Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.2 van 22.1.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer '00
Zoek in Schuttevaer '99

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk,
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 22 januari 2000

BVB gaat commerciëel

De walvisaanvaring van het HAL-cruiseschip Nieuw Amsterdam haalt met foto de voorpagina van Schuttevaer. Het was nog een hele hijs om het dode dier van de bulb te krijgen, meldt het openingsartikel Nieuw Amsterdam schept walvis op de pagina Wacht te Kooi. De 1250 cruisepassagiers hebben iets om thuis na te vertellen... De voorpagina opent met BVB wil commercieel adviseren om de eigen broek op te houden. 't Is me ook wat als je als BVB het hele land binnenvaartminded maakt, en dure bureaus sturen vervolgens gepeperde rekeningen naar de lokale overheden. De kortste slag zou zijn deze 'kennispartners' op hun beurt een BVB-rekening te sturen. Of zijn ze al sponsor?

OPEN HUIS. Noteer alvast 2 september als datum voor het landelijk 'open huis' waarop het BVB de binnenvaart en het grote publiek tracteert, vanwege het tienjarig jubileum vorig jaar. Beetje laat, maar de Koninklijke Schuttevaer had de oudste jubileumrechten. In het bericht Open huis en 'Big Brother' bij tweede lustrum BVB staat nog een verrassing. Secretaris Kees de Vries onderzoekt of het mogelijk is elke maand een ander schip te voorzien van webcams en de beelden wereldwijd via het Web te laten bekijken. Technisch geen probleem, want er is een grote cruiserederij die hetzelfde doet. Koppel er dan wel een prijsvraag aan vast, want het online boegbeeld laat vast naar zich raden. De BVB-Camspotter zal het vast goed doen als opvolger van Schuttevaer's populaire raadspel Radarspotter, dat deze week al aflevering 134 beleeft.

CLINCKERBOYCOT. Op de voorpagina verder Clinckerboycot levert schippers succes op (een actie die positief uitpakt voor het Betere Binnenvaart Team BBT en de schippers in het clinckervervoer vanuit de regio Doornik), Verdieping Westerschelde veel duurder dan verwacht, het overlijden van jachtbouwer Jaan Jongert (77), Val op schip (Spanjaard glijdt uit op pijpenlegger en Rotterdammer overkomt net zoiets op het zeeschip Okba Bnou Nafia), CCR moet ingrijpen bij Rijnstremming (vindt voorzitter Rob Walthuis van de Internationale Arbeitsgemeinschaft der Rheinschiffahrt) en voor de puzzelliefhebbers de uitslag van Schuttevaer's kerstpuzzel. De uitkomst was dus echt 'Een stralende ster in de donkere nacht. Het licht in de wereld wordt verlangend verwacht' en de hoofdprijs gaat naar mevrouw J. Oosterhuis in Den Helder.

TOPSNELHEID. Het vergadercircus ijlt nog na op 'Havens en vaarwegen': Schippers ergeren zich rot aan moeizame vaart door Haarlem, Ouderkerk heeft eigen Schuttevaervlag ("Ouderkerk is altijd al een geval apart geweest") en Afdelingen Kampen en Zwolle verenigd in afdeling IJsseldelta. Met een topsnelheid van 75 kilometer per uur moet de kleine redding-/blusboot Hellegat sneller redding brengen in Zeeland, lezen we op 'Nieuws en achtergronden', naast Wijsmuller betaalt 300 miljoen voor Britse Cory Towage. De opening is voor Waterpolitie vormt zelf eenheid voor analyse scheepsongevallen, met in de bovenkop 'Ook eenheid in opbouw voor computerrecherche'. Het hele verhaal ademt de sfeer van verandering die het korps doormaakt, en bovendien vraagt KLPD-topman Ad Hellemons de oude garde ruimte voor vernieuwers in het artikel Waterpolitie blijft surveilleren, maar doet dat 'doelmatiger en moderner' op 'Varend bestaan'. In het commentaar Miami Vice schrijft Schuttevaer: 'De indruk bestaat, dat de oude garde langzamerhand plaatsmaakt voor jonge mensen met minder begrip van leven en werken op het water. Je krijgt er een Miami Vice-smaak van in de mond: jong volk met snelle boten en nog snellere computers.'

BETER AANSTUREN. In Wil de echte brancheorganisatie opstaan? gooit Kees de Vries, directeur Koninklijke Schuttevaer en secretaris Bureau Voorlichting Binnenvaart, een aardige knuppel in het hoenderhok. Al die afzonderlijke bondjes en organisatietjes is toch maar niks, vindt hij. Je kunt er als bedrijfstak geen vuist mee maken. Zo'n 40% van de binnenvaart is ergens bij, samen brengen ze 4,5 miljoen gulden contributie bij elkaar en van dat geld kun je waarachtig wel beter uit de hoek komen dan nu gebeurt.
De Vries: 'Als de binnenvaartondernemers hun organisaties en vertegenwoordigers niet een beetje beter aansturen in de richting van meer invloed door samenwerking, in plaats van het uitvechten van een interne strijd, zullen we allemaal verliezen. Dan gaat het u en uw collega's waarschijnlijk een hoop geld kosten, want weinig invloed betekent nu eenmaal meer betalen. In die zin zijn de ongeorganiseerden onder ons overigens even - of zelfs zwaarder - verantwoordelijk als de georganiseerden. U mag zelf kiezen.'

OUDERS IN ACTIE. Ook in het nieuwe jaar blijft de financiering van internaten de gemoederen bezighouden: LOV vreest volledige afschaffing subsidie schippersinternaten. Er wordt in het openingsartikel op 'Varend bestaan' al gebrainstormd over eventuele acties. En verder noemt voorzitter Bas Goudriaan het dreigement van het ministerie van VWS dat ze geen subsidie geven voor kinderen van ouders die hun ouderbijdrage achterhouden 'een kulverhaal'. Professor Jan Simons geeft in zijn Column Europa een opsomming van Aangename verrassingen die hem ten deel vielen in de eerste weken van 2000: geen millenniumproblemen, hoog water op de Donau waardoor casco's Novisad konden passeren, de EU die bij toetreding van kandidaat-lidstaten bijdraagt aan de standaardisatie op alle paneuropese vaarwegen, leuke nieuwjaarswensen van Promotie Binnenvaart Vlaanderen, de blijvende inspanning voor binnenvaart in het nieuwe Brusselse directoraat generaal Transport en Energie (DG TREN), de hoop op meer aandacht voor binnenvaart tijdens het komende Franse EU-voorzitterschap en de start van een klachtprocedure tegen de bilaterale Duitse derde-landenverdragen.

KLAGEN HELPT. De Stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart (SAB) haalt de krant met klachten die eerder via het VAART!Forum werden geuit: SAB krijgt klachten over bilgeboot op A'dam-Rijnkanaal. Het helpt! Waar geen helpen aan lijkt is de opening van 'Vervoermarkt': Personeel VT verzet zich tegen overname door Atlantic Horizon. Over Oudere scheepsmotor komt niet slecht uit milieumeting Wijgula lijken we in het VAART!Forum nog niet uitgepraat. SAB en Wijgula komen er vast samen nog wel achter wat nu de echte norm is voor het meten van luchtvervuiling door scheepsmotoren. Op de pagina 'Scheepsbouw & Offshore' een Dordtse opening: Werf De Biesbosch gaat dicht. IHC staat klaar voor overname van het personeel en projectontwikkelaars lonken naar het werfterrein. Op 'Kielzog' tenslotte de grote geruststelling: Schipperskinderen presteren net zo goed als walkinderen.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index