Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.3 van 5.2.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer '00
Zoek in Schuttevaer '99

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk,
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 5 februari 2000

Brigitte's scalp

Geen lekkere klap: Brigitte verspeelt lading en stuurhuis bij Kreekraksluis. Op de foto zie je wat er met lege containers gebeurt onder een te lage brug. Dan mag je als schipper nog blij zijn dat alleen je schip gescalpeerd wordt, en de lichamelijke schade beperkt blijft tot snijwonden door brekend glas. Vanaf Koblenz ging alles goed; pas bij Rilland kwam de bemanning erachter dat de kruiplijn niet op 8,25 maar op 9,20 meter lag...

ANP-BERICHT. De Schuttevaer opent met Wat heeft Netelenbos gezegd?. Typische kop, want het ging toch eigenlijk om wat ze níet heeft gezegd, om wat de plaatselijke ANP-correspondent in Elst er van heeft gemaakt. Het verhaal beschrijft de heisa, de ontkenning, en de betrekkelijke geruststelling door BVB-secretaris Kees de Vries. Maar de redactie weet het zo net nog niet en wijdt er een commentaar aan: Vroege aprilgrap? Was het een verhaal voor een weg- en railgehoor? Een rookgordijn? Of een schot voor de boeg? Volgens Weekblad Schuttevaer weten we na 1 april meer, als het Nationale Verkeers- en Vervoersplan verschijnt.

MISSTANDEN. Op de voorpagina verder: C. Smit-Visser (47) verdrinkt in Hattem (met auto te water; bekend en geliefd in het Nationaal Kamp voor Schipperskinderen), Schepen-cv blijft fiscaal nog zeven jaar aantrekkelijk (goed nieuws voor beleggers en initiatiefnemers), Lezers brengen de ergste misstanden vaarwegen beeld (voor Schuttevaer's congresspecial), Harde wind schuift boortoren stuk weg (op Sleipner A-platform), en Veertig schepen dupe van EDF-actie Franse sluizen (CFNR-directeur dreigt stakers bij Gerstheim en Kembs aansprakelijk te stellen voor vertraging en vervolgschade).

IJSSEL. Schippers hadden al zo'n vermoeden, Rijkswaterstaat Oost-Nederland wil er nu werk van maken, en wellicht vinden we het straks - mèt kostenplaatje - terug in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) van Verkeer en Waterstaat: IJssel en Twentekanaal voldoen niet aan eisen Rijkswaterstaat. RWS wil alles in een planstudie vastleggen als Verkeer en Waterstaat het goed vindt. Op de IJssel zitten de meeste knelpunten in het drukste gedeelte, tussen de IJsselkop en Zutphen. Voor het Twentekanaal gaat het om de sluis Eefde en de doorvaarthoogte richting Hengelo. Ook op de pagina 'Havens en vaarwegen' vaart de Festina Lente van Roel Oost als eerste door de sluis Andel, die nu is voorzien van een hoogwaterkering. Schipper Oost was niet echt blij met het 'feestje'. Zeven maanden lang voer hij om, en nu moest hij twee uur wachten...

ZOUT. 'Nieuws en achtergronden' opent met Zoutfabriek Frima te koop, met mogelijk gevolgen voor huisvervoerder PTC in Rotterdam die er wekelijks zo'n twintig binnenschepen en coasters laadt met zout. Men gaat er vanuit dat het werk zal blijven, ook onder nieuwe eigenaars. De oude willen niet langer opdraaien voor de tegenvallende bedrijfsresultaten. Ander nieuws: VBR roept Delwaide uit tot Binnenvaartman van het Jaar, Eerste Neo Kemps eind februari klaar, BVB onderzoekt nat bedrijfsterrein (stageklus voor schippersdochter Irene van Dongen, ms Najade) en Ligplaatsen in Rotterdamse stadshavens gaan verdwijnen (verslag van afdelingsvergadering KSV Rotterdam).

DRINKWATER. 'Doorgaan voor onze klanten' is het motto van Piet van den Hurk van de drinkwaterboot Beneden-Leeuwen. Van den Hurk (65), met zijn markante snor op de foto, heeft lang gedacht dat zijn zoon de nering wel zou overnemen. Maar die had andere plannen. Zes dagen van zes tot tien is hij op het water. En voor vaste klanten en coasters desnoods 's nachts en 's zondags. 'Er belde zondag nog een duwer, dat ze geen weekendkrant hadden en dat het scheerschuim op was. Zet het maar neer, dan pikken we het wel op met de sloep. Maar toen ik ze zag aankomen ben ik het gewoon even gaan brengen. Je moet in dit vak flexibel zijn', zegt Van den Hurk. Hij geniet van z'n werk en gaat voorlopig door tot er een opvolger gevonden is. 'We kunnen onze klanten toch niet in de steek laten?'

SCHOENLAPPERS. Kapitein-eigenaar Jan Duinmeijer van de Koh-I-Noor trekt in zijn ingezonden brief 'Schoenmaker blijf bij je leest' van leer tegen de nieuwe wind bij De Zeilvaart: 'Ik wens mijn collega's van de zeilvloot bij deze heel veel sterkte voor de toekomst en hoop dat het voor hen te verkroppen zal zijn dat hun bedrijf wordt gedirigeerd door grootgrutters en schoenlappers. Het zal aan hun kundigheid als schipper niets afdoen, maar aan vrijheid zullen ze nog meer dan in het verleden moeten inboeten. En of je daarvoor schipper op een zeilschip bent geworden, trek ik in twijfel.' Een anonieme KLPD-medewerker schimpt over 'Mooie praatjes van politietop', en ene Marcla zag in Veronica's tv-succes Big Brother 'Typisch de vaart'. Elders op die pagina komt CBRB-directeur Ton Roos terug op de uitspraken van secretaris Maira van Helvoirt over het testen van oude motoren op milieuvriendelijkheid. 'We willen het milieuvriendelijke van de sector benadrukken, maar de sector niet opzadelen met onwerkbare en kostbare regelingen.'

DREIROSENBRÜCKE. 'De spannendste klus ooit' op 'Vervoermarkt' is het verhaal van Pieter Eerland van Lekstroom Transport over het invaren van de nieuwe Dreirosenbrücke in Bazel. 'Nog niet eerder voeren we bruggen in op een zo sterk stromende rivier als de Rijn in Bazel. En doordat de Zwitsers er zelf geen enkele ervaring mee hebben, ligt de verantwoordelijkheid volledig bij ons. Er wordt ook erg op ons geleund. Voor een bedrijf van onze omvang is dat best zwaar en spannend, maar tegelijk ook mooi', zegt Netty Eerland, die in Lekkerkerk het fort verdedigt, terwijl echtgenoot Pieter in Bazel leiding geeft aan de operatie. Op de foto helpt het ms Onderneming 2 de voorgespannen Lekstroom V een handje bij transport van het eerste brugdeel van 135 meter lang en 15 meter breed.

ORANJE ZEILEN. Reclame op schepen is al vaker geprobeerd. De jongste poging voor de schippers een zakcent te regelen komt van Vlist Media Services: Mediabureau zoekt fokken en dennen voor reclameteksten. Hans Hoogeveen van VMS heeft al 16 zeilschepen en 36 binnenschepen in zijn bestand. 'Binnen twee maanden presenteren we onze schepen aan grote reclamebureaus.' Schuttevaer laat in het artikel voor- en tegenstanders uit de bruine zeilvloot aan het woord, geen binnenschippers. Ray Davis van Hollands Glorie liet al eens een schip oranje schilderen in opdracht van Nieuwe Revu: 'Latere gasten waren daar niet zo blij mee. Ik denk dat de meeste mensen problemen hebben met oranje zeilen. Schepen zijn vergelijkbaar met monumenten. Als je er iets mee gaat doen, moet je voorzichtig zijn, zodat je het karakter van het product niet aantast. Als het op een goeie manier gebeurt, is er niets op tegen. Staat de adverteerder erop, dan moet hij het verschil bijpassen.'

VOORTOUW. In Ocean Seal binnen met negen nieuwe casco's uit Roemenië vertelt commercieel manager Hugo Poot van transportorganisator Fairmount Marine wat daar zoal bij komt kijken. 'Het probleem is, dat je te maken hebt met diverse eigenaren. Eén van hen moet het voortouw nemen en dan is er nog het probleem van de kostenverdeling. Die wil het per meter afrekenen, de volgende per ton en een derde per aantal. Voordat ze daar uit zijn en alles geregeld is, ben je een tijdje verder.'

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index