|
TILBURG-VARIANTEN.
Het openingsartikel op 'Havens en vaarwegen' brengt
Zes varianten voor verruiming Wilhelminakanaal door Tilburg. Daarin
noemt Schuttevaer-directeur Kees de Vries de inschatting van de overslag
in Tilburg (1,2 miljoen ton) de komende jaren te laag. Die zou zelfs
kunnen uitgroeien tot twee ą drie miljoen ton per jaar. 'De binnenvaart
wordt onderschat als aanvulling of alternatief voor het wegvervoer.
Rijkswaterstaat is uitgegaan van verouderde inzichten.' Meer
Schuttevaer-nieuws onderop: Schuttevaer wil baggerslib Belfeld opslaan
in bakken. In 1998 was de aanslibbing ook al een probleem, maar kon met
eenrichtingsverkeer tijdelijk worden opgelost. Nu ligt het slib
vaarwegbreed.
RUĻNEREN.
In Duitsland lijkt het met de verwaarlozing van vaarwegen nog
erger gesteld, lezen we in het openingsartikel op 'Nieuws en
achtergronden': Duitse werkgevers waarschuwen voor gevolgen slechte
vaarwegen. Duitsland wil 60 miljoen DM korten op het vaarwegenbudget en
volgens het Bundesverband der Deutschen Industrie zou dat de binnenvaart
bij onze oosterburen kunnen ruļneren. Hé, kijk nou eens: Boender
vertrekt bij GEFO. Dat had de eenmansactievoerder op het mts Anna
Soraya het VAART!Forum nog niet gefaxt. GEFO heeft nooit op zijn actie
voor vrachtverbetering gereageerd. Het wrak van de vroegere raderboot
Mark Twain heeft de laatste jaren menigeen financiėle hoofdbrekens
bezorgd. Kampen zit er nu mee, na het overlijden van P. Helderman uit
Wateringen, de laatste eigenaar, lezen we in: Kampen dreigt op te
draaien voor bergen wrak Mark Twain.
INDUSTRIEEL ERFGOED.
In Verliefd op een driepitter ontpopt Bronja
Cramer van het ms Broedertrouw zich als de eerste schipperse die zich in
'Horten & Stoten' actief met de motor bemoeit. Ze weet van de 'halve'
Stork Ricardo (drie in plaats van zes cilinders) al net zoveel als haar
vriend Leo Korstanje. 'We hebben de Broedertrouw vooral gekocht vanwege
de motor', zegt Bronja. 'Allebei zijn we er wel een beetje verliefd op.
Het schip zelf is perfect bijgehouden en verzorgd en heeft als een van
de laatste overblijfselen van de vloot Engelse bakken die na de Eerste
Wereldoorlog van Engeland naar Belgiė zijn verkocht een bepaalde
historische betekenis en waarde. En de Stork vertegenwoordigt eveneens
een brok historie. Het is gewoon een stuk industrieel erfgoed, dat
behouden moet blijven, vinden wij. Het is een motor die voor een
mensenleeftijd is gebouwd. Als je er maar goed voor zorgt, haalt hij dat
ook.'
AANKONDIGING.
Op de pagina 'Familieberichten' de huwelijksaankondiging
van CBOB-vice-voorzitter Jan Veldman en Alida Maria Jansen. Woensdag 16
augustus gebeurt het, in Dordrecht. Een pagina verder de aankondiging
SGP-kamerlid Van den Berg kandidaat-voorzitter CBOB. Het is geen
verrechtsing van de bond, legt secretaris Henk van der Velde uit. 'Van
den Berg is door het bestuur benaderd vanwege zijn opstelling in de
Kamer als het om binnenvaartonderwerpen gaat. Juist door zijn
betrokkenheid lijkt het een man die ons naar buiten goed kan
vertegenwoordigen.' Mr dr J.T. (Koos) van den Berg (57) volgt Jan
Oosterhoff op, die op z'n 70ste tijd wil vrijmaken voor ander
maatschappelijk en kerkelijk werk. Op 6 oktober praten de CBOB-leden
over de voorzitters-voordracht. De pagina 'Varend bestaan' opent met
Museumhavens zo in trek dat tekort oude vaartuigen dreigt. Voorzitter
Edu van der Velde van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het
Historische Bedrijfsvaartuig (LVBHB) deed die uitspraak tijdens de
Havendagen in Coevorden, tevens LVBHB-reünie. Ook aardig om in het
verhaal te lezen hoe de familie De Haan vorige maand bij toeval 'hun'
rivierklipper Lumey herontdekten.
NIEUWE KLANTEN.
Containerterminal Zutphen wil lading stedendriehoek op
water is het verhaal over een nieuwe terminal waar voor de
jaarwisseling het eerste schip containers moet laden of lossen. Onder de
initiatiefnemers twee wegvervoerders - Addink Transport in Zutphen en
Van Opijnen in Deventer - die het niet doen omdat ze zelf last hebben
van toenemende congestie. Beide verwachten nieuwe klanten, waarvoor ze
het voor- en natransport kunnen doen. Bij het plan is ook oud-directeur
O.W. Bos van Coberco betrokken, die zelf veel ervaring heeft met
binnenvaart. Voor het eerste jaar is de prognose 6000 teu, maar dat kan
snel doorgroeien naar 12.000-13.000 teu. Verder bladerend komen we op
'Waterkant' het verhaal Skūtsje Grou oppermachtig, waarin de winnaar
van vrijdag werd voorspeld.
SHORTSEA.
Op de pagina 'Scheepsbouw & Offshore' ondermeer Fam.
Straatman bouwt tanker Maracaibo naar eigen inzicht en Jos L.
Meyer-werf legt kiel SuperStar Libra NCL (met artist impression van
weer zo'n machtig mooi cruiseschip). Op 'Wacht te kooi' praat Sander van
't Verlaat van voorlichtingsbureau Shortsea Shipping over de nieuwe
kustvaart: 'Moderne klank shortsea trekt ook notoire klanten
wegvervoer'. Van 't Verlaat en zijn collega Ingrid van Gelderen spelen
volgens het verhaal aanvallend, in voetbaltermen. In een eenvoudige
mailing benaderen zij gericht buitenlandse verladers die vastgebakken
lijken te zitten aan wegtransport. Op 'Watersport Actueel' het
uitgebreide verhaal Mastervolt zet Internet in voor wereldwijde verkoop
en service, en op 'Kielzog' de vijfde aflevering uit de serie 'Vrouwen
aan boord: Keuze voor rust en regelmaat met in de hoofdrol Ingrid van
Drenth van de cementtanker Eva.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
of bel 06-53 596 496
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|