Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.1 van 7.1.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!

Hotlinks

Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 2 januari 1999

Nieuwjaarskrant

NPRC huisvervoerder van ECT is de opening in de eerste Schuttevaer van het nieuwe jaar. Het samenwerkingsverband heeft een contract in de wacht gesleept om voor ECT het shuttle-vervoer te gaan doen tussen de terminals in Rotterdam en de nieuwe inlandterminal van ECT in Duisburg. De shuttledienst begint met twee schepen. In het verhaal ook vreugdekreten over de inlandterminal die ECT wil gaan bouwen bij Moerdijk.

JAARWISSELING HEUSDEN. Ander goed nieuws voorop is natuurlijk dat directeur Jan Reint Smit van De Hoop Lobith brood ziet in de failliete werf Verolme Heusden, onder meer voor de bouw van twee passagiersschepen in opdracht van Symphony Shipping in Bazel. Maar het slechte nieuws bezorgt Heusden een slechte jaarwisseling: 230 van de 380 werknemers van de werf raken door de overname hun baan voorlopig kwijt. Het berichtje De Hoop eigenaar Verolme Heusden verwijst naar het achtergrondverhaal Deel personeel van Verolme bljft achter in failliete boedel op de pagina Scheepsbouw & Visserij. 'Bedrijvendokter' Joep van den Nieuwenhuyzen (RDM Holding) blijft zitten met een slechte deal; hij werd dit voorjaar voor 42 miljoen gulden eigenaar van Verolme Heusden, maar de verwachte orders voor twee Braziliaanse diepzee-platforms bleven uit.

SLOOPSCHIP. Nog meer voorpaginanieuws: Middenschip zinkt (met op de foto het half in het Julianakanaal gezonken sloopschip Seestern), Amsterdam krijgt eigen nautisch alarmnummer (0800-023 04 05 vanaf eind februari), Waterpolitie dregt lichaam vermiste Duitse matroos (van mts Gilla in de haven van Sliedrecht), Overslag vuurwerk R'dam stijgt fors (55.000 ton, 50% meer dan in 1997), Van den Berg (SGP) bang voor kleinere milieuvoorsprong (wegvervoer maakt inhaalslag), J. Terlouw noemt KSV niet alleen nautisch-technisch (ook economisch denken), Thalassa bezorgt werfpubliek enkele benauwde minuten (schip kantelt richting toeschouwers nog voor de champagnefles knalt), Surfer verdrinkt (Fransman bij Slufterdam), ACM, ABC, CTA en Cavo-Latuco overwegen fusie, en Sederberg ramt Gutshof, grote schade aan schepen en wal.

KSV-NIEUWS. De krant brengt deze week de eerste verslagen van de traditionele vergadermarathon van KSV Schuttevaer. Landelijk voorzitter Jan Terlouw sprak voor noordelijke schippers over de veel bredere belangen van binnenvaartondernemers. Met de herverkaveling in organisatieland lijkt het niet verkeerd maar weer eens de vraag te stellen of de KSV Schuttevaer zich tot nautisch-technische zaken moet beperken. Kan een leuk thema worden de komende maanden...
Pagina 2 staat helemaal vol KSV-nieuws: Schippers willen ligplaats aan Pampuskade Sneek niet kwijt, KSV Maasbracht hekelt trage renovatie havens, KSV-afdelingen steunen voorstel midvaarwatertonnen IJsselmeer, PM-kanaal in 2004 geschikt voor drielaags containervaart en Vijf afdelingen in IJsseldelta gaan samen in twee grotere. Elders lezen we dan nog KSV-afdeling Nijmegen tegen gefaseerde invoering flitslicht, Vragen bij vaartijd aan wal werkende schipperskinderen, Gezin aan boord centraal op KSV-congres Rotterdam, Fusie met Meppel bespreekbaar voor Hasselt/Zwartsluis', 'Waterstandengat' moet opgevuld, Clipper Amsterdam ligt binnenvaart in de weg.

SOMBEREN. Een pagina verder: ONS sombert over gebrekkig onderhandelende schippers. In de jaarvergadering maakte ONS-voorzitter Nico Seine zich zorgen over de toekomst van het gezinsbedrijf en de sociale verarming na afschaffing van de beurs. 'We zijn gedoemd te varen voor de prijs van de goedkoopste collega.' Ook weinig opwekkend is het (vervolg)artikel Ministerie biedt stapsgewijze verhoging van ouderbijdrage. De schok van vlak voor Kerst wordt iets verzacht, maar op den duur wil de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport haar zin. Het Landelijk Overleg Varenden vreest dat ouders in de 'mangel' worden genomen als ze de aangekondigde verhoging van de ouderbijdrage niet accepteren. Omdat het ministerie dan nog verder zal korten op de bijdrage per kind aan de internaten.

PLEEGVADER. De favoriete rubriek 'Horten & Stoten', over scheepsmotoren als hart en ziel van je varend bedrijf, krijgt er deze week een dimensie bij. In de aflevering Een motor met pleegvader voert schrijver Jos Hoffmann dieselmonteur Cent Vuijk op, die misschien nog wel een graadje erger is dan een doorsnee schipper als het gaat om de liefde voor scheepsmotoren. Schipper Dirk van Dijk van de Mea Vota kan er trouwens ook wat van: 'Ik hou het meest van de vrouw, maar gelijk daarna komt deze motor.' Het is een Gardner 8L3B, in 1965 ingebouwd bij Joh. van Duyvendijk in Krimpen aan de IJssel, waar sinds die tijd geen andere dieselmonteur dan Cent Vuijk ooit een sleutel op heeft gezet. Hij reviseerde de motor nu voor de derde keer. Heel uitzonderlijk om dat in je loopbaan mee te maken.

DAG EN NACHT. Vertrouwd voor VAART-genoten leest het opiniestuk Dag en nacht post aan boord van Annemarie van Oers (ms Picaro). Zij legt op een leuke manier uit hoe elektronische post werkt en hoeveel voordelen dat kan hebben aan boord. En natuurlijk komt ook het bestaan van verzendlijsten als VAART! Forum aan de orde, met nog een tip: 'Het wordt nog niet toegepast, maar zo'n verzendlijst zou ook een ideaal communicatiemiddel zijn voor een samenwerkingsverband. Om je leeg te melden, maar ook voor mededelingen van het bestuur en onderling overleg.' Moet wel iedereen de beschikking hebben over e-mail...
Een nadeeltje heeft e-mail ook, volgens Annemarie: 'Je kunt er aan verslaafd raken, zodat je 's avonds als de motor uitgaat meteen naar de computer rent om te kijken wat er allemaal is binnengekomen en 'Goede Tijden, Slechte Tijden' helemaal vergeet.'

Als uitsmijter van het oude jaar heeft Schuttevaer twee pagina's foto's onder de kop 'Jaar in beeld'. Op het formaat van de foto's is niet bezuinigd, op het aantal foto's (één per maand) wel. Maar de rest staat natuurlijk ook al in het Jaarboek Binnenvaart, het welkomstgeschenk voor nieuwe abonnees.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index