Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.5 van 28.1.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!

Hotlinks

Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 30 januari 1999

Bianca's berging

‘De vaart heeft er nauwelijks last van gehad', zegt Theo de Lange van Rijkswaterstaat Utrecht in de Schuttevaer over de aanvaring op het Amsterdam-Rijnkanaal. Schipper zinkende Bianca weet stremming AR-kanaal te voorkomen na aanvaring, staat er boven het verhaal. Het lijkt een loftuiting: zinken mag, maar doe het netjes. Schipper Sluiter was met 250 ton bietenpulp onderweg van Franeker naar ‘s-Hertogenbosch. In de zeer dichte mist ging het vrijdagavond mis bij Nigtevecht toen, ondanks de radar, de Bianca met de tegemoetkomende tanker Erik II (1500 ton stookolie voor Amsterdam) in aanvaring kwam. De Erik II kon een dag later doorvaren, de Bianca werd zondagmorgen geborgen door Marine Construct, dat zelf de foto's leverde voor de krant.

TOERBEURTVLUCHTELINGEN. Die opent met Frankrijk wil niet langer asiel verlenen aan spitsenschippers, Nederlandse en Belgische toerbeurtvluchtelingen die voor een appel en een ei naar het zuiden afzakken om daar op hun beurt een goedbetaalde reis af te wachten. Daarbij komt dat de Fransen zich in België en Nederland gediscrimineerd voelen, en van hun minister van Transport nu eindelijk wel eens de begeleidende maatregelen wil zien die in de noordelijke toerbeurtlanden het leed van de afschaffing verzachten.
Dinsdagmiddag ging het Canal du Nord uit protest op slot. Schuttevaer laat het schipperspaar op de Nederlandse, onder ELV-vlag varende spits Rival aan het woord en sprak ook met woordvoerders van de Franse schippersbond CNBA. In het artikel wordt verwezen naar de poging om in ESO-verband een schepenlijst voor spitsenschippers op te zetten.

VRACHTZEPPELIN. Ander voorpaginanieuws: Sloopbijdrage nog in februari betalen (de regeling is voorbij, maar er staat nog een schuld), Nedship Bank reorganiseert (na tegenvallende resultaten vervallen 125 van de 625 banen), Nikolaos G ramt beide sluizen in het Kieler Kanaal, Duitsers bouwen vrachtzeppelin (concurrentie ‘van boven' voor de binnenvaart) en SER bepleit ook doorberekening kosten vervoer (concurrentievoordeel voor de binnenvaart). Voor de stripliefhebbers is er ook voorpaginanieuws: Kapitein Rob heeft de krant verlaten en maakt vanaf deze week plaats voor Eric de Noorman in het verhaal ‘De Scheepsbouwer' uit 1954, jeugdnostalgie dus voor de veertigplussers.

KSV-VERGADERNIEUWS. De laatste vergaderweeën van de KSV Schuttevaer schieten voorbij op pagina 2: KSV-afdelingen in de kop van Noord-Holland willen fuseren (Langedijk e.o. en Noord-Holland Noord-Enkhuizen hielden al hun derde gezamenlijke jaarvergadering). Werkendam vergaderde al een poosje geleden. ‘Door een misverstand heeft de plaatsing van dit artikel twee edities vertraging opgelopen, waarvoor onze welgemeende excuses', meldt de redactie nederig in een cursieve alinea aan het eind van KSV-hoofdbestuurders overtuigen Werkendam van nut ADNR-toets. Soms zijn tweewekelijkse bladen dus toch sneller ;-) De eigen rubriek van het KSV-hoofdbestuur bevat een overzicht van de diensten van het Berichtencentrum RIZA, ook de berichtgeving via Internet en Bulletinboard.

OPTIMISTEN. Schuttevaer's eigen conjunctuurenquête (Forse meerderheid verwacht in ‘99 stabiele of groeiende markt) opent pagina drie. Het percentage optimisten, schippers die in 1999 een toename verwachten in het vervoerd gewicht, is sinds het begin van de enquête in 1986 niet zo hoog geweest. De sloopregeling wordt regelmatig als reden gegeven. Interessant zijn altijd de investeringen; 70% deed het; 29% in revisie en aanschaf van motoren, 24,5% in communicatie-apparatuur en 20,9% in automatisering/computers. Van de ondervraagden heeft 46% een PC, 31% een fax en bijna een kwart beide. Bij 34% staat geen fax of PC aan boord. In het artikel ook een overzicht van gebruikte motormerken. Leuk voor de vaste lezers van Horten & Stoten, en natuurlijk voor de leveranciers en onderhoudsbedrijven, die nu de kracht van de rubriek lijken te ontdekken: Gaat uw motor ook horten en stoten? Bel dan snel... De rubriek zelf gaat deze keer over de Caterpillar in de Hendi-Theja van de Hovestadts uit Werkendam: ‘Ruim elf jaar oud en nog steeds in showroom-conditie.'

ONONTSNAPBAAR. Over de internaten en de bezuinigingen van het ministerie van VWS zullen we de komende weken nog meer horen. Er zijn acties op til. Internaatsbesturen vestigen hoop op ‘onontsnapbare' Kamervragen meldt de pagina Varend Bestaan. Daarop ook het verhaal van de Aspali: >Kop tot kont nieuw uit 1917. De woning en de motorfundatie zijn oud. De rest van de Aspali is nieuw. Het voor- en middenschip werden in Polen gebouwd en bij scheepswerf Worst in Meppel aan het oude achterschip gelast. Even. Want nadat de nieuwe spiegel er tegenaan stond, werd het oude achterschip er bij stukjes en beetjes tussenuit gesloopt. Hoe Hans Oomens de renovatie van zijn schip in de hand hield.

TAPIOCA. Op de pagina Vervoermarkt komt de tapioca je tegemoet: IAT hevelt tapioca van Gent over naar EBS in Rotterdam. Een leuke uitbreiding voor Rotterdam, maar voor de schippers zal het volgens IAT-man Van Zelderen weinig uitmaken of de tapioca in Gent, Amsterdam of Rotterdam wordt overgeslagen.
Met de personeelsadvertenties gaat het onvoorstelbaar goed: bijna twee pagina's. Banen voor het uitzoeken dus. ABRI's Wim Onderdelinden gaat in de rubriek ‘Varend Ondernemen' gaat over wijziging van fiscale normen. De pagina In Bedrijf opent met Zwaans, Delta, en Otex trekken in bij Verenigde Tankrederijen. Dat gaat dus over nieuwe concentraties in de bunker- en stookoliemarkt.

SLEPERSOORLOG. Op Wacht te Kooi wordt de Duitse slepersoorlog (Duitsers zien berustend toe bij komst Kotug naar Bremerhaven) breed uitgemeten. De schepen waren er vanaf het begin bijna continu aan het werk, vertelt Ard-Jan Kooren.
Achterin, op de pagina Kielzog, wemelt het van de schroeven in De vierde generatie Kees. Volgende week zit de familie Jooren veertig jaar in de scheepsschroeven. Vader Kees en dochter Dymphina vertellen over schroeven, het bedrijf en de hechte familieband. Vader Jooren is trots op zijn bedrijf en familie. Dymphina: ‘En hij hoopt dat een vijfde Kees het bedrijf zal voortzetten. Maar ik heb een dochtertje en mijn broer heeft nog geen kinderen, dus dat zal hij moeten afwachten.'

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index