|
BROKKENKAPITEINS.
In het vakblad De Journalist van 25 februari wordt
Schuttevaer afgeschilderd als brenger van 'wel heel veel slecht nieuws':
'Wie Schuttevaer leest moet wel de indruk krijgen dat Nederland bevolkt
wordt door een groep varende brokkenkapiteins. Op [de] 37 voorpagina's
telden we (inclusief de foto's) bij elkaar 97 ongevallen. Gemiddeld is
dat ruim 2,5 explosie, aanvaring, vastloper, brand, lek, 'oploper' of
dronkemanspartij per nummer. Hier speelt waarschijnlijk het fenomeen een
rol dat je ook in de 'gewone' pers ziet: goed nieuws is geen nieuws en
slecht nieuws is dat (vaak) wel.' Deze week valt het mee, met voorop
alleen maar Twee schepen stranden op Zeeuwse zandbanken (Seolto en
Faial).
MAXIMUM BOETE.
Verder op de voorpagina ('week na week sjablonen', vindt
De Journalist van de Schuttevaer-voorpagina's) de berichten: Maximum
boete op Rijn naar f 55.000 (was 7000), Wegvervoer steunt behoud van
Radio 1 (TLN met Kantoorbonden op de bres), Overslag A'dam gelijk aan
1998 (de officiële cijfers: 55,7 miljoen ton), Neo Kemps lopen meer
vertraging op (SI had geen tijd om te keuren) en IJzer en staal stuwen
Duits vervoer per binnenvaart op (ondanks totale vermindering van 3,3%
naar 228,6 miljoen ton in 1999).
HARTGRONDIG.
Op 'Havens en vaarwegen' springt na de opening
Tankvaartbevrachters laten zich geen ultimatum
stellen door VBR. De Belgische particulieren hebben de bevrachters tot
half maart de tijd gegeven om bij de verladers een gasolietoeslag uit
het vuur te slepen. Volgens UCV-voorzitter Grulois hebben de bevrachters
er geen schuld aan dat de OPEC-landen hoge prijzen voor hun olie vragen.
Hij geeft de tankvaarders weinig hoop. Op 'Nieuws en achtergronden' ook
Niet ontgaste tanker Liguria vaart vast op krib bij Arnhem, Hunte
bevaarbaar (een week na het dwarsliggen en breken van de Hydra),
Zandschippers claimen oponthoud brug (Catharijnebrug te Haarlem op 18
januari) en Flevo Ferries ontslaat 25 stewards en verkopers. Wie zich
altijd al druk maakte over de roamingkosten voor bellen buiten
Nederland, vindt begrip bij de Europese Commissie: Brussel vermoedt
prijsafspraken GSM-aanbieders. Schuttevaer deed navraag en zet bij het
bericht voor elk netwerk de roamingkosten per land. Op de pagina was
bovendien nog een gaatje vrij voor Rhenus koopt SRN, de nieuwste
concentratie in de Rijnvloot.
KRACHTPROEF.
Waarom zou Kees de Vries minister Netelenbos Een minister
met lef noemen? Ooit leefden we in een tijd van complimentjes zonder
bijbedoeling, maar De Vries komt na enige loftuitingen ('Minister
Netelenbos doorstaat de krachtproef van het ministerschap tot nu toe met
glans') - zoals dat bij hedendaags lobbyen hoort - met een waslijst aan
vragen. Over de gebruikersheffing voor het goederenvervoer, de relatie
met Duitsland, de Akte van Mannheim, vijf tot acht nieuwe sluiscomplexen
in Nederland de komende tien jaar, knelpunten in buitenlandse vaarwegen,
prioriteit voor natte bedrijfsterreinen en strategisch
binnenvaartbeleid. De KSV-directeur hoopt dat de tweede helft van
Netelenbos' ministerschap in het teken zal staan van een partnerschap
met de binnenvaart 'in de strijd tegen files en voor een schoner milieu,
waarbij de renaissance van de Nederlandse binnenvaart wordt
geëxploiteerd en behoedzaam geëxporteerd.'
VOLWASSENHEID.
De commentaarschrijver somt in De schepen zijn niet de
enige overeenkomst op hoe de zeilende chartervaart als branche snel op
weg is naar volwassenheid. Met aan het eind: 'De belangenorganisatie BBZ
roept op tot meer en beter ondernemerschap. Het wachten is op een
toerbeurt.' Bureau Telematica roept schippers op: Meldt problemen met
Libertel-data. De Siemenscentrales van Libertel zouden het commando
'datacompressie aan' niet herkennen en de verbinding verbreken, waardoor
melding via BICS, emailen en telebankieren problemen geven. In zijn
ingezonden brief
TRENDBREUK.
Wie wil ze niet? NIM lonkt voor binnenvaart naar tachtig
miljoen pallets, opent de pagina 'Varend bestaan'. Adviseur Henk van
Laar van het Nederlands Instituut voor Martiem onderzoek denkt een
enorme trendbreuk te realiseren door die 25% van het totale
palletvervoer in Nederland van de weg naar het water te halen. Vanaf het
water is Muller Participations Danube er klaar voor, meldt Nederlanders
popelen om puin te ruimen in Donau. En voor de statistici berekende het
Nieuwsblad Transport onlangs: Overheid borg voor 221 miljoen aan
scheepsleningen, in de binnenvaart wel te verstaan. En omdat al 70% van
alle tankers intussen een spilrand heeft: CCR wil van spilrand tankers
af. De spilrand is een risico voor bemanningsleden, en hun veiligheid
gaat vòòr het milieu. Dezelfde CCR is waar motorenleveranciers zich naar
willen richten als het om regelgeving gaat, staat in
Motorenleveranciers zien niets in milieu-overleg met ministerie.
BELASTINGTIPS.
Twee pagina's maakte Schuttevaer deze week vrij voor
Wijzigingen belastingheffing met ingang van 1 januari 2000. Het
magazine Belastingzaken hielp een handje met bruikbare tips voor varende
ondernemers. Op de zeevaartpagina 'Wacht te kooi' het openingsverhaal
Grootste chemietanker wordt regelmatige gast in Europoort. Achtmaal
per jaar komt de Millennium Explorer (241 m lang, 43 m breed) bij Vopak
in één dag laden en lossen. De European Shippers Council heeft de
Europese Commissie haar wensen voorgelegd, staat er in Europese
verladers willen betere regeling kustvaart. En er zijn meer die wat
willen: Terneuzenaars willen museum inrichten in Kempenaar Ontario,
opent tenslotte de pagina 'Kielzog'.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|