|
OPEN HUIS.
Noteer alvast 2 september als datum voor het landelijk 'open
huis' waarop het BVB de binnenvaart en het grote publiek tracteert,
vanwege het tienjarig jubileum vorig jaar. Beetje laat, maar de
Koninklijke Schuttevaer had de oudste jubileumrechten. In het bericht
Open huis en 'Big Brother' bij tweede lustrum BVB staat nog een
verrassing. Secretaris Kees de Vries onderzoekt of het mogelijk is elke
maand een ander schip te voorzien van webcams en de beelden wereldwijd
via het Web te laten bekijken. Technisch geen probleem, want er is een
grote cruiserederij die hetzelfde doet. Koppel er dan wel een prijsvraag
aan vast, want het online boegbeeld laat vast naar zich raden. De
BVB-Camspotter zal het vast goed doen als opvolger van Schuttevaer's
populaire raadspel Radarspotter, dat deze week al aflevering 134
beleeft.
CLINCKERBOYCOT.
Op de voorpagina verder Clinckerboycot levert schippers
succes op (een actie die positief uitpakt voor het Betere Binnenvaart
Team BBT en de schippers in het clinckervervoer vanuit de regio
Doornik), Verdieping Westerschelde veel duurder dan verwacht, het
overlijden van jachtbouwer Jaan Jongert (77), Val op schip (Spanjaard
glijdt uit op pijpenlegger en Rotterdammer overkomt net zoiets op het
zeeschip Okba Bnou Nafia), CCR moet ingrijpen bij Rijnstremming (vindt
voorzitter Rob Walthuis van de Internationale Arbeitsgemeinschaft der
Rheinschiffahrt) en voor de puzzelliefhebbers de uitslag van
Schuttevaer's kerstpuzzel. De uitkomst was dus echt 'Een stralende ster
in de donkere nacht. Het licht in de wereld wordt verlangend verwacht'
en de hoofdprijs gaat naar mevrouw J. Oosterhuis in Den Helder.
TOPSNELHEID.
Het vergadercircus ijlt nog na op 'Havens en vaarwegen':
Schippers ergeren zich rot aan moeizame vaart door Haarlem, Ouderkerk
heeft eigen Schuttevaervlag ("Ouderkerk is altijd al een geval apart
geweest") en Afdelingen Kampen en Zwolle verenigd in afdeling
IJsseldelta. Met een topsnelheid van 75 kilometer per uur moet de
kleine redding-/blusboot Hellegat sneller redding brengen in Zeeland,
lezen we op 'Nieuws en achtergronden', naast Wijsmuller betaalt 300
miljoen voor Britse Cory Towage. De opening is voor Waterpolitie vormt
zelf eenheid voor analyse scheepsongevallen, met in de bovenkop 'Ook
eenheid in opbouw voor computerrecherche'. Het hele verhaal ademt de
sfeer van verandering die het korps doormaakt, en bovendien vraagt
KLPD-topman Ad Hellemons de oude garde ruimte voor vernieuwers in het
artikel Waterpolitie blijft surveilleren, maar doet dat 'doelmatiger en
moderner' op 'Varend bestaan'. In het commentaar Miami Vice schrijft
Schuttevaer: 'De indruk bestaat, dat de oude garde langzamerhand
plaatsmaakt voor jonge mensen met minder begrip van leven en werken op
het water. Je krijgt er een Miami Vice-smaak van in de mond: jong volk
met snelle boten en nog snellere computers.'
BETER AANSTUREN.
In Wil de echte brancheorganisatie opstaan? gooit
Kees de Vries, directeur Koninklijke Schuttevaer en secretaris Bureau
Voorlichting Binnenvaart, een aardige knuppel in het hoenderhok. Al die
afzonderlijke bondjes en organisatietjes is toch maar niks, vindt hij.
Je kunt er als bedrijfstak geen vuist mee maken. Zo'n 40% van de
binnenvaart is ergens bij, samen brengen ze 4,5 miljoen gulden
contributie bij elkaar en van dat geld kun je waarachtig wel beter uit
de hoek komen dan nu gebeurt.
OUDERS IN ACTIE.
Ook in het nieuwe jaar blijft de financiering van
internaten de gemoederen bezighouden: LOV vreest volledige afschaffing
subsidie schippersinternaten. Er wordt in het openingsartikel op
'Varend bestaan' al gebrainstormd over eventuele acties. En verder noemt
voorzitter Bas Goudriaan het dreigement van het ministerie van VWS dat
ze geen subsidie geven voor kinderen van ouders die hun ouderbijdrage
achterhouden 'een kulverhaal'. Professor Jan Simons geeft in zijn Column
Europa een opsomming van Aangename verrassingen die hem ten deel
vielen in de eerste weken van 2000: geen millenniumproblemen, hoog water
op de Donau waardoor casco's Novisad konden passeren, de EU die bij
toetreding van kandidaat-lidstaten bijdraagt aan de standaardisatie op
alle paneuropese vaarwegen, leuke nieuwjaarswensen van Promotie
Binnenvaart Vlaanderen, de blijvende inspanning voor binnenvaart in het
nieuwe Brusselse directoraat generaal Transport en Energie (DG TREN), de
hoop op meer aandacht voor binnenvaart tijdens het komende Franse
EU-voorzitterschap en de start van een klachtprocedure tegen de
bilaterale Duitse derde-landenverdragen.
KLAGEN HELPT.
De Stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart (SAB) haalt
de krant met klachten die eerder via het VAART!Forum werden geuit: SAB
krijgt klachten over bilgeboot op A'dam-Rijnkanaal. Het helpt! Waar
geen helpen aan lijkt is de opening van 'Vervoermarkt': Personeel VT
verzet zich tegen overname door Atlantic Horizon. Over Oudere
scheepsmotor komt niet slecht uit milieumeting Wijgula lijken we in het
VAART!Forum nog niet uitgepraat. SAB en Wijgula komen er vast samen nog
wel achter wat nu de echte norm is voor het meten van luchtvervuiling
door scheepsmotoren. Op de pagina 'Scheepsbouw & Offshore' een Dordtse
opening: Werf De Biesbosch gaat dicht. IHC staat klaar voor overname
van het personeel en projectontwikkelaars lonken naar het werfterrein.
Op 'Kielzog' tenslotte de grote geruststelling: Schipperskinderen
presteren net zo goed als walkinderen.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|