|
DEALERSDRANG.
We worden in 'Motoren' geconfronteerd met de dealersdrang
van 'referenties kopen', waarmee een uitgeslapen schipper veel geld zou
kunnen besparen. Verder mag iedere leverancier kort iets vertellen over
de eigen kwaliteiten, zonder dat de redactie daar - 'in tegenstelling
tot onze gewoonte' - kritische vragen bij heeft gesteld. De gebruikers
komen alleen in plaatjes op de voorpagina aan bod; een bijlage dus met
een laag 'Horten & Stoten'-gehalte.
CARNAVALSTIJD.
Op de 'gewone' voorpagina geeft prins André de Eerste van
carnavalsvereniging De Venekloeten uit Dedemsvaart met zijn adjudant en
Raad van Elf acte de présence op de Lady-Jane van schipper Geert
Korterink. Het schip heeft Avereest (gemeente Dedemsvaart) als
domicilie. De foto deed trouwens onmiddellijk denken aan de
Scheepvaartkrant van vorige week met dezelfde foto op de voorpagina.
Maar 't is dan ook carnavalstijd...
GEWOON IETS VERKEERD.
Weekblad Schuttevaer opent deze week met KSV en
pleziervaart schuiven vaarbewijs op de lange baan. Een actieplan ter
bevordering van een vlotte en veilige scheepvaart lijkt ANWB, Hiswa
vereniging, KNWV, Watersportberaad en KSV Schuttevaer voorlopig genoeg.
Het wekelijks citaat is opmerkelijk genoeg voor hoofdredacteur Sander
Klos. In zijn commentaar zegt hij, over de akelige gevoelens die aan de
discussie over de vaarbewijsplicht ten grondslag liggen: 'Er is niets op
tegen om tegen uitbreiding van de vaarbewijsplicht te zijn. Het is
namelijk een non-onderwerp.' Nog een citaat uit dat commentaar: 'Uit
onderzoek is bekend, dat veel ongevallen met schepen niet te wijten zijn
aan gebrek aan papieren, maar domweg aan menselijk falen. Zo werden
bijvoorbeeld in 1996 op de hele Rijn in de beroepsvaart 470 ongevallen
geregistreerd. Die mensen voeren niet zonder papieren, maar deden gewoon
iets verkeerd.'
GELEIDEBALK.
Andere onderwerpen die de voorpagina haalden zijn Wuta
kampt kort na revisie opnieuw met pech op AR-kanaal (50 mille schade
aan de damwand), Directies WF en YVC houden vast aan fusieplannen,
Schipper gewond door val in gat naast geleidebalk (Ron Koopmans van de
Luctor wil dat Rijkswaterstaat snel iets doet aan de situatie op het
lage remmingwerk aan de buitenkant van sluis Weurt), het overlijden van
de Amelander oud-reddingbootschipper Bertus Bruin, Wagenborg moet 6,6
miljoen aan IPZ terugbetalen (Ai, het ANP meldde maandag volgens
Waterland dat terugbetaling *niet* nodig was), Schip met schat (zijn
we gek op) en Nota 'De Ruimte van Nederland' geeft grote rol aan
binnenvaart (de plannen van milieuminister Pronk).
SCHROEVENDOK.
Een naar verhaal is Orion zinkt in dok. Het zit Van Tiem
lang niet lekker dat het voorschip in het schroevendok van de Gerlien
van Tiem is gezonken: 'Ik heb 32 jaar dit bedrijf en dit is nog nooit
gebeurd.' De pagina opent met nieuws van het duw- en sleepfront: Rijn &
IJssel heeft steun nodig van afgehaakte leden baggerij. De overstap van
enige tientallen leden naar de nieuw opgerichte duwbotenafdeling van de
VBKO is een geduchte knauw. De vereniging heeft 50.000 gulden moeten
interen op het eigen vermogen. De leden mochten zelf bepalen hoeveel de
contributie omhoog gaat; het gewogen gemiddelde kwam uit op 10,3% en dat
werd vervolgens formeel vastgesteld door de ledenvergadering.
ADVIESPRIJZEN.
Daaronder het bericht Rijn & IJssel brengt publicatie
adviesprijzen onder bij de BV. Volgens Pieter Eerland uit Opperduit was
het maar beter om als vereniging met de publicatie te stoppen. 'Alle
heibel en gekonkel de laatste jaren in de sector is immers telkens weer
ontstaan over de prijzen. Als je daar als vereniging mee stopt, heb je
meer kan dat afgehaakte leden weer terugkomen.' Het compromisvoorstel,
de prijzen onder te brengen bij de BV, werd breed gesteund. Voorzitter
Johan Groenewold vertelt elders op pagina 3: Twee miljoen voor bonden
is eigenlijk beschamend weinig. Hooguit 1500 van de 4000
binnenvaartondernemingen zijn aangesloten bij een sociaal-economische
bond en dat zet een rem op de belangenbehartiging. Op dezelfde pagina
lezen we verder Overlast Oostende Radio op VHF 10 geminimaliseerd en
Gert Mensink van CBRB naar V&W.
MAN VAN HET WATER.
Op 'Varend bestaan' neemt de Gelderse waterstater
Theo Centen ('man van het water') afscheid en lanceren uitzendbureaus
een variant om Tsjechen op schepen te houden. 'De juridische
mogelijkheden zijn uitgeput, maar het probleem is niet opgelost. De
uitzendbureaus willn graag mensen blijven leveren en het is
overduidelijk dat er nog steeds onvoldoende personeel te krijgen is',
motiveert advocaat Maikel den Otter het voorstel om brutolonen te
betalen aan het uitzendbureau, dat dan zorgt voor de wettelijke afdracht
van belasting en premies in Tsjechië.
WATERSTANDEN.
Op 'Vervoermarkt' zoekt de Meppeler binnenvaartondernemer
zijn heil met de Zeemeeuw in de chemievaart. Je leest het verhaal achter
de ombouw. Tankvaartspecialist Pieter J. Kulsen betoogt in zijn column
'Tankerbewegingen' dat de invloed van Rijnwaterstanden op vrachtprijzen
in de tankvaart worden overschat. 'Leg grafieken van de waterstanden
maar eens naast die van de vrachttarieven en naast die van de
olieprijzen NWE-basis Rotterdam, dan blijkt een duidelijk verband tussen
de olieprijzen en de vrachttarieven. Het draait om het ladingaanbod en
dat is een direct uitvloeisel van vraag en aanbod in de oliehandel. De
waterstand bepaalt mede hoeveel scheepsruimte beschikbaar is, maar als
het aanbod achterwege blijft, doen de waterstanden er niet toe.'
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|