Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.6 van 25.2.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer '00
Zoek in Schuttevaer '99

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk,
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 26 februari 2000

Betaald bijvegen

Ook vaak geld neergeteld voor het laten bijvegen van het ruim bij ENCI-vestiging IJmuiden? Foute boel, volgens het openingsartikel in de Schuttevaer van deze week: ENCI-lossers kloppen schippers jaren geld uit de zak voor vegen. Dankzij actievoerende Belgische schippers kost het lossen bij ENCI nu niets meer en zorgt het personeel uit zichzelf voor bezemschone ruimen. Ministerie reageert niet op aantijging wegens corruptie, lezen we verder. Maar stond dat ook al niet in het VEKA-verhaal van vorige week? Wat blauwig gedrukt is de foto van de Isis, de nieuwe rouwboot van de Amsterdamse salonbootverhuurder Aquadam. 'Een tocht over water is heel symbolisch', zegt directeur Walter Nuyens. 'Van de ene kant van het water naar de andere kant is als de overgang van leven naar dood.'

BROKKENKAPITEINS. In het vakblad De Journalist van 25 februari wordt Schuttevaer afgeschilderd als brenger van 'wel heel veel slecht nieuws': 'Wie Schuttevaer leest moet wel de indruk krijgen dat Nederland bevolkt wordt door een groep varende brokkenkapiteins. Op [de] 37 voorpagina's telden we (inclusief de foto's) bij elkaar 97 ongevallen. Gemiddeld is dat ruim 2,5 explosie, aanvaring, vastloper, brand, lek, 'oploper' of dronkemanspartij per nummer. Hier speelt waarschijnlijk het fenomeen een rol dat je ook in de 'gewone' pers ziet: goed nieuws is geen nieuws en slecht nieuws is dat (vaak) wel.' Deze week valt het mee, met voorop alleen maar Twee schepen stranden op Zeeuwse zandbanken (Seolto en Faial).

MAXIMUM BOETE. Verder op de voorpagina ('week na week sjablonen', vindt De Journalist van de Schuttevaer-voorpagina's) de berichten: Maximum boete op Rijn naar f 55.000 (was 7000), Wegvervoer steunt behoud van Radio 1 (TLN met Kantoorbonden op de bres), Overslag A'dam gelijk aan 1998 (de officiële cijfers: 55,7 miljoen ton), Neo Kemps lopen meer vertraging op (SI had geen tijd om te keuren) en IJzer en staal stuwen Duits vervoer per binnenvaart op (ondanks totale vermindering van 3,3% naar 228,6 miljoen ton in 1999).

HARTGRONDIG. Op 'Havens en vaarwegen' springt na de opening Tankvaartbevrachters laten zich geen ultimatum stellen door VBR. De Belgische particulieren hebben de bevrachters tot half maart de tijd gegeven om bij de verladers een gasolietoeslag uit het vuur te slepen. Volgens UCV-voorzitter Grulois hebben de bevrachters er geen schuld aan dat de OPEC-landen hoge prijzen voor hun olie vragen. Hij geeft de tankvaarders weinig hoop. Op 'Nieuws en achtergronden' ook Niet ontgaste tanker Liguria vaart vast op krib bij Arnhem, Hunte bevaarbaar (een week na het dwarsliggen en breken van de Hydra), Zandschippers claimen oponthoud brug (Catharijnebrug te Haarlem op 18 januari) en Flevo Ferries ontslaat 25 stewards en verkopers. Wie zich altijd al druk maakte over de roamingkosten voor bellen buiten Nederland, vindt begrip bij de Europese Commissie: Brussel vermoedt prijsafspraken GSM-aanbieders. Schuttevaer deed navraag en zet bij het bericht voor elk netwerk de roamingkosten per land. Op de pagina was bovendien nog een gaatje vrij voor Rhenus koopt SRN, de nieuwste concentratie in de Rijnvloot.

KRACHTPROEF. Waarom zou Kees de Vries minister Netelenbos Een minister met lef noemen? Ooit leefden we in een tijd van complimentjes zonder bijbedoeling, maar De Vries komt na enige loftuitingen ('Minister Netelenbos doorstaat de krachtproef van het ministerschap tot nu toe met glans') - zoals dat bij hedendaags lobbyen hoort - met een waslijst aan vragen. Over de gebruikersheffing voor het goederenvervoer, de relatie met Duitsland, de Akte van Mannheim, vijf tot acht nieuwe sluiscomplexen in Nederland de komende tien jaar, knelpunten in buitenlandse vaarwegen, prioriteit voor natte bedrijfsterreinen en strategisch binnenvaartbeleid. De KSV-directeur hoopt dat de tweede helft van Netelenbos' ministerschap in het teken zal staan van een partnerschap met de binnenvaart 'in de strijd tegen files en voor een schoner milieu, waarbij de renaissance van de Nederlandse binnenvaart wordt geëxploiteerd en behoedzaam geëxporteerd.'

VOLWASSENHEID. De commentaarschrijver somt in De schepen zijn niet de enige overeenkomst op hoe de zeilende chartervaart als branche snel op weg is naar volwassenheid. Met aan het eind: 'De belangenorganisatie BBZ roept op tot meer en beter ondernemerschap. Het wachten is op een toerbeurt.' Bureau Telematica roept schippers op: Meldt problemen met Libertel-data. De Siemenscentrales van Libertel zouden het commando 'datacompressie aan' niet herkennen en de verbinding verbreken, waardoor melding via BICS, emailen en telebankieren problemen geven. In zijn ingezonden brief kwalificeert Walter Claeys van ms Adme olieboeren als degenen die zorgen voor (nog meer) oneigenlijke concurrentie in de binnenvaart. Medelijden met schippers die hun olierekening even niet kunnen betalen zou ongepast zijn, vindt Clayes. 'Aangezien Europa ons op een ondemocratische manier een opgedrongen liberaal Europa door de strot ramt, kunnen wij enkel als liberaal denkende overleven.'

TRENDBREUK. Wie wil ze niet? NIM lonkt voor binnenvaart naar tachtig miljoen pallets, opent de pagina 'Varend bestaan'. Adviseur Henk van Laar van het Nederlands Instituut voor Martiem onderzoek denkt een enorme trendbreuk te realiseren door die 25% van het totale palletvervoer in Nederland van de weg naar het water te halen. Vanaf het water is Muller Participations Danube er klaar voor, meldt Nederlanders popelen om puin te ruimen in Donau. En voor de statistici berekende het Nieuwsblad Transport onlangs: Overheid borg voor 221 miljoen aan scheepsleningen, in de binnenvaart wel te verstaan. En omdat al 70% van alle tankers intussen een spilrand heeft: CCR wil van spilrand tankers af. De spilrand is een risico voor bemanningsleden, en hun veiligheid gaat vòòr het milieu. Dezelfde CCR is waar motorenleveranciers zich naar willen richten als het om regelgeving gaat, staat in Motorenleveranciers zien niets in milieu-overleg met ministerie.

BELASTINGTIPS. Twee pagina's maakte Schuttevaer deze week vrij voor Wijzigingen belastingheffing met ingang van 1 januari 2000. Het magazine Belastingzaken hielp een handje met bruikbare tips voor varende ondernemers. Op de zeevaartpagina 'Wacht te kooi' het openingsverhaal Grootste chemietanker wordt regelmatige gast in Europoort. Achtmaal per jaar komt de Millennium Explorer (241 m lang, 43 m breed) bij Vopak in één dag laden en lossen. De European Shippers Council heeft de Europese Commissie haar wensen voorgelegd, staat er in Europese verladers willen betere regeling kustvaart. En er zijn meer die wat willen: Terneuzenaars willen museum inrichten in Kempenaar Ontario, opent tenslotte de pagina 'Kielzog'.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index