|
JAARWISSELING HEUSDEN.
Ander goed nieuws voorop is natuurlijk dat
directeur Jan Reint Smit van De Hoop Lobith brood ziet in de failliete
werf Verolme Heusden, onder meer voor de bouw van twee passagiersschepen
in opdracht van Symphony Shipping in Bazel. Maar het slechte nieuws
bezorgt Heusden een slechte jaarwisseling: 230 van de 380 werknemers van
de werf raken door de overname hun baan voorlopig kwijt. Het berichtje
De Hoop eigenaar Verolme Heusden verwijst naar het achtergrondverhaal
Deel personeel van Verolme bljft achter in failliete boedel op de
pagina Scheepsbouw & Visserij. 'Bedrijvendokter' Joep van den
Nieuwenhuyzen (RDM Holding) blijft zitten met een slechte deal; hij werd
dit voorjaar voor 42 miljoen gulden eigenaar van Verolme Heusden, maar
de verwachte orders voor twee Braziliaanse diepzee-platforms bleven uit.
SLOOPSCHIP.
Nog meer voorpaginanieuws: Middenschip zinkt (met op de
foto het half in het Julianakanaal gezonken sloopschip Seestern),
Amsterdam krijgt eigen nautisch alarmnummer (0800-023 04 05 vanaf eind
februari), Waterpolitie dregt lichaam vermiste Duitse matroos (van mts
Gilla in de haven van Sliedrecht), Overslag vuurwerk R'dam stijgt fors
(55.000 ton, 50% meer dan in 1997), Van den Berg (SGP) bang voor
kleinere milieuvoorsprong (wegvervoer maakt inhaalslag), J. Terlouw
noemt KSV niet alleen nautisch-technisch (ook economisch denken),
Thalassa bezorgt werfpubliek enkele benauwde minuten (schip kantelt
richting toeschouwers nog voor de champagnefles knalt), Surfer
verdrinkt (Fransman bij Slufterdam), ACM, ABC, CTA en Cavo-Latuco
overwegen fusie, en Sederberg ramt Gutshof, grote schade aan schepen
en wal.
KSV-NIEUWS.
De krant brengt deze week de eerste verslagen van de
traditionele vergadermarathon van KSV Schuttevaer. Landelijk voorzitter
Jan Terlouw sprak voor noordelijke schippers over de veel bredere
belangen van binnenvaartondernemers. Met de herverkaveling in
organisatieland lijkt het niet verkeerd maar weer eens de vraag te
stellen of de KSV Schuttevaer zich tot nautisch-technische zaken moet
beperken. Kan een leuk thema worden de komende maanden...
SOMBEREN.
Een pagina verder: ONS sombert over gebrekkig onderhandelende
schippers. In de jaarvergadering maakte ONS-voorzitter Nico Seine zich
zorgen over de toekomst van het gezinsbedrijf en de sociale verarming na
afschaffing van de beurs. 'We zijn gedoemd te varen voor de prijs van de
goedkoopste collega.' Ook weinig opwekkend is het (vervolg)artikel
Ministerie biedt stapsgewijze verhoging van ouderbijdrage. De schok
van vlak voor Kerst wordt iets verzacht, maar op den duur wil de
minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport haar zin. Het Landelijk
Overleg Varenden vreest dat ouders in de 'mangel' worden genomen als ze
de aangekondigde verhoging van de ouderbijdrage niet accepteren. Omdat
het ministerie dan nog verder zal korten op de bijdrage per kind aan de
internaten.
PLEEGVADER.
De favoriete rubriek 'Horten & Stoten', over scheepsmotoren
als hart en ziel van je varend bedrijf, krijgt er deze week een dimensie
bij. In de aflevering Een motor met pleegvader voert schrijver Jos
Hoffmann dieselmonteur Cent Vuijk op, die misschien nog wel een graadje
erger is dan een doorsnee schipper als het gaat om de liefde voor
scheepsmotoren. Schipper Dirk van Dijk van de Mea Vota kan er trouwens
ook wat van: 'Ik hou het meest van de vrouw, maar gelijk daarna komt
deze motor.' Het is een Gardner 8L3B, in 1965 ingebouwd bij Joh. van
Duyvendijk in Krimpen aan de IJssel, waar sinds die tijd geen andere
dieselmonteur dan Cent Vuijk ooit een sleutel op heeft gezet. Hij
reviseerde de motor nu voor de derde keer. Heel uitzonderlijk om dat in
je loopbaan mee te maken.
DAG EN NACHT.
Vertrouwd voor VAART-genoten leest het opiniestuk
Dag en nacht post aan boord van Annemarie van Oers (ms Picaro). Zij
legt op een leuke manier uit hoe elektronische post werkt en hoeveel
voordelen dat kan hebben aan boord. En natuurlijk komt ook het bestaan
van verzendlijsten als VAART! Forum aan de orde, met nog een tip: 'Het
wordt nog niet toegepast, maar zo'n verzendlijst zou ook een ideaal
communicatiemiddel zijn voor een samenwerkingsverband. Om je leeg te
melden, maar ook voor mededelingen van het bestuur en onderling
overleg.' Moet wel iedereen de beschikking hebben over e-mail...
Als uitsmijter van het oude jaar heeft Schuttevaer twee pagina's foto's
onder de kop 'Jaar in beeld'. Op het formaat van de foto's is niet
bezuinigd, op het aantal foto's (één per maand) wel. Maar de rest staat
natuurlijk ook al in het Jaarboek Binnenvaart, het welkomstgeschenk voor
nieuwe abonnees.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|