|
VLAMKEREND.
Opmerkelijk bericht onderop de voorpagina: Schipper
schakelt RVI in bij onveilige situatie Europoint. Kees Hokke van het
Belgische mts Destiny (leeg van het ethyleenmengsel C5C9) moest bij het
laden van loodvrije benzine de gasretourleiding maar zonder vlamkerend
rooster overboord hangen. Hij weigerde en schakelde de RVI in. De krant
interviewt inspecteur Leo Creemers, onderweg naar Europoint in
Amsterdam: 'Dat rooster zullen ze wel hebben tegen de tijd dat ik daar
ben. Maar dan is er nog het probleem van condensering op het water.'
EVACUATIE.
Verder op de voorpagina: Axioma zinkt in Hartelkanaal na
aanvaring met Josephine, Pontschipper zet zinkende Harpoen op tijd op
plaat (18 passagiers met andere schepen geėvacueerd), Lekkende tanker
(mts Cendy verliest door een haarscheurtje 50 liter vloeibare
koolwaterstof tijdens het laden in Stein), Dronken kapitein (Engelse
coasterkapitein met 2 promille op de Nieuwe Maas), Frontale aanvaring
met waterscooter (rubberbootsman met dubbele beenbreuk naar
ziekenhuis), AXA haalt reclame met mosseleter tijdelijk van tv en
Zuster Gomaria overleden (oud-directrice van internaat Stella Maris in
Arnhem werd 81 jaar). Het nieuws vooruit is de foto van het skūtsjesilen
maandag bij Woudsend, met op de voorgrond het Leeuwarder skūtsje, dat
later in de week zou eindigen als SKS-kampioen 1999.
NAUTISCHE ZAKEN.
De vaste rubriek van de KSV Schuttevaer geeft op
'Havens en vaarwegen' uitgebreid inzicht in het werk van de Overleggroep
Nautische Zaken Binnenvaart (ONZB), die 19 augustus weer vergadert. De
pagina opent met Schepenliften blijven in bedrijf. Belgiė lijkt ineens
begaan met het industrieel erfgoed in het Kanaal van het Centrum, maar
daarbij speelt mee dat de 'grote broer' bij Strépy-Thieu nog steeds niet
afgebouwd is en dat ook nog wel even kan duren. Vakantievaarders kunnen
de Sambre deze zomer wel vergeten. Stremming Sambre wegens onveiligheid
zes draaibruggen vertelt hoe slecht de bruggen tussen
Origny-Ste-Benoīte en Etreux er aan toe zijn, en hoe er bij Vadencourt
een vast brug is gelegd voor de boeren die hun oogst moeten afvoeren.
Vorig jaar passeerden 510 jachten de Sambre.
CONSTRUCTIEF.
In Evergem lijkt het schippersprotest, met het
constructief overleg dat daarna op gang kwam, resultaat te krijgen:
Opvaart kan dag en nacht schutten in sluis Evergem. Uit de tekst
blijkt dat niet de op- maar de afvaart 24 uurs-bediening krijgt, en dat
de bediening in de opvaart zo spoedig mogelijk wordt uitgebreid naar 18
uur per etmaal. Op de IJssel gaat de afbraak door: Waterpolitie Zutphen
vreest dat met boot ook post zal verdwijnen. Gelukkig is 'Horten &
Stoten', de veelgelezen rubriek over scheepsmotoren, terug. Cees van
Dijk schrijft als remplaēant van Jos Hoffmann over de trillingvrije
viercilinder Kromhout, type 4TS 117, in Jaap van Rhijns Noordgeul, die
ooit als wachtscheepje van Rijkswaterstaat dienst deed op de Nieuwe
Waterweg.
NACHTVAART.
Op 'Varend bestaan' vertelt het openingsartikel Nachtvaart
onverantwoord met verminderd gezichtsvermogen. Het gaat over de
conclusies van de Commissie Binnenvaartrampenwet na onderzoek van de
aanvaring tussen het motorjacht Elitony en het motorvrachtschip Taurus,
vorig jaar zomer op de Maas, waarbij beide opvarenden van het jacht om
het leven kwamen. Er staat meer juridisch getint nieuws op deze pagina.
In Toch gerechtigheid geeft prof. dr mr Jan Simons zijn visie op het
afschaffen van de Duitse 25% bronbelasting. VBR-voorzitter Verberght
neemt het op voor Landuyt meldt Verberghts indruk dat bezwarende
verklaringen over Landuyt zijn afgelegd door mensen die het commercieel
goed uitkomt dat de justitiėle schijnwerpers op Landuyt gericht blijven.
In de rubriek Lezers aan het woord schrijft iemand namens Lengers
Yachting BV: Verslag van vonnis wekt een onjuiste indruk bij de lezer,
over het beslag op motorjacht Temporalis. Volgens de redactie kan het
(failliete) bedrijf zijn verwijten maar beter richten tot de rechtbank
of het gerechtshof in Arnhem.
DORTMUND-EMSKANAAL.
Vanwege het 100-jarig bestaan van het
Dortmund-Emskanaal richt Schuttevaer in een serie verhalen van Brunhilde
Feddern de schijnwerpers op deze vaarweg, die zich in technisch opzicht
in Europa onderscheidt. Deze week: Lang wachten op een nieuw kanaal.
Op de pagina 'Waterkant' vernemen we Wispelturige wind sticht ruzie en
ongenoegen in SKS-familie. Bij het skūtsjesilen gaat het duidelijk niet
om zeilen alleen... Bij de foto's duikt zelfs de oude Frits Philips (94)
op, die Piter Brouwer van d'Halve Maen feliciteert. Op 'In Bedrijf'
presenteert dé bank zich: ABN Amro versterkt aandacht binnenvaart met
speciale unit. Directeur C. Nobel: 'Wij hebben de binnenvaart
onderzocht en dat bleek een mooie sector te zijn. Daarin willen wij
participeren.'
KABELLEGGER.
De scheepsbouw- en visserijpagina opent met de
tewaterlating van de Bold Endeavour bij Van der Giessen: De beste
kabellegger legt bijna 9000 kilometer in diep water. Op 'Wacht te gooi'
gaat het over de fors duurdere Cruiseterminal Amsterdam, en de Stichting
de Noordzee in Utrecht, die zich ten doel stelt Op beschaafde manier
herrie schoppen tegen vervuiling zee. Op 'Kielzog' vervolgt Lies Russel
haar reis naar de Finse scheren: De kok belooft ons zeearend.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|