Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.19 van 30.4.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen goed !

Hotlinks

Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus

Abonneren



Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 1 mei 1999

Leve de Koningin!

Leve de koningin! Een aloude vuistregel in uitgeversland is dat je met een afbeelding van Hare Majesteit op de voorpagina, de oplage kunt verdubbelen. Verondersteld dat ze daar bij de Schuttevaer niet meteen aan hebben gedacht, mag je dus blij zijn als je deze week nog ergens een los nummer op de kop kunt tikken. Want Beatrix staat vier kolom breed geportretteerd naast het bericht Beatrix woont KSV-congres bij. Vrijdag 21 mei komt ze in De Doelen in Rotterdam het jubileumboek van 150 jaar KSV Schuttevaer in ontvangst nemen en de postzegel onthullen waar niet zíj maar de 'Koninklijke Schuttevaer' op prijkt. Zijn de rollen even omgedraaid; volgende week staat er wel weer één of andere scheepsramp op de plek van Beatrix' portret in de krant.

MACHTSEVENWICHT. Over rampen gesproken... De openingskop Kantoorbonden zoeken naar een nieuwe machtsevenwicht klinkt minder rampzalig dan het geluid dat Jan de Vries, de woordvoerder van de Kantoor-bonden, al in de aanhef laat horen: 'Het is beangstigend. De afgelopen maanden hebben we gezien hoe het in de toekomst regelmatig zal gaan. Er is nog geen teken van herstel. er wodt gevaren, maar het is pijnlijk duidelijk hoe zwak de positie van de schipper is bij prijsonderhandelingen.' De Vries zou de VAART!Forum-discussie over vrachttarieven gelezen kunnen hebben... Hij roept nu nog vrije binnenvaartondernemers op mee te denken hoe de binnenvaart een stabielere positie in de markt kan krijgen.

SLOOPBIJDRAGE. Alleen tankvaart krijgt sloopbijdrage '99 terug is een beetje zuur voor de droge-ladingvaart. De heffing is per 23 april door de Europese Commissie afgeschaft. Niemand hoeft meer te betalen, alle dwangbrieven van de Rijksverkeersinspectie ten spijt. 'Er lag nu eenmaal nog een verordening', geeft RVI-woordvoerder Richard Rikken als verklaring. Hens van Buren (mts Hanna), die het geld op het laatste moment toch nog telefonisch overmaakte, en 620 andere Nederlandse eigenaren van tankschepen krijgen hun geld binnen vier weken terug. Europees wordt het sloopfonds-overschot voor de droge-ladingsector geschat op 4,5 miljoen euro en voor de tankvaart (na terugbetaling van de '99-bijdragen) 6 miljoen euro. Dat geld gaat in een reservepot.

VOGELCOLLECTIE. Verder op de voorpagina: Twaalf ton hasj aan boord van trawler (in Deense haven Kalundborg), Vogelcollectie op Brandaris moet verhuizen (106 soorten, vogels die 'gevangen' werden door het elektrisch licht vormen teveel brandgevaar), Kleinste haven van Nederland weer open na renovatie (Laaksum, thuishaven van de vissersboot HL 6 van Jan en Jopie de Vries), Gaslek legt winning uit Ekofiskveld lam (schade 125 miljoen gulden), Negentig miljoen subsidie van EU voor infrastructuur (niets voor vaarwegen, veel voor spoorwegen), en BBT vraagt schipper om handtekening (7 mei in Antwerpen tekenen voor een petitie aan de Europese Commissie).

DESILLUSIE. Vliegenthart zet bezuiniging op internaten gewoon door, het openingsartikel op Nieuws en achtergronden, beschrijft de desillusie van varende ouders, na een gesprek met de staatssecretaris in Den Haag. Margo Vliegenthart heeft begrip voor de argumenten van de ouders, maar zit financieel klem nu op haar departement moet worden bezuinigd. Die boodschap kreeg het LOV-bestuur vorige week woensdag op het ministerie. Maar horen internaten voor schipperskinderen thuis tussen kinderopvang en jeugdhulpverlening? Het Landelijk Oudercontact van Varenden vindt van niet. Secretaris Wilma Vissers: 'De staatssecretaris gaat zich verdiepen in die verschillen en samen gaan we nadenken over een voor beide partijen aanvaardbaar bijdragesysteem.'

ONUITVOERBAAR. Afspraken over het schoonmaken van ruimen na lossing werken niet, want: Handtekening volgende klant na lossing praktisch onuitvoerbaar. Jan Veldman van Binnenvaart Nederland heeft daarom een simpeler systeem voorgesteld. 'Dat de volgende gebruiker die schoonmaakverplichting overneemt blijkt automatisch op het moment dat hij het schip voor volgende belading accepteert.' Op dezelfde pagina ook Heineken legt een vinger op haven van Zoeterwoude (maar over aanvoer over water is niets zeker) en Tanker Ursula Valentin nooit leeg en nooit vol (nieuwe aanwinst van de Duitse rederij Jaegers). Onderop Oranje beneden op Maria Z, een nieuwe aflevering van de motorrubriek Horten & Stoten, over de knaloranje BAM Deutz van schipper Antoine Zijlmans.

SCHIPPEREN. Onder het hoofdje 'Geschipper' komt Schuttevaer in de commentaarrubriek terug op het weglaten van 'schippersvereniging' in 'Koninklijke Schuttevaer'. Er wordt een link gelegd met de discussie over 'schipper' of 'binnenvaartondernemer', die eindigde in 0-0; en verder wordt de houding van het KSV-kader 'een tikje arrogant' genoemd. In de brochure voor het congres, dat formeel nog moet beslissen over de nieuwe naamgeving, wordt gesproken van 'binnenvaartondernemers', al valt het op dat het voorwoord nog in 'binnenschippers' denkt. De commentator in het weekblad concludeert: 'Landelijk voorzitter Jan Terlouw heeft òf de nieuwe koers nog niet begrepen, òf zijn eigen kijk op de zaak.'

DEKMAN. In de brievenrubriek 'Lezers aan het woord' het persoonlijke relaas van Eva Lansen op jacht naar een dienstboekje. 'Matroos' of 'stuurvrouw' mocht ze zich niet laten noemen, dan maar 'dekman'. En ook een lang verhaal 'Varen is leven en werken op zee' van kapitein C.A. den Rooyen van ms Nordic Link naar aanleiding van het artikel Waarom stoppen mensen met varen?. Zijn oplossing: 'Verhoging van gages, een beter leefklimaat aan boord, vooral een veel betere verlofregeling en een opwaardering van het beroep zeeman, zullen stimulerend werken.
Tien jaar geleden werd Kees Mourik veroordeeld tot 650.000 gulden nieuwbouwboete voor de Cornelis M. Hij neemt nu 'wraak' met zijn derde nieuwbouwschip Ardito (vechter), waarmee de oude boete is verrekend.

MAATJE KEMBS. Vervoermarkt opent met Marla eerste 110-meterschip dat 220 teu kan meenemen over het nieuwe schip van Danser Container Lines. Containerpionier Hein Danser bouwde 25 jaar geleden de eerste Marla om van sleepschip naar motorschip. De nieuwe Marla is speciaal gebouwd vanwege de vergroting van de kleine sluis van Kembs. Het schip kwam nog op tijd van de Beograd-werf in Belgrado. Een zusterschip voor een Penta-partner is er nog in aanbouw, en volgens Danser ondanks bombardementen nog wel heel. Volgens het bericht 'Beurs op Internet' lijkt het Zweedse bedrijf Logistic Solution (http://www.lsxs.com) te slagen in de opzet van een vrachtenbeurs voor de zeevaart op Internet.

BOVEN PET. 't Is weer een dikke, de Schuttevaer van deze week. Nog eventjes wat koppensnellen: Nederland loopt voorop met stimulering schone motoren (uitloper CBOB-congresthema), IVR-adviseurs helpen waar boordboek boven pet gaat, Klipper De Hoge Wier eeuw oud (vrachtschip, munitieschip, moederschip en charterschip), Minister Netelenbos reikt KNVTS-prijs Schip van het Jaar uit in Vlissingen (een pagina met foto's van alle kandidaatschepen), Directie Daewoo maakt bekend scheepsbouw te willen afstoten, Comité gaat pleiten voor goede IMO-regels rond rasterkaarten en Oude beurtvaarders strijden over bandjes met gemeente (Burt en Piet Groenewegen met Leiden in de clinch over precariorechten).

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index