Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.7 van 6.3.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk,
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 4 maart 2000

Onthaasten

In tijden van nieuwbouwstress moet het openingsartikel toch een verademing zijn: Commissie maakt geen haast met verlaging oud-voor-nieuw. Voor wachtende nieuwbouwers is het natuurlijk wel een fikse tegenvaller. Het is dus niet zo dat wat bedacht werd door het Nederlandse Deelorgaan Binnenvaart, en gesteund door UINF en ESO, ook automatisch in Europese regelgeving wordt omgezet. 'De Europese Commissie nam geen besluit en vroeg de overkoepelende Europese organisaties ESO en UINF elk een overzicht van de huidige marktsituatie en hun standpunt hierover op papier te zetten. Daarvoor werd geen datum genoemd', schrijft Weekblad Schuttevaer. De krant hoorde de uitleg aan die Deelorgaan-voorzitter Ton Roos vorige week gaf op de CBRB-bijeenkomst van nieuwbouwers, en noteerde ook de meningen van Jan de Vries (Kantoor Binnenvaart) en Johan Groenewold (Rijn & IJssel).

ONAFWENDBAAR. Verder op de voorpagina de foto van een binnenlopende catamaran, die snel geschiedenis kan worden getuige de kop van het artikel Faillissement van Flevo Ferries lijkt onafwendbaar. Schippers illegale matrozen in beroep tegen lage straffen, niet omdat ze hogere straffen willen, maar omdat zelfs de laagste straf hen nog teveel is. Schipper Wagenaar (3000 gulden voorwaardelijk per illegale werknemer) noemt de situatie ronduit hopeloos: 'Als we onvoldoende personeel hebben, overtreden we de wet, als we wel personeel uit het buitenland halen overtreden we de wet en als we niet varen, staat de curator op de stoep.' Ook voorpaginanieuws is: Forse kopschade na aanvaring met Botlekbrug (mts Daniella), Viking River Cruises neemt KD over, Vergadering ASV (18 maart), Sanering Ketelmeer te zien op Internet (http://www.waterland.net/rdij) en SI treft opnieuw minder schepen in slechte staat aan.

BEDRIJFSHULPVERLENER. Boeren kenden 'm al, nu moet ook de schipper eraan geloven: Bedrijfshulpverlener nieuw specialisme op binnenschip. Al lijkt de functie een iets andere dan in agrarische bedrijven: 'Het is een persoon die altijd op de werkvloer is en na een ongeval of brand snel en effectief kan optreden', licht Schuttevaer het nieuwe Arbo-voorschrift toe. Per vijftig werknemers moet er één bedrijfshulpverlener zijn, bij kleine (varende) ondernemingen mag de werkgever ook zelf de functie uitoefenen. De Kantoorbonden zijn al bezig met het opzetten van een praktijkcursus. Over enkele weken zullen data en kosten bekend zijn. Heeft iemand trouwens ooit die cursus Bezemschoon opleveren gevolgd?

ROTSCHOP. Verder op 'Nieuws en achtergronden': Tankerschippers geven bevrachters twee weken voor gasolieclausule (een twintigtal tankvaartondernemers vergaderde in Antwerpen). Schipper Albert Korsten heeft op zijn klipper Alrina niet alleen en prachtig roodkoperen kompas in de stuurhut staan, maar ook nog een 45 jaar oude Deutz RAM 428 in de machinekamer. Elke ochtend een rotschop, heet deze aflevering van 'Horten & Stoten'. De serie krijgt misschien nog eens een vervolg met 'Streken & Graden'. Jos Hoffmann komt voor de kompasrubriek dan beslist terug naar de Alrina. De Rijksverkeersinspectie heeft een KOF-taak overgenomen, bericht Controle vaartijd bij RVI-loket R'dam. En Distributeur van antifoulings blijkt niet-ontvankelijk.

OMZEILEN. De schrijver van het commentaar 'Help!' op 'Varend bestaan' ontzenuwt iedere argwaan bij het verhaal over de bedrijfshulpverlener: 'Nee, het is nog geen 1 april. Was de veiligheidsadviseur nog te omzeilen met een mantelcontract met professionals, deze keer is (bijna) iedereen aan de beurt.' De pagina opent met CATF probeert Noord-Zuid en ELV weer om tafel te krijgen. De Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid is bereid alsnog naar samenwerking te streven; de schipperscoöperatie ELV beraadt zich nog. Personeel rederij VT zoekt zelf overnamekandidaten en heeft nu de vakbond FNV Bondgenoten gevraagd het gesprek met rederij EWT te openen. EWT staat zowel bij het VT-personeel als bij de bonden in een goede reuk. Een reactie van EWT ontbreekt nog.

ROEIBAAN. Andere reacties zijn er wel. Na het tumult over het artikel Roeiers willen Delftsche Schie veilig delen met binnenvaart in de Schuttevaer van 12 februari, proberen de roeiers nu - terecht - schippers te betrekken bij hun lobby: Roeiers vragen Schieschippers actie voor roeibaan te steunen. Het plan staat in een lijst van 200 projecten waar Delft de verkoopopbrengst van het elektriciteitsbedrijf aan zou kunnen besteden. Burgers mogen erover stemmen, en roeivereniging Proteus Eretes zou het leuk vinden als schippers met kant-en-klare spandoeken het roeibaan-project zouden ondersteunen. In een ingezonden brief Gemengde trots meldt Jacco Theunisse van het containerschip Triangle niet echt blij te zijn met de foto van z'n eigen lessenaar op de Schuttevaer-voorpagina. Daarbij stond de volgens hem tegenstrijdige en onzinnige tekst 'Het oogt riant, maar dit is dan ook dag en nacht het zenuwcentrum van de moderne containervervoerder'. Overigens raadt hij niemand aan in het wereldje te stappen: 'Niet alleen door de qua vrachtprijs spelende operators als wel het 'Godlike behaviour' van insiders als terminalmedewerkers.'

ONBEREIKBAAR. Tot de verbeelding spreekt het Vervoermarkt-verhaal Spits Europa gaat graan varen in 'onbereikbaar' Garonne-dal (bijna zoiets als Thijs en Annemarie die nu met de spits Picaro helemaal zijn afgezakt naar Frontignan in de Franse Midi, lazen we in Scheepspraet); al door de snelle ontwikkelingen achterhaald is Boskalis overweegt vijandig bod op bouwconcern HBG, en nog immer opportunistisch zijn de uitspraken van minister Netelenbos in 'Even wennen, maar snelheid op het water zal zeker stijgen' (over de snelle veerboten). De CBRB-bijeenkomst met nieuwbouwers was een prima bron van nieuws voor de krant, want ook TNO Delft vraagt meedenkers over exploitatie polyester schip en Vraagtekens bij CE-aannames over NOx-uitstoot binnenvaart komen daar vandaan. Misschien het technisch platform waar het in de binnenvaart zolang aan heeft ontbroken? Je leest toch meer technische achtergrond de laatste tijd. Nu ook: ESO wil helderheid over mening CBRB bestaande motoren en ESO vraagt sloopfondsen betere naleving regels (ter vermijding van 'VEKA-toestanden').

COASTERSKŪTSJE. Op 'Waterkant' waarschuwt de openingskop SKS harder tegen zondaars. Schipper Lodewijk Meeter van het Hśzumer skūtsje vergeleek in de SKS-jaarvergadering het skūtsje Emmanuel van Eernewoude al met een coaster... Het bestuur beloofde dat de spelregels weer heilig zullen zijn. Van skūtsjes naar grote vaart is in de Schuttevaer een kwestie van een pagina omslaan naar 'Wacht te kooi', de pagina die opent met Reders vinden bellen met kaart achterhaald en 'onvriendelijk'. Tja, wie stapt er op zee nu een telefooncel binnen om naar huis te bellen? Op de pagina 'Visserij' had Astrid Engelse een lang interview met Johan K. Nooitgedagt, voorzitter van de Nederlandse Vissersbond: Nooitgedagt wil Brusselse barricaden op. Achterin de krant verder Olieconcerns durven weer geld te steken in olie- en gaswinning, Hiswagangers verkopen goed, nu alleen alles nog produceren en Oprukkende woningen maken het werf 't Kromhout moeilijk.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index