Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.1 van 8.1.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer '00
Zoek in Schuttevaer '99

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk,
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 8 januari 2000

Vergaderkrant

Wat doen schippers als ze niet varen? Vergaderen! Je moet er maar van houden! De eerste Schuttevaer van deze eeuw staat er vol van: KSV-vergaderingen, ONS-vergaderingen, LOV-, TAS-, Noord-Zuid-, CATF-, RKSB-, Rabobank- en telematica-vergaderingen. Hou je niet van het op tijd aanwezig moeten zijn, braaf opzitten en aanhoren, of van de borrel na afloop die toch altijd weer uitloopt, dan is zo'n vergaderkrant een uitkomst. Na lezing kun je meepraten alsof je er overal zelf bij was...

EIGEN VERMOGEN. Nagepraat wordt er vast over Rabobank verlangt meer eigen vermogen bij aankoop schepen (minimaal 25%), het openingsartikel van de krant. Hoe groot zullen de gevolgen zijn als straks de nieuwbouwgolf van 200 in bestelling zijnde schepen afkomt? Rabobank-adviseur A. Rijnen heeft er op Tholen zo z'n gedachten over: 'De nieuwbouw zal vermoedelijk wel aan de kost komen, maar wat blijft dan voor de rest nog aan werk en vrachten over?' Hij noemt het ronduit slecht dat de nieuwbouw niet wordt beheerd door schippers, maar door makelaars.

BRUGHOOGTE. Verder op de voorpagina: Ballast Nedam brengt op eigen kosten Liesbosbrug op hoogte (greep uit de lijst wapenfeiten die voorzitter G.J. ter Stege van KSV Utrecht in zijn laatste vergadering opsomde; op de foto krijgt hij als waardering een witzilveren dasspeld van landelijk Schuttevaer-voorzitter Jan Terlouw), LOV bespreekt gevolg kort geding (15 januari, 10.30 uur, Zwarte Zwaan, Rotterdam), Cornelis R mag in Weurt zonder extra deur schutten (niet te verkopen tegenover andere schippers, vindt Schuttevaer-secretaris Robert Zwiers), Schippers struikelen over Fryske nammen Prinses Margrietkanaal ('Voor wie het wil weten: Fries (Frysk) is officieel onze tweede rijkstaal en Friesland is door de provinciale staten officieel veranderd in Fryslân'), Brug Grouw traag (fundering verschoven), HID J.H. Jansen gaat met pensioen (na 38 jaar Rijkswaterstaat).

HAVENS EN VAARWEGEN is deze week helemaal voor de Koninklijke Schuttevaer, met als opening Drechtsteden peilt economisch belang 839 schepen grote vloot. De gedachte is dat er beter over ligplaatsen te onderhandelen valt met gemeentebestuurders als je de economische belangen duidelijk kunt maken. Het is al weer even geleden dat de KSV-afdeling Maasbracht vergaderde, maar de foto van de halflege zaal geeft een 'overbemeten' indruk. Ander KSV-nieuws: Sneek tegen brug over Houkesloot, Schepen vaak verlicht als voetbalvelden, Maas slibt dicht en Hardinxveld lonkt naar succes Werkendam.

TEN KOSTE VAN ANDEREN. Met Binnenvaart Nederland lijkt het nu echt gedaan: ONS verlaat overlegplatform BN. De nieuwe ONS-voorzitter Sjak Klein (ms Ariëla) is duidelijk over de motieven: 'We hebben geen zin meer om de lieve vrede wil in BN te blijven. Onze voorstellen steeds te laten blokkeren en te zien hoe het CBRB zich, zelfs via BN, profileert ten koste van andere organisaties'. De CBOB, Kantoor-partner van de ONS, blijft nog. Meer deining in organisatieland: NZ-toerbeurt terug als CATF-NL. Dus toch! En ook: TAS en NPRC samen.

DRIESTROMENLAND. De Schuttevaer-commentator duikt erin met Klant is koning. Dat het 'driestromenland' (CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer) nu een feit is, lijkt voor de schippers (consumenten) geen slecht nieuws: 'Want de beide sociaal-economische belangenbehartigers zullen hun best gaan doen om leden te winnen. Gezien de beperkte interesse voor het lidmaatschap van een 'bond' en de zwakkere binding met hun idealen, moet daar het nodige tegenover staan. Het zal de komende maanden dus gaan ritselen van de voordeeltjes, mantelcontracten, goedkope tikken en telefonische hulplijnen. Wie dan nog niet uit de rode cijfers weet te blijven, die doet gewoon iets fout.'

KWIJNEND. Op Varend Bestaan vertelt Ton van Meegen dat Neo Kemp praat met 78 serieuze gegadigden, in Van der Hoeven noemt samenwerking Binnenvaart Nederland 'levensbelang'. Het gebeurde allemaal tijdens de jubileumlezingen van de RK Schippersbond in Nijmegen. Onder de openingskop Waterpolitieman Jan Kuipers verlaat kwijnende post Zutphen het afscheidsinterview met een politieman van de oude stempel. 'Wij zijn eigenlijk te soft, als je ons vergelijkt met de rest van Nederland. Het gaat ons om de goede harmonie tussen alle watergebruikers en goede samenwerking naar de wal en naar de andere watermannen en kennelijk is dat uit de tijd.' De ONS wil toch weer een Onderzoek naar interesse sloopronde of wachtlijst. Je kunt nooit weten...

GEWOON NIET NODIG. In de rubriek 'Lezers aan het woord' roept F.J. Scholte, zeekapitein met 22 jaar ervaring, de SI op minder gemakkelijk vrijstelling aan reders te verlenen voor het aantrekken van buitenlandse bemanningsleden: 'Ze zetten nog steeds advertenties in uw krant maar bij sollicitatie krijg je te horen dat je niet voldoende papieren of ijservaring hebt of je bent gewoon niet nodig. Ja, de buitenlanders zijn goedkoper.' Nico Evens haalt uit naar de houding van de Koninklijke Schuttevaer in 'Zit KSV bij Weurt in ivoren toren?'. In diezelfde geest schreef ook G. van Dalen (ms Elisabeth D) zijn brief 'Schreeuwers op sluis van Weurt'. Jan van Strien (ex-Gijsbert en Gijsbert Sr) ziet in een Binnenvaartkrant-verhaal met Federatie-man Henk Schot reden voor een tegenactie met 'Eerbetoon aan EV-voorvechters'.

ONTKRACHT. De overslagresultaten waren wat minder dit jaar: Rotterdam in min door ertsdaling, een daling met 3,5% naar 303,9 miljoen ton. Opmerkelijk bericht: Pontonbrug Novisad even open voor nieuwbouwschepen. Goed nieuws voor de tegenstanders: Raad van State kijkt weer naar besluit rond Betuwelijn. Dezelfde Raad ontkrachtte een voorschrift van de provincie Zuid-Holland: Vervoer over water geen eis meer voor vuiloverslag Zoeterwoude. Jan Veldman (CBOB) rekent voor: Binnenvaart blijft stukken goedkoper. Het staat allemaal op 'Vervoermarkt'.

MEER KSV. Halverwege de krant is op een overgeschoten deel van een advertentiepagina nog plaats voor meer KSV-nieuws: Werkendam benoemt Verhey tot erelid, Onvrede over voortgang van internationale KSV-afdeling en KSV Zwartewater wil IJzendoorn buiten blokkanaalgebied leggen. En nog meer op Kielzog: Haven Flipland wordt gebaggerd, Kop van Noord-Holland wil Slootsluis en Westfriese sluis weer open voor groter schip, en Afscheid van 'Teuben van De Amer'.

E-MAILERS. De Nijmeegse Telematica-dag wordt verslagen onder de kop Aantal binnenvaartpc's groeit, maar niet voor Internet of ladingwerving. Pardon?! Het aantal varende internet'ers groeit dagelijks, maar het zijn wel hoofdzakelijk e-mailers. Met pc's aan boord van 70% van alle schepen, mag je gerust van een hoge pc-dichtheid spreken. Dat gegeven komt met nog veel meer voorlopige feiten en feitjes uit het onderzoek dat Bureau Telematica heeft laten doen onder 600 binnenvaarders. Later deze maand weten we de definitieve uitkomsten. Op 'In Bedrijf' ook het laatste nieuws over de gang van zaken in Frankrijk na het afschaffen van de allerlaatste wettelijke toerbeurt in Europa: Nieuw Frans betaalsysteem en ELV kan op Franse toer laden.

TOPPOSITIE. De zeevaartpagina 'Wacht te Kooi' opent met Concurrentieslag in aantocht op markt voor zwaar transport. De toppositie van de in België gevestigde Nederlandse rederij geldt als aanvalsdoel voor zowel de nieuwe rederij Offshore Heavy Transport uit Oslo als de Chinese rederij Cosco Shipping, analyseert Paul Schaap. 'De nieuwe concurrenten hebben ervaring met zwaar transport en kunnen daardoor het vertrouwen winnen van potentiële opdrachtgevers. Tevens vond men in de sector dat Dockwise wel heel nadrukkelijk aanwezig was en min of meer de markt dicteerde. Concurrentie was dus wel gewenst. [...] De grote winnaars in de concurrentieslag op de zwaar transportmarkt zijn voorlopig de reders, werven en oliemaatschappijen die objecten te vervoeren hebben. Zij zullen een scherpere transportprijs kunnen uitonderhandelen.'

TERUGBLIK. Voor wie het laatste jaar van de oude eeuw nog niet wil vergeten, heeft Schuttevaer op twee pagina's een aantal speciale foto's verzameld rondom 'Jaar in beeld'. Met opvallend vaak grote groepen (varende) mensen, nieuwsmakers op hun eigen manier...

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index