Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.44 van 4.12.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl

Oom Bert
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 4 december 1999

Met Kerstgroen

Ook bij het openvouwen van de Schuttevaer verbaasd gekeken naar de Kerstspecial Wacht te Kooi? Voor verre zeelui straks een welkom levensteken van het thuisfront, maar voor het gros van de lezers aan de vroege kant. In de Kleine Schuttevaer leert Oom Bert zijn lezertjes deze week nota bene nog pepernoten bakken... Als het om nieuws gaat kun je natuurlijk nooit vroeg genoeg zijn. De krant opent met NZ heeft toerbeurt in de maak, net als Kerst een geschiedenis op herhaling. Mooi voor onder de kerstboom, maar alleen voor leden, dus toch zoiets als een commercieel samenwerkingsverband met interne beurtrol?

HARD TEGEN HARD. Verder op de voorpagina Ouders verliezen kort geding (LOV redt het niet tegen Vliegenthart), Wallonië int BTW over vaartrechten (21% per 1 januari), Damen bouwt AID-patrouillevaartuig en het nodige scheepvaartleed: Brand verwoest woning (mts Primera, met duistere foto van uitgebrande woning), Vraagtekens bij ramp catamaran (voor Noorse kust), Motorproblemen houden Arie Visser-klasse aan de kant (tandwiel mist tanden), Rederij Waterweg voorkomt breken van olietanker Wad (boren bijna niet meer nodig) en Duweenheid vaart door na aanvaring op Amer (drijvende bok Leendert-Jan op drift).

PRINCIPE. Over het weekendgeding voor de president van de rechtbank in Groningen gaat Schuttevaer dwingt opening van gestremd Eemskanaal af op de pagina 'Havens en vaarwegen'. Of de provincie voortaan maar even rekening wil houden met de belangen van de moderne binnenvaart. Slechts drie schepen passeerden zondag tussen de middag, maar het ging dan ook om het principe. Op 'Nieuws en achtergronden' is meer mis: Opgelapt op en neer met lege containers schept inruiltonnen. Voeg oude schepen met wat kunstgrepen toe aan de actieve vloot en je hebt weer inruiltonnage. Karel Verberght, namens de ESO lid van de Europese expertengroep tekende formeel protest aan tegen het oneigenlijk gebruik van sloopgeld en noemt het onbegrijpelijk dat de Scheepvaartinspectie ('die toch altijd hoge eisen aan schepen stelt') dit laat gebeuren. Op de foto is te zien hoe troep in de ruimen aan de kant is geschoven om plaats te maken voor de lege containers.

CBRB-LEDEN. ASV'ers kunnen opheffing niet over hun hart verkrijgen, lezen we verder. Maar de aandacht gaat toch vooral uit naar twee berichten met CBRB in de kop. CBRB is veel groter dan uit enquête naar voren komt, wil directeur Ton Roos wel even duidelijk gesteld zien. Zijn organisatie, voorheen vooral van reders, telt volgens Roos 390 leden, waarvan 200 varende particulieren. Samen vertegenwoordigen zij een vloot van 1,7 miljoen ton. Roos haalt uit naar de AMVV-onderzoekster, maar Angelique Hubens pareert kundig: 'Ik denk niet dat de iets lagere respons van CBRB-leden leidt tot belangrijke verschillen in de uitkomsten. Mede doordat het CBRB geen heel groot aandeel in de binnenvaart heeft.' Elders in de krant een vervolgrapportage over het AMVV-rapport: AMVV-enquête in cijfers.

BREED STIMULEREN. Opzienbarend is een tweede actie van de club: CBRB wil meer greep hebben op BVB-beleid, met een voorstel om sponsorgelden voor het Bureau Voorlichting Binnenvaart voortaan als organisatie over te maken en niet meer door de varende ondernemers afzonderlijk. Is het CBRB uit op macht? Nee, zegt Roos, wij willen dat lidmaatschap breed stimuleren. 'Zoals het CBRB het nu brengt kun je er weinig bezwaar tegen hebben', reageert BVB-voorzitter Jan de Vries onderkoeld. 'In principe kun je zo alles naar je hand proberen te zetten; van de bijdrage aan de Kamer van Koophandel tot die aan de Koninklijke Schuttevaer.'

MAGER BEELD. Op 'Varend bestaan' kijkt de krant kritisch naar de uitkomsten van nòg een onderzoek: Policy Research geeft mager beeld gevolgen ouderbijdrage. Het bureau onderzocht voor 25.000 gulden in opdracht van de vereniging van internaatsbesturen Nevis, wat de effecten zijn als de overheid de bezuinigingen op de internaten en de verhoging van de ouderbijdrage doorvoert. 'Vraag is echter of de rapporteurs over goed cijfermateriaal beschikten.' Karel Joos van Policy Research denkt dat de belangrijkste conclusie misschien wel is dat er een duidelijk verband is tussen de internaten en de Nederlandse binnenvaartsector. 'Als de overheid onzorgvuldig te werk gaat komt het voortbestaan van de internaten in gevaar en zijn de effecten nauwelijks te overzien.'

LEGEROEFENING. Mager mag je ook de uitkomsten noemen van het recente overleg van binnenvaart, vaarwegbeheerders en legerleiding over de omstreden stremmingen van de Rijn, volgend jaar maart, verwoord in Rijnoefening loopt vooruit op operaties VN in Kosovo. Nieuwe spanningen? En wat gebeurt er met de motie tegen de stremmingen die werd aangenomen door de hele Tweede Kamer? Het kleine berichtje RoRofaciliteiten op 'Vervoermarkt' vertelt niets over het feit dat het Amerikaanse leger in tijden van internationale spanning de Eemshaven voortaan wil gebruiken voor snelle aanvoer van materieel en dat daarom de nieuwe terminal van Groningen Seaports er kwam.

STATISTISCH. 'Vervoermarkt' opent met Europees statistisch nieuws: Laatste 25 jaar was glorietijd voor 500.000 wegvervoerders. Dat staat in 'Panorama van transport', een uitgave van Eurostat. Dat bureau telde aan het eind van de periode 1970-1996 nog 15.679 binnenschepen. Allemaal minder spannend dan het openingsverhaal op de volgende pagina: Smeerolie levert inspuitdruk injectoren Caterpillar 3412E. De motoren worden er schoner en zuiniger van, zegt Caterpillar, maar schippers die er op de Europort naar keken moeten het allemaal nog zien: De mannen houden hun handen in de zakken. "Is dat betrouwbaar?" "Jazeker, het draait feilloos, we hebben er nog geen klacht over gehoord en ze lopen al een hele tijd in graafmachines."

ZEILVLOTEN. Op 'Waterkant' ruzieën twee grote zeilvloten elkaar de tent uit: Hollands Glorie en Zeilvloot Muiden definitief uit elkaar. Hollands Glorie wil alles onder controle, Zeilvloot Muiden wil ook nog wat verhuur in eigen hand houden. Dat gaat niet samen. Op 'Scheepsbouw' pakt de Damen-overname van de Oranjewerf goed uit. Het volgende doel voor de 50-jarige werf haalt de kop: 'We willen van duur imago af'. Vrij diep gaat Weekblad Schuttevaer in op de scheepsramp voor de Noorse kust: Rampcatamaran Sleipner voer uit zonder volledige vergunning. Op 'Watersport Actueel' gaat de aandacht uit naar waterwinkelen op Internet: W@terwereld zet voorzichtig eerste stappen op het Internet. En behalve over Oom Bert's pepernotenmenu gaat het op 'Kielzog' ook over oude scheepsbouw, in Stichting wil werf Welgelegen behouden voor chartervaart.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index