|
ANP-BERICHT.
De Schuttevaer opent met Wat heeft Netelenbos gezegd?.
Typische kop, want het ging toch eigenlijk om wat ze níet heeft gezegd,
om wat de plaatselijke ANP-correspondent in Elst er van heeft gemaakt.
Het verhaal beschrijft de heisa, de ontkenning, en de betrekkelijke
geruststelling door BVB-secretaris Kees de Vries. Maar de redactie weet
het zo net nog niet en wijdt er een commentaar aan: Vroege aprilgrap?
Was het een verhaal voor een weg- en railgehoor? Een rookgordijn? Of een
schot voor de boeg? Volgens Weekblad Schuttevaer weten we na 1 april
meer, als het Nationale Verkeers- en Vervoersplan verschijnt.
MISSTANDEN.
Op de voorpagina verder: C. Smit-Visser (47) verdrinkt in
Hattem (met auto te water; bekend en geliefd in het Nationaal Kamp voor
Schipperskinderen), Schepen-cv blijft fiscaal nog zeven jaar
aantrekkelijk (goed nieuws voor beleggers en initiatiefnemers), Lezers
brengen de ergste misstanden vaarwegen beeld (voor Schuttevaer's
congresspecial), Harde wind schuift boortoren stuk weg (op Sleipner
A-platform), en Veertig schepen dupe van EDF-actie Franse sluizen
(CFNR-directeur dreigt stakers bij Gerstheim en Kembs aansprakelijk te
stellen voor vertraging en vervolgschade).
IJSSEL.
Schippers hadden al zo'n vermoeden, Rijkswaterstaat
Oost-Nederland wil er nu werk van maken, en wellicht vinden we het
straks - mèt kostenplaatje - terug in het Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Transport (MIT) van Verkeer en Waterstaat: IJssel en
Twentekanaal voldoen niet aan eisen Rijkswaterstaat. RWS wil alles in
een planstudie vastleggen als Verkeer en Waterstaat het goed vindt. Op
de IJssel zitten de meeste knelpunten in het drukste gedeelte, tussen de
IJsselkop en Zutphen. Voor het Twentekanaal gaat het om de sluis Eefde
en de doorvaarthoogte richting Hengelo. Ook op de pagina 'Havens en
vaarwegen' vaart de Festina Lente van Roel Oost als eerste door de sluis
Andel, die nu is voorzien van een hoogwaterkering. Schipper Oost was
niet echt blij met het 'feestje'. Zeven maanden lang voer hij om, en nu
moest hij twee uur wachten...
ZOUT.
'Nieuws en achtergronden' opent met Zoutfabriek Frima te koop,
met mogelijk gevolgen voor huisvervoerder PTC in Rotterdam die er
wekelijks zo'n twintig binnenschepen en coasters laadt met zout. Men
gaat er vanuit dat het werk zal blijven, ook onder nieuwe eigenaars. De
oude willen niet langer opdraaien voor de tegenvallende
bedrijfsresultaten. Ander nieuws: VBR roept Delwaide uit tot
Binnenvaartman van het Jaar, Eerste Neo Kemps eind februari klaar,
BVB onderzoekt nat bedrijfsterrein (stageklus voor schippersdochter
Irene van Dongen, ms Najade) en Ligplaatsen in Rotterdamse stadshavens
gaan verdwijnen (verslag van afdelingsvergadering KSV Rotterdam).
DRINKWATER.
'Doorgaan voor onze klanten' is het motto van Piet van den
Hurk van de drinkwaterboot Beneden-Leeuwen. Van den Hurk (65), met zijn
markante snor op de foto, heeft lang gedacht dat zijn zoon de nering wel
zou overnemen. Maar die had andere plannen. Zes dagen van zes tot tien
is hij op het water. En voor vaste klanten en coasters desnoods 's
nachts en 's zondags. 'Er belde zondag nog een duwer, dat ze geen
weekendkrant hadden en dat het scheerschuim op was. Zet het maar neer,
dan pikken we het wel op met de sloep. Maar toen ik ze zag aankomen ben
ik het gewoon even gaan brengen. Je moet in dit vak flexibel zijn', zegt
Van den Hurk. Hij geniet van z'n werk en gaat voorlopig door tot er een
opvolger gevonden is. 'We kunnen onze klanten toch niet in de steek
laten?'
SCHOENLAPPERS.
Kapitein-eigenaar Jan Duinmeijer van de Koh-I-Noor trekt
in zijn ingezonden brief 'Schoenmaker blijf bij je leest' van leer tegen
de nieuwe wind bij De Zeilvaart: 'Ik wens mijn collega's van de
zeilvloot bij deze heel veel sterkte voor de toekomst en hoop dat het
voor hen te verkroppen zal zijn dat hun bedrijf wordt gedirigeerd door
grootgrutters en schoenlappers. Het zal aan hun kundigheid als schipper
niets afdoen, maar aan vrijheid zullen ze nog meer dan in het verleden
moeten inboeten. En of je daarvoor schipper op een zeilschip bent
geworden, trek ik in twijfel.' Een anonieme KLPD-medewerker schimpt over
'Mooie praatjes van politietop', en ene Marcla zag in Veronica's
tv-succes Big Brother 'Typisch de vaart'. Elders op die pagina komt
CBRB-directeur Ton Roos terug op de uitspraken van secretaris Maira van
Helvoirt over het testen van oude motoren op milieuvriendelijkheid. 'We
willen het milieuvriendelijke van de sector benadrukken, maar de sector
niet opzadelen met onwerkbare en kostbare regelingen.'
DREIROSENBRÜCKE.
'De spannendste klus ooit' op 'Vervoermarkt' is het
verhaal van Pieter Eerland van Lekstroom Transport over het invaren van
de nieuwe Dreirosenbrücke in Bazel. 'Nog niet eerder voeren we bruggen
in op een zo sterk stromende rivier als de Rijn in Bazel. En doordat de
Zwitsers er zelf geen enkele ervaring mee hebben, ligt de
verantwoordelijkheid volledig bij ons. Er wordt ook erg op ons geleund.
Voor een bedrijf van onze omvang is dat best zwaar en spannend, maar
tegelijk ook mooi', zegt Netty Eerland, die in Lekkerkerk het fort
verdedigt, terwijl echtgenoot Pieter in Bazel leiding geeft aan de
operatie. Op de foto helpt het ms Onderneming 2 de voorgespannen
Lekstroom V een handje bij transport van het eerste brugdeel van 135
meter lang en 15 meter breed.
ORANJE ZEILEN.
Reclame op schepen is al vaker geprobeerd. De jongste
poging voor de schippers een zakcent te regelen komt van Vlist Media
Services: Mediabureau zoekt fokken en dennen voor reclameteksten. Hans
Hoogeveen van VMS heeft al 16 zeilschepen en 36 binnenschepen in zijn
bestand. 'Binnen twee maanden presenteren we onze schepen aan grote
reclamebureaus.' Schuttevaer laat in het artikel voor- en tegenstanders
uit de bruine zeilvloot aan het woord, geen binnenschippers. Ray Davis
van Hollands Glorie liet al eens een schip oranje schilderen in opdracht
van Nieuwe Revu: 'Latere gasten waren daar niet zo blij mee. Ik denk dat
de meeste mensen problemen hebben met oranje zeilen. Schepen zijn
vergelijkbaar met monumenten. Als je er iets mee gaat doen, moet je
voorzichtig zijn, zodat je het karakter van het product niet aantast.
Als het op een goeie manier gebeurt, is er niets op tegen. Staat de
adverteerder erop, dan moet hij het verschil bijpassen.'
VOORTOUW.
In Ocean Seal binnen met negen nieuwe casco's uit Roemenië
vertelt commercieel manager Hugo Poot van transportorganisator Fairmount
Marine wat daar zoal bij komt kijken. 'Het probleem is, dat je te maken
hebt met diverse eigenaren. Eén van hen moet het voortouw nemen en dan
is er nog het probleem van de kostenverdeling. Die wil het per meter
afrekenen, de volgende per ton en een derde per aantal. Voordat ze daar
uit zijn en alles geregeld is, ben je een tijdje verder.'
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|