|
TOERBEURTVLUCHTELINGEN.
Die opent met Frankrijk wil niet langer asiel
verlenen aan spitsenschippers, Nederlandse en Belgische
toerbeurtvluchtelingen die voor een appel en een ei naar het zuiden
afzakken om daar op hun beurt een goedbetaalde reis af te wachten.
Daarbij komt dat de Fransen zich in België en Nederland gediscrimineerd
voelen, en van hun minister van Transport nu eindelijk wel eens de
begeleidende maatregelen wil zien die in de noordelijke toerbeurtlanden
het leed van de afschaffing verzachten.
VRACHTZEPPELIN.
Ander voorpaginanieuws: Sloopbijdrage nog in februari
betalen (de regeling is voorbij, maar er staat nog een schuld),
Nedship Bank reorganiseert (na tegenvallende resultaten vervallen 125
van de 625 banen), Nikolaos G ramt beide sluizen in het Kieler Kanaal,
Duitsers bouwen vrachtzeppelin (concurrentie ‘van boven' voor de
binnenvaart) en SER bepleit ook doorberekening kosten vervoer
(concurrentievoordeel voor de binnenvaart). Voor de stripliefhebbers is
er ook voorpaginanieuws: Kapitein Rob heeft de krant verlaten en maakt
vanaf deze week plaats voor Eric de Noorman in het verhaal ‘De
Scheepsbouwer' uit 1954, jeugdnostalgie dus voor de veertigplussers.
KSV-VERGADERNIEUWS.
De laatste vergaderweeën van de KSV Schuttevaer
schieten voorbij op pagina 2: KSV-afdelingen in de kop van
Noord-Holland willen fuseren (Langedijk e.o. en Noord-Holland
Noord-Enkhuizen hielden al hun derde gezamenlijke jaarvergadering).
Werkendam vergaderde al een poosje geleden. ‘Door een misverstand heeft
de plaatsing van dit artikel twee edities vertraging opgelopen, waarvoor
onze welgemeende excuses', meldt de redactie nederig in een cursieve
alinea aan het eind van KSV-hoofdbestuurders overtuigen Werkendam van
nut ADNR-toets. Soms zijn tweewekelijkse bladen dus toch sneller ;-) De
eigen rubriek van het KSV-hoofdbestuur bevat een overzicht van de
diensten van het Berichtencentrum RIZA, ook de berichtgeving via
Internet en Bulletinboard.
OPTIMISTEN.
Schuttevaer's eigen conjunctuurenquête (Forse meerderheid
verwacht in ‘99 stabiele of groeiende markt) opent pagina drie. Het
percentage optimisten, schippers die in 1999 een toename verwachten in
het vervoerd gewicht, is sinds het begin van de enquête in 1986 niet zo
hoog geweest. De sloopregeling wordt regelmatig als reden gegeven.
Interessant zijn altijd de investeringen; 70% deed het; 29% in revisie
en aanschaf van motoren, 24,5% in communicatie-apparatuur en 20,9% in
automatisering/computers. Van de ondervraagden heeft 46% een PC, 31% een
fax en bijna een kwart beide. Bij 34% staat geen fax of PC aan boord. In
het artikel ook een overzicht van gebruikte motormerken. Leuk voor de
vaste lezers van Horten & Stoten, en natuurlijk voor de leveranciers en
onderhoudsbedrijven, die nu de kracht van de rubriek lijken te
ontdekken: Gaat uw motor ook horten en stoten? Bel dan snel... De
rubriek zelf gaat deze keer over de Caterpillar in de Hendi-Theja van de
Hovestadts uit Werkendam: ‘Ruim elf jaar oud en nog steeds in
showroom-conditie.'
ONONTSNAPBAAR.
Over de internaten en de bezuinigingen van het ministerie
van VWS zullen we de komende weken nog meer horen. Er zijn acties op
til. Internaatsbesturen vestigen hoop op ‘onontsnapbare' Kamervragen
meldt de pagina Varend Bestaan. Daarop ook het verhaal van de Aspali:
>Kop tot kont nieuw uit 1917. De woning en de motorfundatie zijn oud.
De rest van de Aspali is nieuw. Het voor- en middenschip werden in Polen
gebouwd en bij scheepswerf Worst in Meppel aan het oude achterschip
gelast. Even. Want nadat de nieuwe spiegel er tegenaan stond, werd het
oude achterschip er bij stukjes en beetjes tussenuit gesloopt. Hoe Hans
Oomens de renovatie van zijn schip in de hand hield.
TAPIOCA.
Op de pagina Vervoermarkt komt de tapioca je tegemoet: IAT
hevelt tapioca van Gent over naar EBS in Rotterdam. Een leuke
uitbreiding voor Rotterdam, maar voor de schippers zal het volgens
IAT-man Van Zelderen weinig uitmaken of de tapioca in Gent, Amsterdam of
Rotterdam wordt overgeslagen.
SLEPERSOORLOG.
Op Wacht te Kooi wordt de Duitse slepersoorlog (Duitsers
zien berustend toe bij komst Kotug naar Bremerhaven) breed uitgemeten.
De schepen waren er vanaf het begin bijna continu aan het werk, vertelt
Ard-Jan Kooren.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|