|
HARD TEGEN HARD.
Verder op de voorpagina Ouders verliezen kort geding
(LOV redt het niet tegen Vliegenthart), Wallonië int BTW over
vaartrechten (21% per 1 januari), Damen bouwt AID-patrouillevaartuig
en het nodige scheepvaartleed: Brand verwoest woning (mts Primera, met
duistere foto van uitgebrande woning), Vraagtekens bij ramp catamaran
(voor Noorse kust), Motorproblemen houden Arie Visser-klasse aan de
kant (tandwiel mist tanden), Rederij Waterweg voorkomt breken van
olietanker Wad (boren bijna niet meer nodig) en Duweenheid vaart door
na aanvaring op Amer (drijvende bok Leendert-Jan op drift).
PRINCIPE.
Over het weekendgeding voor de president van de rechtbank in
Groningen gaat Schuttevaer dwingt opening van gestremd Eemskanaal af
op de pagina 'Havens en vaarwegen'. Of de provincie voortaan maar even
rekening wil houden met de belangen van de moderne binnenvaart. Slechts
drie schepen passeerden zondag tussen de middag, maar het ging dan ook
om het principe. Op 'Nieuws en achtergronden' is meer mis: Opgelapt op
en neer met lege containers schept inruiltonnen. Voeg oude schepen met
wat kunstgrepen toe aan de actieve vloot en je hebt weer inruiltonnage.
Karel Verberght, namens de ESO lid van de Europese expertengroep tekende
formeel protest aan tegen het oneigenlijk gebruik van sloopgeld en noemt
het onbegrijpelijk dat de Scheepvaartinspectie ('die toch altijd hoge
eisen aan schepen stelt') dit laat gebeuren. Op de foto is te zien hoe
troep in de ruimen aan de kant is geschoven om plaats te maken voor de
lege containers.
CBRB-LEDEN.
ASV'ers kunnen opheffing niet over hun hart verkrijgen,
lezen we verder. Maar de aandacht gaat toch vooral uit naar twee
berichten met CBRB in de kop. CBRB is veel groter dan uit enquête naar
voren komt, wil directeur Ton Roos wel even duidelijk gesteld zien.
Zijn organisatie, voorheen vooral van reders, telt volgens Roos 390
leden, waarvan 200 varende particulieren. Samen vertegenwoordigen zij
een vloot van 1,7 miljoen ton. Roos haalt uit naar de
AMVV-onderzoekster, maar Angelique Hubens pareert kundig: 'Ik denk niet
dat de iets lagere respons van CBRB-leden leidt tot belangrijke
verschillen in de uitkomsten. Mede doordat het CBRB geen heel groot
aandeel in de binnenvaart heeft.' Elders in de krant een
vervolgrapportage over het AMVV-rapport: AMVV-enquête in cijfers.
BREED STIMULEREN.
Opzienbarend is een tweede actie van de club: CBRB
wil meer greep hebben op BVB-beleid, met een voorstel om sponsorgelden
voor het Bureau Voorlichting Binnenvaart voortaan als organisatie over
te maken en niet meer door de varende ondernemers afzonderlijk. Is het
CBRB uit op macht? Nee, zegt Roos, wij willen dat lidmaatschap breed
stimuleren. 'Zoals het CBRB het nu brengt kun je er weinig bezwaar tegen
hebben', reageert BVB-voorzitter Jan de Vries onderkoeld. 'In principe
kun je zo alles naar je hand proberen te zetten; van de bijdrage aan de
Kamer van Koophandel tot die aan de Koninklijke Schuttevaer.'
MAGER BEELD.
Op 'Varend bestaan' kijkt de krant kritisch naar de
uitkomsten van nòg een onderzoek: Policy Research geeft mager beeld
gevolgen ouderbijdrage. Het bureau onderzocht voor 25.000 gulden in
opdracht van de vereniging van internaatsbesturen Nevis, wat de effecten
zijn als de overheid de bezuinigingen op de internaten en de verhoging
van de ouderbijdrage doorvoert. 'Vraag is echter of de rapporteurs over
goed cijfermateriaal beschikten.' Karel Joos van Policy Research denkt
dat de belangrijkste conclusie misschien wel is dat er een duidelijk
verband is tussen de internaten en de Nederlandse binnenvaartsector.
'Als de overheid onzorgvuldig te werk gaat komt het voortbestaan van de
internaten in gevaar en zijn de effecten nauwelijks te overzien.'
LEGEROEFENING.
Mager mag je ook de uitkomsten noemen van het recente
overleg van binnenvaart, vaarwegbeheerders en legerleiding over de
omstreden stremmingen van de Rijn, volgend jaar maart, verwoord in
Rijnoefening loopt vooruit op operaties VN in Kosovo. Nieuwe
spanningen? En wat gebeurt er met de motie tegen de stremmingen die werd
aangenomen door de hele Tweede Kamer? Het kleine berichtje
RoRofaciliteiten op 'Vervoermarkt' vertelt niets over het feit dat het
Amerikaanse leger in tijden van internationale spanning de Eemshaven
voortaan wil gebruiken voor snelle aanvoer van materieel en dat daarom
de nieuwe terminal van Groningen Seaports er kwam.
STATISTISCH.
'Vervoermarkt' opent met Europees statistisch nieuws:
Laatste 25 jaar was glorietijd voor 500.000 wegvervoerders. Dat staat
in 'Panorama van transport', een uitgave van Eurostat. Dat bureau
telde aan het eind van de periode 1970-1996 nog 15.679 binnenschepen.
Allemaal minder spannend dan het openingsverhaal op de volgende pagina:
Smeerolie levert inspuitdruk injectoren Caterpillar 3412E. De motoren
worden er schoner en zuiniger van, zegt Caterpillar, maar schippers die
er op de Europort naar keken moeten het allemaal nog zien: De mannen
houden hun handen in de zakken. "Is dat betrouwbaar?" "Jazeker, het
draait feilloos, we hebben er nog geen klacht over gehoord en ze lopen
al een hele tijd in graafmachines."
ZEILVLOTEN.
Op 'Waterkant' ruzieën twee grote zeilvloten elkaar de tent
uit: Hollands Glorie en Zeilvloot Muiden definitief uit elkaar.
Hollands Glorie wil alles onder controle, Zeilvloot Muiden wil ook nog
wat verhuur in eigen hand houden. Dat gaat niet samen. Op 'Scheepsbouw'
pakt de Damen-overname van de Oranjewerf goed uit. Het volgende doel
voor de 50-jarige werf haalt de kop: 'We willen van duur imago af'. Vrij
diep gaat Weekblad Schuttevaer in op de scheepsramp voor de Noorse kust:
Rampcatamaran Sleipner voer uit zonder volledige vergunning. Op
'Watersport Actueel' gaat de aandacht uit naar waterwinkelen op
Internet: W@terwereld zet voorzichtig eerste stappen op het Internet.
En behalve over Oom Bert's pepernotenmenu gaat het op 'Kielzog' ook over
oude
scheepsbouw, in Stichting wil werf Welgelegen behouden voor
chartervaart.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|