|
MAFFIA.
Tankerschipper Uwe Göpel van mts Greimerath zet zich op de Rijn
en op de Schuttevaer-voorpagina voor iedereen te kijk met op z'n den de
leuzen: 'Kämpft um marktabhängliche Preise, seid keine Slaven mehr' en
'T.M. Partikuliere kämpft gegen die MAFFIA. Gefonse'. De krant verwijst
voor het verhaal Duitse tankerschipper hekelt 'knechtende praktijken'
Gefo naar pagina 3. Zo'n verhaal heeft natuurlijk altijd twee kanten,
en die worden dan ook belicht. Göpel heeft zich inmiddels van Gefo
ontdaan, boos en teleurgesteld. Maar Gefo-directeur Von Georg zegt een
rein geweten te hebben.
STORMBERICHTEN.
Verder op de voorpagina veel stormberichten: Bemanning
Zinni vergeet ankerkluisgat te dichten in storm op IJsselmeer (Urker
reddingboot haalt twee opvarenden van zinkend schip; van de 1170 ton
gasolie loopt niets in het water), Coaster zet partij hout overboord
(Gerarda uit Sint Annaland in problemen boven Terschelling), Sleper
raakt casco Renasa kwijt in vliegende storm (Poolse sleepboot Sztorm 2
verliest sleep, kortstondig verblijf op Noordvaarder bij Terschelling),
Machinestoring in zwaar weer (Noorse chemicaliëntanker Jo Hegg met
6800 ton gasolie, ook al boven Terschelling). Ander voorpaginanieuws:
ECT en CBRB bereiken akkoord betere behandeling binnenschip
(binnenvaart wordt niet langer 'gebruikt' volgens convenant zonder
sancties), 'Telefoonfraude is indianenverhaal' (niemand achterhaalt
nummer SIM-kaart) en Kamerbrede steun extra middelen voor
vaarwegonderhoud (COV boekt succes, staatssecretaris Monique de Vries
belooft te denken).
OMBOUW.
Al twintig jaar zijn er vernieuwingsplannen voor de sluizen 11
en 13 in de Zuid-Willemsvaart. Nu heeft het lang genoeg geduurd: RWS
omzeilt lange procedures met ombouw sluizen Zuid-Willemsvaart kopt het
openingsverhaal op de pagina 'Havens en vaarwegen'. De ombouw zelf is
ook bijzonder, want de scheepvaart zal er amper hinder van hebben. De
nieuwe schutkolken worden om de oude heen gebouwd. Op dezelfde pagina
ook het blij vooruitzicht van honderden Schuttevaerders:
Afdelingsvergaderingen Koninklijke Schuttevaer, een lange rij data
voor nautisch-technische ontmoetingen.
OUDERBIJDRAGEN.
Hoe gaat het verder met internaten en ouderbijdragen?
CAIS vreest uitblijven betaling tot uitspraak in beroep LOV. Het
Landelijk Oudercontact van Varenden stapt vrijwel zeker naar een hogere
rechter om alsnog gelijk te krijgen in het conflict met staatssecretaris
Vliegenthart. Maar als ouders hun betaling opschorten, schort het
ministerie ook de internaatssubsidie voor hun kinderen op.
'Incasseerder' CAIS-directeur Peter Vlok zit tussen twee vuren. Als de
waterpolitie erbij moet komen, kun je die voortaan beter bereiken, lezen
we in Waterpolitie beter bereikbaar via meldkamer KLPD. Het nieuwe
telefoonnummer is 0343-535355.
BUSCHAUFFEURS.
Onderzoek naar buschauffeurs op waterbussen
Drechtsteden opent 'Varend bestaan'. Ja, waarom ook niet? Een
buschauffeur blijft een buschauffeur... Maar zijn de catamarans die
tussen Sliedrecht, Alblasserdam en Dordrecht varen veerponten of
passagiersschepen? De SI zou deze week de wettelijke status bepalen. Het
Binnenvaartpolitiereglement kent geen catamarans. Het ongenoegen onder
andere varenden groeit, laat er één blijken in de krant: 'Wij krijgen
bij wijze van spreken drie keer per week controle of we wel voldoen aan
de bemanningseisen. Schepen met gekwalificeerde Tsjechen worden
stilgelegd en een semi-overheidsinstelling zou dan met mensen mogen
varen zonder papieren en zonder dienstboekje?'
SINTERKLAAS.
De decembermaand maakt dichttalenten los in de Schuttevaer.
Er is een ingezonden 'Sinterklaascadeau' in dichtvorm over de toekomst
van Noord-Zuid: 'Het zal niet meevallen de eerste tijd, maar met zo'n
bestuur, die jongens en natuurlijk die ene meid, heeft Sint er alle
vertrouwen in en de meeste schippers hebben weer zin. En dat mensen, is
al een heel gewin. En mijn eigen Zwarte Piet vindt het weer fijn, om die
trotse spitsenschipper te zijn.' Daar voegt het bestuur van de VTNZ ook
zelf nog een ingezonden stuk aan toe 'De keus is aan u'. Teneur: ben je
lid van het samenwerkingsverband ELV, dan zit je na de jaarwisseling in
Frankrijk niet goed. Want alle ELV-leden worden uit het CATF-bestand
geschrapt. VTNZ werkt samen met CATF, er is zelfs sprake van een
CATF-NL, de Nederlandse zône van het Franse toerbeurtsysteem. Of dat
met elkaar rijmt?
CHARTERVAART 1.
De Waterkant-opening Charterbezoek aan Urk halveert is
een mooi opstapje naar de bijlage Chartervaart. Van Urk valt weinig te
verwachten, meldt de gemeentevoorlichter: 'We willen niet inspelen op
de toeristen van de charters. Wij zijn puur bezig met onze eigen
bevolking. Zo'n groep van een schip gaat en bloc de wal op met het beeld
van "Urk, wat een gat, wat doe ik hier?" Dat geeft een bepaald sfeertje.
We zien liever dagtoeristen en gezinnen met kinderen.'
CHARTERVAART 2.
Een aantal pagina's van de bijlage is gevuld met
verhalen van sprekers tijdens de BBZ-jaarvergadering (directeur Hendrik
Boland, Fries gedeputeerde K.S. Heldoorn, Noord-Hollands gedeputeerde
drs Bbo Verburg en NBT-manager Jacques Vork. Verder Driemastschoener
Marilyn Anne vangt Deense probleemkinderen op, 'Motorvaarders zijn
zakelijker dan idealistische zeilschippers', Vloot schoeners en
galjassen brengt feest in Deense havens, Ruud Stam, BBZ-schakel met
regio (over 'probleemhaven' Urk: 'De Urkers hebben door dit soort
toestanden een slechte naam gekregen en ik weet dat ze zich schamen voor
hun kinderen. Het zijn er uiteindelijk maar een paar die de boel
verzieken'), 'Een stronttjalk met vijf sterren' (over de Dolce Vita van
Tsjeard Bakker), Joke Wittenberg, van Nieuwe Zorg tot clipper Stad
Amsterdam en Kleine Orion blijft goed overeind in uitgedund veld Cutty
Sark-race. Allemaal langere leesverhalen.
SCHOONSCHIP.
'Vervoermarkt' opent met Rechter oordeelt vrij soepel over
schoonschip maken na lossing. CBOB-er Verhey (ms Pax Tecum) ging met
hulp van zijn bond een proefproces aan. De rechter bekeurde hem niet
voor overtreding van de Wet Verontreiniging Oppervlaktewater, had het in
het vonnis over overslagrestanten en niet over ladingrestanten, en liet
het bij een boete van 2000 gulden (waarvan de helft voorwaardelijk)
omdat Verhey na het lossen van kolen zijn schip voor het uitspuiten
schopschoon had gemaakt in plaats van bezemschoon. 'Ik denk dat we wel
kunnen uitgaan van jurisprudentie', zegt vice-voorzitter Jan Veldman van
de CBOB. Een bijzonder transport wordt beschreven in Veel te breed, te
hoog en te lang, maar toch over water. Hoe Pieter Eerland en zijn
mensen van Lekstroom een aluminiumbrug naar Helmond bracht. Heel de
trucendoos ging open, en er werd zelfs gekluund.
LEKKERBEKKEN.
Verder in de krant aandacht voor het ziekenfondsprobleem
(CBOB wil garanties overheid bij terugkeer particuliere verzekering),
nog even terug naar het Binnenvaartcafé tijdens Europort ('Binnenvaart
moet zich meer bemoeien met opleidingen'), het succes van een baggeraar
(Winst Boskalis topt dit jaar), de Europese visserijproblemen (Faber
wil in pas met Brussel) en lekkerbekken en likkebaarden tussen 8500
'natte' titels (Maritiem antiquariaat Van Dee).
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|