Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.45 van 11.12.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk,
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 11 december 1999

'Niemand kan wat doen'

Hoe komt het dat het wegvervoer zich veel eerder dan de binnenvaart druk maakt over de sterk stijgende gasolieprijzen? Hoge gasolieprijs doet vooral zeer in de dagvrachtenmarkt, de opening van Schuttevaer deze week, is zo ongeveer het eerste signaal. Terwijl het uit de hoek van wegvervoerders al wekenlang gonst van alarmerende berichten. 'In de binnenvaart lijken de gevolgen vooralsnog mee te vallen, hoewel in de dagvrachtenmarkt steen en been wordt geklaagd', schrijft Schuttevaer. 'Het overgrote deel van de contracten kent een gasolieclausule, die erop neerkomt dat de vervoerder geen nadeel heeft van een sterk gestegen gasolieprijs.' Gerard Kester van ONS/Het Kantoor heeft niet de indruk dat elke bevrachter een gasolietoeslag betaalt. Schippers moeten volgens hem zelf in hun onderhandelingen rekening houden met gestegen kosten. 'Dat is de vrije markt. Er zit niets anders op, niemand kan wat doen.'

MAFFIA. Tankerschipper Uwe Göpel van mts Greimerath zet zich op de Rijn en op de Schuttevaer-voorpagina voor iedereen te kijk met op z'n den de leuzen: 'Kämpft um marktabhängliche Preise, seid keine Slaven mehr' en 'T.M. Partikuliere kämpft gegen die MAFFIA. Gefonse'. De krant verwijst voor het verhaal Duitse tankerschipper hekelt 'knechtende praktijken' Gefo naar pagina 3. Zo'n verhaal heeft natuurlijk altijd twee kanten, en die worden dan ook belicht. Göpel heeft zich inmiddels van Gefo ontdaan, boos en teleurgesteld. Maar Gefo-directeur Von Georg zegt een rein geweten te hebben.

STORMBERICHTEN. Verder op de voorpagina veel stormberichten: Bemanning Zinni vergeet ankerkluisgat te dichten in storm op IJsselmeer (Urker reddingboot haalt twee opvarenden van zinkend schip; van de 1170 ton gasolie loopt niets in het water), Coaster zet partij hout overboord (Gerarda uit Sint Annaland in problemen boven Terschelling), Sleper raakt casco Renasa kwijt in vliegende storm (Poolse sleepboot Sztorm 2 verliest sleep, kortstondig verblijf op Noordvaarder bij Terschelling), Machinestoring in zwaar weer (Noorse chemicaliëntanker Jo Hegg met 6800 ton gasolie, ook al boven Terschelling). Ander voorpaginanieuws: ECT en CBRB bereiken akkoord betere behandeling binnenschip (binnenvaart wordt niet langer 'gebruikt' volgens convenant zonder sancties), 'Telefoonfraude is indianenverhaal' (niemand achterhaalt nummer SIM-kaart) en Kamerbrede steun extra middelen voor vaarwegonderhoud (COV boekt succes, staatssecretaris Monique de Vries belooft te denken).

OMBOUW. Al twintig jaar zijn er vernieuwingsplannen voor de sluizen 11 en 13 in de Zuid-Willemsvaart. Nu heeft het lang genoeg geduurd: RWS omzeilt lange procedures met ombouw sluizen Zuid-Willemsvaart kopt het openingsverhaal op de pagina 'Havens en vaarwegen'. De ombouw zelf is ook bijzonder, want de scheepvaart zal er amper hinder van hebben. De nieuwe schutkolken worden om de oude heen gebouwd. Op dezelfde pagina ook het blij vooruitzicht van honderden Schuttevaerders: Afdelingsvergaderingen Koninklijke Schuttevaer, een lange rij data voor nautisch-technische ontmoetingen.

OUDERBIJDRAGEN. Hoe gaat het verder met internaten en ouderbijdragen? CAIS vreest uitblijven betaling tot uitspraak in beroep LOV. Het Landelijk Oudercontact van Varenden stapt vrijwel zeker naar een hogere rechter om alsnog gelijk te krijgen in het conflict met staatssecretaris Vliegenthart. Maar als ouders hun betaling opschorten, schort het ministerie ook de internaatssubsidie voor hun kinderen op. 'Incasseerder' CAIS-directeur Peter Vlok zit tussen twee vuren. Als de waterpolitie erbij moet komen, kun je die voortaan beter bereiken, lezen we in Waterpolitie beter bereikbaar via meldkamer KLPD. Het nieuwe telefoonnummer is 0343-535355.

BUSCHAUFFEURS. Onderzoek naar buschauffeurs op waterbussen Drechtsteden opent 'Varend bestaan'. Ja, waarom ook niet? Een buschauffeur blijft een buschauffeur... Maar zijn de catamarans die tussen Sliedrecht, Alblasserdam en Dordrecht varen veerponten of passagiersschepen? De SI zou deze week de wettelijke status bepalen. Het Binnenvaartpolitiereglement kent geen catamarans. Het ongenoegen onder andere varenden groeit, laat er één blijken in de krant: 'Wij krijgen bij wijze van spreken drie keer per week controle of we wel voldoen aan de bemanningseisen. Schepen met gekwalificeerde Tsjechen worden stilgelegd en een semi-overheidsinstelling zou dan met mensen mogen varen zonder papieren en zonder dienstboekje?'

SINTERKLAAS. De decembermaand maakt dichttalenten los in de Schuttevaer. Er is een ingezonden 'Sinterklaascadeau' in dichtvorm over de toekomst van Noord-Zuid: 'Het zal niet meevallen de eerste tijd, maar met zo'n bestuur, die jongens en natuurlijk die ene meid, heeft Sint er alle vertrouwen in en de meeste schippers hebben weer zin. En dat mensen, is al een heel gewin. En mijn eigen Zwarte Piet vindt het weer fijn, om die trotse spitsenschipper te zijn.' Daar voegt het bestuur van de VTNZ ook zelf nog een ingezonden stuk aan toe 'De keus is aan u'. Teneur: ben je lid van het samenwerkingsverband ELV, dan zit je na de jaarwisseling in Frankrijk niet goed. Want alle ELV-leden worden uit het CATF-bestand geschrapt. VTNZ werkt samen met CATF, er is zelfs sprake van een CATF-NL, de Nederlandse zône van het Franse toerbeurtsysteem. Of dat met elkaar rijmt?

CHARTERVAART 1. De Waterkant-opening Charterbezoek aan Urk halveert is een mooi opstapje naar de bijlage Chartervaart. Van Urk valt weinig te verwachten, meldt de gemeentevoorlichter: 'We willen niet inspelen op de toeristen van de charters. Wij zijn puur bezig met onze eigen bevolking. Zo'n groep van een schip gaat en bloc de wal op met het beeld van "Urk, wat een gat, wat doe ik hier?" Dat geeft een bepaald sfeertje. We zien liever dagtoeristen en gezinnen met kinderen.'

CHARTERVAART 2. Een aantal pagina's van de bijlage is gevuld met verhalen van sprekers tijdens de BBZ-jaarvergadering (directeur Hendrik Boland, Fries gedeputeerde K.S. Heldoorn, Noord-Hollands gedeputeerde drs Bbo Verburg en NBT-manager Jacques Vork. Verder Driemastschoener Marilyn Anne vangt Deense probleemkinderen op, 'Motorvaarders zijn zakelijker dan idealistische zeilschippers', Vloot schoeners en galjassen brengt feest in Deense havens, Ruud Stam, BBZ-schakel met regio (over 'probleemhaven' Urk: 'De Urkers hebben door dit soort toestanden een slechte naam gekregen en ik weet dat ze zich schamen voor hun kinderen. Het zijn er uiteindelijk maar een paar die de boel verzieken'), 'Een stronttjalk met vijf sterren' (over de Dolce Vita van Tsjeard Bakker), Joke Wittenberg, van Nieuwe Zorg tot clipper Stad Amsterdam en Kleine Orion blijft goed overeind in uitgedund veld Cutty Sark-race. Allemaal langere leesverhalen.

SCHOONSCHIP. 'Vervoermarkt' opent met Rechter oordeelt vrij soepel over schoonschip maken na lossing. CBOB-er Verhey (ms Pax Tecum) ging met hulp van zijn bond een proefproces aan. De rechter bekeurde hem niet voor overtreding van de Wet Verontreiniging Oppervlaktewater, had het in het vonnis over overslagrestanten en niet over ladingrestanten, en liet het bij een boete van 2000 gulden (waarvan de helft voorwaardelijk) omdat Verhey na het lossen van kolen zijn schip voor het uitspuiten schopschoon had gemaakt in plaats van bezemschoon. 'Ik denk dat we wel kunnen uitgaan van jurisprudentie', zegt vice-voorzitter Jan Veldman van de CBOB. Een bijzonder transport wordt beschreven in Veel te breed, te hoog en te lang, maar toch over water. Hoe Pieter Eerland en zijn mensen van Lekstroom een aluminiumbrug naar Helmond bracht. Heel de trucendoos ging open, en er werd zelfs gekluund.

LEKKERBEKKEN. Verder in de krant aandacht voor het ziekenfondsprobleem (CBOB wil garanties overheid bij terugkeer particuliere verzekering), nog even terug naar het Binnenvaartcafé tijdens Europort ('Binnenvaart moet zich meer bemoeien met opleidingen'), het succes van een baggeraar (Winst Boskalis topt dit jaar), de Europese visserijproblemen (Faber wil in pas met Brussel) en lekkerbekken en likkebaarden tussen 8500 'natte' titels (Maritiem antiquariaat Van Dee).

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index