ook al een probleem, maar kon met eenrichtingsverkeer tijdelijk worden opgelost. Nu ligt het slib vaarwegbreed.

RUĻNEREN. In Duitsland lijkt het met de verwaarlozing van vaarwegen nog erger gesteld, lezen we in het openingsartikel op 'Nieuws en achtergronden': Duitse werkgevers waarschuwen voor gevolgen slechte vaarwegen. Duitsland wil 60 miljoen DM korten op het vaarwegenbudget en volgens het Bundesverband der Deutschen Industrie zou dat de binnenvaart bij onze oosterburen kunnen ruļneren. Hé, kijk nou eens: Boender vertrekt bij GEFO. Dat had de eenmansactievoerder op het mts Anna Soraya het VAART!Forum nog niet gefaxt. GEFO heeft nooit op zijn actie voor vrachtverbetering gereageerd. Het wrak van de vroegere raderboot Mark Twain heeft de laatste jaren menigeen financiėle hoofdbrekens bezorgd. Kampen zit er nu mee, na het overlijden van P. Helderman uit Wateringen, de laatste eigenaar, lezen we in: Kampen dreigt op te draaien voor bergen wrak Mark Twain.

INDUSTRIEEL ERFGOED. In Verliefd op een driepitter ontpopt Bronja Cramer van het ms Broedertrouw zich als de eerste schipperse die zich in 'Horten & Stoten' actief met de motor bemoeit. Ze weet van de 'halve' Stork Ricardo (drie in plaats van zes cilinders) al net zoveel als haar vriend Leo Korstanje. 'We hebben de Broedertrouw vooral gekocht vanwege de motor', zegt Bronja. 'Allebei zijn we er wel een beetje verliefd op. Het schip zelf is perfect bijgehouden en verzorgd en heeft als een van de laatste overblijfselen van de vloot Engelse bakken die na de Eerste Wereldoorlog van Engeland naar Belgiė zijn verkocht een bepaalde historische betekenis en waarde. En de Stork vertegenwoordigt eveneens een brok historie. Het is gewoon een stuk industrieel erfgoed, dat behouden moet blijven, vinden wij. Het is een motor die voor een mensenleeftijd is gebouwd. Als je er maar goed voor zorgt, haalt hij dat ook.'

AANKONDIGING. Op de pagina 'Familieberichten' de huwelijksaankondiging van CBOB-vice-voorzitter Jan Veldman en Alida Maria Jansen. Woensdag 16 augustus gebeurt het, in Dordrecht. Een pagina verder de aankondiging SGP-kamerlid Van den Berg kandidaat-voorzitter CBOB. Het is geen verrechtsing van de bond, legt secretaris Henk van der Velde uit. 'Van den Berg is door het bestuur benaderd vanwege zijn opstelling in de Kamer als het om binnenvaartonderwerpen gaat. Juist door zijn betrokkenheid lijkt het een man die ons naar buiten goed kan vertegenwoordigen.' Mr dr J.T. (Koos) van den Berg (57) volgt Jan Oosterhoff op, die op z'n 70ste tijd wil vrijmaken voor ander maatschappelijk en kerkelijk werk. Op 6 oktober praten de CBOB-leden over de voorzitters-voordracht. De pagina 'Varend bestaan' opent met Museumhavens zo in trek dat tekort oude vaartuigen dreigt. Voorzitter Edu van der Velde van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historische Bedrijfsvaartuig (LVBHB) deed die uitspraak tijdens de Havendagen in Coevorden, tevens LVBHB-reünie. Ook aardig om in het verhaal te lezen hoe de familie De Haan vorige maand bij toeval 'hun' rivierklipper Lumey herontdekten.

NIEUWE KLANTEN. Containerterminal Zutphen wil lading stedendriehoek op water is het verhaal over een nieuwe terminal waar voor de jaarwisseling het eerste schip containers moet laden of lossen. Onder de initiatiefnemers twee wegvervoerders - Addink Transport in Zutphen en Van Opijnen in Deventer - die het niet doen omdat ze zelf last hebben van toenemende congestie. Beide verwachten nieuwe klanten, waarvoor ze het voor- en natransport kunnen doen. Bij het plan is ook oud-directeur O.W. Bos van Coberco betrokken, die zelf veel ervaring heeft met binnenvaart. Voor het eerste jaar is de prognose 6000 teu, maar dat kan snel doorgroeien naar 12.000-13.000 teu. Verder bladerend komen we op 'Waterkant' het verhaal Skūtsje Grou oppermachtig, waarin de winnaar van vrijdag werd voorspeld.

SHORTSEA. Op de pagina 'Scheepsbouw & Offshore' ondermeer Fam. Straatman bouwt tanker Maracaibo naar eigen inzicht en Jos L. Meyer-werf legt kiel SuperStar Libra NCL (met artist impression van weer zo'n machtig mooi cruiseschip). Op 'Wacht te kooi' praat Sander van 't Verlaat van voorlichtingsbureau Shortsea Shipping over de nieuwe kustvaart: 'Moderne klank shortsea trekt ook notoire klanten wegvervoer'. Van 't Verlaat en zijn collega Ingrid van Gelderen spelen volgens het verhaal aanvallend, in voetbaltermen. In een eenvoudige mailing benaderen zij gericht buitenlandse verladers die vastgebakken lijken te zitten aan wegtransport. Op 'Watersport Actueel' het uitgebreide verhaal Mastervolt zet Internet in voor wereldwijde verkoop en service, en op 'Kielzog' de vijfde aflevering uit de serie 'Vrouwen aan boord: Keuze voor rust en regelmaat met in de hoofdrol Ingrid van Drenth van de cementtanker Eva.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index