|
EIGEN VERMOGEN.
Nagepraat wordt er vast over Rabobank verlangt meer
eigen vermogen bij aankoop schepen (minimaal 25%), het openingsartikel
van de krant. Hoe groot zullen de gevolgen zijn als straks de
nieuwbouwgolf van 200 in bestelling zijnde schepen afkomt?
Rabobank-adviseur A. Rijnen heeft er op Tholen zo z'n gedachten over:
'De nieuwbouw zal vermoedelijk wel aan de kost komen, maar wat blijft
dan voor de rest nog aan werk en vrachten over?' Hij noemt het ronduit
slecht dat de nieuwbouw niet wordt beheerd door schippers, maar door
makelaars.
BRUGHOOGTE.
Verder op de voorpagina: Ballast Nedam brengt op eigen
kosten Liesbosbrug op hoogte (greep uit de lijst wapenfeiten die
voorzitter G.J. ter Stege van KSV Utrecht in zijn laatste vergadering
opsomde; op de foto krijgt hij als waardering een witzilveren dasspeld
van landelijk Schuttevaer-voorzitter Jan Terlouw), LOV bespreekt gevolg
kort geding (15 januari, 10.30 uur, Zwarte Zwaan, Rotterdam), Cornelis
R mag in Weurt zonder extra deur schutten (niet te verkopen tegenover
andere schippers, vindt Schuttevaer-secretaris Robert Zwiers),
Schippers struikelen over Fryske nammen Prinses Margrietkanaal ('Voor
wie het wil weten: Fries (Frysk) is officieel onze tweede rijkstaal en
Friesland is door de provinciale staten officieel veranderd in
Fryslân'), Brug Grouw traag (fundering verschoven), HID J.H. Jansen
gaat met pensioen (na 38 jaar Rijkswaterstaat).
HAVENS EN VAARWEGEN
is deze week helemaal voor de Koninklijke
Schuttevaer, met als opening Drechtsteden peilt economisch belang 839
schepen grote vloot. De gedachte is dat er beter over ligplaatsen te
onderhandelen valt met gemeentebestuurders als je de economische
belangen duidelijk kunt maken. Het is al weer even geleden dat de
KSV-afdeling Maasbracht vergaderde, maar de foto van de halflege zaal
geeft een 'overbemeten' indruk. Ander KSV-nieuws: Sneek tegen brug over
Houkesloot, Schepen vaak verlicht als voetbalvelden, Maas slibt
dicht en Hardinxveld lonkt naar succes Werkendam.
TEN KOSTE VAN ANDEREN.
Met Binnenvaart Nederland lijkt het nu echt
gedaan: ONS verlaat overlegplatform BN. De nieuwe ONS-voorzitter Sjak
Klein (ms Ariëla) is duidelijk over de motieven: 'We hebben geen zin
meer om de lieve vrede wil in BN te blijven. Onze voorstellen steeds te
laten blokkeren en te zien hoe het CBRB zich, zelfs via BN, profileert
ten koste van andere organisaties'. De CBOB, Kantoor-partner van de ONS,
blijft nog. Meer deining in organisatieland: NZ-toerbeurt terug als
CATF-NL. Dus toch! En ook: TAS en NPRC samen.
DRIESTROMENLAND.
De Schuttevaer-commentator duikt erin met Klant is
koning. Dat het 'driestromenland' (CBRB, Kantoor Binnenvaart en
Koninklijke Schuttevaer) nu een feit is, lijkt voor de schippers
(consumenten) geen slecht nieuws: 'Want de beide sociaal-economische
belangenbehartigers zullen hun best gaan doen om leden te winnen. Gezien
de beperkte interesse voor het lidmaatschap van een 'bond' en de
zwakkere binding met hun idealen, moet daar het nodige tegenover staan.
Het zal de komende maanden dus gaan ritselen van de voordeeltjes,
mantelcontracten, goedkope tikken en telefonische hulplijnen. Wie dan
nog niet uit de rode cijfers weet te blijven, die doet gewoon iets
fout.'
KWIJNEND.
Op Varend Bestaan vertelt Ton van Meegen dat Neo Kemp praat
met 78 serieuze gegadigden, in Van der Hoeven noemt samenwerking
Binnenvaart Nederland 'levensbelang'. Het gebeurde allemaal tijdens de
jubileumlezingen van de RK Schippersbond in Nijmegen. Onder de
openingskop Waterpolitieman Jan Kuipers verlaat kwijnende post Zutphen
het afscheidsinterview met een politieman van de oude stempel. 'Wij zijn
eigenlijk te soft, als je ons vergelijkt met de rest van Nederland. Het
gaat ons om de goede harmonie tussen alle watergebruikers en goede
samenwerking naar de wal en naar de andere watermannen en kennelijk is
dat uit de tijd.' De ONS wil toch weer een Onderzoek naar interesse
sloopronde of wachtlijst. Je kunt nooit weten...
GEWOON NIET NODIG.
In de rubriek 'Lezers aan het woord' roept F.J.
Scholte, zeekapitein met 22 jaar ervaring, de SI op minder gemakkelijk
vrijstelling aan reders te verlenen voor het aantrekken van buitenlandse
bemanningsleden: 'Ze zetten nog steeds advertenties in uw krant maar bij
sollicitatie krijg je te horen dat je niet voldoende papieren of
ijservaring hebt of je bent gewoon niet nodig. Ja, de buitenlanders zijn
goedkoper.' Nico Evens haalt uit naar de houding van de Koninklijke
Schuttevaer in 'Zit KSV bij Weurt in ivoren toren?'. In diezelfde geest
schreef ook G. van Dalen (ms Elisabeth D) zijn brief 'Schreeuwers op
sluis van Weurt'. Jan van Strien (ex-Gijsbert en Gijsbert Sr) ziet in
een Binnenvaartkrant-verhaal met Federatie-man Henk Schot reden voor een
tegenactie met 'Eerbetoon aan EV-voorvechters'.
ONTKRACHT.
De overslagresultaten waren wat minder dit jaar: Rotterdam
in min door ertsdaling, een daling met 3,5% naar 303,9 miljoen ton.
Opmerkelijk bericht: Pontonbrug Novisad even open voor
nieuwbouwschepen. Goed nieuws voor de tegenstanders: Raad van State
kijkt weer naar besluit rond Betuwelijn. Dezelfde Raad ontkrachtte een
voorschrift van de provincie Zuid-Holland: Vervoer over water geen eis
meer voor vuiloverslag Zoeterwoude. Jan Veldman (CBOB) rekent voor:
Binnenvaart blijft stukken goedkoper. Het staat allemaal op
'Vervoermarkt'.
MEER KSV.
Halverwege de krant is op een overgeschoten deel van een
advertentiepagina nog plaats voor meer KSV-nieuws: Werkendam benoemt
Verhey tot erelid, Onvrede over voortgang van internationale
KSV-afdeling en KSV Zwartewater wil IJzendoorn buiten blokkanaalgebied
leggen. En nog meer op Kielzog: Haven Flipland wordt gebaggerd, Kop
van Noord-Holland wil Slootsluis en Westfriese sluis weer open voor
groter schip, en Afscheid van 'Teuben van De Amer'.
E-MAILERS.
De Nijmeegse Telematica-dag wordt verslagen onder de kop
Aantal binnenvaartpc's groeit, maar niet voor Internet of
ladingwerving. Pardon?! Het aantal varende internet'ers groeit
dagelijks, maar het zijn wel hoofdzakelijk e-mailers. Met pc's aan boord
van 70% van alle schepen, mag je gerust van een hoge pc-dichtheid
spreken. Dat gegeven komt met nog veel meer voorlopige feiten en feitjes
uit het onderzoek dat Bureau Telematica heeft laten doen onder 600
binnenvaarders. Later deze maand weten we de definitieve uitkomsten. Op
'In Bedrijf' ook het laatste nieuws over de gang van zaken in Frankrijk
na het afschaffen van de allerlaatste wettelijke toerbeurt in Europa:
Nieuw Frans betaalsysteem en ELV kan op Franse toer laden.
TOPPOSITIE.
De zeevaartpagina 'Wacht te Kooi' opent met
Concurrentieslag in aantocht op markt voor zwaar transport. De
toppositie van de in België gevestigde Nederlandse rederij geldt als
aanvalsdoel voor zowel de nieuwe rederij Offshore Heavy Transport uit
Oslo als de Chinese rederij Cosco Shipping, analyseert Paul Schaap. 'De
nieuwe concurrenten hebben ervaring met zwaar transport en kunnen
daardoor het vertrouwen winnen van potentiële opdrachtgevers. Tevens
vond men in de sector dat Dockwise wel heel nadrukkelijk aanwezig was en
min of meer de markt dicteerde. Concurrentie was dus wel gewenst. [...]
De grote winnaars in de concurrentieslag op de zwaar transportmarkt zijn
voorlopig de reders, werven en oliemaatschappijen die objecten te
vervoeren hebben. Zij zullen een scherpere transportprijs kunnen
uitonderhandelen.'
TERUGBLIK.
Voor wie het laatste jaar van de oude eeuw nog niet wil
vergeten, heeft Schuttevaer op twee pagina's een aantal speciale foto's
verzameld rondom 'Jaar in beeld'. Met opvallend vaak grote groepen
(varende) mensen, nieuwsmakers op hun eigen manier...
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|