|
MACHTSEVENWICHT.
Over rampen gesproken... De openingskop Kantoorbonden
zoeken naar een nieuwe machtsevenwicht klinkt minder rampzalig dan het
geluid dat Jan de Vries, de woordvoerder van de Kantoor-bonden, al in de
aanhef laat horen: 'Het is beangstigend. De afgelopen maanden hebben we
gezien hoe het in de toekomst regelmatig zal gaan. Er is nog geen teken
van herstel. er wodt gevaren, maar het is pijnlijk duidelijk hoe zwak de
positie van de schipper is bij prijsonderhandelingen.' De Vries zou de
VAART!Forum-discussie over vrachttarieven gelezen kunnen hebben... Hij
roept nu nog vrije binnenvaartondernemers op mee te denken hoe de
binnenvaart een stabielere positie in de markt kan krijgen.
SLOOPBIJDRAGE.
Alleen tankvaart krijgt sloopbijdrage '99 terug is een
beetje zuur voor de droge-ladingvaart. De heffing is per 23 april door
de Europese Commissie afgeschaft. Niemand hoeft meer te betalen, alle
dwangbrieven van de Rijksverkeersinspectie ten spijt. 'Er lag nu eenmaal
nog een verordening', geeft RVI-woordvoerder Richard Rikken als
verklaring. Hens van Buren (mts Hanna), die het geld op het laatste
moment toch nog telefonisch overmaakte, en 620 andere Nederlandse
eigenaren van tankschepen krijgen hun geld binnen vier weken terug.
Europees wordt het sloopfonds-overschot voor de droge-ladingsector
geschat op 4,5 miljoen euro en voor de tankvaart (na terugbetaling van
de '99-bijdragen) 6 miljoen euro. Dat geld gaat in een reservepot.
VOGELCOLLECTIE.
Verder op de voorpagina: Twaalf ton hasj aan boord van
trawler (in Deense haven Kalundborg), Vogelcollectie op Brandaris moet
verhuizen (106 soorten, vogels die 'gevangen' werden door het
elektrisch licht vormen teveel brandgevaar), Kleinste haven van
Nederland weer open na renovatie (Laaksum, thuishaven van de vissersboot
HL 6 van Jan en Jopie de Vries), Gaslek legt winning uit Ekofiskveld
lam (schade 125 miljoen gulden), Negentig miljoen subsidie van EU voor
infrastructuur (niets voor vaarwegen, veel voor spoorwegen), en BBT
vraagt schipper om handtekening (7 mei in Antwerpen tekenen voor een
petitie aan de Europese Commissie).
DESILLUSIE.
Vliegenthart zet bezuiniging op internaten gewoon door,
het openingsartikel op Nieuws en achtergronden, beschrijft de desillusie
van varende ouders, na een gesprek met de staatssecretaris in Den Haag.
Margo Vliegenthart heeft begrip voor de argumenten van de ouders, maar
zit financieel klem nu op haar departement moet worden bezuinigd. Die
boodschap kreeg het LOV-bestuur vorige week woensdag op het ministerie.
Maar horen internaten voor schipperskinderen thuis tussen kinderopvang
en jeugdhulpverlening? Het Landelijk Oudercontact van Varenden
vindt van niet. Secretaris Wilma Vissers: 'De staatssecretaris gaat zich
verdiepen in die verschillen en samen gaan we nadenken over een voor
beide partijen aanvaardbaar bijdragesysteem.'
ONUITVOERBAAR.
Afspraken over het schoonmaken van ruimen na lossing
werken niet, want: Handtekening volgende klant na lossing praktisch
onuitvoerbaar. Jan Veldman van Binnenvaart Nederland heeft daarom een
simpeler systeem voorgesteld. 'Dat de volgende gebruiker die
schoonmaakverplichting overneemt blijkt automatisch op het moment dat
hij het schip voor volgende belading accepteert.' Op dezelfde pagina ook
Heineken legt een vinger op haven van Zoeterwoude (maar over aanvoer
over water is niets zeker) en Tanker Ursula Valentin nooit leeg en
nooit vol (nieuwe aanwinst van de Duitse rederij Jaegers). Onderop
Oranje beneden op Maria Z, een nieuwe aflevering van de motorrubriek
Horten & Stoten, over de knaloranje BAM Deutz van schipper Antoine
Zijlmans.
SCHIPPEREN.
Onder het hoofdje 'Geschipper' komt Schuttevaer in de
commentaarrubriek terug op het weglaten van 'schippersvereniging' in
'Koninklijke Schuttevaer'. Er wordt een link gelegd met de discussie
over 'schipper' of 'binnenvaartondernemer', die eindigde in 0-0; en
verder wordt de houding van het KSV-kader 'een tikje arrogant' genoemd.
In de brochure voor het congres, dat formeel nog moet beslissen over de
nieuwe naamgeving, wordt gesproken van 'binnenvaartondernemers', al valt
het op dat het voorwoord nog in 'binnenschippers' denkt. De commentator
in het weekblad concludeert: 'Landelijk voorzitter Jan Terlouw heeft òf
de nieuwe koers nog niet begrepen, òf zijn eigen kijk op de zaak.'
DEKMAN.
In de brievenrubriek 'Lezers aan het woord' het persoonlijke
relaas van Eva Lansen op jacht naar een dienstboekje. 'Matroos' of
'stuurvrouw' mocht ze zich niet laten noemen, dan maar 'dekman'. En ook
een lang verhaal 'Varen is leven en werken op zee' van kapitein C.A. den
Rooyen van ms Nordic Link naar aanleiding van het artikel Waarom
stoppen mensen met varen?. Zijn oplossing: 'Verhoging van gages, een
beter leefklimaat aan boord, vooral een veel betere verlofregeling en
een opwaardering van het beroep zeeman, zullen stimulerend werken.
MAATJE KEMBS.
Vervoermarkt opent met Marla eerste 110-meterschip dat
220 teu kan meenemen over het nieuwe schip van Danser Container Lines.
Containerpionier Hein Danser bouwde 25 jaar geleden de eerste Marla om
van sleepschip naar motorschip. De nieuwe Marla is speciaal gebouwd
vanwege de vergroting van de kleine sluis van Kembs. Het schip kwam nog
op tijd van de Beograd-werf in Belgrado. Een zusterschip voor een
Penta-partner is er nog in aanbouw, en volgens Danser ondanks
bombardementen nog wel heel. Volgens het bericht 'Beurs op Internet'
lijkt het Zweedse bedrijf Logistic Solution (http://www.lsxs.com)
te slagen in de opzet van een vrachtenbeurs voor de zeevaart op
Internet.
BOVEN PET.
't Is weer een dikke, de Schuttevaer van deze week. Nog
eventjes wat koppensnellen: Nederland loopt voorop met stimulering
schone motoren (uitloper CBOB-congresthema), IVR-adviseurs helpen waar
boordboek boven pet gaat, Klipper De Hoge Wier eeuw oud (vrachtschip,
munitieschip, moederschip en charterschip), Minister Netelenbos reikt
KNVTS-prijs Schip van het Jaar uit in Vlissingen (een pagina met foto's
van alle kandidaatschepen), Directie Daewoo maakt bekend scheepsbouw te
willen afstoten, Comité gaat pleiten voor goede IMO-regels rond
rasterkaarten en Oude beurtvaarders strijden over bandjes met
gemeente (Burt en Piet Groenewegen met Leiden in de clinch over
precariorechten).
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|