Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.6 van 6.2.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!

Hotlinks

Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 6 februari 1999

Bijna alle motoren

In de Schuttevaer Plus-bijlage 'Motoren' publiceert de krant deze week een overzicht van wat zoal te koop is op het gebied van voortstuwings- en generatormotoren. Heel veel, zo blijkt. 'De redactie vroeg en kreeg daarbij de medewerking van de meest gerenommeerde importeurs en hoofddealers in de branche. Het veertien pagina's tellende overzicht is niet compleet, maar wel zo indrukwekkend dat al snel de vraag rijst of het motorenaanbod niet veel groter is dan de markt', klinkt het met enige zorg.

DEALERSDRANG. We worden in 'Motoren' geconfronteerd met de dealersdrang van 'referenties kopen', waarmee een uitgeslapen schipper veel geld zou kunnen besparen. Verder mag iedere leverancier kort iets vertellen over de eigen kwaliteiten, zonder dat de redactie daar - 'in tegenstelling tot onze gewoonte' - kritische vragen bij heeft gesteld. De gebruikers komen alleen in plaatjes op de voorpagina aan bod; een bijlage dus met een laag 'Horten & Stoten'-gehalte.

CARNAVALSTIJD. Op de 'gewone' voorpagina geeft prins André de Eerste van carnavalsvereniging De Venekloeten uit Dedemsvaart met zijn adjudant en Raad van Elf acte de présence op de Lady-Jane van schipper Geert Korterink. Het schip heeft Avereest (gemeente Dedemsvaart) als domicilie. De foto deed trouwens onmiddellijk denken aan de Scheepvaartkrant van vorige week met dezelfde foto op de voorpagina. Maar 't is dan ook carnavalstijd...

GEWOON IETS VERKEERD. Weekblad Schuttevaer opent deze week met KSV en pleziervaart schuiven vaarbewijs op de lange baan. Een actieplan ter bevordering van een vlotte en veilige scheepvaart lijkt ANWB, Hiswa vereniging, KNWV, Watersportberaad en KSV Schuttevaer voorlopig genoeg. Het wekelijks citaat is opmerkelijk genoeg voor hoofdredacteur Sander Klos. In zijn commentaar zegt hij, over de akelige gevoelens die aan de discussie over de vaarbewijsplicht ten grondslag liggen: 'Er is niets op tegen om tegen uitbreiding van de vaarbewijsplicht te zijn. Het is namelijk een non-onderwerp.' Nog een citaat uit dat commentaar: 'Uit onderzoek is bekend, dat veel ongevallen met schepen niet te wijten zijn aan gebrek aan papieren, maar domweg aan menselijk falen. Zo werden bijvoorbeeld in 1996 op de hele Rijn in de beroepsvaart 470 ongevallen geregistreerd. Die mensen voeren niet zonder papieren, maar deden gewoon iets verkeerd.'

GELEIDEBALK. Andere onderwerpen die de voorpagina haalden zijn Wuta kampt kort na revisie opnieuw met pech op AR-kanaal (50 mille schade aan de damwand), Directies WF en YVC houden vast aan fusieplannen, Schipper gewond door val in gat naast geleidebalk (Ron Koopmans van de Luctor wil dat Rijkswaterstaat snel iets doet aan de situatie op het lage remmingwerk aan de buitenkant van sluis Weurt), het overlijden van de Amelander oud-reddingbootschipper Bertus Bruin, Wagenborg moet 6,6 miljoen aan IPZ terugbetalen (Ai, het ANP meldde maandag volgens Waterland dat terugbetaling *niet* nodig was), Schip met schat (zijn we gek op) en Nota 'De Ruimte van Nederland' geeft grote rol aan binnenvaart (de plannen van milieuminister Pronk).

SCHROEVENDOK. Een naar verhaal is Orion zinkt in dok. Het zit Van Tiem lang niet lekker dat het voorschip in het schroevendok van de Gerlien van Tiem is gezonken: 'Ik heb 32 jaar dit bedrijf en dit is nog nooit gebeurd.' De pagina opent met nieuws van het duw- en sleepfront: Rijn & IJssel heeft steun nodig van afgehaakte leden baggerij. De overstap van enige tientallen leden naar de nieuw opgerichte duwbotenafdeling van de VBKO is een geduchte knauw. De vereniging heeft 50.000 gulden moeten interen op het eigen vermogen. De leden mochten zelf bepalen hoeveel de contributie omhoog gaat; het gewogen gemiddelde kwam uit op 10,3% en dat werd vervolgens formeel vastgesteld door de ledenvergadering.

ADVIESPRIJZEN. Daaronder het bericht Rijn & IJssel brengt publicatie adviesprijzen onder bij de BV. Volgens Pieter Eerland uit Opperduit was het maar beter om als vereniging met de publicatie te stoppen. 'Alle heibel en gekonkel de laatste jaren in de sector is immers telkens weer ontstaan over de prijzen. Als je daar als vereniging mee stopt, heb je meer kan dat afgehaakte leden weer terugkomen.' Het compromisvoorstel, de prijzen onder te brengen bij de BV, werd breed gesteund. Voorzitter Johan Groenewold vertelt elders op pagina 3: Twee miljoen voor bonden is eigenlijk beschamend weinig. Hooguit 1500 van de 4000 binnenvaartondernemingen zijn aangesloten bij een sociaal-economische bond en dat zet een rem op de belangenbehartiging. Op dezelfde pagina lezen we verder Overlast Oostende Radio op VHF 10 geminimaliseerd en Gert Mensink van CBRB naar V&W.

MAN VAN HET WATER. Op 'Varend bestaan' neemt de Gelderse waterstater Theo Centen ('man van het water') afscheid en lanceren uitzendbureaus een variant om Tsjechen op schepen te houden. 'De juridische mogelijkheden zijn uitgeput, maar het probleem is niet opgelost. De uitzendbureaus willn graag mensen blijven leveren en het is overduidelijk dat er nog steeds onvoldoende personeel te krijgen is', motiveert advocaat Maikel den Otter het voorstel om brutolonen te betalen aan het uitzendbureau, dat dan zorgt voor de wettelijke afdracht van belasting en premies in Tsjechië.

WATERSTANDEN. Op 'Vervoermarkt' zoekt de Meppeler binnenvaartondernemer zijn heil met de Zeemeeuw in de chemievaart. Je leest het verhaal achter de ombouw. Tankvaartspecialist Pieter J. Kulsen betoogt in zijn column 'Tankerbewegingen' dat de invloed van Rijnwaterstanden op vrachtprijzen in de tankvaart worden overschat. 'Leg grafieken van de waterstanden maar eens naast die van de vrachttarieven en naast die van de olieprijzen NWE-basis Rotterdam, dan blijkt een duidelijk verband tussen de olieprijzen en de vrachttarieven. Het draait om het ladingaanbod en dat is een direct uitvloeisel van vraag en aanbod in de oliehandel. De waterstand bepaalt mede hoeveel scheepsruimte beschikbaar is, maar als het aanbod achterwege blijft, doen de waterstanden er niet toe.'

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index