|
ONAFWENDBAAR.
Verder op de voorpagina de foto van een binnenlopende
catamaran, die snel geschiedenis kan worden getuige de kop van het
artikel Faillissement van Flevo Ferries lijkt onafwendbaar. Schippers
illegale matrozen in beroep tegen lage straffen, niet omdat ze hogere
straffen willen, maar omdat zelfs de laagste straf hen nog teveel is.
Schipper Wagenaar (3000 gulden voorwaardelijk per illegale werknemer)
noemt de situatie ronduit hopeloos: 'Als we onvoldoende personeel
hebben, overtreden we de wet, als we wel personeel uit het buitenland
halen overtreden we de wet en als we niet varen, staat de curator op de
stoep.' Ook voorpaginanieuws is: Forse kopschade na aanvaring met
Botlekbrug (mts Daniella), Viking River Cruises neemt KD over,
Vergadering ASV (18 maart), Sanering Ketelmeer te zien op Internet
(http://www.waterland.net/rdij) en SI treft opnieuw minder schepen in
slechte staat aan.
BEDRIJFSHULPVERLENER.
Boeren kenden 'm al, nu moet ook de schipper eraan
geloven: Bedrijfshulpverlener nieuw specialisme op binnenschip. Al
lijkt de functie een iets andere dan in agrarische bedrijven: 'Het is
een persoon die altijd op de werkvloer is en na een ongeval of brand
snel en effectief kan optreden', licht Schuttevaer het nieuwe
Arbo-voorschrift toe. Per vijftig werknemers moet er één
bedrijfshulpverlener zijn, bij kleine (varende) ondernemingen mag de
werkgever ook zelf de functie uitoefenen. De Kantoorbonden zijn al bezig
met het opzetten van een praktijkcursus. Over enkele weken zullen data
en kosten bekend zijn. Heeft iemand trouwens ooit die cursus
Bezemschoon opleveren gevolgd?
ROTSCHOP.
Verder op 'Nieuws en achtergronden': Tankerschippers geven
bevrachters twee weken voor gasolieclausule (een twintigtal
tankvaartondernemers vergaderde in Antwerpen). Schipper Albert Korsten
heeft op zijn klipper Alrina niet alleen en prachtig roodkoperen kompas
in de stuurhut staan, maar ook nog een 45 jaar oude Deutz RAM 428 in de
machinekamer. Elke ochtend een rotschop, heet deze aflevering van
'Horten & Stoten'. De serie krijgt misschien nog eens een vervolg met
'Streken & Graden'. Jos Hoffmann komt voor de kompasrubriek dan beslist
terug naar de Alrina. De Rijksverkeersinspectie heeft een KOF-taak
overgenomen, bericht Controle vaartijd bij RVI-loket R'dam. En
Distributeur van antifoulings blijkt niet-ontvankelijk.
OMZEILEN.
De schrijver van het commentaar 'Help!' op 'Varend bestaan'
ontzenuwt iedere argwaan bij het verhaal over de bedrijfshulpverlener:
'Nee, het is nog geen 1 april. Was de veiligheidsadviseur nog te
omzeilen met een mantelcontract met professionals, deze keer is (bijna)
iedereen aan de beurt.' De pagina opent met CATF probeert Noord-Zuid en
ELV weer om tafel te krijgen. De Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid is
bereid alsnog naar samenwerking te streven; de schipperscoöperatie ELV
beraadt zich nog. Personeel rederij VT zoekt zelf overnamekandidaten
en heeft nu de vakbond FNV Bondgenoten gevraagd het gesprek met rederij
EWT te openen. EWT staat zowel bij het VT-personeel als bij de bonden in
een goede reuk. Een reactie van EWT ontbreekt nog.
ROEIBAAN.
Andere reacties zijn er wel. Na het tumult over het artikel
Roeiers willen Delftsche Schie veilig delen met binnenvaart in de
Schuttevaer van 12 februari, proberen de roeiers nu - terecht -
schippers te betrekken bij hun lobby: Roeiers vragen Schieschippers
actie voor roeibaan te steunen. Het plan staat in een lijst van 200
projecten waar Delft de verkoopopbrengst van het elektriciteitsbedrijf
aan zou kunnen besteden. Burgers mogen erover stemmen, en roeivereniging
Proteus Eretes zou het leuk vinden als schippers met kant-en-klare
spandoeken het roeibaan-project zouden ondersteunen. In een ingezonden
brief Gemengde trots meldt Jacco Theunisse van het containerschip
Triangle niet echt blij te zijn met de foto van z'n eigen lessenaar op
de Schuttevaer-voorpagina. Daarbij stond de volgens hem tegenstrijdige
en onzinnige tekst 'Het oogt riant, maar dit is dan ook dag en nacht het
zenuwcentrum van de moderne containervervoerder'. Overigens raadt hij
niemand aan in het wereldje te stappen: 'Niet alleen door de qua
vrachtprijs spelende operators als wel het 'Godlike behaviour' van
insiders als terminalmedewerkers.'
ONBEREIKBAAR.
Tot de verbeelding spreekt het Vervoermarkt-verhaal Spits
Europa gaat graan varen in 'onbereikbaar' Garonne-dal (bijna zoiets als
Thijs en Annemarie die nu met de spits Picaro helemaal zijn afgezakt
naar Frontignan in de Franse Midi, lazen we in Scheepspraet); al door de
snelle ontwikkelingen achterhaald is Boskalis overweegt vijandig bod op
bouwconcern HBG, en nog immer opportunistisch zijn de uitspraken van
minister Netelenbos in 'Even wennen, maar snelheid op het water zal
zeker stijgen' (over de snelle veerboten). De CBRB-bijeenkomst met
nieuwbouwers was een prima bron van nieuws voor de krant, want ook TNO
Delft vraagt meedenkers over exploitatie polyester schip en
Vraagtekens bij CE-aannames over NOx-uitstoot binnenvaart komen daar
vandaan. Misschien het technisch platform waar het in de binnenvaart
zolang aan heeft ontbroken? Je leest toch meer technische achtergrond de
laatste tijd. Nu ook: ESO wil helderheid over mening CBRB bestaande
motoren en ESO vraagt sloopfondsen betere naleving regels (ter
vermijding van 'VEKA-toestanden').
COASTERSKŪTSJE.
Op 'Waterkant' waarschuwt de openingskop SKS harder
tegen zondaars. Schipper Lodewijk Meeter van het Hśzumer skūtsje
vergeleek in de SKS-jaarvergadering het skūtsje Emmanuel van Eernewoude
al met een coaster... Het bestuur beloofde dat de spelregels weer heilig
zullen zijn. Van skūtsjes naar grote vaart is in de Schuttevaer een
kwestie van een pagina omslaan naar 'Wacht te kooi', de pagina die opent
met Reders vinden bellen met kaart achterhaald en 'onvriendelijk'.
Tja, wie stapt er op zee nu een telefooncel binnen om naar huis te
bellen? Op de pagina 'Visserij' had Astrid Engelse een lang interview
met Johan K. Nooitgedagt, voorzitter van de Nederlandse Vissersbond:
Nooitgedagt wil Brusselse barricaden op. Achterin de krant verder
Olieconcerns durven weer geld te steken in olie- en gaswinning,
Hiswagangers verkopen goed, nu alleen alles nog produceren en
Oprukkende woningen maken het werf 't Kromhout moeilijk.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|